הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה החריפו בסיום; מדד הבנקים צלל בכ-2.3%

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.8%, מדד ת"א 90 ירד בכ-0.8%, ואילו מדד הביומד קפץ ב-2.2% • בנק ישראל הודיע היום כי הריבית במשק נשארה ללא שינוי, ברמה של 4.75% • היום אין מסחר בארה"ב לרגל יום העבודה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:33

הירידות בבורסה החריפו בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.8%, מדד ת"א 90 ירד בכ-0.8%, ומדד הבנקים צלל בכ-2.3%. גם מדד מניב חו"ל בלט לשלילה עם ירידה של כ-2%. מנגד, מדד הביומד קפץ ב-2.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

ירידות חדות רשמו בין השאר נקסט ג'ן , אלקטריאון , פסגות, אלקטרה צריכה , אלקטרה נדלן , מימון ישיר , פועלים , ביג , דיסקונט  ואקרו.

מנגד, בצד הירוק בלטו אפיטומי מדיקל , מגוריט , ג'נריישן קפיטל , בית שמש , קליל , פז ונאוויטס.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו ירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות בטווחים השונים נסחרו במגמה מעורבת. 

16:20

מתמתנות הירידות בבורסה לאחר הודעת בנק ישראל: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-1%. את המגמה השלילית מוביל מדד ת"א בנקים 5 שצולל בכ-1.8%.

בנק ישראל הודיע היום כי הריבית במשק נשארה ללא שינוי, ברמה של 4.75%, בהתאם לתחזיות המוקדמות. זאת הפעם השנייה ברציפות שבה בנק ישראל מותיר את הריבית על כנה, מאז שהחל בהעלאות הריבית באפריל 2022 במשך 10 פעמים ברציפות. 

14:40

מגמה אדומה בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.7% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-1.2%. את המגמה השלילית מוביל מדד ת"א בנקים 5 שצולל בכ-2.4%.

מניית קרן הריט מגוריט  מזנקת בכ-8% בבורסה על רקע דיווח לפיו הגיעו מנהלי הקרן, המתמחה בהשקעות בדיור להשכרה, לסיכום עם גופים מוסדיים המחזיקים במניותיה על הפחתה משמעותית בדמי הניהול שהם מושכים מדי שנה. המוסדיים, בראשות קבוצת הביטומ הפניקס ובית ההשקעות מור, התנגדו באופן נמרץ למנגנון דמי הניהול הנהוג במגוריט וניהלו מאבק מול חברת הניהול שאף הגיע לביהמ"ש. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. אגרות החוב הממשלתיות בטווחים השונים נסחרות במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד בכ-0.2%.

13:00

מתחזקות הירידות בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ומדד ת"א 90 צולל בכ-1.2%. בקרב המדדים הענפיים בולט לחיוב מדד ת"א ביומד שמזנק בכ-2%.

בולטות לחיוב מניות ג'נריישן קפיטל , נאוויטס פטר יהש , פז בית זיקוק  ופז נפט .

מנגד, אלקטרה צריכה , סאמיט , דוניץ , נכסים ובנין  ופרשקובסקי  נסחרות בירידות.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק בכ-0.6% מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.816. במקביל, האירו מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 4.12 שקלים.

11:32

המדדים המרכזיים בבורסה בת"א נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.2% ומנגד, ת"א ביטוח מזנק בכ-1.5%.

מניית חברת אפיטומי מדיקל , העוסקת בפיתוח מיכשור רפואי להרזיה, טסה בכ-70% לאחר שדיווחה על הצלחה בניסוי הקליני שהיא מבצעת בארה"ב לטיפול בהשמנת יתר.

10:44

מגמה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס ות"א 90 יורד ב-0.1%.

חברת אנויז'ן , העוסקת במחקר, פיתוח וייצור מיכשור רפואי בתחום ההזנה התוך-גופית, הודיעה הבוקר כי קיבלה הזמנות רכש מרשת בתי החולים Sentara Healthcare עובר מוצריה בסכום כולל של כ-$300,000.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות קלות.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.8 שקלים. האירו נחלש קלות מול המטבע המקומי ונסחר סביס רמה של 4.11 שקלים.

10:03

פתיחה חיובית בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 עולה ומדד ת"א 90 עולים ב-0.2% כל אחד.

בולטות לחיוב מניות קרסו מוטורס , מטריקס , ישראמקו יהש  וג'נריישן קפיטל .

מנגד, בולטות לשלילה מניות אפריקה מגורים , הכשרת הישוב , איידיאיי ביטוח  ומיטרוניקס .

09:05

שבוע המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח במגמה מעורבת: הדולר מתחזק ב-0.3% מול השקל ונסחר סביב 3.8 שקלים. האירו נחלש קלות מול המטבע המקומי ונסחר סביב רמה של 4.10 שקלים. 

07:43

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

הבורסה בת"א צפויה להיפתח בעליות קלות. אמש, מגמה מעורבת נרשמה בתחילת שבוע המסחר במדדי המניות בבורסה בת"א: מדד הדגל ת"א 35 רשם עלייה קלה בעוד שמדד ת"א 90 צלל בכ-1%. מדד הנפט והגז בלט בעלייה של כ-1.2%.

