הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות לאחר הודעת בנק ישראל; מדד הביומד קפץ ב-2.3%

מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.7%, ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-1.2% • שורת חברות ענק בארה"ב יפרסמו השבוע את דוחותיהן לרבעון השני • בנק ישראל השאיר את שיעור הריבית במשק ללא שינוי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:26

יום המסחר בבורסה ננעל בעליות, לאחר הודעת בנק ישראל. מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.7%, ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-1.2%. מדד הביומד בלט עם קפיצה של 2.3%, מדד הבנייה עלה ב-1.5%, ומנגד מדד הבנקים רשם ירידה קלה.

עליות בולטות רשמו בין השאר חנן מור , אקסיליון , פריון נטוורק , נקסט ויז'ן , שופרסל , אקרו, אופקו , קמטק, אאורה  ושיכון ובינוי .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות קלות. בשוק האג"ח הממשלתי נרשמה מגמה מעורבת.

16:22

עליות קלות בבורסה לאחר הודעת בנק ישראל. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4%, ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.6%. מדד הביומד קופץ ב-1.7%, מדד הבנייה עולה ב-1.5%, ומנגד מדד הבנקים רושם ירידה קלה. 

● ראשונה זה שנה וחצי: בנק ישראל החליט לא להעלות את הריבית

רשות התחרות מגבירה את האכיפה על ספקיות המזון: הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה על כוונתה להטיל על חברת נטו מלינדה  עיצום כספי בסך של כ-15 מיליון שקל, בכפוף לשימוע. זאת לאחר שבדיקת רשות התחרות העלתה כי נטו ביצעה הפרות לכאורה של הוראות חוק קידום התחרות בענף המזון, כשפעלה להגדלת שטחי המדף אצל קמעונאי גדול במגוון מוצריה. 

15:13

שינוי מגמה בבורסה בת"א. המדדים המרכזיים נסחרים במגמה חיובית. ת"א 35 עולה ב-0.4%, ות"א 90 מוסיף כ-0.3% לערכו.

מניית חג'ג' מובילה את עליות השערים בבורסה יחד עם מניות אקרו , שיכון ובינוי , אנלייט אנרגיה  ובזק .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל. בשוק האג"ח הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + יורד ב-0.2%.

14:14

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.1%.

בשוק המט"ח, התנודתיות נמשכת כאשר לפי שעה, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.4% ונסחר סביב 3.70 שקלים, בעוד השקל נחלש מול האירו ב-0.4% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

שיכון ובינוי  דיווחה כי חתמה על הסכם מחייב למכירת אחזקות החברה במתקן התפלת מי-ים בחדרה תמורת כ-195 מיליון ש"ח. בהמשך לדיווח, מניית החברה נסחרת בעליות חדות. 

12:43

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 עולה בשיעור דומה. בולט לחיוב מדד ת"א ביומד שמטפס בכ-1%.

בולטות לחיוב מניות אפולו פאוור , חג'ג' , בזק  ושופרסל .

מנגד, מניות שוב אנרגיה , אייאיאס , משק אנרגיה  ואלקטרה נדלן  נסחרות בירידות שערים.

חברת קווליטאו , העוסקת בפיתוח ציוד בדיקה לתעשיית המוליכים למחצה, דיווחה לפני זמן קצר כי קיבלה הזמנה רב מערכתית על סך 2.45 מיליון דולרים מיצרן מוליכים למחצה באסיה. 

11:33

שינוי מגמה בבורסה בת"א. המדדים עברו להיסחר בעליות שערים. ת"א 35 עולה ב-0.2% יחד עם ת"א 125 שעולה בשיעור דומה. מדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.4%.

את מחזור המסחר הגבוה בבורסה מרכזות מניות הבנקים - פועלים , לאומי  דיסקונט   ומזרחי טפחות  יחד עם מניית טבע .

10:51

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 משיל יורד ב-0.5%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביטוח יורד ב-0.9% ומדד ת"א ביומד עולה בכ-0.5%.

התפתחות נוספת במכרז על תחנת הכוח אשכול: חברת החשמל הודיעה הבוקר כי ועדת המכרזים בוחנת את המשמעויות של הגשת ההצעה המעודכנת של דליה אנרגיה ופרטיה, תקיים דיון בקשר עמה - ותקבל החלטתה בעניין. בד בבד, הדגישה חברת החשמל כי עדיין אין כל ודאות ביחס להשלמת העסקה, מועדה או תנאיה הסופיים של העסקה.

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. בשוק הממשלתי השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות של עד 0.3%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול הדולר ב-0.2% ונסחר סביב 3.72 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בשיעור חד יותר של 0.9% ונסחר סביב 4.07 שקלים. 

