הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הבנקים והביטוח הובילו ירידות חדות בנעילה בבורסה

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-1.6%, יחד עם ת"א 125, וגם מדד ת"א 90 ירד בשיעור דומה • מדד ת"א בנקים 5 צלל בכ-2%, וגם מדד הביטוח בלט עם נפילה של כ-2% • הכלכלן הראשי של מיטב בית השקעות: "שוק המניות האירופי שוב זול ביחס לשוק האמריקאי"

איך יגיבו השווקים לפיטורי שר הביטחון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
איך יגיבו השווקים לפיטורי שר הביטחון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:55

הירידות בבורסה התחזקו בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-1.6%, יחד עם ת"א 125. גם מדד ת"א 90 ירד בשיעור דומה. מדד ת"א בנקים 5 צלל בכ-2%, וגם מדד הביטוח בלט עם נפילה של כ-2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-661 מיליון שקל בלבד.

ירידות בולטות רשמו בין השאר קמטק, פריון, אזורים , אורמת, ישראל קנדה , דיסקונט , מזרחי טפחות  ואקרו.

מנגד, בצד הירוק בלטו טבע , תדיראן, לייבפרסון , טקטונה  ואבוג'ן.

בשוק האג"ח הקונצרני רשמו מדדי התל בונד המרכזיים ירידות של עד 0.2% ובשוק האג"ח הממשלתי נרשמה מגמה מעורבת.

14:53

ירידות שערים חדות בבורסה. ת"א 35 צולל בכ-1.4%, יחד עם ת"א 125. מדד ת"א 90 יורד ב-1.3%. מדד ת"א בנקים 5 צולל בכ-1.6% ומדד ת"א נפט - גז יורד בשיעור דומה.

בולטות לשלילה מניות אורמד פארמ , קמטק , אנרג'יאן , אלוני חץ  ואורמת טכנו .

14:33

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד בכ-1.2% ות"א 90 מאבד מערכו כ-1%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א בנקים 5 מוביל את הירידות ומאבד מערכו כ-1.4%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מובילה מניית לאומי יחד עם דיסקונט , בזק , פועלים  וטבע .

בשוק האג"ח, איגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. מדד תל בונד גוב 10 + נסחר סביב רמות הבסיס.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מתייחס בסקירתו השבועית למגמה בשוק האג"ח הממשלתי בישראל: "שוק האג"ח בישראל התנהג מאוד שונה מהשווקים בחו"ל בחודש האחרון. בכל העולם התגברו הציפיות לעליית ריבית לאחר החטאות בכיוון מעלה בנתוני האינפלציה, עליות ריבית מפתיעות והתבטאויות "נציות" של בנקאים מרכזיים. אפילו אחרי ירידת התשואות בסוף השבוע, מתחילת החודש עדיין נרשמת עלייה חדה בתשואות, במיוחד הקצרות".

זבז'ינסקי מציין כי: "לעומת זאת, התשואות בישראל ירדו, כולל התשואה לשנתיים, וזאת עוד לפני התגובה של השוק המקומי היום לירידה בתשואות בעולם בסוף השבוע. התנהגות שונה של שוק האג"ח בישראל נובעת בעיקר מהמדד הנמוך ומהירידה בסיכון הפוליטי, כפי שנתפס בשווקים. שינוי זה גרם לכך שבניגוד למדינות האחרות, בהן נרשמה ירידה חדה בתלילות עקום התשואות, בישראל לא חל בה שינוי".

"להערכתנו, הריבית בישראל לא צפויה לעלות יותר. לכן, שוק האג"ח המקומי לא אמור לחקות את עליית התשואות הקצרות שהייתה במדינות האחרות. לעומת זאת, הירידות בתשואות הארוכות כנראה ימשכו", הוא כותב.

13:05

נמשכות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.9% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.8%. מדד הביטוח נסוג ב-1.2%, ומדד הבנקים יורד ב-1.1%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-250 מיליון שקל בלבד.

קבוצת  תדיראן   הודיעה היום על הסכם ראשון בתחום טעינת כלי רכב חשמליים בישראל. חברת הבת, תדיראן פתרונות אנרגיה, חתמה על הסכם עם חברת 'אקסטרה תחבורה ציבורית ירושלים' לאספקה והתקנה של עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים. על פי ההסכם, הנאמד בכ-10 מיליון שקל, תדיראן תספק לאקסטרה עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים עבור חניון אוטובוסים בירושלים - חניון 'הארזים'.

חברת רוטשטיין  השלימה את השלב המוסדי של הנפקת סדרה יא' (סדרה חדשה). במסגרת השלב המוסדי זכתה החברה לביקושים של כ-172 מיליון שקל, מתוכם בחרה לגייס בשלב זה סכום של כ-76 מיליון שקל. השלב הציבורי של הנפקת האג"ח יתקיים מחר. השלב המוסדי ננעל במחיר של 989 שקל לכל 1,000 שקל ע.נ., המשקף תשואה שקלית שנתית של 6.87%. איגרות החוב בריבית שקלית במח"מ של כ-1.5 שנים כאשר מועד הפירעון הסופי יהיה בחודש יולי 2025. 

