הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה; ת"א ביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 90 ות"א 35 עלו בכ-1% כל אחד • יום תנודתי במסחר במט"ח: השקל מתחזק מול האירו הדולר • מה צפוי לעשות בהמשך בנק ישראל לאחר ההחלטה להותיר את שיעור הריבית על כנו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:34

הבורסה בתל אביב ננעלה במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עלה בכ-1%, יחד עם מדד ת"א 90 ות"א 125 שננעלו בשיעור דומה. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביטוח זינק בכ-3.5%, ת"א פיננסים עלה בכ-2.3%, ות"א בנקים 5 עלה בכ-1.8%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקלים.

את המגמה החיובית בבורסה הובילה מניית אלקטרה צריכה  יחד עם מניות אזורים , מנורה מבטחים , תורפז  והפניקס .

מנגד, מניות מג'יק , או פי סי אנרגיה , נובה  ודלק רכב  ננעלו במגמה שלילית.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות בטווחים הארוכים, ננעלו בעליות של כ-0.5%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.6% ונסחר סביב 3.68 שקלים. מול האירו, השקל מתחזק בשיעור חד יותר של כ-0.8% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

16:14

מתחזקת המגמה החיובית בבורסה: מדד ת"א 35 עולה ב-0.9%, ת"א 90 מזנק בכ-1% ות"א 125 עולה בשיעור דומה.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.3% ונסחר סביב 3.69 שקלים. גם מול האירו, השקל מתחזק ב-0.5% ונסחר סביב 4.06%.

14:42

מתחזקות העליות בבורסה. מדד ת"א 90 מטפס ב-0.7%, ות"א 35 עולה בכ-0.8%. מדד הביטוח מזנק ב-2.2% ומדד הבנקים עולה ב-1.7%. 

עליות בולטות רושמות בין השאר הפניקס , מנורה מבטחים , הבינלאומי, מזרחי טפחות , מגדל ביטוח , תורפז ואוגווינד .

מנגד, ירידות חדות רושמות שפיר הנדסה , אקופיה, ביג  ודלק רכב .

● סוער ברחובות, רגוע בשווקים: אז למה הכלכלנים בכל זאת מודאגים? 

13:42

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 90 מטפס ב-0.7%, ות"א 35 עולה בכ-0.5%. מדד הביומד בולט עם עלייה של 1.4% ומדד הבנקים מטפס בכ-1.3%.

עליות בולטות רושמות בין השאר ארית תעשיות , פלורי , פז נפט , תורפז, אלקטרה צריכה , פתאל החזקות , שיכון ובינוי  ואלוני חץ .

חברת אמיליה פיתוח  מדווחת כי היא צפויה לרשום רווח לפני מס של כ-35 מיליון שקל כתוצאה מסיום פעילותה ומכירת נכסיה של החברה הבת  אמיליה קוסמטיקס. החברה דיווחה לפני כשנה כי היא סוגרת את פעילותה בישראל ובארה"ב. 

12:00

נטייה לעליות בבורסה. ת"א 90 מטפס ב-0.2%, ות"א 35 עולה בכ-0.2%. מדד הביומד בולט עם עלייה של 1.1%. 

מניית קווליטאו  יורדת במחזור גבוה לאחר שהחברה דיווחה בבוקר כי לפי הנחיית הממשל האמריקאי החברה נדרשת לעכב את משלוח המערכת הראשונה שלה ליצרן מוליכים למחצה בסין מתוך הזמנה בהיקף של כ-1.7 מיליון דולר שכבר הועברה על ידי החברה לחברת השילוח. 

בשוק האג"ח הקונצרני נסחרים מדדי התל בונד המרכזיים ביציבות. בשוק הממשלתי רושמות השקליות לטווחים ארוכים עליות של כ-0.4%.

10:25

המסחר בבורסה מתנהל בשעה זו בעליות קלות. ת"א 90 מטפס ב-0.4%, ות"א 35 ות"א 125 עולים בכ-0.3%. מדד הביומד קופץ ב-1.3% ומדד הבנקים מוסיף 0.3%.

