הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א; מדד הביומד צנח ב-1.9%, הבנקים עלו

מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.2% בסיום, ואילו מדד ת"א 90 עלה בכ-0.1% • מיקרוסופט תפרסם דוחות הלילה • וגם: כך ישפיע שוק העבודה המקומי על האינפלציה בישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.2% בסיום, ואילו מדד ת"א 90 עלה בכ-0.1%. מדד הביומד בלט בתחתית טבלת המדדים הענפיים עם ירידה של 1.9%, ומנגד מדד הבנקים רשם עלייה של 0.9%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.64 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר, ג'י סיטי , רציו , דלק רכב, מג'יק , לייבפרסון, אינרום ומספנות ישראל .

מנגד, בצד האדום בלטו מיטרוניקס , פרוטליקס , כן פייט ביופרמה , אופקו , קנון וסקופ.

חברת נאייקס  פרסמה תוצאות מקדמיות לרבעון הרביעי ולשנת 2022. ההכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2022 צפויות להסתכם בכ-51 מליון דולר, גידול של כ-48% לעומת הרבעון הרביעי של שנת 2021.

גם בשוק האג"ח נרשמה מגמה מעורבת: הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של עד 0.5%, ואילו הקצרות שמרו על יציבות. מדדי התל בונד המרכזיים רשמו עלייה של כ-0.2%.

15:30

מגמה מעורבת בבורסה. ת"א 35 נסחר ביציבות, ות"א 90 עולה בכ-0.3%. מדד הביומד בולט בתחתית טבלת המדדים הענפיים עם ירידה של 1%, ואילו מדד הבנקים רושם עלייה של 0.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-930 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות בין השאר דלק רכב , אפריקה מגורים , ג'י סיטי, סאפיינס , לייבפרסון  וישראייר גרופ .

13:25

ניו-מד אנרג'י  דיווחה כי קפריקורן אנרג'י  החליטה לדחות את אסיפת בעלי המניות לאישור המיזוג בין החברות ל-22 בפברואר, וזאת כדי לאפשר לדירקטוריון החדש "לבחון את העסקה לצד חלופות אסטרטגיות אחרות". מרבית חברי הדירקטוריון התפטרו לאחר שהתנגדו למיזוג. ניו מד ציינה בדיווח כי היא מעריכה ש"פחתה משמעותית ההסתברות להשלמת העסקה".

12:40

המגמה השלילית בבורסה נמשכת עם ירידות של 0.4%-0.7% בשלושת המדדים המרכזיים, כאשר הירידה של מדד הביומד מעמיקה ל-1.4%. מדד רשתות השיווק מאבד 1.1%, כאשר בתחתית ריטיילורס , אלקטרה צריכה וקופיקס (בראש המדד בולטת המשביר, בניגוד למגמה).

מחזור המסחר מסתכם בכ-460 מיליון שקל, מניות הבינלאומי ונורסטאר מרכזות את המחזורים הגבוהים ביותר עד כה.

חג'ג' אירופה  בולטת בעלייה של יותר מ-8%, וגם גלילאו טק  מזנקת לאחר שפרסמה הערכת שווי לפעילות האנרגיה המתחדשת שלה, שלפיה שווי הזכויות במקרקעין לייזום פרויקטים ברומניה שבהם תחזיק החברה הוא מעל 300 מיליון שקל.

11:30

שינוי כיוון בבורסה, והמדדים עברו לירידות: ת"א 35 נסוג ב-0.2%, ת"א 125 יורד ב-0.4%, ות"א 90 נחלש ב-0.7%. מדד הביומד בולט בתחתית טבלת המדדים הענפיים עם ירידה של 1%, ומדדי הנפט והבנייה יורדים ב-0.8% כל אחד.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-260 מיליון שקל, כאשר הבנק הבינלאומי  מרכז את המחזור הגדול ביותר עד כה, ואחריו פיבי  ונורסטאר .

