הבורסה בת"א | סיקור שוטף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד בכ-2.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-1.7% • השקל נחלש מול המטבעות הזרים, ובשוק הסחורות מתכת הכסף מסתמנת כהזדמנות הבאה • פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, והסתפקה בהורדת התחזית • כאל מקימה ארבע חטיבות ומגייסת בכירים • בבנק אוף אמריקה חיוביים לגבי מניות השבבים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:34

המסחר בת"א ננעל הערב בירידות שערים חדות. מדד ת"א 35 ירד ב-1.7% ומדד ת"א 90 ב-1%. הבנקים השילו 2.2%.

גם בשוק החוב נרשמו ירידות. תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים עלתה ב-5 נקודות בסיס ל-4.4% ותשואת האיגרת לשנתיים ל-4.05%. מדדי האג"ח  הקונצרניים תל בונד 20, 40 ו-60 ירדו ב-0.3%.

מחזור המסחר, ער יחסית הסתכם ב-2 מיליארד שקל. 

15:49

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה היום (ג') שהחליטה לשמור על הדירוג הגבוה של ישראל (A פלוס), בתום תהליך בדיקה שבו נבחנה הורדת דירוג למדינה. עם זאת, סטטוס הדירוג של ישראל נפגע באמצעות הפחתת האופק שלו, מ"יציב" ל"שלילי". 

 תוצאה זו נחשבת כ"רע במיעוטו" לתפיסת הצמרת הכלכלית של המדינה. טרם הודעת פיץ', נטו ציפיות האנליסטים בשווקים לכיוון של הורדת דירוג בסיכויים של 60%-70%. 

15:38

חברת כרטיסי האשראי כאל אשר בשליטת בנק דיסקונט  מבצעת שינוי ארגוני בחברה במסגרתו יוקמו ארבע חטיבות חדשות ומצרפת להנהלה שלושה חברים. בראש חטיבת לקוחות פרטיים יעמוד ירון טיקטין, עד לאחרונה משנה למנכ"ל וסמנכ"ל אשראי במתחרה מקס. בראש חטיבת לקוחות עסקיים ושותפים תעמוד אודליה משה אוסטרובסקי, שפרשה לא מזמן מתפקידה כמנכ"לית חברת מס"ב. בנוסף תוקם חטיבת פתרונות תשלומים מתקדמים (פלטפורמה), בראשה יעמוד רשף אפריים, שניהל את מערך הפיתוח העסקי והתשלומים המתקדמים בכאל. לצד החטיבות העסקיות תוקם חטיבת משאבים וחווית לקוח (שתאחד את השירות, התפעול והדיגיטל יחד עם ניהול משאבי האנוש) בראשה תעמוד ליטל וקסלר, המכהנת כיום כמשנה למנכ"ל וסמנכ"לית משאבי האנוש בכאל.

בחברת כרטיסי האשראי הסבירו כי החטיבות החדשות יחליפו את חטיבות הלקוחות, האשראי והאסטרטגיה. כמו כן, תחום האסטרטגיה יעבור לחטיבת הכספים. המינויים כפופים לאישור בנק ישראל. "המבנה הארגוני החדש יבטיח את מימוש האסטרטגיה של החברה תוך חיזוק פעילות הליבה, המשך צמיחה חכמה באשראי מבוסס דאטה והובלת עולם התשלומים העתידי", ציינו בכאל.

14:10

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה היום (ג') שהחליטה לשמור על הדירוג הגבוה של ישראל (A פלוס), בתום תהליך בדיקה שבו נבחנה הורדת דירוג למדינה. עם זאת, סטטוס הדירוג של ישראל נפגע באמצעות הפחתת האופק שלו, מ"יציב" ל"שלילי". 

12:50

השקל נחלש בחדות בשעה זו מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-1% מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.698 שקלים. גם האירו מתחזק מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.97 שקל.

11:21

הירידות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד בשעה זו ב-1% ות"א 90 מאבד כ-1.3% מערכו. בולטים לשלילה מדד ת"א נדלן שיורד ב-1.6% ות" בנקים 5 שמאבד מערכו 1.4%.