במט"ח, האירו מתחזק ב-0.2% מול השקל לשער של 4.07 שקלים. הדולר נחלש ב-0.3% לשער של 3.7 שקלים. 

10:01

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 רושם ירידה קלה ומנגד ת"א 90 עולה בכ-0.2%.

עליות בולטות רושמות בין השאר לייבפרסון , אורמת , אנרג'יאן  ואינרום. 

חברת אנרג'ין , הפועלת בתחום השבחת הצמחים והמזון באמצעות בינה מלאכותית, מדווחת היום כי חברת הבת בקנדה (בבעלות מלאה של החברה) השלימה אבן דרך נוספת במסגרת שלב המחקר והפיתוח בפרויקט פיתוח זנים העמידים למחלה פטרייתית בקנולה (Clubroot). אבן הדרך כוללת השלמת מיפוי תכונת העמידות בגנום צמח הקנולה, זיהוי גנים ייחודיים פוטנציאליים בזנים העמידים, אשר מעניקים לצמח את תכונת העמידות וכן איתור ופיתוח סמנים גנטיים המאפשרים להבדיל בין צמחי קנולה רגישים למחלה לבין צמחי קנולה עמידים למחלה. כמו כן, הגישה חברת הבת בקנדה בקשת פטנט מקדמית נוספת להגנה על תכונת העמידות והסמנים הגנטיים המזהים את התכונה.

08:23

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר במגמה מעורבת. הדולר נחלש בכ-0.2% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.704 שקלים, ואילו האירו מתחזק בכ-0.4% ונסחר סביב 4.08 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי, ככל הנראה, להיפתח להיפתח במגמה מעורבת. התנודתיות בשוק המקומי צפויה להימשך גם היום כשברקע עוד "יום שיבוש" במשק לאחר האישור אתמול בכנסת, בקריאה ראשונה, של הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. כבר בשעות הבוקר ולאורך היום צפויות הפגנות, צעדות, שיירות וחסימות כבישים. ארוע המחאה המרכזי צפוי בנתב"ג החל מהשעה 16:00. 

אתמול ננעל יום המסחר בבורסה בעליות, לאחר שבנק ישראל החליט להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי (על כך בהמשך). מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.7%, ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-1.2%. מדד הביומד בלט עם קפיצה של 2.3%, מדד הבנייה עלה ב-1.5%, ומנגד מדד הבנקים רשם ירידה קלה.  

● ההחלטה לעצור לרגע את העלאות הריבית לא אומרת שהוודאות חזרה

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי מניות בורסות ארה"ב ניכרת יציבות כעת. זאת לאחר שאמש ננעל המסחר בוול סטריט בעליות. מדד S&P 500 טיפס בכ-0.2%, הנאסד"ק רשם עלייה דומה, והדאו ג'ונס טיפס בכ-0.6%. 

בורסות אסיה רושמות עליות, בהובלת מדד ההנג סנג שמטפס ב-1.5%. מדד הקוספי עולה ב-1.4%, ובטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה מזערית.

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. אורמת  בולטת עם פער חיובי של כ-1.8% ולאונרדו  עם 1.9%, כך שהן צפויות לעלות, ומנגד פריון  עם פער שלילי של 1.6% וקמטק  1.1%.  

● החברה קרסה, הנושים מתקוטטים על הווילה המפוארת של הבעלים

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו אתמול ירידות קלות. בשוק האג"ח הממשלתי נרשמה מגמה מעורבת. 

תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי רשמו ירידות אתמול, לאחר עליות חדות בימי המסחר האחרונים. התשואה על האג"ח ל־10 שנים ירדה בכ־5 נקודות בסיס ל-4% והתשואה על האג"ח לשנתיים ירדה ב-7 נקודות לכ-4.86%. כעת נרשמות ירידות קלות בתשואות.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות העולמי נרשמו אתמול ירידות של כ-1% במחירי הנפט וכעת נרשמות עליות קלות. מחיר חבית נפט מסוג ברנט נסחר סביב 78 דולר לחבית ומחיר חבית נפט מסוג WTI עמד על 73.5 דולר לחבית.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי בבנק לאומי התייחס למגמה בשוק הנפט: "המחיר צפוי להיות מושפע בעיקר מהחלטות של קבוצת OPEC+ בטווח הקרוב. צעדים נוספים של הפחתת תפוקת הנפט של ערב הסעודית עלולים להביא לירידה בהיצע הנפט הגלובלי, זאת על אף הצפי לגידול מסוים בתפוקת הנפט של ארה"ב. במידה וכלכלת ארה"ב לא תיכנס למיתון במחצית השנייה של השנה, והתאוששות הפעילות הכלכלית הגלובלית תסתמן בהמשך, הדבר יתמוך בביקושים לנפט".

