הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; מדד ת"א 90 זינק ב-1.9%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.7%, ות"א 125 זינק בכ-1% • הסוחרים ממתינים לנתוני האינפלציה בארה"ב ולהחלטות הריבית של הפד וה-ECB • האם שוקי המניות עומדים בפני תיקון למטה?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:40

המדדים המרכזיים בבורסה ננעלו במגמה חיובית: מדד ת"א 35 עלה ב-0.7%, ת"א 125 עלה בכ-1%, ות"א 90 זינק ב-1.9%. בלט לחיוב מדד ת"א מניב חו"ל שעלה ב-2.6%. גם מדד ת"א נדל"ן ומדד ת"א בנייה עלו במעל ל-2%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.9 מיליארד שקלים.

מניית פתאל  הובילה את עליות השערים בבורסה כאשר זינקה בכ-6.5%. גם מניית דלק רכב , פוקס  ונובולוג  רשמו עליו שערים חדות.

מנגד, מניות דוראל אנרגיה , אנרג'יאן , אייאיאס , דלק קבוצה  ובזק  רשמו ירידות שערים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרנים ננעלו בירידות שערים קלות. מדדי האג"ח הממשלתיים ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי +10 עלה ב-0.7%. 

16:00

המגמה החיובית בבורסת תל אביב נמשכת: מדד ת"א 35 עולה ב-0.7%, מדד ת"א 125 מוסיף לערכו כ-1%, ומדד ת"א 90 מטפס ב-1.7%. מבין המדדים הענפיים בולטים לחיוב מדד ת"א נדל"ן ומדד ת"א בנייה שמזנקים בכ-2% כל אחד.

בשוק המט"ח, השקל נסחר ביציבות מול הדולר סביב רמה של 3.59 שקלים. גם מול האירו השקל נסחר ביציבות סביב 3.86 אירו לשקל.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית פועלים  יחד עם מניית לאומי ומניית בזק .

מניית מגדל  עולה בכ-3%, לאחר שדווח כי חברת הביטוח חתמה על הסכם קיבוצי חדש עם ההסתדרות וועד העובדים, לתקופה של 4 שנים.

14:40

מתחזקות העליות בבורסה: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.7%, ומדד ת"א 90 מטפס ב-1.2%. מדד מניב חו"ל בולט עם קפיצה של כ-2.3%. 

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים רושמים ירידות מזעריות, ומדדי האג"ח הממשלתי נסחרים במגמה מעורבת. 

13:25

נחלשות העליות בבורסה: מדדי ת"א 35 ות"א 125 עולים בכ-0.4%, ות"א 90 עולה ב-0.6%. מדד מניב חו"ל בולט עם עלייה של כ-1.6%. 

עליות בולטות רושמות כעת נורסטאר , אמות , ביג , דלק רכב, מימון ישיר , פתאל החזקות , שפיר הנדסה  ומליסרון.

מנגד, בצד האדום בולטות בין השאר דוראל אנרגיה , הבורסה, נופר אנרג'י  ועלבד .

לקראת החלטת הפדרל ריזרב השבוע, בבנק אוף אמריקה צופים כי הפד "ישמור על טווח היעד של ריבית הפד של 5%-5.25%. בעוד שהנתונים הנכנסים מצביעים על חוסן בפעילות ודביקות באינפלציה, נראה כי הפד רוצה זמן נוסף למעקב אחר פיגורים במדיניות והלחץ האזורי של הבנקים. סביר להניח כי הוועדה שתקבע את מדיניות הריבית ביוני לא תשפיע מהותית על התמחור לקראת ההחלטה ביולי, אך עשויה לספק מידע נוסף לגבי היקף הורדת הריבית הצפוי בשנת 2024".  

12:11

התחזקות מסוימת נרשמת במגמה החיובית בבורסה: מדדי ת"א 35 ות"א 125 עולים בכ-0.5%, ות"א 90 עולה ב-0.7%. מדד מניב חו"ל בולט עם עלייה של כ-1.5%.

מניית חנן מור  בולטת בעלייה חדה ומשלימה קפיצה כ-30% ב-7 ימי מסחר, לאחר שהחברה עדכנה הבוקר כי החליטה על פדיון מוקדם מלא לאג"ח מסדרה י' ביום 30 ביוני, שהיקפה עומד על כ-28 מיליון שקל.

