הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 קפץ בכ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.9% • השקל סיכם שבוע תנודתי למדי ונחלש בחדות מול המטבעות הזרים • ביום שני יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית במשק, והכלכלנים הבכירים חלוקים בדעותיהם לגבי ההחלטה • מטא סיימה שבוע חיובי ובברקליס אופטימיים לגבי המניה • עונת הדוחות לרבעון הראשון בוול סטריט נפתחת באופן רשמי השבוע • ודוח התעסוקה החזק בארה"ב מרחיק את הסיכוי שנראה הפחתת ריבית על ידי הפד בקרוב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

המדדים המרכזיים בתל אביב ננעלו במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.9%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 זינק בכ-3.3%.

בלטו לחיוב מניות פורמולה מערכות , אייאיאס , יוחננוף , סאמיט  ואלקטרה צריכה .

מנגד, מיטרוניקס , קמטק , דלק רכב , תמר פטרוליום  ונייס  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד ננעלו בעליות קלות. תשואות האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח ירדו בכ-0.5%.

14:56

חברת אנרג'יקס , העוסקת בהקמה, ניהול ומכירת חשמל ממערכות אנרגיה סולארית ומטורבינות רוח מרכזת עניין. זאת לאחר שהחברה דיווחה כי הושלמה השקעת שותף המס בפרויקטים וירג'ייה 3 ו-PA1 בהספק כולל של MWp412 בסך של כ-275 מיליון דולר, ובמקביל, נפרעה במלואה הלוואת הגישור שהועמדה לצורך מימון עלויות ההקמה של הפרויקטים על ידי CIB Santander בסך של כ-221 מיליון דולר. 

14:31

בנק ישראל פרסם לפני זמן קצר את יתרות המט"ח אשר ברשותו. הבנק מחזיק נכון לסוף חודש מרץ בכ-213 מיליארד דולר. הגידול במספר היתרות נמשך, כאשר פעולות של הממשלה במטבע החוץ גררו גידול של כמעט 4 מיליארד דולר. רמת היתרות ביחס לתוצר עמדה על 42.2%.

הבנק התייחס גם לתוכניות המוניטריות עליהן הכריז בתחילת המלחמה, והראה כי לא חלו עסקאות ריפו או החלף גם במהלך חודש מרץ. התכנית להלוואות עבור עסקים קטנים וזעירים הסתיימה ולא חלה בחודש החולף.

13:35

מניית אייאיאס  מזנקת בכ-5.5% לאחר שדיווחה על אישור תוכנית רכישה עצמית של מניות בהיקף של 100 מיליון שקל.

חברת הפינטק נאייקס , המפעילה פלטפורמת תשלומים וניהול גלובלית, דיווחה לפני זמן קצר כי השלימה את רכישת חברת רוזמן, העוסקת בתחום ניהול ואספקת דלקים ורכב חשמלי תמורת 21 מיליון שקלים.

12:29

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 עולה ב-0.6% ומנגד, ת"א ביומד צולל בכ-1.4%.

מניית זוז פאוור  צוללת בכ-18%. בסוף השבוע האחרון, המיזוג של זוז פאוור לחברת SPAC אמריקאית הושלם והמניה החלה להיסחר בבורסת נאסד"ק ביום שישי. החברה (שנקראה בעבר צ'קראטק), המנוהלת על-ידי בועז וייזר, עוסקת בפיתוח טכנולוגיית אגירה קינטית שמיועדת להטענה מהירה לרכב חשמלי. מניית ה-SPAC אליו התמזגה זוז פאוור נפלה בימים שלפני המיזוג ב-69.6%, ממחיר של 13.47 דולר ביום שלישי שעבר ל-4.1 דולר ביום חמישי. יום המסחר הראשון במניית זוז נפתח במחיר של 3.58 דולר ובסיומו היא עלתה למחיר של 4.1 דולר. לפי ההסכם עם ה-SPAC, לאחר המיזוג צפויים בעלי המניות המקוריים של זוז פאוור להחזיק ב-40%-50% מהמניה הממוזגת. 

11:30

בשוק החוב המקומי, אגרות החוב הממשלתיות עולות בשעה זו ונסחרות ברמות שנראו לאחרונה בנובמבר 2023. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים נסחרת סביב 4.43% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.09%.

עליית התשואות נובעת מתוך ההערכות בשווקים כי הסיכויים להפחתת ריבית מחר על ידי בנק ישראל הולכים ויורדים.

בלידר שוקי הון מסבירים כי חלק מהסיבות לתחזית כי הריבית צפויה להיוותר מחר ללא שינוי נובעות מהעלייה באי הוודאות הגיאופוליטית (והפיחות בשקל), החשש ממדיניות פיסקאלית מרחיבה והעלייה בציפיות האינפלציה. 

