הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בבורסה בת"א; מדד מניות הבנייה נפל בקרוב ל-4.5%

מדד ת"א 35 נסוג ב-0.3%, ומדד ת"א 90 ירד ב-1.3% • ירידות חדות נרשמו באג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים בעקבות מדד המחירים לצרכן שהפתיע עם קפיצה של 0.8% באפריל • השקל נחלש • ומה צפויים להחליט בבנק ישראל בעקבות המדד?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:25

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 השיל כ-0.3%, ת"א 125 ירד בכ-0.6%, ות"א 90 ירד ב-1.3%. מדד הבנייה נפל בקרוב ל-4.5%.

15:41

הבורסה בתל אביב מוסיפה לרדת. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.1%, מדד ת"א 125 משיל כ-0.3%, ומדד ת"א 90 יורד ב-1%. מדד הבנייה מוסיף ליפול בכ-4%, ומדד ת"א נדל"ן מאבד יותר מ-3%. מדד הבנקים, לעומת זאת, רושם עלייה של קרוב ל-1%.

מניית ביוליין  נופלת ב-6.6%

14:50

נמשכות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 רושם ירידה קלה, ומדד ת"א 90 יורד בכ-1.3%. מדד הבנייה בולט עם ירידה של יותר מ-4% בעקבות המדד הגבוה שפורסם אתמול, מדדי מניב ישראל ומניב חו"ל צונחים בכ-3% ומנגד מדד הבנקים מטפס בכ-0.3%.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בעקבות המדד כי "מדד המחירים לחודש מאי צפוי לעלות ב-0.7%, בהשפעת גורמים עונתיים, וכן המשך עלייה במחירי המזון והדיור. אנו מעריכים שהתמתנות בפעילות הכלכלית תאט את האינפלציה בהמשך השנה, ותשפיע בייחוד על סעיפים כמו שכר דירה, אירוח ונופש וכדומה".

לגבי מדיניות בנק ישראל הם כותבים כי "ההפתעה במדד של חודש אפריל מעלה מאוד את הסיכוי שריבית בנק ישראל תעלה גם החודש לרמה של 4.75%. הציפיות לאינפלציה מעוגנות ביעד, והריבית הריאלית היא גבוהה ביחס לעבר. אנו מעריכים לכן שתהליך עליית הריבית קרוב למיצוי, ובנק ישראל ימתין (לאחר העלאת הריבית בשבוע הבא) לראות אם האינפלציה פוחתת בעקבות ההידוק המוניטרי".

13:45

ירידות בבורסה. מדד ת"א 35 עבר לירידה קלה, ומדד ת"א 90 יורד בכ-1.5%. מדד הבנייה בולט עם ירידה של כ-4% בעקבות המדד הגבוה שפורסם אתמול, ומנגד מדד הבנקים מטפס בכ-0.5%.

במדד ת"א 125 בולטות בצד האדום מניות הנדל"ן ביניהן אזורים , דמרי , ישראל קנדה , שיכון ובינוי , אקרו , דוניץ , הכשרת הישוב , אאורה , אפריקה מגורים , ביג , מבנה ונכסים ובנין .

מאקרו ישראל:  התוצר המקומי צמח ברבעון הראשון של שנת 2023 ב-2.5%, כך פרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתוני הרבעון הם בהתאם לתחזיות השנתיות ל-2023 של בנק ישראל אשר פורסמו בחודש אפריל. 

12:40

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 עבר לעלייה קלה, ואילו מדד ת"א 90 יורד בכ-0.8%. מדד הבנייה נופל ב-3.3%, מניב ישראל צונח ב-2.3% ואילו מדד הבנקים מטפס ב-1.3%.

חברת אלוט  דיווחה היום כי ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו ב-21.1 מיליון דולר. ההפסד התפעולי ברבעון על בסיס GAAP עמד על 11.9 מיליון דולר וההפסד התפעולי על בסיס non-GAAP הסתכם ב-8.2 מיליון דולר. ההפסד הנקי על בסיס GAAP עמד על 11.4 מיליון דולר וההפסד הנקי על בסיס non-GAAP הגיע ל-7.7 מיליון דולר.

חברת הנדל"ן רותם שני  דיווחה היום כי הכנסותיה ברבעון הראשון של 2023 הסתכמו בכ-77 מיליון שקל לעומת 94 מיליון שקל ברבעון המקביל.  הרווח הגולמי ברבעון הסתכם בכ-18 מיליון שקל ובשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-7 מיליון שקל ברבעון.