פרוטליקס  רושמת ירידה של כמעט 11% בשל ארביטראז' שלילי חזק, ופננטפארק  צונחת ב-10% לאחר שדיווחה למאיה על ההערכות הראשוניות שלה לתוצאות הכספיות של 2022. גם בראק אן וי, סולגרין ואוגווינד מאבדות גובה. בצד החיובי, חברת הסחר המקוון אפסלון ברנדס  מזנקת ב-27% ללא דיווחים חדשים, וגם סייפ טי גרופ, קבוצת יעקובי והשלד הבורסאי אביב ארלון רושמים עליות חדות.

10:01

הבורסה נפתחה בעליות מתונות של 0.1%-0.3% בשלושת מדדי תל אביב המרכזיים. מדד הבנקים רושם ירידה של כ-0.1%, ואילו מדד תשתיות האנרגיה עולה ב-0.5%.

נורסטאר  בולטת בירידה של 5%, בהמשך לצניחה של 20% אתמול לאחר שביצעה הנפקת מניות בהנחה של כ-35% על מחיר הסגירה שלשום. 

בשוק המט"ח, הדולר ממשיך להיסחר בירידה של כ-0.4%, ושערו 3.36 שקלים. קיראן קאוושיק, אסטרטג מט"ח בבנק השווייצרי לומברד אודייר, מציין כי הקלה מתמשכת במחירי האנרגיה תתמוך באירו ובין היפני, ובהתאם צופים בבנק ירידה בערך הדולר האמריקאי. "החלופה הבטוחה והאטרקטיבית מבחינתנו לדולר היא הין היפני, ואנו צופים כי יחס הדולר-ין יעמוד על 120 ין פר דולר עד סוף השנה. הין נתמך משיפור התנאים הכלכליים ביפן ומדיניות הבנק המרכזי, שאינו צפוי להעניק תמריצים מוניטריים. משקיעים עדיין נמצאים במשקל חסר בין היפני, ולכן המומנטום של התחזקות הין צפוי להמשיך בחודשים הקרובים. לתקופה הקרובה אנו במשקל יתר בין היפני, צמצמנו את חשיפתנו לדולר, ואנו תומכים גם ברנמינבי הסיני", מציין קאוושיק.

09:10

אלביט מערכות  דיווחה הבוקר כי זכתה בחוזה בסך 48 מיליון דולר עם משרד ההגנה השבדי (FMV), לספק קרונות תקשורת טקטיים ניידים מסוג Technical High Mobility Shelters. החוזה ימומש על פני 3 שנים וכולל אופציות להרחבת ההתקשרות.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח בעליות קלות, לאחר ערב חיובי בוול סטריט. מניות הארביטראז' הגדולות שבו עם פערים מעורבים, כך שהן צפויות לתרום עלייה צנועה של כ-0.1% בלבד למדד ת"א 35. נובה חזרה עם פער חיובי של 1.3%, אורמת עם 1.2%, נייס וקנון עם 0.6%. בצד השלילי אופקו עם פער של 1.2%. מחוץ למדד המרכזי יבלטו לטובה לייבפרסון וגילת, בעוד שפרוטליקס ובריינסוויי יאבדו גובה.

אתמול נרשמה נעילה מעורבת בבורסה, בסיומו של יום תנודתי. מדד ת"א 35 נותר יציב, ומדד ת"א 90 עלה בכ-0.3%. מדד הטכנולוגיה עלה ב-0.7%, ואילו בצד השלילי בלט מדד מניב חו"ל בירידה של 1.7%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.35 מיליארד שקל.

החוזים בוול סטריט יציבים בשעה זו. אמש ננעל יום המסחר בבורסות של ארה"ב במגמה חיובית, בהובלת מניות הטכנולוגיה. מדד הנאסד"ק רשם זינוק של כ-2%, הדאו ג'ונס עלה בכ-0.8%, וה-S&P 500 טיפס ב-1.2%.