10:05

ירידות קלות בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.2%.

מניות נאייקס , נאוויטס פטר יהש , פרשקובסקי  ואשטרום קבוצה  נסחרות בירידות שערים.

מנגד, מניות ערד , רמי לוי  ואלוני חץ  בולטות לחיוב.

חברת אלביט מערכות  מרכזת עניין לאחר שדיווחה לפני זמן קצר כי זכתה בחוזה בסך 114 מיליון דולר, לאספקת מטוסי סיור ארוכי טווח עם מדינה באסיה-פסיפיק על פני תקופה של חמש שנים.   

09:28

מכרז תחנת הכוח אשכול: שעה קלה לאחר שבחברת החשמל הודו כי עד אתמול לא קיבלו הגדלת ערבות, חברת דליה אנרגיה הודיעה הבוקר כי היא מגדילה את הערבות במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול ל-200 מיליון שקל - תוך ציון הצעתה המעודכנת בסך 9 מיליארד שקל, בתקווה שחברת החשמל תקבל אותה.

09:05

בשוק המט"ח המקומי נרשמת מגמה מעורבת. השקל מתחזק מול הדולר ב-0.1% ונסחר סביב 3.71 שקלים. מנגד, השקל נחלש מול האירו ב-0.6% ונסחר סביב 4.06 שקלים. 

08:51

חברת דליה אנרגיה מרכזת עניין הבוקר לאחר שדווח כי לא הפקידה את סכום הערבות הדרוש לתחנת אשכול. נזכיר כי לפני כשבוע וחצי חברת החשמל דחתה את מועד הגדלת הערבות של הזוכה במכרז לרכישת תחנת הכוח ב-100 מיליון שקלים נוספים עד אתמול, אך דליה אנרגיה טרם עשתה זאת. במידה והחברה לא תצליח להגדיל את הערבות בטווח הזמן המיידי, חברת החשמל צפויה להעביר את הזכייה לכשירה השנייה, קבוצת OPC -קרן נוי

07:45

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש מדדי המניות המרכזיים ננעלו במגמה שלילית, בין השאר על רקע פעילות הממשלה להמשך קידום החקיקה המשפטית ומנגד הפגנות ופעולות מחאה. אמש במהלך המסחר, מדד ת"א 35 החל את היום בירידה קלה אולם בסיום רשם ירידה של 1.2% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.8%. מדד הבנקים בלט בירידה של כ-2.2%, מדד הבנייה כ־2% ומדד מניב ישראל נפל ב־2.1%.

חברת ביג  ריכזה עניין לאחר שהצהירה כי היא מתכוננת להשבתת כל מרכזי הקניות של הקבוצה מחר והודיעה אתמול בבוקר כי אם החוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה ביום שני בכנסת, כל מרכזי ביג מקרית שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו, ועם התקדמות החקיקה בכוונתם להחריף את צעדיהם.

זמן קצר לאחר הצהרת ביג, השר בן גביר קרא להחרמת מרכזי הקניות של הקבוצה, ובתגובה עשרות חברות הייטק וסטארט-אפים הודיעו כי יעבירו את תקציב רכישות המוצרים שלהם לחנויות במתחמי ביג.  

מניית איירטאצ  זינקה ב־50% לאחר שדיווחה בסוף השבוע על הסכם עם חברה הודית לאספקה והתקנה של מערכות רובוטיות לניקוי פאנלים סולאריים. התמורה בהסכם לתקופה של 25 שנה עומדת על כ־12 מיליון שקל. בנוסף, החברה מעריכה כי מתן שירותי תפעול ותחזוקה למערכות יניב לה כ־8.4 מיליון שקל נוספים.

בוול סטריט תיפתח השבוע עונת הדוחות לסיכום הרבעון השני של 2023. בין החברות שידווחו נמצאות פפסיקו, יונייטד הלת', ג'יי.פי מורגן, דלתא איירליינס, בלקרוק וסיטיגרופ.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות שערים.

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי יורד ב-0.9%, ההנג סנג עולה בכ-0.8%, בורסת שנחאי עולה ב-0.2% ומדד הקוספי מוסיף כ-0.1% לערכו.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח הקונצרני רשמו אתמול מדדי התל בונד המרכזיים ירידות של 0.2%-0.3%. בשוק הממשלתי רשמו השקליות לטווחים ארוכים ירידות של עד 0.6%.