חברת הכשרה התחדשות  פרסמה את תחזיות הארוכות הטווח של החברה. בחברה צופים רווח גולמי חזוי של כ-2.2 מיליארד שקל מפרויקטי התחדשות עירונית שביצועם יחל מהשנה ועד לשנת 2027. במקביל, בחברה מדווחים כי כיום יש לה פרויקטים בשלבי תכנון שונים בהיקף של למעלה מ-30,000 יח"ד, בהם פרויקטים בשלבים המתקרבים לביצוע בהיקף מצרפי של כ-8,700 יח"ד עם רווח גולמי חזוי של כ-2.2 מיליארד שקל, שיהיו בשלים להתחלת ביצוע עד שנת 2027. מתוך הרווח החזוי, החברה צפויה להתחיל פרויקטים עם רווח גולמי של למעלה מ-600 מיליון שקל במהלך השנתיים הקרובות.

כיום לחברה 60 יח"ד בביצוע, בגינן היא צופה רווח גולמי של כ-12 מיליון שקלים. היקף יחידות הדיור בביצוע מתוכנן לגדול בשיעור חד בשנת 2024 ולהגיע לכ-265 יח"ד. בשנת 2025 צפויות לצאת לביצוע למעלה מ-2,300 יח"ד בעשרה פרויקטים נוספים, בין היתר בירושלים, רחובות, חיפה, קריית ים, נס ציונה ותל אביב. 

10:39

הראל השקעות  פרסמה הבוקר את התחזיות העתידיות שלה לשנת 2026: החברה מדווחת כי הרווח לאחר מס יעמוד על כ-1.5 מיליארד שקל ב-2026 והתשואה להון תעמוד על 13.5%. זאת לעומת רווח של כ-600 מיליון שקל ותשואה להון של 7% בשנת 2023.

במקביל, בהראל צופים כי לגידול של כ-20% בפרמיות והפקדות: מ- 39.4 מיליארד שקל בשנת 2023 לכ- 43.8 מיליארד שקל בשנת 2026, וגידול של כ-21% בנכסים המנוהלים מכ-428 מיליארד שקל בשנת 2023 לכ-520 מיליארד שקל בשנת 2026.  

10:04

יום המסחר בתל אביב נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס.

בולטות לחיוב מניות נפטא , אופקו הלת' , דניה סיבוס , קנון  ונקסט ויז'ן .

מנגד, סאמיט , ישרס אחזקות , קרסו מוטורס  ודוניץ  נסחרות בירידות.

08:51

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח עם היחלשות של השקל מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק ב-0.6% מול השקל ונסחר סביב 3.68 שקלים והאירו מתחזק ב-0.1% ונסחר סביב 3.95 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות התייחס למגמה: "החשש מהסלמה בחזית הסורית, לצד הערכות כי היקף הגירעון התקציבי עשוי להיות גבוה מ-8% ובכך יגרור לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, גוררים להתחזקות הדולר אל עבר רמת 3.7 שקל לדולר. היצע מט"ח של תחילת החודש הקלנדרי, מצד יצואנים הנדרשים לשקלים לתשלומי שכר ומיסים, בולמים את פיחות השקל ואת פריצת רמת 3.7 שקלים".

08:01

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בירידות קלות. אמש (ב'), הרבעון השני של השנה התנהל ביום בירידות קלות. מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 השיל מערכו 0.3%. בקרב המדדים המרכזיים, בלט לשלילה מדד ת"א בנקים 5 שהשיל מערכו 1.2%. 

החוסכים מרוויחים בארץ ובחו"ל: איזה מסלול הניב תשואה של 11.6% ברבעון 

בקרב מניות מדד ת"א 125, בלטה אמש במסחר מניית אופקו הלת'  שקפצה בכ-7%. עם זאת, מתחילת השנה הציגה ביצועים מאכזבים וירדה בכ-14.7%.

