הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א; זוז פאוור זינקה ב-26%, גילת ב-5%

ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 ירד ב-0.5% • הדולר זינק לשיא של חודשיים מול השקל • גילת: הזמנות בהיקף מצטבר של 30 מיליון דולר בשבוע • הממונה על התחרות שוקלת להטיל עיצומים כספיים על סנו • מזרחי טפחות: "התאוששות המשק מקנה לבנק ישראל מרחב תמרון ועשויה לאפשר לו לשחרר את הריסון המוניטרי בהדרגה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

המדדים המרכזיים בתל אביב ננעלו במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 ננעל בירידות של כ-0.5%. בלט לחיוב מדד ת"א ביטוח שעלה בכ-1.2%. מנגד, ת"א בנייה ירד ב-1.3%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות גילת , אופקו הלת' , פריורטק , ומלם תים .

מנגד, הכשרת הישוב , סלקום , אלקו , סאמיט  וישראל קנדה  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.3%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ננעלה ביציבות סביב רמה של 4.4%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק מול השקל ב-0.7% ונסחר סביב 3.72 שקלים. האירו מתחזק בכ-1.3% מול השקל ועומד על 4 שקלים.

16:07

חברת פורסייט , המתמחה בתחום מערכות ראייה ממוחשבות לרכב, הודיעה היום כי אלביט מערכות  תטמיע את פתרון התוכנה של החברה ללקוח בתעשייה הביטחונית, אשר יתקין אותו בכלי הרכב הצבאיים האוטונומיים שלו.

15:11

ירידות השערים בבורסה מתמתנות מעט. ת"א 35 יורד ב-0.7%, ת"א 90 יורד ב-0.9%. הירידות לא פוסחות כמעט על אף אחד מהמדדים הענפיים - מדד הבנקים משיל 1.4%.

רשות התחרות פתחה בבדיקה על רקע עליית מחירי הטיסות על-ידי חברת אל על. הבדיקה בעניין אל על היא בנתיב המינהלי, ולא כזו שבמסגרתה מפעילה הרשות את הסמכויות הפליליות שלה. 

אל על  פרסמה בסוף פברואר את התוצאות הכספיות לשנת 2023 , מהן עלה עד כמה היא הצליחה, למרות המלחמה, לשפר את הרווחיות שלה ברבעון האחרון של 2023. ברבעון האחרון אשתקד, ההכנסות של אל על קפצו ב-21% ל-678 מיליון דולר ביחס לרבעון המקביל שנה קודם לכן. ההנהלה ציינה כי פעילותה עומדת על כ-90% ביחס לרבעון המקביל ב-2019 (ערב הקורונה) שמייצג תקופת פעילות מלאה. הרווח הנקי ברבעון האחרון של השנה שעברה קפץ לכמעט 40 מיליון דולר ברבעון המסכם של השנה, למול רווח נקי של 8.5 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2022. 

14:16

המסחר בת"א ממשיך ומתנהל בירידות שערים חדות. ת"א 35 יורד ב-1.3%, ת"א 90 יורד ב-1.4%. הירידות לא פוסחות כמעט על אף אחד מהמדדים הענפיים - מדד הבנקים משיל 1.6%, כך גם מדד הנדל"ן ומדד רשתות השיווק. מדד נפט וגז בירידה קטנה בלבד. 

גילת , העוסקת בתחום תקשורת הלוויינים, מדווחת היום על הזמנה בהיקף של יותר מ-5 מיליון דולר ממחלקת ההגנה בארה"ב. זהו הדיווח השלישי של גילת השבוע על הזמנות, ובסך הכול היא דיווחה על הזמנות בהיקף מצטבר של 30 מיליון דולר, בתחומי פעילות שונים שלה. מלבד ההזמנות עליהן דיווחה היום, בתחילת השבוע היא הודיעה על הזמנות של למעלה מ-13 מיליון דולר ממפעילות לוויין, ובהמשך הודיעה על חוזה בהיקף 12 מיליון דולר מצבא ארה"ב להמשך תמיכה בתוכנית לאספקת קישוריות לווינית.