11:10

מגמה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.1%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.6%. מדד מניות הבנייה נופל בכ-2.5% בעקבות המדד הגבוה שפורסם אתמול.

עליות בולטות רושמות בין השאר קמטק, לייבפרסון , איי.סי.אל ודלק רכב  ומנגד ירידות חדות רושמות אורמד , אקרו, מגה אור, אאורה , פרשקובסקי , עזריאלי  וביג .

בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ירידות של עד 1.7% וצמודות המדד נסחרות במגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים עולים בכ-0.2%-0.3%.

10:05

יום המסחר בבורסה נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-1%. מדד מניות הבנייה נופל בכ-2% בעקבות המדד הגבוה שפורסם אתמול.

ירידות בולטות רושמות מניות הנדל"ן נכסים ובנין , אזורים , דמרי , הכשרת הישוב , ישראל, שיכון ובינוי  וקרסו נדלן .

חברת דלתא מותגים  דיווחה הבוקר כגי הכנסות החברה גדלו ברבעון הראשון בכ-3% והסתכמו ב-221.1 מיליון שקל לעומת 214.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-15.1 מיליון שקל לעומת 19.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

09:03

חברת אמות  דיווחה היום על רווח נקי של כ-110 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2023, לעומת  רווח נקי של כ-195 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון הנוכחי לא רשמה אמות רווחים מעליית ערך נכסיה לעומת רווח של כ-134 מיליון שקל בסעיף זה ברבעון המקביל. ה-NOI ברבעון הראשון גדל בכ-13% ביחס לרבעון המקביל והסתכם בכ-247 מיליון שקל וה-FFO צמח בכ-16% ביחס לרבעון המקביל והסתכם בכ-199 מיליון שקל.

08:35

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול הדולר והאירו. הדולר מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 3.66 שקלים, והאירו עולה בכ-0.4% ונסחר סביב 3.98 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. זאת לאחר שאתמול יום המסחר בבורסה ננעל בעליות קלות. מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.3% ומדד ת"א 90 טיפס בכ-0.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. זאת לאחר שאמש ננעל המסחר בוול סטריט בעליות קלות. מדד הנאסד"ק טיפס בכ-0.6%, מדד ה-S&P 500 עלה ב-0.3%, והדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-0.1%. 

● איך הפכו הבנקים הישראליים לרווחיים ביותר בעולם

באסיה המגמה מעורבת עם נטייה לעליות, לאחר שהיום פורסמו נתוני מאקרו בסין. בטוקיו מטפס מדד הניקיי ב-0.9%, בהונג קונג עולה ההנג סנג ב-0.4%, בסיאול עליות קלות ובורסת שנחאי יציבה.

עונת הדוחות נמשכת והיום ובימים הקרובים יפרסמו תוצאות, בין השאר, בזק , אמות , מיטרוניקס  וסלקום. מחר (רביעי) יתפרסמו תוצאות הבנקים דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי.

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. אנרג'יאן בולטת עם פער שלילי של כ-1.5% וטבע  עם 1.6% מנגד איי.סי.אל  עם פער חיובי של כ-2% וקמטק עם 2.5% כך שהן צפויות לעלות הבוקר. 

● הרשות לניירות ערך בקיפאון כבר חודש: "לא היה מצב כזה מעולם"

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אתמול יציבות במדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים, והאג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. היום צפוי שוק האג"ח להגיב למדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול בערב והפתיע לרעה (על כך בהמשך).

בארה"ב, חלק מתשואות האג"ח הממשלתיות המשיכו לטפס אתמול. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ל-3.50%, ותשואת האג"ח לשנתיים התייצבה סביב 4%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח נרשמה אתמול חולשה של השקל מול הדולר. הדולר הוסיף כ-0.6% לערכו לאחר קביעת השער היציג ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו לעומת זאת נסחר ביציבות בהשוואה למטבע המקומי, ושערו עמד על כ-3.98 שקלים. בעולם נסחר כעת הדולר בתנודות מזעריות מול האירו, הליש"ט והין היפני.

בשוק הסחורות רושמים החוזים על הנפט הגולמי עליות קלות והזהב יציב סביב 2,020 דולר לאונקיה. 

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות של עד 1% בשערי המטבעות הגדולים. הביטקוין נסחר ברמה של 27.2 אלף דולר, והאת'ריום נסחר סביב 1,810 דולר. 