המשקיעים נערכים לפרסום דוחות חלק מענקיות הטכנולוגיה השבוע. מיקרוסופט  תפרסם הלילה בתום המסחר, כאשר תחזיות האנליסטים הן להכנסות של 52.96 מיליארד דולר ורווח מתואם של 2.3 דולר למניה. מיקרוסופט היא בין חברות הטק שמתמודדות עם הקשיים המשמעותיים של המצב המאקרו-כלכלה העולמי. רק באחרונה הענקית הודיעה על תוכניות לפטר 10 אלף עובדים, מה שמייצג כ-5% מכוח העבודה שלה. כמו כן, במהלך הרבעון בבנק ההשקעות השוויצרי UBS העריכו כי שירות הענן Azure שלה - שמהווה מנוע צמיחה משמעותי עבורה - עומד בפני "האטה תלולה בצמיחה", ובהתאם חתכו את מחיר היעד של המניה מ-300 דולר ל-250 דולר.

מחר טסלה תפרסם דוחות, וביום חמישי אינטל.

היום לא מתקיים מסחר ברוב בורסות אסיה לרגל ראש השנה הסינית. בסין החופשה תימשך לאורך כל השבוע, בהונג קונג יתחדש המסחר ביום חמישי, ובורסות סיאול וטאיפיי ישובו לפעילות מחר. בטוקיו מדד ניקיי עולה ב-1.6%. מדד ASX האוסטרלי מתקדם ב-0.4%.

2. שוק החוב

בשוק האג"ח המקומי המגמה אתמול הייתה מעורבת. הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות חדות של עד 1.4%, ואילו הקצרות עלו קלות. מדדי התל בונד המרכזיים ירדו בעד 0.1%.

בזירת המסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמת יציבות, לאחר שהן עלו אתמול. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 3.52%, ותשואת האג"ח לשנתיים נעה סביב 4.23%.

3. שוקי הסחורות ומטבעות

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט הגולמי עולים בשיעורים נמוכי. הנפט האמריקאי מטפס ל-81.8 דולר לחבית והברנט ל-88.2 דולר לחבית. גם הזהב רושם עלייה קלה מאוד ומחירה של אונקיה מטפס ל-1,934 דולר. המתכת היקרה התחזקה ב-7.5% בתוך חודש.

במט"ח, השקל ממשיך להתחזק מול המטבעות המרכזיים. הדולר נחלש בעוד 0.4% (לאחר שהשער היציג נחתך אתמול ב-0.8%), ושערו עומד על 3.36 שקלים, וגם האירו נסוג בשיעור דומה לשער של 3.66 שקלים. הליש"ט יורדת ב-0.1% מול השקל, ושערה בשעה זו 4.17 שקלים.

בזירת הקריפטו הביטקוין קופץ ב-1.5% ונסחר מעל ל-23.1 אלף דולר, ואילו האת'ריום נותר יציב יחסית ונסחר סביב 1,636 דולר.

4. מאקרו

ביפן פורסם הבוקר כי מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים עלה ל-52.4 נקודות, מעבר לתחזיות שיעמוד על 51.4 נקודות ומעל נתון של 51.1 נקודות מהחודש הקודם. מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור, לעומת זאת, היה נמוך מהצפי (48.9 נקודות כמו החודש הקודם, לעומת תחזית של 49.4 נקודות). מאוחר יותר יתפרסמו גם באירופה ובארה"ב מדדי מנהלי הרכש, והיום בלילה-לפנות בוקר יפורסמו מדדי המחירים לצרכן בניו זילנד ובאוסטרליה.

