הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה; מדד הבנקים זינק ב-2%, שופרסל קפצה ב-5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1%, ת"א 125 הוסיף 0.8%, ות"א 90 עלה ב-0.3% • שופרסל ריכזה את המחזור הגבוה ביותר היום • דיסקונט השקעות צנחה בקרוב ל-6% • ומה חושבים בבנק הפועלים על האינפלציה והריבית?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

הירידות בבורסה הצטמצמו מעט לקראת הנעילה, במקביל לפתיחה החלשה בוול סטריט לאחר חופשת חג המולד. מדד ת"א 35 עלה ב-1%, ת"א 125 הוסיף 0.8%, ות"א 90 עלה ב-0.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד בנקים קפץ ב-2%, ומדד הבנייה ב-1.4%. לעומת זאת, מדד נפט וגז ומדד ביומד ירדו ביותר מ-1% כל אחד.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.28 מיליארד שקל, כאשר את המחזור הגבוה ביותר ריכזה מניית שופרסל  שקפצה ב-5.1%, ואחריה לאומי  עם עלייה של 2.2%. גם ישראל קנדה , אספן גרופ, גלילאו טק  ושותפות ביומיט ריכזו את עניין המשקיעים והתחזקו.

בצד השלילי, לעומת זאת, בלטו בירידות אייסקיור , אורמד, ורידיס, דסק"ש , קסטרו, נורסטאר  ורפק.

16:35

העליות בבורסה נמשכות, כאשר שלושת מדדי ת"א המרכזיים מטפסים ב-0.8%-0.9%. מדד הבנקים בולט בעלייה של 1.5%, ואילו מדד הנפט וגז מאבד 0.9%. 

אספן גרופ  מזנקת ב-18%, לאחר שדיווחה אמש כי היזם ואיש העסקים רוני צארום, בעל השליטה מאז שנת 2005, חתם על מזכר הבנות לא מחייב למכירת השליטה (כ-45%) בחברה לידי אנשי העסקים אבן נוימן ושלומי עקריש במחיר של כ-485 מיליון שקל. עוד עליות בולטות רושמות רבוע נדלן , ישראל קנדה , רימון  ושותפות הפודטק ביומיט .

בשוק המט"ח הדולר מטפס ב-0.6% לרמה של 3.51 שקלים, והאירו קופץ ב-0.7% ל-3.73 שקלים. בעולם, האירו נסוג קלות ביחס למקבילו האמריקאי, ושערו 1.06 דולר.

14:45

חברת פרשקובסקי  דיווחה היום כי זכתה במכרז של רמ"י להקמת 206 יחידות דיור וכ-1,600 מ"ר שטחי מסחר בגליל ים, כאשר יחידות הדיור ושטחי המסחר ישווקו על-ידי החברה במחירי ותנאי שוק חופשי. החברה תשלם כ-282 מיליון שקל בתוספת מע"מ ועוד כ-27 מיליון שקל עבור הוצאות פיתוח.

חברת בוני תיכון  דיווחה היום על זכייה במכרז "דיור במחיר מטרה" של רשות מקרקעי ישראל, לבניית 322 דירות ב-7 בניינים וכ-700 מ"ר למסחר ביבנה. 258 מהדירות בפרויקט ישווקו במסלול מחיר מופחת במחיר מקסימום של 17,066 שקל למ"ר דירתי (כולל מע"מ) ובתוספת הנחה של 20% למחיר הדירה הסופי, והיתר (64 דירות) ישווקו לכלל הציבור בתנאי ובמחירי שוק חופשי. סכום הוצאות הפיתוח בפרויקט שתשלם החברה לרמ"י עומד על כ-79 מיליון שקל. החברה צופה כי הפרויקט יניב הכנסות של כ-600 מיליון שקל.

חברת הטכנולוגיה מטריקס  עוברת למגדל משלה בן 18 קומות בשטח כולל של כ-30,000 מ"ר (כולל שטחי חניה) בקומפלקס ההייטק O-TECH בכפר סבא שבנתה חברת אושירה. מפרטי ההסכם עולה כי הסכם השכירות נחתם לתקופה של 10 שנים בעלות של 20 מיליון שקל לשנה , עם אופציה להארכה של כ-10 שנים נוספות. 

13:05

מתחזקות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס ב-1%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.3%, ומדד הבנקים קופץ ב-2.1%. מדדי רשתות השיווק ומניב חו"ל עולים בכ-2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-590 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות כעת ישראל קנדה , דלתא מותגים , הראל השקעות , יוחננוף , מגה אור , דיסקונט , אלקו ורבוע נדל"ן.

מנגד, קסטרו , נורסטאר ואייסקיור מדיקל  בולטות בירידות חדות במחזורים גבוהים.

בשוק האג"ח הממשלתי המגמה מעורבת, ומדדי התל בונד המרכזיים רושמים עליות מזעריות. 

10:55

מדד ת"א 35 מטפס ב-0.7%, ומדד ת"א 90 עולה ב-1.4%. מדד ת"א מניב חו"ל קופץ ב-2.6%.

עליות בולטות רושמות אספן גרופ , גלילאו טק , קרדן נדלן , אלקטריאון , אוגווינד, מניבים ריט  ופוקס .

התקיימותה של אחת העסקאות הגדולות בשוק ההון הישראלי - רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס על-ידי כלל, הייתה אמורה לקבל כיוון הערב (ג') עם קיומה של אסיפת בעלי המניות של כלל החזקות. באסיפה היו צפויים להיבחר הדירקטורים בחברה, כשלאלרוב נדל"ן , המחזיקה ב-15% ממניות כלל ומתנגדת לעסקת מקס, יש שני מועמדים, שאם היו נבחרים, היו יכולים לנטרל את העסקה. אולם הבוקר מתברר כי האסיפה תידחה ביומיים בעקבות התערבות של רשות ניירות ערך, שביקשה מדירקטוריון כלל לדחות את האסיפה. 

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 3.50 שקלים, והאירו עולה ב-0.7% ונסחר סביב 3.73 שקלים.

10:02

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.6%, ומדד ת"א 90 עולה ב-1.3%.

עליות בולטות רושמות בין השאר אזורים , לייבפרסון , אינרום, ישראל קנדה , קרסו מוטורס  ודוניץ.

08:38

קרן ג'נריישן קפיטל  דיווחה הבוקר כי חברת ההסעות מטרופולין, בה היא מחזיקה 73%, זכתה במכרז להפעלת אשכול קווי השרון למשך 10 שנים. בהתאם למכרז, האשכול המחודש יכלול כ-21 מיליון ק"מ שירות לשנה בהתאם למפת הבסיס, אשר יהוו תוספת של למעלה מ-40% ביחס למרחקי השירות לשנה במתכונת בה מופעל האשכול כיום על-ידי מטרופולין. עלות הקמת האשכול צפויה לעמוד על כ-900 מיליון שקל, וההכנסות מהפעלתו צפויות לעמוד על כ-570 מיליון שקל בממוצע לשנה. חלקו הארי של מימון הקמת האשכול יתבצע במתכונת של מימון פרויקטלי, והיתרה מהזרמת הון של בעלי המניות בבון תור, אשר חלקה של הקרן בסכום אינו צפוי להיות מהותי לקרן.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בעליות. זאת לאחר שאתמול ננעל יום המסחר בבורסת תל אביב בעליות קלות, כאשר מדד תל אביב 35 התחזק ב-0.12%, תל אביב 90 עלה ב-0.04%, ותל אביב 125 עלה ב-0.09%. מדד הבנקים איבד 0.84%, ות"א ביומד ירד ב-0.53%.

הסוחרים והמשקיעים בבורסות אירופה (מלבד לונדון) וארה"ב יחזרו היום לפעילות, לאחר חופשת חג המולד. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט נרשמות כעת עליות של 0.5%-0.8%.

בורסות אסיה נסחרות במגמה חיובית. מדד הניקיי בטוקיו עולה בכ-0.3%, שנחאי מטפסת בכ-0.8%, ומדד הקוספי בסיאול מתקדם בכ-0.3%. באוסטרליה, בניו זילנד ובהונג קונג הבורסות עדיין סגורות לרגל חופשת חג המולד.

היזם ואיש העסקים רוני צארום, בעל השליטה בחברת אספן גרופ  מאז שנת 2005, חתם על מזכר הבנות לא מחייב למכירת השליטה (כ-45%) בחברה לידי אנשי העסקים אבן נוימן ושלומי עקריש. העסקה אמורה להתבצע במחיר של כ-485 מיליון שקל (בתוספת של כ-15 מיליון שקל, המותנים בשווי שוק החברה עד תום שנתיים וחצי ממועד חתימת ההסכם). 

● לאן הריבית עוד תגיע ואיפה כדאי להשקיע? התחזיות של מומחי ההשקעות
שנת 2022 הייתה הגרועה זה עשור בשוק ההון. מה ההיסטוריה מלמדת על ההמשך?
ענקיות נדל"ן מתקרבות לקשיי נזילות: האם שוק החוב לקראת משבר?

2. שוקי החוב

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי המגמה מעורבת. התשואה על האג"ח ל-10 שנים יציבה סביב 3.74%, והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה קלות ל-4.34%.

אתמול בתל אביב נרשמה מגמה מעורבת בשוק האג"ח הממשלתי, ומדדי התל בונד המרכזיים רשמו ירידות של 0.1%-0.2%. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק , אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מציינים בסקירתם השבועית כי תנאי הרקע תומכים כרגע בהשקעה במח"מ קצר יחסית. "באפיק השקלי הלא צמוד מומלצת השקעה בעיקר בחלק הקצר של העקום בשילוב השקעה בחלק הארוך ביותר. באפיק צמוד המדד מומלצת השקעה במח"מ קצר-בינוני. בציפיות האינפלציה הנוכחיות, אנו ממליצים על השקעה מאוזנת בין האפיקים".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

החוזים על הנפט ממשיכים לטפס, לאחר שעלו בחדות בשבוע שעבר. החוזה על נפט אמריקאי לפברואר מטפס ב-0.8% למחיר של 80.2 דולר לחבית, לאחר עלייה של 6.7% בשבוע שעבר (אתמול לא היה מסחר),; והחוזה על הנפט מסוג ברנט מטפס בשיעור דומה לרמה של כמעט 85 דולר לחבית, לאחר עלייה של 6.3% בשבוע שעבר. 

בזירת המסחר במטבעות, הדולר נחלש ב-0.1% מול האירו ובכ-0.3% מול הליש"ט ונסחר סביב 1.065 דולר לאירו ו-1.21 דולר לליש"ט. הין היפני והיואן הסיני נסחרים ביציבות.

הזהב נסחר בשעה זו בעלייה קלה סביב 1,812 דולר לאונקיה. גם בשוק הקריפטו נרשמת יציבות - הביטקוין נסחר סביב 16.8 אלף דולר, והאת'ריום סביב 1,220 דולר.

4. מאקרו

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו מהותיים. ביפן פורסם כי התחלות הבנייה רשמו ירידה של 1.4% בחודש האחרון, לעומת צפי לעלייה של 1.3%. מדד המחירים לצרכן (ליבה) רשם עלייה של 2.9% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת צפי לעלייה של 2.8%.

בארה"ב יפורסם היום מדד מחירי הבתים של קייס שילר.

ביום רביעי יפורסמו נתון הייצור התעשייתי ביפן, נתוני מכירות בתים בתהליך בארה"ב וכן נתוני מאקרו ברוסיה, בהם שיעור אבטלה, מכירות קמעונאיות וייצור תעשייתי. ביום חמישי יפורסמו נתוני יבוא ויצוא בהונג קונג, נתוני האבטלה השבועיים בארה"ב וכן נתוני מלאי הנפט הגולמי. ביום שישי יפורסם מדד המחירים לצרכן בספרד. 

5. תחזית

כלכלני בנק הפועלים מעריכים בסקירתם השבועית כי מדדי המחירים של החודשים הקרובים יהיו גבוהים ביחס לעונתיות של חודשים אלה. "המדדים יושפעו מעליית מחיר הדלק בדצמבר, התייקרות צפויה במחירי החשמל והמים בינואר, עלייה במחירי המזון והמשך עליית מחירי השכירות. הממשלה החדשה תנסה אולי למתן חלק מעליות המחירים שהזכרנו, אך טרם ברור עד כמה זה אפשרי. אנו מעריכים כי עליות המחירים יתמתנו במחצית השנייה של 2023, בעקבות האטה בפעילות הכלכלית. תחזית האינפלציה עומדת על 2.8% לשנה הקרובה".

לגבי מדיניות בנק ישראל הם מציינים כי "הריבית תוסיף לעלות לרמה של 3.75%-4.0%. אנו צופים כי קצב ההעלאות יפחת ל-25 נקודות בכל החלטה. הציפיות לאינפלציה נמצאות בתוך היעד, אך לאור המדדים הגבוהים של החודשים הקרובים והמשך עלייה ברמה השנתית של האינפלציה, לבנק המרכזי אין כרגע הרבה דרגות חופש. אנו סבורים כי בנק ישראל לא ימהר להפחית את הריבית, למרות שבמהלך המחצית השנייה של 2023 האינפלציה תיכנס לתחום היעד".