4. מאקרו

האינפלציה בישראל לא מתמתנת. מדד המחירים לצרכן רשם בחודש שעבר עלייה של 0.8%, כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אתמול. ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2023 לעומת אפריל 2022) עלה המדד ב-5% (ללא שינוי לעומת מרץ). מרבית הכלכלנים במשק צפו שהמדד יעלה באפריל ב-0.4%-0.5% ושרמת האינפלציה השנתית תרד ל-4.6%-4.7%, בהשוואה ל-5% במרץ. 

● האינפלציה בישראל לא מתמתנת ואף עוקפת את ארה"ב. מה יחליט בנק ישראל בשבוע הבא? 

עוד פורסם אתמול כי שיעור האבטלה בישראל המשיך לרדת גם בחודש אפריל עד ל-3.1%, זאת לעומת 3.3% במרץ. לפי נתונים מנוכי עונתיות (שמנטרלים קפיצות בלתי סדירות ואירועים חיצוניים) ירד שיעור האבטלה מ-3.8% ל-3.6%. לצד זאת, שיעור התעסוקה, שהיה במגמת עלייה עד כה, ירד מ-61.9% במרץ ל-61.6%. לפי הנתונים מנוכי העונתיות, שיעור התעסוקה נותר ללא שינוי (61.7%).

היום יתפרסמו בארץ נתוני הצמיחה לרבעון הראשון.

בסין פורסם היום כי התפוקה התעשייתית גדלה באפריל ב-5.6% לעומת אפריל אשתקד. עם זאת, כלכלנים ציפו לעלייה של כ-10%. המכירות הקמעונאיות קפצו ב-18.4% אולם הצפי היה לעלייה של כ-21%. 

בבריטניה יתפרסמו נתוני שוק התעסוקה, כששיעור האבטלה צפוי להישאר על 3.8%. בגוש האירו יתפרסם נתון ראשוני לצמיחה ברבעון הראשון (צפי לעלייה של 0.1%).

5. תחזית

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר העסקאות במזרחי טפחות, כותב בתגובה לנתוני המדד שפורסמו אתמול כי "בדומה למגמה העולמית, בשבועות האחרונים נמשך זרם החדשות על עליות מחירים במקטע הקמעונאי. העלאת מחיר המטרה של החלב היא כנראה הנציגה הבולטת ביותר לעניין הזה. וצפויה עוד לתרום קרוב לעשירית האחוז למדד מאי. ואליה מצטרפים כמובן דיווחים על העלאות מחירי מוצרים יבשים, בעיקר, שיתרמו עוד כמה שברי אחוזים. למרות זאת, לאור היציבות היחסית במחירי חומרי הגלם בעולם, ומיצוי השפעות היחלשות השקל, נצפה כי המהלך ימצה את עצמו בקרוב. בנוסף לאלה, הריבית הגבוהה במשק המקומי, והיותנו מדינה קטנה וצפופה, עם קצב גידול אוכלוסין נאה, מייצרים מצב ייחודי משהו, באופן שבו הם צפויים להמשיך לדחוק מעלה את מחירי השכירות בתקופה הקרובה".

אל מול זה, הוא מוסיף, "היציבות במדד מבטאת את המשך 'יציאת' השפעות הלחימה באוקראינה, ומחירי האנרגיה הגבוהים דאז. אנו רואים מגמה זו כחזקה יותר. וכזו אשר תימשך להערכתנו ביתר שאת בשלושת המדדים הקרובים, ותמשיך למתן את האינפלציה לכיוון היעד של בנק ישראל. לא פחות חשוב מזה, התמתנות האינפלציה עצמה צפויה להביא גם להתמתנות ציפיות האינפלציה בשוק. ובאופן עקיף לעליית הריבית הריאלית".

"נתוני התוצר לרבעון הראשון, אשר יפורסמו היום, יסכמו את נתוני הפעילות הכלכלית העיקריים מהמשק המקומי, אשר יעמדו לרשותו של בנק ישראל בהחלטת הריבית. אנו צופים התמתנות ניכרת בקצב הצמיחה של המשק המקומי, על רקע ההתמתנות ביבוא המכוניות, במהלך הרבעון. למרות זאת, גם אם נראה נתון תוצר חלש היום, נתון האינפלציה הגבוה שפורסם אתמול תומך בהערכות בשוק כי בנק ישראל יעדיף להמשיך ביישום מדיניות נחושה במאבק באינפלציה".