באג"ח הממשל האמריקאי, התשואות על האיגרות לטווחים ארוכים המשיכו לטפס בסוף השבוע. גם הבוקר, תשואות האג"ח בארה"ב נסחרות בעליות. התשואה על האג"ח ל־10 שנים עולה בכ־3 נקודות בסיס לרמה של כ־4.08%. גם התשואה על איגרת לשנתיים עולה קלות ונסחברת סביב 4.94%.

3. שוקי המטבעות והסחורות

בשוק המט"ח המקומי, השקל התחזק ביום שישי מול הדולר ב־0.6% ונסחר סביב 3.69 שקלים על רקע פרסום נתוני דוח התעסוקה בארה"ב והיחלשות הדולר מול מטבעות העולם. מנגד, מול האירו השקל נחלש ב־0.3% לשער של 4.05 שקלים.

השבוע צפויה להירשם תנודתיות חריפה בשוק המט"ח על רקע מספר אירועים בזירה המאקרו כלכלית (החלטת ריבית בישראל שתתקיים היום בשעה 16:00, פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב ביום רביעי ובישראל ביום שישי) והן בזירה הפוליטית (הצבעה על ביטול עילת הסבירות).

הטלטלות במט"ח: "השוק נערך לאחד השבועות הדרמטיים שידע" 

בשוק הפורקס העולמי, הבוקר הדולר מתחזק מול האירו ב-0.1%. מול הליש"ט הדולר מתחזק ב-0.2%, ומול הין הדולר מתחזק ב-0.6%.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט זינקו בכ־3% במהלך המסחר בסופ"ש. הבוקר, החוזים על הנפט נסחרים בירידות קלות. מחירה של חבית נפט מסוג ברנט עומד על 78.1 דולר, ומחירה של חבית מסוג WTI נסחר סביב 73 דולרים.

4. מאקרו

השבוע הנוכחי הינו עתיר אירועי מאקרו. היום צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל, ובשישי - מדד המחירים לצרכן ליוני. פרט לאלה יפורסמו השבוע גם מדד אמון הצרכנים ליוני ונתוני עסקאות נדל"ן בדירות חדשות למאי.

לקראת החלטת הריבית: השוק מתקשה לצפות את הצעד הבא של הנגיד 

ד"ר גיל בפמן, כלכלן ראשי בבנק לאומי, כתב בסקירת השוק שלו, כי "על רקע המשך מגמת העלאות הריבית בעולם, ובעיקר היחלשות השקל, לא ניתן עדיין לפסול לחלוטין העלאת ריבית נוספת בישראל, אך ככל הנראה לא בהחלטה הקרובה".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בפועלים, מתייחס למדד המחירים לצרכן שעתיד להתפרסם ומציין כי "התחזית למדד יוני היא בין 0.2%-0.3%, עלייה מתונה אשר תביא את האינפלציה השנתית לכ־4.4%".

ברחבי העולם יתפרסמו במהלך השבוע מדדי המחירים לצרכן במספר מדינות בולטות, בהן ארה"ב, סין, גרמניה, צרפת וברזיל. בארה"ב הנתון לחודש יוני יתפרסם ברביעי הקרוב. צפי הכלכלנים הוא לעלייה חודשית של 0.3% ושל 3.1% ברמה שנתית (לעומת 4% בחודש מאי). עם זאת, מדד הליבה צפוי לעלות ב־5% ברמה שנתית (לעומת 5.3% בחודש מאי).

5 תחזית

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי במזרחי טפחות, מציין לקראת החלטת הריבית בישראל, כי "לאחר עשר העלאות רצופות, השוק עבר לצפות בהסתברות נמוכה מאוד עלייה נוספת. מנגד, השיח בנושא מעלה טיעונים משמעותיים בעד העלאה הפעם. רמות השקל הן כמובן הנושא החם בהקשר זה".

להערכתו, הרווח מאי העלאת ריבית יכול להיות גדול. "עד להחלטה הבאה נזכה לראות עוד שני מדדי מחירים לצרכן, ביוני ויולי. התמונה האינפלציונית שתתברר משני אלה גדולה מבדרך כלל. מדד יולי, יוציא מנתוני השנה הרבה מהשפעות העלאות מחירי הסחורות, בפברואר אשתקד. מדד יולי יבטא את השפעת חידוש חוזי השכירות בקיץ - כאלה שיתגלגלו לשאר השנה. בנוסף, החודש מכיל את שיא עונת הטיסות. כמו כן, בבחינת שוק התעסוקה, אנו מזהים פער בין נתוני סקר שוק התעסוקה לבין הנתונים המנהליים של הביטוח הלאומי. להערכתנו השוק מצפה שבנק ישראל ימתין שהתמונה תתברר".