הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; ת"א ביטוח זינק ב-1.2%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 טיפס בכ-0.7% • מדדי טכנולוגיה וביטוח זינקו בכ-1% • שינויים בצמרת טריא

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:35

נעילה חיובית בבורסה בת"א. מדד ת"א 35 עלה ב-0.5%, ות"א 90 הוסיף לערכו כ-0.7%. בקרב המדדים הענפיים ת"א ביטוח, ת"א טק - עילית ות"א טכנולוגיה זינקו ביותר מ-1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל.

בלטו לחיוב מניות אפולו פאוור , לייבפרסון , אינרום  ואלקטרה נדלן .

מנגד, שוב אנרגיה , אלטשולר שחם , תדיראן גרופ  ואו פי סי אנרגיה  ננעלו בירידות שערים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות שערים קלות. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.7%.

17:03

לקראת סיום המסחר מדדי המניות המרכזיים מתחזקות העליות בבורסה. ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 125 ב-0.5%. ת"א בנקים 5 שמוקדם יותר צלל ב-1%, נסחר סביב רמות הבסיס.

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול הדולר ונסחר סביב 3.63 שקלים. מול האירו השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 3.96 שקלים.

15:48

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% יחד עם מדד ת"א 125. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים צולל בכ-1%. 

בולטות לחיוב מניות אפולו פאוור , אזורים , נובולוג ואלקטרה נדלן .

מנגד, אלטשולר שחם , שוב אנרגיה , או פי סי אנרגיה  ואלקטרה צריכה  נסחרות במגמה שלילית.

שיכון ובינוי  פרסמה עדכון נוסף להפסדים הצפויים של החברה בעקבות הפיחות החד שהתחולל במטבע הניגרי, הניירה. לפני כשבועיים החברה דיווחה כי להערכתה, ברבעון השני של 2023 היא צפויה לרשום הפסד של 82 מיליון שקל בעקבות צלילתו של המטבע הניגרי ולפני זמן קצר פרסמה עדכון נוסף כי להערכתה תרשום הפסד נוסף של כ- 12 מיליון ש"ח כי ברבעון השני לשנת 2023.

מטעם החברה נמסר כי "ככל שבמועד הדוחות הכספיים שער הניירה דולר יהיה דומה לשערו הנוכחי, הרי שלבד מהשפעות על יתרות מאזניות, עיקר השפעות הפיחות הנוסף (מעבר לפיחותים עליהם דווח בדיווחים הקודמים) על הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני לשנת 2023, תהיה הפסד נוסף של כ- 12 מיליון ש"ח".

14:24

מגמה חיובית קלה בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1%, ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.3% ומנגד מדד הבנקים רושם ירידה של כ-0.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-752 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות כעת אלקטרה נדלן , אזורים , הפניקס , עלבד , אינטליקנה , פסגות קבוצה  ונקסט ויז'ן .

בשוק המט"ח המקומי השקל מתחזק קלות מול הדולר ונחלש בכ-0.2% מול האירו. הדולר נסחר סביב 3.622 שקלים והאירו סביב 3.95 שקלים.

13:00

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום כי שיעור הישראלים המשתתפים בשוק העבודה בחודש מאי עלה בעשירית האחוז ל-64.2%, ושיעור האבטלה נשאר קבוע על 3.6%, מה שנחשב נמוך במיוחד. שוק העבודה החזק טוב לשכר העובדים, ויעודד עלייה שלו - אך בו זמנית גם יקשה על צמצום האינפלציה השוחקת את אותו השכר ממש.

מניית סטורג' דרופ  קופצת בכ-20% במחזור ענק לאחר שהחברה דיווחה היום על חתימת הסכם עם תנובה להקמת, הפעלת ותחזוקת מתקן לדחיסת אוויר ומכירת אוויר דחוס למשך 15 שנה במפעל תנובה באלון תבור.

12:20

עליות קלות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-454 מיליון שקל.