10:25

סאפיינס , חברה זרה העוסקת בפיתוח ואספקת פתרונות תוכנה לתחומים הפיננסים, שנסחרת בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב, ריכזה עניין בסוף השבוע האחרון לאחר שדווח ברויטרס כי החברה שכרה את בנק ההשקעות וויליאם בלייר לבחון רוכשים פוטנציאליים, ביניהם קרנות פרייבט אקוויטי. עוד נכתב ברויטרס שהחברה החלה את התהליך לאחר שזיהתה עניין מצד גורמים שעשויים לרכוש אותה בקיץ הקודם, אך השהתה את התהליך בעקבות פרוץ המלחמה וחידשה אותו לאחרונה. בעלת השליטה בסאפיאנס היא חברת ההחזקות פורמולה שמחזיקה ב-43.6% ממניות החברה. 

10:04

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2%. 

בולטות לחיוב מניות סאפיינס , טבע , נובה , דלק קבוצה  ואיי.סי.אל .

מנגד, אנרג'יאן , תמר פטרוליום , נייס , קמטק  וסלקום  נסחרות בירידות.

08:18

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. ביום חמישי האחרון, המסחר בבורסה המקומית התנהל במגמה שלילית ברקע החשש מהסלמה בצפון. מדד ת"א 35 ירד ב-1.7% ומדד ת"א 90 ב-1.3%. הבנקים, שמהווים כ-30% ממדד ת"א 35 השילו 3% בהובלת בנק בינלאומי .

כשהשכר הוא רק בונוס: הכירו את שיאני השכר בבורסה של תל אביב 

בניגוד למגמה בשוק, מניית זוז פאוור  מתחום אגירת האנרגיה, בלטה בעלייה ביום חמישי לקראת השלמת המיזוג שלה ל-SPAC בוול סטריט. לעומת זאת, חברת הנדל"ן אאורה , ירדה לאחר דיווח על רכישת חברת מגידו ב-280 מיליון שקל.

בסיכום שבועי, מדדי ת"א 35 ות"א 90 ירדו בכ-2.8%, כל אחד. ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדדי ת"א בנייה ות"א בנקים 5 שירדו בכ-5.7% ובכ-5%, בהתאמה. יוצאי דופן השבוע, מדדי ת"א דואליות ות"א גלובל בלוטק שעלו בכ-1% ובכ-0.5% בהתאמה.

מניית אל על  סגרה ירידה של כ-14% השבוע, לאחר שדווח כי רשות התחרות פתחה בבדיקה על רקע עליית מחירי הטיסות על ידי חברת התעופה. הבדיקה נפתחה לפני מספר חודשים, וכעת פנתה הרשות לאל על בבקשה להשלמת פרטים בדבר מחירי הטיסות של חודשים פברואר ומרץ. 

מנגד, מניית גילת  סגרה עלייה של מעל ל-14% בשבוע האחרון לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח תחנות לווין זעירות לתקשורת, דיווחה על מספר הזמנות מלקוחות השבוע וביניהן הזמנת המשך בהיקף של 3 מיליון דולר לאספקת שירות רשת WiFi ציבורית באמריקה הלטינית. 

סאפיינס בוחנת אפשרות להימכר: שכרה לשם כך את בנק ההשקעות וויליאם בלייר לבחון רוכשים פוטנציאליים 

בוול סטריט, ביום שישי האחרון המדדים המרכזיים ננעלו במגמה ירוקה. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.8% מדד ה-S&P 500 עלה בכ-1.1%, הנאסד"ק הוסיף לערכו כ-1.2%. 

למרות המגמה החיובית שנרשמה ביום שישי האחרון, בסיכום שבועי, המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו במגמה אדומה. הדאו ג'ונס איבד מערכו כ-2.3% וסיכם את השבוע הגרוע ביותר מאז תחילת 2024. ה-S&P 500 איבד מערכו 1% והנאסד"ק ירד ב-0.8% השבוע.

בקרב מדד הנאסד"ק, אינטל  איבדה מערכה כ-12% במהלך השבוע וטסלה  צללה בכ-6%. בקרב מניות השבבים נרשמה מגמה מעורבת בשבוע האחרון כאשר מניית AMD  איבדה כ-5% מערכה ואנבידיה  ירדה ב-2% במהלך השבוע האחרון. מנגד, מניית מיקרון  הוסיפה לערכה כ-4%. לצד זאת, מניית מטא  זינקה בכ-9% בשבוע האחרון ושברה את שיא כל הזמנים כאשר נסחרה סביב מחיר של 527 דולרים.