11:50

מתחזקות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.8% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-1%. מדד הביטוח נסוג ב-1.2%, ומדד הבנקים יורד ב-1%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-160 מיליון שקל בלבד.

ירידות בולטות רושמות בין השאר אורמת , קמטק, אורמד , אזורים, אלוני חץ , מגה אור , מבנה , מיטרוניקס  ודמרי.

בשוק האג"ח הקונצרני רושמים מדדי התל בונד המרכזיים ירידות של עד 0.1% ובשוק האג"ח הממשלתי המגמה מעורבת.

10:50

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.2%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א טק-עילית יורד ב-0.7%.

בעלי עניין: חברת כלל תעשיות, בעלת השליטה בחברת גולף , ממשיכה לרכוש מניות גולף. ביום חמישי רכשה כלל עוד 23 אלף מניות גולף במחיר של 433.62 אג' למניה והגיעה להחזקה של 52.5% מהון המניות.

גרשון מילר, דירקטור בחברת מאסיבית, רכש ביום חמישי עוד 30 אלף מניות מאסיבית  במחיר של 597 אג' למניה והגיע להחזקה של 10.66% מההון. 

ירון יחזקאל, יו"ר הדירקטוריון של החברה, רכש 5,000 מניות מאסיבית במחיר של 600 אג' למניה והגיע להחזקה של 2.15% מההון.

10:07 

שבוע המסחר בבורסה בת"א נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.1%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א תשתיות אנרגיה יורד ב-0.8%.

בולטות לחיוב מניות לייבפרסון , טבע , ריט 1  והכשרת הישוב .

מנגד, בולטות לשלילה מניות מיטרוניקס , אנרג'יאן , איי.סי.אל  ואורמת טכנו .

חברת ה-SPAC, איי ספאק 1 , פרסמה הבוקר את תגובתה הרשמית לטענותיו של אחד מבעלי המניות בחברה כי יש לדחות את כינוס אסיפת בעלי מניות לאישור הליך המיזוג עם קבוצת הבשר בלדי, עד לאחר שתפרסם מידע נוסף הנוגע למיזוג. 

מטעם החברה נמסר כי: "ראשית יאמר כי הטענות המועלות במכתביכם משוללות יסוד ואין בהן מאום. הדוח מושא מכתביכם, שלם בכל היבט מהותי ומספק תמונה מלאה של כל העניינים הדרושים לקבלת החלטת בעלי המניות חברה בקשר עם העסקה המובאת לאישורם". עוד מציינת החברה כי "שנית, טרם פרסום הדוח לציבור, טיוטה שלו הוגשה לרשות ניירות ערך. החברה ניהלה מול סגל הרשות הליך מעמיק של קבלת הערות והתייחסויות לדוח על כל חלקיו וצרופותיו, ואלו ייושמו והוטמעו".

07:57

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי התנהל המסחר בבורסה בירידות שערים קלות. בסיכום שבועי, המדדים המרכזיים נסחרו במגמה שלילית כאשר מדד ת"א 35 ירד בכ-2%. 

מתחילת השנה מדד ת"א 35 רשם ירידה קלה של 0.5%, וזאת בהשוואה לעליות במדדים המובילים בארה"ב ובאירופה. מתחילת חודש יוני מדד ת"א-35 נמצא בתשואה חיובית, וכך גם מדדי הבנקים, הנדל"ן, טק עילית ורוב המדדים הענפיים בבורסה. בולט לשלילה מדד רשתות השיווק, שירד מתחילת יוני בכ-1.1%.

בארה"ב, הבורסה בניו יורק ננעלה בירידות שערים. מדד הדאו ג'ונס איבד 0.6%, ה-S&P 500 ירד ב-0.8%, ומדד הנאסד"ק איבד מערכו כ-1%.

התובע הסדרתי של שוק ההון: "לבעלי שליטה יש תמריץ חזק להפר את החוק" 

עם הנעילה האדומה ביום שישי האחרון, נשבר רצף העליות של המדדים בשבועות האחרונים, מדד S&P 500 נפל בממוצע שבועי ב-2.1%, ובכך שבר רצף עליות של 5 שבועות - הרצף הארוך ביותר שלו מאז נובמבר 2021. הנאסד"ק איבד מערכו כ-2.6% במהלך השבוע והדאו ג'ונס ירד בממוצע שבועי ב-2.1%.

ברקע למגמה השלילית שרשמו המדדים בוול סטריט, יו"ר הפד, ג'רום פאוול, ציין בעדותו החצי שנתית בקונגרס כי הוא צופה העלאות ריבית נוספות השנה. עוד הוסיף שהאינפלציה התמתנה במידה מסוימת מאז אמצע השנה שעברה, אך הלחצים האינפלציוניים ממשיכים להיות גבוהים, והדרך חזרה לאינפלציה של 2% עדיין ארוכה.

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים: אלביט מערכות  בלטה לשלילה עם פערים של כ-1.5% ומנגד טבע עם פער חיובי של 1.8%. 

