תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עליית הריבית במשק הישראלי - כיצד תשפיע על החיסכון הפנסיוני?

האינפלציה שחקה את ערך הכסף, השווקים ספגו ירידות והריבית עלתה • מדוע המציאות השתנתה עבור כולנו וכיצד ניתן לפעול על מנת לשמור החסכונות שלנו

ליאור רביב, מנכ''ל מבטח סימון סוכנות לביטוח / צילום: באדיבות מבטח סימון
ליאור רביב, מנכ''ל מבטח סימון סוכנות לביטוח / צילום: באדיבות מבטח סימון

הכתבה מטעם מבטח סיימון

שנת 2022 הייתה שנה מאתגרת מאוד בשוק ההון, כאשר בשנה זו נחשפנו לירידות משמעותיות בשווי הנכסים הפיננסים והפנסיונים. ירידות אלו גרמו לרובנו לנסות להבין מהן הסיבות לכך ומה ניתן לעשות כדי לשמור על כספינו. לשם כך, ריכזנו עבורכם את הכוחות המרכזיים שגרמו להן לצד תשובה לשאלה: כיצד ניתן לפעול בימים אלו:

מהי ריבית?

הגדרתה של המילה ריבית היא "מחיר הכסף". גובה הריבית נקבע על ידי מספר פרמטרים: רמת הסיכון של הלווה, טווח ההשקעה וסוג ההשקעה. ככול שהלווה בעל מאפייני סיכון גבוהים וטווח ההשקעה שלו ארוך, כך יעלה שיעור הריבית שידרוש המלווה.

מהי האינפלציה ומה השפעתה?

אינפלציה היא שיעור השינוי של עליית מחירים אשר גורמת לשחיקת ערך כספינו, ככול שהאינפלציה גדולה יותר, כך קטנה יכולת הרכישה של האזרח ועולה גובה החזרי החוב של חברות ומדינות מכיוון שחלק מהחוב הוא צמוד ריבית.

למה עלתה האינפלציה הכלל עולמית בשנת 2022?

העלייה באינפלציה הכלל עולמית נובעת בעיקר מכסף זול, שעיקרו מריבית כמעט אפסית אשר ליוותה אותנו ב-13 השנים האחרונות, עליות שכר, פגיעה בהיצע של סחורות בשל מגפת הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, כל אלו גרמו להתייקרות משמעותית של מחירי הדיור, מחירי סחורות חקלאיות, מחירי אנרגיה ועלייה כמעט בכל המוצרים שאנחנו צורכים על בסיס יומי. אין ספק כי שילוב כוחות אלו הביא להתחזקות משמעותית של האינפלציה, שהגיעה בשיא לטווחים שנעים בין 7% ל-10% בכלכלות המערביות אל מול היעד שנע בין 2%-3%.

מה הקשר בין אינפלציה לריבית?

כדי להימנע משחיקת הערך הריאלי של כספי הציבור וגידול בעלויות מימון יש לנהל בפועל את גובה האינפלציה, הדרך המהירה והטובה ביותר היא להעלות את הריבית, זאת משום
שריבית גבוהה תביא לקיטון בצריכה הפרטית ובהשקעות ריאליות כגון נדל"ן. את הצריכה הפרטית מממן האזרח בעיקר על ידי שימוש באשראי, וכשעלות האשראי עולה כך - האזרח מקטין את הצריכה. את ההשקעות בנדל"ן המשקעים מממנים על ידי לקיחת משכנתאות, כאשר הריבית עולה הכדאיות של ההשקעה יורדת. בנוסף נפתח בפני הציבור רכיב חיסכון כדאי בדמות פיקדונות, המייצר רווח נאה למשקיע כאשר פעולת החיסכון מקטינה את כמות הכסף, כך שהתוצאה הינה קיטון באינפלציה.

איזה ריבית ניתנת כיום לחיסכון?