על רקע המגמה החיובית במניית מטא , האנליסטים של ג'פריס העלו את מחיר היעד שלהם למניה השבוע, וציינו כי החברה צפויה לעקוף את המתחרות שלה בתחום הפרסומות הדיגיטליות, לאור העובדה שהיא ממנפת היטב את כלי הבינה המלאכותית שברשותה. האנליסטים ציינו כי עסקי הפרסומות של מטא בשנת 2024 צפויים גם לעקוף את אלו של אמזון , לראשונה מאז 2015. בג'פריס הדגישו כי 27 מיליארד הדולר שמטא השקיעה בהוצאות הון בשנת 2023, "עזרו לחברה לפתח מספר יתרונות אסטרטגיים על פני המתחרים". בג'פריס העלו את מחיר היעד של מטא ל-585 דולר מ-550 דולר, כשהמניה מדורגת בדירוג "קנייה".

גם מניית מקדונלד'ס  ריכזה עניין בסוף השבוע האחרון לאחר שדווח שאחרי 30 שנות זכיינות, מקדונלד'ס ישראל עוברת לבעלות הרשת העולמית: עמרי פדן, המנכ"ל והבעלים של אלוניאל בע"מ, המחזיקה ומפעילה את רשת המזון המהיר מקדונלד'ס ישראל, הודיע כי נחתם הסכם למכירת החברה למקדונלד'ס העולמית.

בהמשך לדיווח, פורסם ב-CNBC כי מה שקדם לרכישה הם חודשים של ירידה דרמטית במכירות של הרשת בעקבות חרם צרכנים ברחבי העולם, ובמיוחד במדינות בעלות רוב ערבי ומוסלמי, שהחרימו את המותג על רקע מה שהם תופסים כתמיכה במלחמה בישראל, מה שהרשת מכחישה.

2. שוקי האג"ח

המסחר באגרות חוב התנהל ביום חמישי בבורסה בירידה ברוב המדדים, ברקע החשש מהסלמה בצפון. סדרת אג"ח ג' של חברת ההתחדשות העירונית יובלים בלטה בעלייה, וסדרת אג"ח י"ח של חלל תקשורת בלטה בירידה, לאחר שהחברה זימנה השבוע אסיפת אג"ח לסדרה אחרת במטרה להצביע על דחיית מועד תשלום הקרן.

בלידר שוקי הון העריכו כי שיעור האינפלציה בישראל יישאר גבוה בחודשים הקרובים, ולכן הם עדיין ממליצים על האפיקים הצמודים בשוק אג"ח. עם זאת, בלידר ציינו כי קיימת סבירות להורדת ריבית בשבוע הבא, מה שייטיב עם האפיק השקלי הבינוני.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות אגרות החוב הממשלתיות עלו במהלך השבוע החולף לכל אורך העקום, כאשר התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-19 נ"ב לרמה של 4.39% והתשואה לשנתיים עלתה ב-14 נ"ב לרמה של 4.54%. ההסתברות להפחתת ריבית בחודש יוני המשיכה לרדת ועומדת כעת על כ-54%, ההסתברות להפחתה בחודש יולי ירדה מ-100% לכ-93%, ועד סוף השנה, בשווקים מתמחרים ירידה מצטברת של כ-65 נ"ב בריבית (פחות מ-3 הפחתות ריבית).

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ ביום שישי, השקל נחלש בחדות מול הדולר והאירו. הדולר התחזק בכ-1.3% מול המטבע הישראלי ונסחר סביב 3.76 שקלים. האירו התחזק בכ-1.1% מול השקל ועמד על 4.07 שקלים. בסיכום השבוע, הדולר התחזק בכ-2% מול השקל והאירו התחזק בכ-2.4% מול השקל. בין היתר בשל החשש מהסלמה ביטחונית והחשש מעליית הגירעון.

התנודתיות בשקל לא עוצרת. מה עומד מאחורי המגמה 

מתן שטרית, הכלכלן הראשי של הפניקס, מתייחס למגמה בשוק המט"ח ומסביר את ההשפעה על החלטת הריבית מחר:

"עוד לפני הפיחות המשמעותי בשקל, הערכנו כי הסיכוי להפחתת ריבית בנק ישראל בהחלטה שתתקיים מחר נמוך, אך כעת, המשך הפיחות בשקל במקביל לעלייה באי הוודאות הגאופוליטית בימים האחרונים ומועד תחילת הפחתת ריבית הפד שממשיך להתרחק, רק מחזקים את הערכתנו כי הריבית תישאר על כנה ברמה של 4.50%. הפיחות במטבע והעלייה במחיר הנפט הובילו לעלייה בציפיות האינפלציה לכל אורך העקום, כאשר הציפיות לשנה (מתוך שוק ההון) חצו את הגבול העליון של יעד יציבות המחירים והגיעו ל-3.04%. בנוסף, הפעילות הכלכלית ממשיכה להתאושש, למעט ענף התיירות והבינוי שמושפעים מאוד מהמצב הביטחוני והמחסור בכוח האדם, כך שהפחתת ריבית לא ממש תסייע לענפים אלה. לפי התמחור בשוק התלבור, הריבית צפויה לרדת פעמיים עד סוף השנה, כך שהשוק מבין שהתהליך צפוי להיות הדרגתי מאוד".