עוד בלטה במסחר אמש מניית גן שמואל  שזינקה בכ-15% לאחר שפרסמה את תוצאותיה הכספיות לשנת 2023. החברה העוסקת בייצור חומרי גלם לתעשיית המשקאות הקלים, ובייצור מיצים טבעיים ומוצרי עגבניות, הציגה שיפור בכל הפרמטריים התפעוליים - ובפרט במכירות שהסתכמו ב-258 מיליון דולר, לעומת 224 מיליון דולר ב-2022, צמיחה של 15%. החברה שפועלת מקיבוץ גן שמואל, שמחזיק בשליטה בה, עברה בסיכום שנתי מהפסד של 9 מיליון דולר ב-2022 לרווח נקי של כ-15 מיליון דולר אשתקד.

עוד בעונת הדוחות, ישראייר גרופ  הצליחה לסיים את שנת 2023 עם צמיחה בהכנסות ופגיעה בשורת הרווח הנקי, על אף השלכות מלחמת חרבות ברזל. ישראייר שבשליטת טייקון הקמעונאות רמי לוי, ובניהולו של אורי סירקיס, הושפעה לשלילה מהמלחמה שפרצה באוקטובר. כשליש מהטייסים, לצד עובדי החברה גויסו לשירות מילואים, כאשר בנוסף החלה האטה כלכלית במשק שהובילה לירידה חדה בצבר ההזמנות.

החברה סיכמה את השנה שחלפה עם הכנסות בהיקף של כ-390 מיליון דולר, עליה של 9% ביחס לשנת 2022. אך ברבעון האחרון נרשמו הכנסות של 48 מיליון דולר, ירידה של כמעט 50% ביחס להכנסות של 93 מיליון דולר ברבעון שסיכם את השנה הקודמת.

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. ההנג סנג קופץ בכ-2.5%, הניקיי משיל מערכו 0.2%, בורסת שנגחאי נסחרת סביב רמות הבסיס והקוספי עולה ב-0.2%.

מניית שיאומי (Xiaomi)  מזנקת בכ-15% הבוקר (ג') לאחר שהחברה השיקה את המכונית החשמלית מדגם SU7. ביום חמישי האחרון החברה דיווחה כי ה-SU7 יתומחר בכ-4,000 דולר פחות מטסלה, וכי למכונית החדשה יהיה טווח נסיעה ארוך יותר. הבוקר החברה דיווחה כי קיבלה הזמנות ליותר מ-50,000 מכוניות בחצי שעה הראשונה מאז תחילת המכירות, וכי זמני ההמתנה למכונית החדשה עומדים על 5 חודשים. 

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה בירידות קלות.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת. הנאסד"ק עלה ב-0.1%, ה-S&P 500 ירד ב-0.2% והדאו ג'ונס השיל מערכו כ-0.6%. 

המוזיקאי מרימון שהפך לבכיר בבנק: "לרכוש מניות בארה"ב, באירופה ובהודו" 

מניית טראמפ מדיה אנד טכנולוג'י גרופ  צנחה בכ-30% לאחר שדיווחה על הפסד נקי של כ-60 מיליון דולר בשנת 2023 והכנסות של 4.1 מיליון דולר. עוד דווח כי חלק ניכר מההפסד הנקי נובע מהוצאות ריבית של 39.4 מיליון דולר. 

מנגד, מניית השבבים מיקרון  זינקה אמש בכ-5% לאחר שבנק אוף אמריקה העלה את מחיר היעד שלו למניה וציין כי להערכתו, הביקוש לשבבי החברה יגדל ליותר מ-20 מיליארד דולר עד 2027. 

שותפה של אנבידיה וגם יצרנית תרופות: המניות מישראל שכיכבו בוול סטריט 

2. שוקי האג"ח

שוק החוב המקומי נסחר ביציבות אמש (ב'), כשמדדי האג"ח הקונצרניות תל בונד 20 ,40 ו-60 נסחרו בשינויים קלים. באג"ח הממשלתיות התשואה באיגרת ל-10 שנים עמדה על 4.3% ותשואת האיגרת לשנתיים על 4%.

מנגד, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב קפצו אמש (ב') בהמשך לדבריו של ג'רום פאוול ביום שישי האחרון, כי הפד אינו ממהר להוריד ריבית לאור הצמיחה הכלכלית החזקה ורמות האינפלציה שנמצאות מעל יעד יציבות המחירים של הבנק הפדרלי.

התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלתה בכ-14 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.32%. התשואה על אג"ח לשנתיים עלתה ב-9 נקודות בסיס לרמה של 4.71%.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי. בי. אי בית השקעות, כתב בסקירתו ש"מדדי המניות המובילים בעולם הציגו תשואות גבוהות במהלך הרבעון הראשון למרות עליית התשואות באיגרות החוב, על רקע התמתנות בציפיות להפחתת ריבית בארה"ב ובגוש האירו.

"שיפור רוחבי בפעילות הגלובלית תומך לרוב גם בעליית תשואות בשוק איגרות החוב, אך מגמות אלו מוגבלות להערכתנו על רקע עמדה ניטרלית של הבנקים המרכזיים המובילים, וסביבת התשואות הגבוהה יחסית בארה"ב".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש קלות מול הדולר בסוף יום ב' ונסחר סביב שער של 3.68 שקלים. האירו נחלש מול השקל ונסחר ב-3.95 שקלים.

בבנק הפועלים מייחסים את היחלשות השקל בשבוע שעבר בכ-2% מול הדולר, בין היתר ל"אי-התקדמות במגעים לעסקת חטופים או להסדר להפסקת אש, וכן פסיקת בג"ץ בסוגיית גיוס בני הישיבות שמערערת את יציבות הקואליציה".

החברה שהימרה בגדול על הביטקוין ומציגה תשואה של מאות אחוזים בשנה 

בשוק המתכות מחירי הזהב והכסף מזנקים לאחרונה על רקע הציפיות להורדות ריבית בארה"ב ובאירופה. הכסף (SILVER), שנסחר בכ-27 דולר לאונקיה, סגר שבוע שלישי ברציפות של עליות ובסך הכול עלה ב-20% במרץ. עם זאת הוא עדיין רחוק למדי משיאו ונראה כי מוערך בחסר בשוק.

וכשמתכת הזהב הפכה ליקרה מדי, המשקיעים מגלים עניין בכסף. אנליסטים צופים שכפי שהזהב זינק בשנים האחרונות, כך עשוי לקרות גם לכסף, עד כדי מחיר שיא של כל הזמנים באזור ה-50 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

אמש (ב'), בארה"ב פורסם מדד ה-ISM במגזר הייצור שעלה בחודש מרץ ל-50.3 נקודות. הצפי המוקדם עמד על 48.5 נקודות. במקביל, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ירד ל-51.9 נקודות בעוד התחזיות המוקדמות עמדו על 52.5 נקודות. 

בהמשך היום צפויים להתפרסם בבריטניה מדד מחירי הבתים, בגרמניה יתפרסמו מדד מנהלי הרכש ונתוני האינפלציה, ובארה"ב יתפרסם סקר מחזור משרות פתוחות ותעסוקה של חודש פברואר.

5. תחזית

בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי סקטור השבבים ומדגישים כי מניות אנבידיה  וברודקום  הן הבחירות המובילות שלו. במקביל, להערכת הבנק, שוק שבבי ה-AI עשוי להכפיל את עצמו תוך 3 שנים מ-90 מיליארד דולר ל-200 מיליארד דולר. 

לצד זאת, הבנק מעריך שהביקוש הגואה בשוק המוליכים למחצה מייצר הזדמנויות גם למניות שבבים נוספות. להערכתם, חברת מארוול  נמצאת במומנטום חיובי והביקוש לשבבים המותאמים אישית אותם היא מייצרת ממשיך לגדול. גם את שמה של מיקרון  ציינו בבנק לאור הפוטנציאל של החברה להרחיב במהירות את היצע שבבי הזיכרון בפס גבוה. לבסוף בבנק הזכירו את AMD  לחיוב ודירגו אותה במקום השני מבין יצרניות מעבדי ה-GPU.

בבנק פרסמו גם את נתח השוק המשוער כל אחת מהחברות מתוך שוק שבבי ה-AI בארה"ב. להערכתם בשנת 2025 נתח השוק של אנבידיה יעמוד על 75%, של ברודקום יעמוד על 7.5%, של AMD יעמוד על 7.6% ושל מארוול יעמוד על 0.8% בלבד.