נכון לימים אלו הריבית בבנק ישראל עומדת על 4.5%. המשמעות היא שניתן לקבל על השקעה בפיקדונות אלו, ריבית שנעה בין 3%-5% תלויה בטווח ההשקעה וברמת הצורך לנזילות הכסף. לעומת זאת אם נבקש לקבל הלוואה לצריכה קמעונאית נדרש לשלם ריבית שיכולה לנוע בין 7%-12% ובמקרה של לקיחת משכנתה ניפגש בשיעורי ריבית שנעים בין 5%-7%, תלוי אם ההלוואה צמודה למדד המחירים לצרכן או לא.

מהי ההשפעה של עליית הריבית על החיסכון הפנסיוני של הציבור?

חיסכון לפנסיה מורכב משימוש במוצרי השקעה שבאמצעותם אנחנו חוסכים לגיל הפרישה כגון: קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה וביטוח מנהלים. המשותף להם הוא שכולם מחזיקים ניירות ערך כגון אגרות חוב ומניות. אם כך נשאלת השאלה: מה המשמעות של עליית ריבית? בתקופה של עליית הריבית נכסים אלו נפגעים והתוצאה היא ירידה בשווי של המוצרים הפנסיונים. חשוב לציין כי עליית הריבית גורמת לירידה בטווח הקצר, אך טווח ההשקעה לחוסך הוא ארוך, לכן רבים ממליצים שלא לבצע שינוי במסלול ההשקעה בניסיון לתזמן את שוק ההון. זאת משום שלמרות שקיימת פגיעה בשווי הנכסים בטווח הקצר, בעת עליית ריבית אנו נהנה מרווחים כאשר הריבית תרד.

ומה קורה בשוק הנדל"ן בישראל?

עליית הריבית במשק גורמת ליציאה כמעט מוחלטת של המשקיעים אשר נדרשים לשלם ריבית גבוהה על ההלוואות וזאת בנוסף לשיעור מס של 8%. לגבי אלו המעוניינים לרכוש דירה ראשונה, הם בוחרים כרגע לשבת על הגדר וזאת בשל מחירי דירות גבוהים ועלויות מימון גבוהות.

כל זאת אינו פוסח על הקבלנים והיזמים הישראלים אשר נמצאים בימים אלו בסיכון גבוה - על היזמים, אשר מחזיקים בקרקעות, מכבידות עלויות המימון, והקבלנים ניצבים בפני סכנה לשחיקת רווח עקב גידול בעלויות חומרי גלם וכוח אדם.

מבטח סיימון - בודקים את שאיפות ומטרות החוסך

במידה ואנו מעוניינים להשקיע את הכספים שלנו לטובת חיסכון לפנסיה, הן את ההכרחיים במסגרת תוכנית פנסיונית והן את הכספים העודפים למטרות רווחים, באפשרותנו לפנות לאנשים מקצועיים אשר ידעו לעשות זאת עבורנו.

במבטח סיימון מציעים פגישה מקיפה וכוללת אשר במהלכה ייבדקו שאיפותיו ומטרותיו של הלקוח, יוצגו לו האפשרויות השונות הקיימות עבורו ולאחר שיחליט על האופן המיטבי לניהול כספיו יבוצעו דרישותיו. בהמשך יערכו פגישות תקופתיות כדי להבטיח שהשינויים האישיים, המקצועיים והמשפחתיים יבואו לידי ביטוי בכל מסלול ביטוח או חיסכון.

בשורה התחתונה, עליית הריבית בישראל משפיעה בכמה דרכים על החסכונות השונים שלנו. כיוון שחיסכון הוא אחד הדרכים לשמור על ערכו של הכסף ועל כך שיהיה לנו את הדרוש לנו בפרישתנו, ניתן להתייעץ ולפנות לאנשי מקצוע שידעו לכוון ולנתב אותו בצורה הטובה ביותר עבורנו.

ליצירת קשר עם מבטח סיימון לחצו כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988