2. שוקי האג"ח

מדדי התל בונד נסחרו ביום חמישי בעליות שערים של עד 0.2%, ובמדדי תל גוב נרשמה מגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.1%. יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון כתבו השבוע בסקירתם כי "בהסתכלות על העקום החזוי בעוד שנה, קיימת עדיפות לאפיקים השקליים. זאת בהנחה של התמתנות האינפלציה ל-2.7%, יציבות בריבית על 4.75% ומגמת ירידה החל מהרבעון הראשון של 2024".

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו ביום שישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים ירדה ב-5 נקודות בסיס ל-3.74% ותשואת האג"ח לשנתיים ירדה קלות ל-4.75%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשבוע החולף שער השקל נחלש מול הדולר והאירו. ביום חמישי, שער הדולר ננעל סביב רמה של 3.62 שקלים, עלייה של 0.6% ושער האירו ננעל סביב 3.94 שקלים, זינוק של יותר מ-1%, לעומת שערים של 3.55 ו-3.89 שקלים, בהתאמה, בסוף השבוע שעבר.

מגמת היחלשות השקל מתחילת השבוע נבעה מדברי רה"מ נתניהו על כוונתו לקדם את החקיקה המשפטית ללא הסכם. 

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מעריך כי "למרות התנודתיות הרבה בשער החליפין, הגורמים הבסיסיים ממשיכים לתמוך בשקל. בין היתר מדובר בנתוני מאזן התשלומים לרבעון הראשון; ירידה - אך לא קריסה - בהשקעות הישירות הזרות (FDI, שנמצאות כעת בקצב שנתי של 19 מיליארד דולר) ושיפור ביצוא הסחורות".

בשוק הפורקס העולמי, הדולר התחזק מול האירו ב-0.6%. מול הליט"ש, הדולר התחזק ב-0.3% ומול הין, הדולר התחזק ב-0.4%. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרו בעליות קלות ביום שישי האחרון. מחיר החבית מסוג ברנט טיפס ביום שישי לכ-74.4 דולרים. מחיר החבית מסוג WTI נסחר סביב ל-69.5 דולר. 

בקריפטו, מחיר הביטקוין עלה השבוע בשיעור דו-ספרתי, וחצה לראשונה מזה חודשים את רף ה-30 אלף דולר.

4. מאקרו

בשבוע החולף, נרשמו מספר החלטות ריבית מפתיעות ברחבי העולם. הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית ב-0.5%, בניגוד לתחזיות שציפו להעלאה מתונה יותר של 0.25%.

גם בטורקיה, הבנק המרכזי העלה את הריבית את הריבית פי שניים מ-8.5% ל-15% על ידי נגידת הבנק המרכזי החדשה של טורקיה, חפיזה גאיה ארקאן. מדובר בהעלאת הריבית הראשונה במדינה מאז מרץ 2021.

במקביל, הבנק המרכזי בנורבגיה העלה את הריבית ב-50 נקודות בסיס לרמה של 3.75%.

במהלך השבוע הקרוב יפורסמו נתוני מאקרו שונים ברחבי העולם, ביניהם נתון היתרי הבנייה, מכירות הבתים החדשים והזמנות למוצרים בני-קיימא (durable goods) בארה"ב. בקנדה יתפרסם ביום שלישי מדד המחירים לצרכן ובאיטליה המדד יתפרסם ביום רביעי. ביום חמישי צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בגרמניה.

בישראל תפרסם בשבוע הקרוב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בין היתר נתונים על יצוא השירותים לחודש אפריל, ועל רכישות בכרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים בחודשים מרץ עד מאי.

בוול סטריט יתפרסמו מספר דוחות כספיים של חברות שהשנה הפיסקאלית שלהן שונה מהשנה הקלנדרית/ כך לדוגמה ידווחו הקמעונאית Walgreens, חברת הפיננסים ג'פריס, יצרנית השבבים מיקרון וכן יצרנית מוצרי הספורט Nike.

5. תחזית

"שוק המניות האירופי זול", כך מעריך אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, בסקירתו השבועית. לדבריו, "שמנו לב ששוק המניות האירופי שוב זול מאוד ביחס לשוק האמריקאי מבחינת הפער בין מכפילי הרווח העתידיים, כפי שהיה במחצית השנייה של 2022".

זבז'ינסקי מסביר איך זה קרה: "למרות שחלק גדול מהמדדים באירופה השיגו תשואה דומה או אף גבוהה מ-S&P 500 האמריקאי. התשובה לדבריו קשורה לעובדה שהעלייה ב-S&P 500 כולה "ספקולטיבית": היא משקפת עלייה במכפיל הרווח ללא עלייה ברווח חזוי למניה. לעומת זאת, כמעט כל העלייה במדד DAX הגרמני מוסברת על ידי עלייה ברווח למניה". בשורה התחתונה קובע זבז'ינסקי כי שוק המניות האירופי יחסית זול, והוא לא צפוי לפגר אחר השוק האמריקאי: "בהתחשב בהתחזקות האירו, שצפויה להימשך, אנו ממליצים לפחות על חשיפה ניטרלית אליו", הוא מסכם.