מניית חברת הביומד ביוליין  (הנסחרת במקביל בניו יורק ובת"א) זינקה בכ-30% במחזור גבוה. החברה, העוסקת בפיתוח תרופות למגוון מחלות, פרסמה דוחות ביום רביעי האחרון וזינקה בוול סטריט בסוף השבוע לאחר שעדכנה כי חתמה על הסכם רישיון בלעדי לפיתוח ומסחור באסיה של תרופה לטיפול בסרטן הלבלב. זאת, במקביל להשקעה של כ-15 מיליון דולר בחברה. ביוליין צופה כי התרופה motixafortide תקבל אישור שיווק בארה"ב בשבועות הקרובים.

גם הום ביוגז  ריכזה עניין וקפצה ביותר מ-60% לאחר שהחברה עדכנה ביום חמישי לאחר המסחר כי אחת מבעלות השליטה בה (CLP) "בוחנת מגוון אפשרויות אסטרטגיות, ובין היתר שיתוף פעולה עם משקיעים אחרים להפיכת החברה לפרטית".

היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום הפועלים.

"ציון נכשל": אחד הכלכלנים החשובים בעולם נגד הפד 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה חיובית. מדד הניקיי עולה ב-0.5%, ההנג סנג מזנק בכ-2.6%, בורסת שנחאי עולה ב-1.1% ומדד הקוספי מוסיף לערכו כ-0.4%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי המגמה אמש (א') הייתה שלילית. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו ירידות של עד 0.2% ומדד תל גוב שקלי 10 + ירד בכ-0.5%.

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, כותבים בסקירה שפרסמו לגבי האג"ח הממשלתיות כי "תנאי הרקע ממשיכים לתמוך בהשקעה במח"מ קצר-בינוני, ובהתאם מומלצת החזקה עודפת בצמודי המדד". בשוק הקונצרני הם ממליצים על השקעה "בעיקר בדירוג בינוני-גבוה".

במסחר באג"ח הממשל האמריקאי הבוקר תשואות האג"ח הממשלתיות עולות קלות. באיגרת ל-10 שנים התשואה עומדת על 4.19%, ותשואת האג"ח לשנתיים עומדת על כ-4.87%.

הסיבה לכך שאג"ח ממשלתיות מספקות כיום פחות הגנה בתיק ההשקעות 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ ביום שישי שמר הדולר עלה לרמה של כ-3.80 שקלים, ואילו האירו נחלש בכ-1% ונסחר סביב 4.095 שקלים.

בעולם רשם הדולר התחזקות מול המטבעות המרכזיים, ואינדקס הדולר טיפס בשישי בכ-0.6%.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בעליות קלות. חוזה לנובמבר על חבית מסוג ברנט נסחר ברמה של 88.6 דולר, וחוזה על נפט מסוג WTI עומד על רמה של 85.6 דולר לחבית.

4. מאקרו

ביום שישי פורסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה לאוגוסט, ולפיהם נוספו בחודש החולף 187 אלף משרות - גבוה מהצפי, אך מנגד האבטלה טיפסה ל-3.8%. השכר הממוצע עלה בקצב שנתי של 4.3%, נמוך מעט מהתחזיות. הצפי היה לתוספת של 170 אלף משרות, ולקצב עליית שכר שנתית של 4.4%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כתב בתגובה כי "הדוח נותן לפד צידוק לא להעלות את הריבית החודש, אך יש לזכור כי מדד המחירים לצרכן לאוגוסט עשוי להשפיע. מכל מקום, בשוק רוב מכריע של הציפיות הן שהריבית לא תעלה, ומבחינה זו לא אמורה להיות לדוח התעסוקה השפעה של ממש על התנהלות השווקים בימים הקרובים", הוסיף.

בהמשך היום תתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל, כאשר מרבית כלכלני המאקרו במשק מעריכים שהיא תישאר ברמתה הנוכחית, 4.75%.

בנוסף, צפויים להתפרסם נתוני הסחר בגרמניה ונתוני התמ"ג בשוויץ.

5. תחזית

סאמי שער, הכלכלן הראשי בבנק השוויצרי לומברד אודייר, מתייחס בסקירה שפרסם לכלכלה האמריקאית וכותב: "חרף ההאטה העולמית, ארה"ב חוותה צמיחה ייחודית מאז הרבעון השני. למרות הצמיחה, הפד אינו שוקל מחדש את מדיניותו, בשל תנאים מוניטריים מרסנים ומתמשכים המשפיעים על הכלכלה".

לדבריו, "תוכנית הפד כרוכה בשמירה על עלויות אשראי גבוהות כדי לשלוט בצמיחה הכלכלית ובעליות השכר, למרות שהתוצר האמריקאי צפוי להמשיך ולהאיץ. גם כשאינפלציית הליבה הואטה וריבית הפד עולה על שיעורי האינפלציה, הפד שואף לשמור על הריבית עד שהאינפלציה תגיע ליעד של 2%. הורדת ריבית ראשונה בארה"ב לא צפויה עד מרץ 2024 לפחות".