גם בונוס ביוגרופ  בולטת עם עלייה חדה במחזור גבוה, לאחר שהחברה דיווחה הבוקר על הצלחה בניסוי קליני (שלב 2) להשלמת חסר עצם בפנים (תוצאות חלקיות) ועל השלמת גיוס המשתתפים בניסוי.

10:50

המסחר בבורסת תל אביב עבר לעליות קלות: ת"א 35 ות"א 125 עולים ב-0.2%, ות"א 90 ב-0.1%. ת"א בנקים יורד ב-0.8% בהובלת מניות בינלאומי  ומזרחי טפחות 

המניות שבולטות בעליות בשעה זו הן בונוס ביוגרופ  ודלק רכב .

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות, ומדדי האג"ח הממשלתי נסחרים במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10+ עלה ב-0.3%.

10:01

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.3%, ואילו ת"א 90 שומר על יציבות. מדדי הבנקים והנפט והגז רושמים ירידות קלות.

עליות בולטות רושמות שיכון ובינוי , דלק רכב , אלביט מערכות  ומבנה.

מנגד, בצד האדום בולטות בין השאר אנרג'יאן , קרסו נדל"ן , אאורה , אזורים  ונאוויטס.

08:35

בשוק המט"ח נפתח שבוע המסחר כשהדולר והאירו מתחזקים מול השקל, לאחר התחזקות דרמטית של המטבע הישראלי בימים האחרונים. הדולר נסחר סביב 3.606 שקלים, לאחר שביום שישי הוא צנח עד ל-3.583 שקלים לדולר והשלים קפיצה של יותר מ-4% בשער השקל מול הדולר בתוך מספר ימים (רובה ככולה בימים חמישי ושישי). האירו נסחר סביב 3.875 שקלים, לאחר שנפל ל-3.861 שקלים ביום שישי.

07:45

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת בעת שהמשקיעים, בארץ ובעולם, ממתינים לפרסום נתוני מאקרו חשובים בימים הקרובים, להודעת הפדרל ריזרב ביום רביעי ולהודעת ה-ECB בחמישי.

אתמול ננעל המסחר בבורסת תל אביב במגמה מעורבת: ת"א 35 ירד ב-0.1%, ת"א 125 ננעל ביציבות, ות"א 90 הוסיף לערכו כ-0.3%. מדד ת"א ביטוח עלה בכ-1.2%, ת"א פיננסים עלה ב-1%, ות"א בנייה הוסיף כ-0.9% לערכו. מחזור המסחר הסתכם בכ-675 מיליון שקל. 

● בכירים ב־4 חברות נדל"ן דרשו תוספות שכר נדיבות ונבלמו ע"י בעלי המניות

מניות הבנקים הגדולים הפועלים  ולאומי  ריכזו מחזורים ערים ורשמו עליות. 

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. מדד הניקיי רושם עלייה קלה, ומנגד בהונג קונג, בשנחאי ובסיאול נרשמות ירידות קלות.

גם במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב המגמה מעורבת. 

● הבורסה האמריקאית מול הגרמנית: איפה משתלם יותר להשקיע, ומה הסיכונים

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו אתמול ביציבות, ומדדי האג"ח הממשלתי ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10+ עלה ב-0.3%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירתם השבועית כי קיימת עדיפות להשקעה באפיקים השקליים בכל הטווחים. זאת, "בהנחה שלא תחודש מגמת הפיחות, ושצפויות התמתנות בקצב האינפלציה, ירידה בפרמיית הסיכון של ישראל וירידה מתונה בתשואות הארוכות בארה"ב".

תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי שומרות על יציבות כעת, לאחר שרשמו עליות ביום שישי, לקראת פרסום מדד המחירים ביום שלישי והודעת הפדרל ריזרב ביום רביעי השבוע (על כך בהמשך). התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה בכ-0.04% ל-3.74%, והתשואה על האג"ח לשנתיים עלתה בכ-0.08% לכ-4.6%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הפורקס העולמי הדולר נסחר כעת בשינויים מזעריים מול האירו, הליש"ט והין היפני.