אינרום  מטפסת ב-2% במחזור גבוה, טבע  ב-1.7% ופריון נטוורק  ב-2.4%. 

מניית יומן אקסטנשנס  ממשיכה במומנטום החיובי, רושמת עלייה חדה במחזור מסחר גבוה ומשלימה התקדמות של כ-120% בחודש וחצי.

בשוק האג"ח המקומי נרשמות עליות של עד 0.7% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים. התשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת ל-3.63%. בשוק הקונצרני, מדדי התל בונד המרכזיים שומרים על יציבות.

10:45

נטייה לעליות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.1%. מדד הבנקים מנגד רושם ירידה קלה.

ירידות בולטות רושמות בין השאר דוניץ , הכשרת הישוב , ריטיילורס  ודלתא גליל .

שינוי משמעותי בצמרת חברת ההלוואות החברתיות טריא. החברה מדווחת הבוקר למשקיעים כי מנכ"ל החברה, שחף ארליך, הודיע לחברה על החלטתו לסיים את תפקידו. ההודעה באה לאחר שבחודש שעבר יצאה טריא  הפועלת בתחום ההלוואות החברתיות בתוכנית התייעלות נרחבת, שהגיעה בעקבות עלייה משמעותית בבקשות לקוחותיה לפדיונות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בעקבות עזיבתו של ארליך ימונה אייל אלחיאני, המכהן כיום כיו"ר טריא לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל עד למציאת מחליף. בראשות הדירקטוריון יעמוד עמוס לוזון, שהחזיק בשלד הבורסאי שלתוכו מוזגה פעילותה של טריא לפני כשנה. 

10:02

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1% ומדד ת"א 90 נסחר ביציבות.

עליות בולטות רושמות קרסו מוטורס , קמטק , אפולו פאוור  ואינרום.

חברת קנבוטק  מדווחת על תוצאות חיוביות בניסוי במודל חיה. במסגרת הניסוי הצליחה התרופה הניסיונית של החברה לבלום את התרחבות הגידול הסרטני ובחלק מהחיות אף הביאה להשמדה מוחלטת של התאים הסרטניים. התוצאות הושגו במסגרת השלב הסופי של סדרת ניסויים אותם עורכת קנבוטק בשנתיים האחרונות במטרה להוכיח את יעילות ובטיחות התרופה הבוטאנית לטיפול בסרטן הלבלב במודלים מעבדתיים. החברה מעריכה שתסיים את סדרת הניסויים המעבדתיים על סרטן הלבלב בחודשים הקרובים.

08:33

בשוק המט"ח המקומי נפתח שבוע המסחר כשהשקל מתחזק קלות מול הדולר ונחלש בכ-0.2% מול האירו. הדולר נסחר סביב 3.622 שקלים, והאירו סביב 3.95 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול הירידות בבורסה התחזקו בשעה האחרונה של המסחר ומדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-1.6%, יחד עם ת"א 125. גם מדד ת"א 90 ירד בשיעור דומה. מדד ת"א בנקים 5 צלל בכ-2% וגם מדד הביטוח בלט עם נפילה של כ-2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-661 מיליון שקל בלבד. 

ה"פטנט" של הבנקים שהופך את העלאות הריבית לכואבות יותר בישראל 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות.

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר במגמה מעורבת. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה קלה, בהונג קונג נסוג ההנג סנג בכ-0.2% ואילו מדד הקוספי בסיאול עולה בכ-0.4%.

בוול סטריט יתפרסמו השבוע מספר דוחות כספיים של חברות שהשנה הפיסקאלית שלהן שונה מהשנה הקלנדרית. כך לדוגמה ידווחו הקמעונאית Walgreens, חברת הפיננסים ג'פריס, יצרנית השבבים מיקרון וכן יצרנית נעלי ובגדי הספורט נייקי.