החברה בניהולו של עדי צפדיה נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב בשווי של 326 מיליון דולר אחרי עלייה של כ-10% במחיר המניה בשנה האחרונה. 

זוז פאוור  הודיעה על התקדמות משמעותית בהשלמת המיזוג עם הספאק PIPE ובעקבות כך תחל החברה שעוסקת בפיתוח, ייצור ומכירת מערכות אגירת אנרגיה קינטית להיסחר בוול סטריט.

13:11

הירידות בבורסה מחריפות כעת, ת"א 35 יורד ב-0.5%, ת"א 90 יורד ב-0.9%. הירידות לא פוסחות כמעט על אף אחד מהמדדים הענפיים - מדד הבנקים משיל 0.9%, כך גם מדד הנד"לן, מדד רשתות השיווק. מדד נפט וגז בירידה קטנה בלבד. 

11:15

השקל פוחת היום בחדות מול הדולר ונסחר סביב שער של 3.73 שקלים למטבע - הרמה הגבוה ביותר מאז סוף ינואר. גם אל מול האירו חל פיחות ושער החליפין עומד על מעל ל-4 שקלים.

הפיחות במטבע המקומי מתרחש לאחר דיווחים על אי יכולת עמידת המדינה ביעד הגירעון, וזינוק לעבר 8% בהחלט עומד על הפרק - דבר שיהווה משקולת שלילית על דירוג האשראי של ישראל.

בנוסף, החיסול המיוחס לישראל בדמשק מעלה את החשש מהסלמה בגזרה הצפונית בישראל, היכולה להביא להידרדרות היציבות באזור. הדולר עצמו, התחזק אל מול סל המטבעות הזרים בסוף חודש מרץ, ומדד ה-DXY מצביע על התחזקות הדולר מאז תחילת החודש שעבר.

11:03

לאחר פתיחה מהוססת, המסחר בבורסה עבר לירידות. ת"א 35 יורד ב-0.2%, ת"א 90 יורד ב-0.8%, מדד הבנקים משיל 0.5%. 

10:42

המסחר בבורסה מתנהל כעת במגמה מעורבת. ת"א 35 ללא שינוי, ת"א 90 יורד ב-0.5%. המדדים הבולטים בעלייה הם מדד הקלינטק ומדד הדואליות, 0.7% - שתיים שמזנקות במדד הזה הן פוורפליט  שעוסקת במתן פתרונות אלחוטיים, החברה השלימה את המיזוג המתוכנן עם חברת מיקס ואלארום , ספקית גלובלית של פתרונות גישה לאינטרנט ואיסוף נתונים מקוונים. 

10:03

המסחר בבורסה נפתח הבוקר בירידות קלות. ת"א 35 ללא שינוי, ת"א 90 ב-0.1%. 

הממונה על התחרות הודיעה כי היא שוקלת להטיל עיצומים כספיים על חברת סנו  בשל הפרות של חוק המזון. במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה עם סנו, החברה תשלם למעלה מ-16 מיליון שקל לאוצר המדינה, בגין הפרות לכאורה של הוראות חוק המזון.

ב-2022 פתחה הממונה על התחרות בבדיקה רוחבית של כלל ההסכמות הקיימות בין ספקי המזון הגדולים לקמעונאי המזון הגדולים. הבדיקה התמקדה בהתנהגות הספקים ובחנה את מכלול היחסים המסחריים שבין כל אחד מהספקים הגדולים לבין כל אחד מהקמעונאים הגדולים ואת עמידתם בהוראות חוק המזון.

08:56

בשבוע הבא תפורסם הריבית בישראל. רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות התייחס הבוקר להיתכנות הורדת הריבית ולמצב הכלכלי בישראל: "פיחות השקל, האירועים הביטחוניים האחרונים ונתונים ואינדיקציות להמשך התאוששות פעילות המשק, מקנים לבנק ישראל מרחב תמרון ועשויים לאפשר לו לשחרר את הריסון המוניטרי בקצב הדרגתי יחסית מבלי להסתכן בתמסורת חוזרת מהפיחות ללחצי מחירים". 