ביום חמישי יפורסמו בארה"ב נתון צמיחה מעודכן לרבעון האחרון של השנה (שצפוי להסתכם ב-2.6%) וכן שיעור האינפלציה הנגזר מהתמ"ג (צפוי לעמוד על 3.3%, בהשוואה ל-4.4% במדידה הקודמת). ביום שישי יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE), שצפוי להצביע על המשך התמתנות האינפלציה מ-4.7% ל-4.4%. מאוחר יותר יפורסמו נתוני מכירות בתים בהמתנה בארה"ב. בשעות הבוקר יפורסמו מדד המחירים לצרכן בטוקיו ונתון צמיחה מעודכן בספרד. 

5. תחזית

בבנק הפועלים מעריכים כי שוק העבודה הוא אולי משתנה שמגיב בפיגור לתפניות בפעילות הכלכלית, אך בכל הנוגע לאינפלציה הנוכחית, הוא משתנה המפתח. בסקירה השבועית שלהם מציינים כלכלני הבנק כי האינפלציה נובעת ברובה מצד ההוצאות (cost-push inflation), ולכן התפתחות השכר תקבע לאן פניה.

"בתרחישים מסוימים אנו יכולים לראות האטה ניכרת בפעילות הכלכלית, שמלווה בלחצים לעליית שכר, והשפעתם של האחרונים על האינפלציה צפויה להיות משמעותית יותר. בשבוע החולף אישרו ועדות הכנסת והכספים עלייה של 5.1% בשכר חברי הכנסת, שמשליכה גם על מערכת המשפט. עליית השכר נמוכה מהנוסחה שמצמידה את שכרם לשכר הממוצע במשק, ואף נמוכה מהאינפלציה בשנתיים האחרונות שהגיעה במצטבר לכ-8%, וזה איתות חיובי לקראת הסכמי השכר הצפויים השנה במגזר הציבורי. יחד עם זאת, עליית שכר בשיעור של 5%, אם תשתרש לכל ענפי המשק, עדיין גבוהה ביחס למרכז יעד האינפלציה של 2%, והיא אולי תואמת יותר אינפלציה של 3%".

נתוני חודש דצמבר 2022 הציגו עלייה בשיעור האבטלה לרמה של 4.3%, לעומת 3.9% בנובמבר. בפועלים מציינים כי "העלייה בשיעור האבטלה נבעה מהצטרפות מוגברת לכוח העבודה (עלייה בשיעור ההשתתפות), כלומר לא מדובר בנתון שלילי. מספר המשרות הפנויות ירד קלות בדצמבר והגיע ל-141 אלף איש, לעומת 150 אלף באוגוסט. אנו מעריכים כי שוק העבודה עדיין הדוק, ולחצי השכר מתמקדים במשרות שמאופיינות בשכר נמוך יחסית, אך בגלל שאנו באינפלציה של צד ההוצאות, השפעות אלה משמעותיות".

לצד זאת, בבנק מציינים גם את חוסר הבהירות לגבי מועד הקפאת המחירים שעליה הכריז האוצר. "ייתכן כי המחירים יעלו בינואר ויירדו מאוחר יותר עם אישור התקציב. גם נקודות הזיכוי לילדים עד גיל 12 ימתינו לאישור התקציב. בהתאם, אנו מותירים את תחזית האינפלציה ללא שינוי ברמה של 2.6% לשנה הקרובה. מדדי המחירים של תחילת השנה צפויים להיות גבוהים ביחס לעונתיות של חודשים אלה בשל העלאות מחירים שהמתינו לתחילת השנה בתחום השירותים וכן במחירי המזון. אנו מעריכים כי האטה בצמיחת המשק תמתן את עליות המחירים במחצית השנייה של השנה, ובעיקר נראה עצירה של עליית מחירי שכר הדירה, שהם כרגע בעלי התרומה הגבוהה ביותר לאינפלציה".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:
1. זמן אג"ח: האפיק הסולידי שמציע תשואה שנתית של 6% בסיכון נמוך
2.  הפדרל ריזרב קובע נתיב להעלאת ריבית מתונה יותר בפברואר
3. דווקא בשנה הכי גרועה מאז 2008: קרן הגידור שהציגה את הרווח הגדול אי-פעם