הביטקוין נסחר בעלייה של כ-2% בסוף השבוע האחרון, אך עדיין לא חזר לרמות השיא של אמצע חודש מרץ. בבית ההשקעות פרוקסיביט כתבו השבוע שהמטבע המבוזר עבר את אחד הרבעונים הטובים בהיסטוריה עם עלייה של כ-70%, על רקע הנפקות קרנות ETF.

הביטקוין שובר שיאים השנה? את מנהלת ההשקעות של גולדמן זאקס זה לא מרשים 

בגזרת הנפט, מחיר חבית מסוג ברנט עמד ביום שישי על כ-90.9 דולר. ב-UBS ציינו השבוע שהמחיר בשיא של חמישה חודשים בשל המצב הגיאופוליטי במזרח התיכון ומחשש להסלמה. להערכתם, ההיצע הנמוך בשוק הנפט יימשך בזמן הקרוב.

4. מאקרו

מחר (ב'), יפרסם בנק ישראל את החלטת הוועדה המוניטרית בנוגע לריבית במשק. הכלכלנים הבכירים בשוק חלוקים לגבי החלטת הריבית מחר כאשר חלקם סבורים שהריבית תיוותר ללא שינוי לאור הזהירות שבנק ישראל נוקט בתקופה הנוכחית אך יש הטוענים כי התכנסות האינפלציה ליעד יציבות המחירים של הבנק תתמוך בהורדת ריבית. 

זו הייתה אמורה להיות החלטה קלה, ואז המצב הסתבך: מה יעשה בנק ישראל? 

בנוסף, בשבוע הקרוב יתפרסמו בישראל סקר הערכת המגמות בעסקים ומדד אמון הצרכנים לחודש מרץ. בעולם יתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן ונתונים על שוק העבודה בארה"ב, הייצור התעשייתי והמאזן המסחרי בגרמניה, המאזן המסחרי בסין ומדדי המחירים לצרכן בגרמניה, ספרד וצרפת. כמו כן, בגוש האירו, ניו זילנד וקנדה יפרסמו החלטות ריבית.

בזירה הפיננסית, וול סטריט יפרסם בשבוע הקרוב את הדוחות הראשונים לרבעון הראשון של 2024 של חברת התעופה דלתא איירליינס, חברת שירותי ה-IT אינפוסיס, והבנקים ג'יי.פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ.

5. תחזית

ביום שישי האחרון פורסם דוח תעסוקה חזק בארה"ב: 303 אלף משרות נוספו במרץ - הרבה מעל הצפי, בעוד התחזיות המוקדמות עמדו על 212 אלף משרות חדשות. הנתון הקודם עמד בפברואר על 275 אלף משרות חדשות.

שיעור האבטלה עומד על 3.8%, בעוד צפי האנליסטים היה לשיעור אבטלה של 3.9%, כפי שהיה בפברואר.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, התייחס לנתונים ולהשפעתם על מתווה הריבית של הפד: "הדוח החזק מתיישב עם הדוח המקדים של הסקטור הפרטי, שפורסם ביום רביעי האחרון והצביע על תוספת של 184 אלף מקומות עבודה, 36 אלך יותר מהערכות השוק. ניתן לומר שדוח זה "השיב את כבודו האבוד" בתור אינדיקציה לנתון הרשמי. נתוני השכר והתעסוקה חזקים ומשקפים, להערכתנו, איתנות יתר של שוק העבודה, במיוחד מבחינת הפד. בנוסף, ירידת שיעור הבלתי מועסקים ועליית שיעור התעסוקה עלולים לאותת על לחצי שכר חזקים יותר בהמשך. 

"עד הודעת הריבית הבאה שתתקיים ב-01.05 צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ ובכפוף לתוצאות ובעקבות דוח התעסוקה, פחת הסיכוי להורדת הריבית הראשונה מאז מרץ 2020 (כשפרצה מגפת הקורונה). גם כך, גישתו הזהירה של הפד לפי מספר נאומים של בכיריו לאחרונה והאמירה הברורה של הנגיד פאוול כי לא אצה לו הדרך להוריד את הריבית, נתמכת על ידי נתוני השכר והתעסוקה. על רקע זה היינו עדים ביום שישי האחרון בזינוק של הדולר כנגד האירו ושל תשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב".