הבורסה בת"א | סיקור שוטף

תל אביב ננעלה בעליות קלות; אייסקיור זינקה ביותר מ-9%

הירידה במהלך היום של מדד ת"א 35 נמחקה לגמרי, והוא ננעל בעלייה של 0.12% • מרבית השווקים הגלובליים בחופשת חג המולד: עליות קלות נרשמו בבורסות אסיה, יציבות בשוק הקריפטו • ומהן התחזיות של בית ההשקעות פסגות לשנת 2023?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

יום המסחר בבורסת תל אביב ננעל בעליות קלות, כאשר מדד תל אביב 35 התחזק ב-0.12%, תל אביב 90 עלה ב-0.04%, ותל אביב 125 עלה ב-0.09%.

מדד הבנקים איבד 0.84%, ות"א ביומד ירד ב-0.53%.

מניית אייסקיור מדיקל  עלתה ב-9.17%, מניית פוקס  עלתה ב-7.19%, אלקטרה נדלן  עלתה ב-5.07%, ותדיראן גרופ  עלתה ב-4.57%.

מניית גולף  ירדה ב-14.92%, מניות דלק רכב  וקרסו נדל"ן  איבדו 3.83%, אלקטרה צריכה  איבדה 3.24% ומגדלי הים התיכון  איבדו 2.57%. 

16:50

המסחר בבורסה מתנהל בשעה זו בעליות. ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125 עולים ב-0.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים מאבד 0.2%, ות"א ביומד יורד ב-0.4%. 

אייסקיור מדיקל  עולה ב-8%, וגולף  צונחת ב-15.6%. 

15:20

הבורסה מתייצבת. הירידה של מדד ת"א 35 נמחקה, והוא עולה כעת ב-0.1%, ת"א 125 נסחר סביב רמת הפתיחה, ות"א 90 יורד ב-0.2%. בקרב המדדים הענפיים, הירידה של מדד הבנקים הצטמצמה לכ-0.5%, ומדד פמילי עבר לעלייה של 0.5%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-840 מיליון שקל, כאשר ארבעת הבנקים הגדולים מרכזים את מחזורי המסחר הגבוהים ביותר - לאומי , פועלים , דיסקונט  ומזרחי טפחות . קבוצת גולף  צונחת ב-12% במחזור גבוה יחסית על אף שלא פרסמה דיווחים חדשים.

דירקטוריון דיסקונט הודיע היום כי תיקן את מדיניות האשראי של הבנק, "כך שהמובן מאליו יקבל תוקף רשמי", והודיע כי לא יעניק אשראי לבתי עסק שמפלים לקוחות. זאת לאחר תיקון החוק המסתמן של הממשלה הנכנסת, שיאפשר לבתי עסק לסרב להעניק שירות בשל אמונה דתית. גם מור גמל ופנסיה  וחברת הסייבר Wiz הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם בתי עסק שמפלים לקוחות.

14:15

המגמה השלילית בבורסה נמשכת עם ירידות של 0.4%-0.5% במדדי המניות המרכזיים. מדד הבנקים יורד ב-1.3%, וכך גם מדד מניב חו"ל, מדד פיננסים מאבד 1.1%, ומדד הנפט וגז יורד ב-0.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-690 מיליון שקל.

ירידות חדות במיוחד רושמות קונטיניואל , סטורג' דרופ, תיקון עולם , פטרוטקס, גולף , הייפר גלובל וישראייר. לעומת זאת, אייסקיור בולטת בעלייה חדה של 10% (לאחר שאתמול נסקה בעוד 16%), רימון  מזנקת ב-8%, ודיפלומט  ונופר אנרג'י  מטפסות בכ-3%.

בשוק המט"ח, הדולר עולה ב-0.2% לרמה של 3.50 שקלים, והאירו מטפס ב-0.4%, ושערו 3.72 שקלים. 

12:45

המסחר בבורסה עבר לירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5%, ות"א 90 נסוג ב-0.6%. בקרב המדדים הענפיים בולט מדד הבנקים בירידה של 0.9% ומדדי קלינטק ומניב חו"ל שמאבדים 1.2% כל אחד. גם מדדי הנדל"ן והבנייה בולטים לרעה.

בתחתית מדד ת"א 35, קנון , שיכון ובינוי  ומזרחי טפחות , בעוד שבראש המדד איי.סי.אל עם עלייה של כ-1% ואופקו שמתקדמת ב-0.7%. בפסגת מדד ת"א 90 בולטות בעליות אינרום , הבורסה, דיפלומט ואזורים; ואילו קרסו נדל"ן , אייאיאס , אלקטרה צריכה , מגדלי הים התיכון , ורידיס  ודמרי  מאבדות גובה בצד השני של הטבלה.

מחזור המסחר מסתכם בכ-460 מיליון שקל, כאשר לאומי  שמאבד 1.3% מרכז את המחזור הגבוה ביותר נכון לשעה זו, ואחריו הפועלים  וכלל ביטוח .

11:30

מדדי הבורסה מטפסים ב-0.2%-0.5%. מדד הבנקים ללא שינוי של ממש, מדד הקלינטק מטפס ב-0.5%, ואילו מדדי הנפט וגז והביומד יורדים ב-0.2% כל אחד. מחזור המסחר מסתכם בכ-265 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות אביב ארלון, אייסקיור , באטמ והבורסה . לעומתן, ישראייר  מאבדת כ-5%, וגם קונטיניואל, פטרוטקס  (שאתמול צללה ב-34% לאחר שדיווחה על תקלות בקידוח בפרויקט Baxterville במיסיסיפי שבגינן תנטוש את הקידוח ותרשום הוצאה של 3 מיליון דולר), טונדו סמארט וקסטרו  מאבדות גובה.

חברת האנרגיה סטורג' דרופ  חתמה על מזכר הבנות עם חברת BioFresh Group הספרדית, המתמחה בפרויקטים של אחסון אנרגיה תרמית, ומספקת מוצרים מותאמים ופתרונות מפתח בתחום הקירור התעשייתי לתעשיית המזון והמלונאות בתחום זה.

פנאקסיה  פרסמה את החלטות ישיבת הידרקטוריון, במסגרתה מונה אסי רוטברט לתפקיד היו"ר. כמו כן, אושרה נטילת שתי הלוואות מבעלת השליטה פנאקסיה גלובל בסך כולל של 3.45 מיליון שקל. לצד זאת, החברה מעדכנת על המשך הליכי ההתייעלות והרה-ארגון שבמסגרתם צומצמו כ-40% מהעובדים. חיסכון של כחצי מיליון שקל לחודש יבוא לידי ביטוי ברבעון הראשון של 2023, ציינו בדיווח.

10:01

פתיחה רגועה בבורסה. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כמעט 0.2%, ת"א 125 עולה ב-0.1%, ות"א 90 ללא שינוי. מדד הבנקים מטפס ב-0.2%, מדד הבנייה עולה ב-0.4%.

כלל  דיווחה כי הממונה על שוק ההון הבהיר במכתב לחברה כי בעל מניות שמחזיק מעל 2.5% מאמצעי השליטה בכלל החזקות, או שניים או שלושה בעלי מניות שמחזיקים כל אחד יותר מ-1% ולא יותר מ-2.5% ומחזיקים יחד בין 2.5% ל-5%, יהיה מוגבל להציע מועמד אחד לדירקטוריון כלל ביטוח. בהתאם למכתב, כל עוד מכהן בדירקטוריון כלל ביטוח ובדירקטוריון כלל החזקות דירקטור שהוצע על-ידי מחזיק או חבר מחזיקים, לא יוצע לדירקטוריון כלל ביטוח דירקטור נוסף שמונה כדירקטור בכלל החזקות על-פי הצעתו של אותו מחזיק או חבר מחזיקים.

קבוצת לוזון  דיווחה כי הוגשה בקשה לתביעה נגזרת נגד בעל השליטה עמוס לוזון, בטענה כי בדצמבר 2018 הוא זכה במכרז של תוכנית מחיר למשתכן באמצעות חברת ע.לוזון הפרטית, מבלי להציע תחילה לחברה הציבורית לבצע את הפרויקט ומבלי לקבל את אישורה. "מדובר בניצול הזדמנות עסקית של החברה והפרה של חובות האמונים שלו, הפרה של חובת ההגינות של בעל שליטה והתעשרות שלא כדין", לטענת המבקש.

09:10

שוב אנרגיה  של שיכון ובינוי התקשרה עם קבלן אירופאי בהסכם לתכנון, רכש והקמה של פרויקט לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית ברומניה, בהספק חזוי כולל של כ-70 מגה-וואט. היקף התמורה שתשולם לקבלן היא בסך כולל של 187 מיליון שקל.

ג'י סיטי  הודיעה אמש על תשלום תוספת ריבית בגין איגרות החוב שלה (י"ג, י"ד, ט"ו וט"ז) בשל הורדת דירוגן ל-A3 עם אופק שלילי על-ידי מידרוג, כפי שפורסם אתמול. תוספת הריבית השנתית נעה בין 0.25%-0.5%. הפירוט המלא בדיווח החברה במאיה.

07:20

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

הבורסה בתל אביב צפויה להיפתח ביציבות, בעוד מעבר לים מרבית הבורסות בחופש לרגל חג המולד.

אתמול המסחר בבורסה ננעל בירידות. ת"א 35 ות"א 125 ירדו ב-1.5%, ות"א 90 איבד 1.7%. ת"א בנקים נפל ב-2.2%. מחזור המסחר הסתכם ב-817 מיליון שקל. בהראל פיננסים מציינים כי ת"א 125 קבע אתמול שפל חדש לשנה. יחד עם זאת, למרות החולשה היחסית בחודשים האחרונים, המדד טרם נכנס לטריטוריה של שוק דובי (ירידה של 20% מהשיא). "ת"א 125 איבד 17% משיאו ב-13 בינואר. ת"א 90 לעומתו כבר יורד 23% משיאו", ציינו.

בוול סטריט נרשמו עליות קלות ביום שישי, לאחר הירידות החדות בחמישי. מדד ה-S&P 500 עלה ב-0.6%, הנאסד"ק הוסיף 0.2%, והדאו ג'ונס עלה ב-0.5%. יחד עם זאת, שני המדדים העיקריים סיימו עוד שבוע, שלישי במספר, בירידות שערים - ה-S&P 500 השיל כ-0.2%, והנאסד"ק נחתך ב-2%. לדאו ג'ונס היו הביצועים הטובים ביותר, עם עלייה שבועית של 0.9%.

היום מתקיים מסחר בעיקר בשוקי המניות האסייתיים, כאשר גם שוקי החוזים העתידיים אינם פעילים. בשנגחאי ובשנזן נרשמות עליות של עד 1%, ובסיאול מדד קוספי עולה ב-0.3%. ביפן מדד ניקיי יציב. בהונג קונג, בוול סטריט ובאירופה הבורסות סגורות לרגל חג המולד. מחר לא יתקיים מסחר בבריטניה, בהונג קונג, בניו זילנד ובאוסטרליה. ביום שישי יתקיים מסחר חלקי בבריטניה, באוסטרליה ובניו זילנד בשל ערב ראש השנה האזרחית.

2. שוק החוב

בישראל, מדדי תל בונד רשמו אתמול עליות של 0.3%, ובגזרת האג"ח הממשלתיות נרשמו עליות של עד 0.5%.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מציין בסקירתו כי יחס החוב לתמ"ג צפוי לחזור לרמה שהייתה לפני הקורונה. "ניתן כבר להעריך כי יחס החוב לתמ"ג של הממשלה יחזור בסוף 2022 לרמה שהייתה לפני הקורונה של כ-60%. הירידה החדה ביחס התאפשרה בזכות צמיחה נומינלית גבוהה מאוד (שילוב של צמיחה ריאלית ואינפלציה גבוהות) מחד, ופדיון נטו של החוב בסך של כמעט 50 מיליארד שקל מתחילת השנה עד סוף נובמבר מאידך. הירידה לרמה טרום-הקורונה התרחשה הרבה יותר מוקדם מהתחזיות. הירידה המהירה בחוב הייתה עשויה להביא לשיפור בדירוג האשראי של ישראל, אם הממשלה החדשה תתנהל באחריות תקציבית".