 ● S&P 500: השבוע החולף היה תיקון עדין כלפי מטה, מה צפוי כעת? | ניתוח טכני 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח הקונצרני רשמו אתמול מדדי התל בונד המרכזיים ירידות של עד 0.2% ובשוק האג"ח הממשלתי נרשמה מגמה מעורבת. 

תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב רושמות ירידות קלות. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על כ-3.72% ותשואת האג"ח לשנתיים סביב 4.73%.

האנליסטים ציפו והכלכלנים נערכו, אבל איפה המיתון שהבטיחו לנו? 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק פועלים מציין בסקירתו כי "להערכת הבנק יש להפסיק לתת עדיפות להחזקת אג"ח ממשלתיות בארה"ב על חשבון איגרות החוב המקומיות". 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הפורקס העולמי נפתח שבוע המסחר כשהדולר נחלש ב-0.1%-0.2% מול האירו, הליש"ט והין היפני. מול היואן הסיני הדולר מתחזק בכ-0.5%. 

בשוק המקומי, השקל סיים שבוע תנודתי למדי ביחס למטבעות המרכזיים. השקל נחלש בימים האחרונים מול האירו ומול הדולר. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב בית השקעות, התייחס בסקירתו למגמה והרחיב: "היחלשות השקל מול האירו בחמישי נבעה משילוב של התחזקות האירו מול הדולר שהגיע לשער 1.1 דולר לאירו, והיחלשות השקל מול הדולר בגלל הסיבות הביטחוניות־פוליטיות בישראל".

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט פותחים את שבוע המסחר בעליות קלות. מחיר חבית מסוג ברנט (חוזה לאוגוסט) מטפס לכ-74 דולרים ומחיר החבית מסוג WTI נסחר סביב 69.3 דולר.

הזהב רושם עלייה קלה לרמה של 1,935 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נמשכת ההתייצבות לאחר עליות חדות בשבוע שעבר. הביטקוין נסחר ברמה של 30.2 אלף דולר והאת'ריום סביב 1,880 דולר.

4. מאקרו

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו חשובים. בהמשך השבוע יפורסמו נתוני מאקרו שונים ברחבי העולם, ביניהם נתון היתרי הבנייה, מכירות הבתים החדשים והזמנות למוצרים בני-קיימא בארה"ב. בקנדה יתפרסם ביום שלישי מדד המחירים לצרכן ובאיטליה המדד יתפרסם ביום רביעי. ביום חמישי צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בגרמניה .

בישראל תפרסם היום הלמ"ס נתונים משוק העבודה ובהמשך השבוע יפורסמו בין היתר נתונים על יצוא השירותים לחודש אפריל, ועל רכישות בכרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים בחודשים מרץ עד מאי.

5. תחזית

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי־טפחות, מתייחס להחלטות הריבית של בנקים מרכזיים ברחבי העולם בשבוע האחרון. "אנו עדים לגל העלאות ריבית בעולם ואיתותים לקראת העלאות נוספות", כתב מנחם.

"ייתכן כי אנו בפני התאמות נוספות של המדיניות המוניטרית לנתוני האינפלציה הדביקים. בכל מקרה, העלאות הריבית האחרונות מראות שסוף הריסון המוניטרי הגלובלי רחוק, צפויות מהמורות בדרך. ככל הנראה ליבת האינפלציה ומחירי השירותים והמוצרים הבלתי סחירים לא ימהרו לרדת, וכך גם הריביות". "אחת הסיבות לכך היא תהליך הדה-גלובליזציה שעובר על הכלכלה העולמית. סביר שנושא זה של העלאות הריבית ישפיעו על המסחר בשווקים בשבועות הקרובים".

בנוסף, מנחם מתייחס להשפעת העלאות הריבית בעולם על ישראל. "ייתכן כי ישראל תהיה חלק מהגל ובכל מקרה תהיה לו השפעה עליה. לדוגמה, כשהריבית עולה במקומות אחרים וכאן היא נשארת ללא שינוי, זה יכול להוליך ללחץ לפיחות המטבע ומשם לאינפלציה".