בשוק המט"ח המקומי נרשמה אתמול מגמה מעורבת. השקל נחלש בשעות הערב בכ-0.4% מול הדולר ונסחר סביב רמה של 3.70 שקלים לדולר, בעוד שמול האירו הוא נחלש בכ־0.6% ונסחר בשער של 4.06 שקלים לאירו.

הדולר נחלש כעת בכ-0.1% מול האירו והליש"ט ובכ-0.4% מול הין היפני והיואן הסיני.

4. מאקרו

לאחר 10 העלאות ריבית רצופות, בנק ישראל הודיע אתמול כי הריבית במשק תישאר ללא שינוי, ברמה של 4.75%, בהתאם לתחזיות המוקדמות. על פי ההערכות, בנק ישראל העדיף לקחת פסק זמן ממתווה העלאות הריבית, בדומה לבנקים מרכזיים נוספים ברחבי העולם, לרבות ארה"ב, על מנת לבחון את השפעת גובה הריבית במשק על הפעילות השוטפת. 

● בנק ישראל מעריך שהצמיחה תעלה אך מזהיר מפגיעה בהשקעות בהייטק. ומה יקרה לאינפלציה?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הסביר אתמול לאחר ההודעה את השיקולים מאחורי הותרת הריבית על כנה. לדבריו, "הנתונים נותנים לנו אפשרות לקחת נשימה, אך המאבק באינפלציה עודנו בעיצומו, הריבית תישאר ברמתה הגבוהה לאורך זמן וזה לכשעצמו יביא את האינפלציה לכיוון היעד". הנגיד ירון הדגיש שלמרות ההפסקה בהעלאות הריבית, שכעת עומדת על רמה של 4.75%, אין הדבר אומר שבנק ישראל הפסיק לחלוטין עם הריסון המוניטרי. "במידה ונראה את התוואי לא מתמתן אנחנו בהחלט נוכל להמשיך ולהעלות את הריבית". הנגיד הוסיף שלא שוללים בבנק העלאות ריבית נוספות והכל תלוי בנתונים שיתפרסמו בחודשים הקרובים.

היום לא יתפרסמו בעולם נתוני מאקרו משמעותיים. מחר בארה"ב יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. צפי הכלכלנים עומד על עלייה חודשית של 0.3% ושל 3.1% ברמה שנתית (לעומת 4% בחודש מאי). עם זאת, מדד הליבה צפוי לעלות ב-5% ברמה שנתית (לעומת 5.3% בחודש מאי). 

● האינפלציה יורדת, הסיכונים קיימים; מה חושבים בשוק על החלטת הנגיד

5. תחזית

בסקירה השבועית של בנק הפועלים מתייחסים כלכלני הבנק להערכות לגבי החלטת הריבית הבאה של הפד (לקראת סוף החודש): "בפעם הראשונה בשמונת החודשים האחרונים, התשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים סיימה את השבוע בשיעור הגבוה מ־4%. מהחוזים העתידיים עולה שההסתברות להעלאת ריבית ל־5.50% בישיבת הפד הקרובה ביולי עומדת כעת על כ־90%, וישנה הסתברות של כ־40% להעלאת ריבית נוספת לרמה של 5.75% באחת מההחלטות השנה".

בפועלים טוענים כי שינויים אלה בציפיות להעלאת ריבית הושפעו מנתוני שוק העבודה, וכן מפרסום פרוטוקול ישיבת הפד האחרונה המלמדים כי "בעוד שכמעט כל חברי הפד מצאו שזה 'ראוי או מקובל' שלא לשנות את שיעור הריבית, חלקם תמכו בהעלאה".