בארה"ב כאמור השווקים בחופש. ביום חמישי תשואת האג"ח הממשלתית בארה"ב ל-10 שנים עלתה בכ-8 נקודות בסיס ל-3.75%, בעוד שהתשואה על האיגרת לשנתיים עלתה ב-6 נקודות בסיס ל-4.32%. ביום שישי לא נרשמו תזוזות של ממש בשוק, והן נותרו ברמות אלה.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

גם מרבית שוק הסחורות לא פעיל היום. ביום שישי עלו מחירי הנפט בחדות. החוזים על נפט אמריקאי קפצו ב-2.5% לרמה של 79.4 דולר לחבית (והשלימו בכך עלייה שבועית של 6.7%), והחוזים על הנפט מסוג ברנט זינקו ב-3.7% לרמה של כמעט 84 דולר לחבית (עלייה של 6.3% בשבוע). מחירי הנפט עלו לאחר שברוסיה הזהירו כי הם עלולים להפחית את תפוקת הנפט ב-5%-7% בתחילת 2023, בתגובה לתקרת מחירי מדינות ה-G7 על היצוא הרוסי.

מחירי הגז באירופה ירדו לעומת זאת, כשהחוזים על גז TTF צנחו ב-9.8% ביום שישי (ירידה שבועית של 28.1% דולר). החוזים על הגז בארה"ב עלו ב-2.6%, אך במבט שבועי עדיין מדובר בירידה חדה של יותר מ-22%, זאת לאחר ששרי האנרגיה באיחוד האירופי החליטו על מחיר גג לגז.

הזהב נסחר בשעה זו כמעט ללא שינוי, ברמה של 1,798 דולר לאונקיה. במבט חודשי, מחירי המתכת היקרה טיפסו בכ-2.5%. גם בשוק הקריפטו נרשמת יציבות - ערך הביטקוין 16.8 אלף דולר, וערך האת'ריום 1,220 דולר.

במט"ח - שער הדולר 3.50 שקלים, ושער האירו 3.72 שקלים. בתוך שבוע התחזק הדולר ב-1.2% ביחס לשקל, והאירו קפץ ב-1.5%. מתחילת החודש מדובר בעליות של 2.4% ו-4.5%, בהתאמה.

4. מאקרו

היום לא צפויים כמובן להתפרסם נתוני מאקרו מהותיים. נזכיר כי ביום שישי האחרון דווח בארה"ב כי מדד מחירי הליבה לצריכה אישית, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, טיפס ב-4.7% בנובמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעוד שכלכלנים ציפו לעלייה של 4.6%.

מחר יפורסמו נתוני מכירות קמעונאיות ושיעור האבטלה ביפן, ובארה"ב יפורסם מדד מחירי הבתים של קייס שילר. ביום רביעי יפורסמו נתון הייצור התעשייתי ביפן, נתוני מכירות בתים בהמתנה בארה"ב וכן נתוני מאקרו ברוסיה, בהם שיעור אבטלה, מכירות קמעונאיות וייצור תעשייתי. ביום חמישי יפורסמו נתוני יבוא ויצוא בהונג קונג, נתוני האבטלה השבועיים בארה"ב וכן נתוני מלאי הנפט הגולמי. ביום שישי יפורסם מדד המחירים לצרכן בספרד.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, פרסם את תחזיותיו ל-2023 ומזהיר כי לא נצליח להתחמק ממיתון. "ההשפעות של העלאות הריבית בכל העולם יבואו לידי ביטוי באופן מלא במהלך המחצית הראשונה של השנה, והתוצאה תהיה מיתון גלובלי. משקי הבית נאלצים להתמודד לא רק עם עלייה חדה ביוקר המחיה ועם שחיקה גסה של ההכנסה הריאלית שלהם, אלא גם עם עלויות אשראי גבוהות ועם ירידה מהירה בחיסכון הפנוי שעוד נותר מתקופת הקורונה. בהתאם לכך, במהלך החודשים הקרובים נרגיש את הידוק החגורה של הצרכן ברחבי העולם ואת הפגיעה כתוצאה מכך בצמיחה".