"כך", כותב מנחם, "המדד המשולב למצב המשק לחודש פברואר עלה בשיעור של קרוב לחצי אחוז ויותר מכך - קצב הגידול שלו בחודשים דצמבר וינואר עודכן כלפי מעלה בשליש אחוז לעומת הנתונים הקודמים. מהנתונים עולה כי התאוששות המשק נמשכת והשלכות המשך המלחמה על הפעילות נחלשות, מה שתומך להערכתי בתרחיש הבסיסי של בנק ישראל, משרד האוצר וחברות דירוג החוב. לדעתי, הנתונים בהחלט מתיישבים עם החלטת פיץ' שלא להוריד את דירוג החוב של ישראל". 

"כמו כן, מדובר בהתרחבות רוחבית, מדובר הן בצריכה הפרטית, הן בייצור ובכוונות להגדילו - דרך ייבוא התשומות - הן בייצוא והן בתעסוקה. יש לסייג, כי חלק מרכיבי המדד ירדו ומצריכים המשך מעקב, כגון במקרה של הרכישות בכרטיסי אשראי. מבחינת פעילות המשק והמגזר העסקי, התמונה הכללית חיובית ומעודדת. מבחינת שוק ההון, הממתין להורדות ריבית משמעותיות - אולי קצת פחות". 

08:27

במסחר במט"ח השקל ממשיך להיחלש הבוקר בכ-0.5% ונסחר ב-3.71 שקלים לדולר וב-4 שקלים לאירו. 

07:54

1. שוקי המניות

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר בירידות. אתמול ננעל המסחר בירידות חדות. מדד ת"א 35 ירד ב-1.7% ומדד ת"א 90 ב-1%. הבנקים השילו 2.2%. 

המגמה נמשכה גם אחרי שסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה על החלטתה לשמור על הדירוג הגבוה של ישראל (A פלוס) על כנו, בתום תהליך בדיקה ובחינת הדירוג. עם זאת, אופק הדירוג של ישראל הורד מ"יציב" ל"שלילי".

מניית הראל השקעות  ריכזה עניין לאחר שקבוצת הביטוח והפיננסים פרסמה מצגת עם יעדי ותחזיות הקבוצה לשנת 2026. החברה צופה כי הרווח  יעמוד על כ-1.5 מיליארד שקל והתשואה להון תהיה 13.5% בעוד כשנתיים. זאת לעומת רווח של כ-600 מיליון שקל ותשואה להון של 7% בשנת 2023.

חברת כרטיסי האשראי כאל אשר בשליטת בנק דיסקונט  מבצעת שינוי ארגוני בחברה במסגרתו יוקמו ארבע חטיבות חדשות ומצרפת להנהלה שלושה חברים.

תעשיית קרנות הנאמנות בישראל סיכמה את הרבעון הראשון של 2024 עם האצה בקצב הגיוסים של כ-20 מיליארד שקל, וצמחה לכ-496.3 מיליארד שקל - כך עולה מסקירה שפרסם בית ההשקעות מיטב. הקרנות הפסיביות עקפו לראשונה את הקרנות האקטיביות המסורתיות והן גם המגייסות הגדולות בתעשיית הקרנות עם גיוס כולל של כ-8.4 מיליארד שקל. 

רשתות וספקיות המזון מציגות: העלאות מחירים וחגיגת רווחים 

בעקבות רעידת האדמה בטיוואן והירידות אתמול בוול סטריט, המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה שלילית, ניקיי יורד ב-0.8%, שנגחאי ב-0.2% והנג סנג ב-1%, מדד הקוספי הדרום קוריאני יורד ב-1.3%. 

TSMC, חברת השבבים הטייוואנית, פינתה בעקבות רעידת האדמה, את המפעל שלה שנמצא בצדו המערבי של האי. לרעידת האדמה, בעוצמה של 7.4 עלולה להיות השפעה על תעשיית השבבים, לפחות בטווח הקצר. 

לפי הבנק HSBC, מאז 2021 שוקי המניות בסין ובהונג קונג השילו 4.8 טריליון דולר בשווי שוק, הסכום הזה גדול משוק המניות בהודו. 

החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בירידות קלות של כ-0.15%. 

אתמול ננעל המסחר בניו יורק בירידות - מדדי נאסד"ק ירד ב-0.95%, דאו ג'ונס ב-1% ומדד S&P 500 השיל ב-0.7% - פתיחה לא טובה לרבעון השני של השנה.

בשורות רעות לאינטל . מעסיקת ההייטק הגדולה בארץ דיווחה אתמול לאחר נעילת המסחר בוול סטריט על הפסד תפעולי של חטיבת הייצור (Foundry, ייצור שבבים בעבור חברות אחרות לפי עיצוב שלהן), זאת בעודה מנסה החברה לחזור להובלת השוק הזה לאחר שנעקפה על ידי TSMC הטייוואנית. 

אינטל דיווחה שפעילות הייצור שלה יצרה הפסד תפעולי של 7 מיליארד דולר ב-2023, הפסד גדול יותר מזה של השנה הקודמת, 5.2 מיליארד דולר. הכנסות הייצור היו 19 מיליארד דולר, ירידה של 30% לעומת השנה שעברה. זוהי הפעם הראשונה שאינטל מדווחת בנפרד על תוצאות חטיבת הייצור. 

המניה ירדה במסחר המאוחר ב-4%. פאט גלסינגר, מנכ"ל החברה אמר ש-2024 תהיה אף גרועה יותר בנוגע להפסד תפעולי, איזון יגיע רק ב-2027. "ההפסד התפעולי נובע מהחלטות גרועות שנלקחו בשנה שעברה - ובפרט, שלא רכשנו מכונות ייצור מ-ASML ההולנדית. מכונות הרבה יותר יעילות". גלסינגר הוסיף ו"האשים" את האימוץ האיטי של טכנולוגיית EUV המשמשת לייצור שבבים מתקדמים. 

לאחרונה בישרה אינטל על שינוי כיוון עסקי בו היא תחל לייצר שבבים לא רק את אלה שהיא עצמה מתכננת, אלא גם עבור אחרים. 

בעיצומו של המחסור האדיר בשבבי בינה מלאכותית: אינטל מכריזה על השינוי הגדול בתולדותיה 

מאבק הפרוקסי היקר ביותר בהסטוריה יסתיים היום באסיפת בעלי המניות השנתית של וולט דיסני . כבר זמן רב שנלסון פלץ, המשקיע האקטיביסט בוולט דיסני שואף לטלטל את מועצת המנהלים של ענקית המדיה. היום נדע אם הצליח. 

מניית חברת האם של קלווין קליין, פי.וי.אייץ' צללה ב-22% במסחר בעקבות תחזית שעומדת הרבה מתחת לציפיות האנליסטים, החברה רואה אתגרים מאקרו כלכליים והאטה ניכרת בביקושים באירופה. 

DJT  , קבוצת המדיה והטנולוגיה של דונלד טראמפ הפסידה בשנת 2023, לפי דיווח לרשות ניירות ערך 60 מיליון דולר, הכנסות החברה היו 4 מיליון דולר בלבד. הדיווח כלל גם אזהרת רווח, "החברה עומדת בפני סיכונים לעומת רשתות חברתיות מתחרות ובגלל העומד בראשה, הנשיא לשעבר". 

טסלה פרסמה את מספר מסירות המכוניות החדשות ברבעון הראשון. הנתונים מצביעים על ירידה של 8% לעומת הרבעון המקביל ו-20% לעומת הרבעון הקודם. זוהי הירידה הרבעונית הראשונה בארבע שנים וסימן לכך שהורדת המחירים לא משפרת את המכירות.

האח הבכור של ה-S&P 500 והנאסד"ק משתרך מאחור. האם זו הזדמנות? 

2. שוקי האג"ח

מדדי התל בונד הקונצרניים עלו קלות במהלך המסחר. בשוק הממשלתי, התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה קלות ונסחרה סביב 4.39%.