בשוק המט"ח המקומי ייפתח היום המסחר לאחר שהשקל סיים שבוע תנודתי למדי מול הדולר, עם התחזקות דרמטית בשערו. לאחר שהדולר הגיע לכ-3.75 שקלים לדולר בתחילת החודש, בשעות הערב ביום שישי הוא צנח עד ל-3.583 שקלים לדולר. מדובר בקפיצה של יותר מ-4% בשקל מול הדולר בתוך מספר ימים (רובה ככולה בימים חמישי ושישי). גם ביחס לאירו נרשמה התחזקות של השקל ברמה השבועית, עד ל-3.861 שקלים. זאת, על רקע התבטאויות שונות בנוגע לחקיקה המשפטית והערכות של גורמים שונים כי למעשה לא יקודמו יותר חוקים שונים הקשורים אליה ללא הסכמת האופוזיציה.

בשוק הסחורות העולמי, מחירי הנפט ממשיכים לאבד גובה ויורדים בכ-1%. מחיר החבית מסוג ברנט נסוג ל-74 דולר (חוזה לאוגוסט), ומחירה של חבית מסוג WTI יורד ל-69.4 דולר.

בשוק הקריפטו נרשמו ירידות של 1%-2% בשערי המטבעות המרכזיים. הביטקוין נסחר סביב 25,800 דולר, והאת'ריום נסחר סביב 1,740 דולר.

4. מאקרו

היום לא יתפרסמו נתוני מאקרו חשובים. ביום שלישי יתפרסם בארה"ב (ב-15:30 שעון ישראל) מדד המחירים לצרכן שם, כשהצפי הוא לעלייה של 0.2% במאי ו-4.2% ב-12 החודשים האחרונים (לעומת 4.9% באפריל). עם זאת, מדד הליבה צפוי לרשום עלייה של 0.4% במאי.

ביום רביעי תתפרסם החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב בארה"ב (ב-21:00 שעון ישראל). הדעות בין השחקנים בשווקים חלוקות בנוגע לשאלה האם הפד יעצור את העלאות הריבית או יודיע על העלאת נוספת של 0.25%. כעת מעריכים כ-70% מסוחרי האג"ח בארה"ב כי הפד ישאיר הפעם את הריבית ללא שינוי.

ביום חמישי תתפרסם החלטת הריבית הבאה של ה-ECB באירופה (ב-15:15, צפי להעלאה נוספת של 0.25% לרמה של 4%). בישראל יתפרסם באותו יום (ב-18:30) מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, לאחר שבחודש אפריל הפתיע המדד לרעה עם עלייה של 0.8%. כלכלני המאקרו במשק מעריכים, בממוצע, עלייה של כ-0.5% במדד.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מציין בסקירתו השבועית כי מדד ה-S&P 500 סיים שבוע רביעי של עליות שערים. הנאסד"ק עלה 7 שבועות ברצף. "בשבועיים האחרונים סקטור הטכנולוגיה איבד את ההובלה, כאשר מניות החברות בענף צריכה מחזורית המשיכו להוביל ואף התחזקו. בלט שיפור במניות חברות התעשייה. השתפרו הביצועים של מדדי המניות הקטנות על חשבון הגדולות". 

● ה-S&P 500 יצא משוק דובי לאחר שנה: מה דחף אותו משם ומה הצפי להמשך

להערכתו, עלה הסיכון לתיקון בשוק בטווח הקצר, זאת בין השאר מכיוון ש"קיים סיכוי גבוה ממה שמגולם בשוק שהפד יעלה ריבית השבוע, בניגוד לתחזיות. העליות במניות הפכו לרוחביות יותר, והאופטימיות בקרב המשקיעים עלתה לרמות הגבוהות מאז 2021, מדד התנודתיות (VIX) ירד ל-13.8 נקודות, הרמה הנמוכה מאז ינואר 2020.

"לאור הנסיבות, הסיכון בשוק המניות גבוה יותר ממה שמגולם ב-VIX. אנו גם צופים הרעה בביצועים של המניות באירופה עקב היחלשות באינדיקאטורים הכלכליים. לפי הקשר ההדוק בין מדד ההפתעות בנתונים הכלכליים באירופה לביצועי שוק המניות, צפויה ירידה במניות האירופיות".

בשורה התחתונה, הוא כותב, "עלה הסיכון לתיקון בשוק המניות. נדגיש כי לא מדובר להערכתנו בשינוי המגמה, כך שלמשקיעים בעלי אופק אסטרטגי, המלצה לחשיפה בינונית-גבוהה לאפיק המנייתי עומדת בעינה".