עוד הוא מציין כי "ברור שבריבית הנוכחית הכדאיות של לקיחת אשראי חדש למטרות השקעה ירדה באופן משמעותי, מה שיבוא לידי ביטוי בפגיעה נוספת בצמיחה. חשוב לציין כי הצמיחה בכל העולם תפגוש השנה רוח חזיתית גם מכיוון שהוא טכני במהותו אך בעל השפעה לכל דבר. אחרי הבום הכלכלי של סוף 2021 ותחילת 2022, הצמיחה מאטה בכל מקרה. משקי הבית ניצלו את היציאה מהקורונה ואת החיסכון הגבוה כדי להקדים רכישות של שנים, והעסקים גייסו עובדים בשכר גבוה כדי לענות על ביקוש שלא יחזור. כעת אנו מתחילים להרגיש את תמונת המראה של תקופה זו".

גרינפלד מציג גם אופטימיות ומציין כי האינפלציה לא תמשיך לעלות. "בכל העולם כבר מרגישים את הירידה בלחצים האינפלציוניים של הגורמים מצד ההיצע (שינוע, מחסור בחומרי גלם וכו') אבל גם את העלייה בהשפעה של הגורמים מצד הביקוש, מה שמותיר את האינפלציה גבוהה. בשנת 2023 אנו מצפים לראות שילוב של שני גורמים שיורידו את האינפלציה באופן משמעותי: מצד אחד צד ההיצע יהפוך להיות דפלציוני, כלומר אפשר לצפות לירידה במחירי מוצרים שונים כמו רכבים, ריהוט או מוצרי חשמל גדולים. מצד שני, המיתון והעלייה באבטלה שתגיע בעקבותיו ישחררו לחץ מהאינפלציה שמגיעה מצד הביקוש. גם סעיף הדיור, שתורם חלק גדול מהאינפלציה הנוכחית בכל העולם, צפוי להתמתן, כאשר בארה"ב למשל כבר רואים האטה של ממש באינפלציה של חוזי שכירות חדשים.

"הפועל היוצא של שני הסעיפים מעלה הוא שתהליך העלאות הריבית בארץ ובעלם ממש קרוב לסיומו. יחד עם זאת, אם יש משהו שאפשר לסמוך עליו, זה שהבנקים המרכזיים יגיבו באיחור גם הפעם. לאור הטראומה של השנה וחצי האחרונות, ומכיוון שברור לבנקים המרכזיים שתהליך אינפלציוני נוסף הוא הסיכון הגבוה ביותר עבורם, סביר להניח כי הריבית ברוב המדינות בעולם תיוותר גבוהה עוד הרבה זמן ותחל לרדת רק כששוק העבודה יהיה מספיק חלש, מה שמחזק את ההערכה בסעיף הראשון".

באשר לשוק המניות, גרינפלד מעריך כי הוא לא ירשום שנה נוספת של תשואה שלילית. "מתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת לא נרשמו בשוקי ההון שנתיים רצופות של ירידות שערים. הסביבה הכלכלית היא לא כזו שמצדיקה שנה נוספת של ירידות שערים. זה לא אומר כמובן שמפה והלאה השווקים רק יעלו מדי יום. כניסה למיתון במחצית הראשונה של השנה תפעיל לחץ על רווחי החברות, וקשה לומר שהתרחיש הזה מתומחר בצורה מלאה, אבל אם לא יהיו הפתעות גדולות, העולם יחזור לצמוח במחצית השנייה של השנה, והבנקים המרכזיים יחלו לדבר על הפחתות ריבית לקראת סוף השנה. כל זה צפוי לתת רוח גבית לשווקים".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:
1. מניות הנדל"ן המניב צנחו פי שלושה ממדד ת"א 125, והעתיד לא הרבה יותר ורוד
2. ניתוח טכני: S&P 500 קרוב יותר לתחתית, והתחנה הבאה היא ברמת 3,300 נקודות  
3. גם אחרי אחת השנים הגרועות לתחום השבבים, צריך עוד חדשות רעות | WSJ