בארה"ב, תשואות איגרות החוב הממשלתיות ל-10 ול-30 שנה זינקו אף הן לשיא שנתי. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 4.38% ותשואת האיגרת ל-30 שנה על 4.5%. 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש בכ-0.4% מול המטבעות הזרים במהלך יום ג'. הדולר נסחר בשער של 3.7 שקלים והאירו התחזק ב-0.5% ונסחר ב-3.98 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות התייחס למגמה במט"ח וכתב כי "החשש מהסלמה בחזית הסורית, לצד הערכות כי היקף הגירעון התקציבי עשוי להיות גבוה מ-8% ולסכן את דירוג האשראי של ישראל, גוררים להתחזקות הדולר אל עבר רמת 3.7 שקלים. היצע המט"ח של תחילת חודש אפריל מצד יצואנים הנדרשים לשקלים לתשלומי שכר ומסים, בולם את פיחות השקל מעבר לרמת ה-3.7 שקלים לדולר".

השקל נחלש בחדות מול הדולר והאירו. מה גורם לכך? 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט זינקו לשיא של 6 חודשים בעקבות שיבושי אספקה ועליית המדרגה במתיחות במזרח התיכון ובאוקראינה. מחיר הנפט מסוג ברנט נסחר ב-88.5 דולר ומחיר נפט WTI ב-85 דולר.

עליית מחירי הנפט והזהב העלו את מדד בלומברג לסחורות, מדד מקובל למכלול הסחורות, לרמה הגבוהה ביותר מזה כחצי שנה. מחיר הזהב בשיא חדש - 2,305 דולר. 

הביטקוין, מטבע הקריפטו הגדול בעולם לפי שווי שוק, ירד אתמול בכ-5% למחיר של כ-66,000. המטבע כבר נסחר כמה ימים באזור ה-70,000 דולר אבל התקשה לעלות מעבר לזה.

4. מאקרו 

בישראל פורסם בשלישי המדד המשולב לחודש פברואר שעלה בכ-0.5%. בבנק ישראל הסבירו כי העלייה במדד מצביעה על המשך ההתאוששות ההדרגתית של המשק מפגיעת המלחמה. בתחילת השבוע הבא תוכרז החלטת הריבית של בנק ישראל. 

בגוש האירו פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לחודש מרץ שעלה ל-46.1 נקודות, לעומת הצפי המוקדם שדיבר על 45.7 נקודות. היום יתפרסם באירופה מדד האינפלציה.

הנתון הכלכלי החשוב השבוע יתפרסם רק בסופו - בצהרי יום שישי - נתוני התעסוקה בארה"ב, הצפי עומד על תוספת של 200 אלף משרות במרץ, שיעור האבטלה צפוי לרדת מעט ל-3.8%.

5. תחזית

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מטילים ספק בהסתברות של הורדת ריבית ראשונה בארה"ב בחודש יוני: "קיימת התלבטות לגבי עיתוי המהלך, בשל הפער שבין הורדת הריבית עד להשפעת המהלך על הכלכלה הריאלית. כעת, נתוני האינפלציה עדיין מעל היעד של הפד - 2% והסביבה הריאלית בארה"ב איתנה יחסית", הם כותבים.

מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב-UBS חושב אחרת, "בעוד שנראה שלפני שיחליט על הורדת ריבית נוספת, הבנק הפדרלי יצפה לראות נתונים נוספים לכך ששיעור האינפלציה חוזר לשיעור שנתי של כ-2%, אנחנו עדיין חוזים שהורדת הריבית בארה"ב תחל בכינוס הבנק הפדרלי בחודש יוני, עם הורדה בשיעור של כ-0.75% במשך השנה".

בנק אוף אמריקה ממליץ על דיסני - בחברה כאמור יוכרע היום המאבק המפורסם על מושבים בדירקטוריון. "המנהיגות של המנכ"ל בוב איגר מניעה צמיחה, ומתמקדת בתחומים כמו תזרים מזומנים חזק, פארקי שעשועים ורווח תזרימי. ההערכות המתואמות לרבעון השני עלו מעט, מה שמוביל להעלאת הציפיות לרווחים עתידיים".

"אנו שומרים על דירוג קנייה עם יעד מחיר חדש של 145 דולר, המשקף את האופטימיות שלנו לגבי הביצועים העתידיים של דיסני".