נעילה מעורבת בבורסה; מדד הבנקים טיפס ב-1.5%, קמטק קפצה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ואילו ת"א 90 רשם ירידה של כ-0.1% • מחר צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל • פסגות משלימה את עיסקת קרנות הנאמנות עם קבוצת הפניקס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

נעילה מעורבת בסיומו של יום תנודתי בבורסה. מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ואילו ת"א 90 רשם ירידה של כ-0.1%.  מדד הבנקים טיפס ב-1.5% ומדד הנפט והגז בלט עם עלייה של 1.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל.

מניית קמטק  קפצה ב-13% במחזור ענק, לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח מערכות לשיפור וייעול תעשיית המוליכים למחצה, הודיעה כי קיבלה הזמנות ל-42 מערכות ממספר יצרניות מובילות של מוליכים למחצה. 

עוד בלטו בעליות אלקטריאון , שלאג, דיסקונט השקעות , אפולו פאוור , פריורטק , בינלאומי, הכשרת הישוב , אנלייט אנרגיה  וביג.

מנגד, בצד האדום בלטו אלקטרה צריכה , דוניץ , פרשקובסקי , לייבפרסון , קנון , תורפז, אופקו ואפריקה מגורים 

בשוק האג"ח, מדד התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של כ-0.1%. בשוק האג"ח הממשלתיות, מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.5%.

16:40

חברת פסגות  עדכנה היום כי היא משלימה את עיסקת קרנות הנאמנות עם קבוצת הפניקס. החברה מוכרת חלק מפעילות קרנות הנאמנות ותכיר ברווח של כ-90 מיליון שקל. במסגרת המתווה העדכני של העיסקה, יימכרו קרנות המנהלות כספים בהיקף כולל של כ-11.1 מיליארד שקל, לעומת כ-17.1 מיליארד שקל במתווה המקורי. תמורת העיסקה עודכנה לכ-200 מיליון שקל. לאחר העיסקה, תנהל פסגות קרנות נאמנות בהיקף של כ-38 מיליארד שקל.

16:01

עליות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף כ-0.1%. מדד הבנקים בולט עם עלייה של כ-2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

מניות אפולו, פוקס , מזרחי טפחות , קמטק, אלביט מערכות  ופועלים  בולטות בעליות חדות.

בשוק האג"ח, מדד התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.1%. בשוק האג"ח הממשלתיות, מדד תל גוב שקלי 10 + עולה ב-0.5%.

14:50

מגמה חיובית נרשמת בבורסה. ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 90 מוסיף כ-0.1% לערכו.

את המגמה החיובית מובילה מניית קמטק  לאחר שהחברה העוסקת בפיתוח מערכות לשיפור וייעול תעשיית המוליכים למחצה, הודיעה כי קיבלה הזמנות ל-42 מערכות ממספר יצרניות מובילות של מוליכים למחצה. 

גם מניית אקרו נדל''ן  הפועלת בתחום הבנייה למגורים בתל אביב מטפסת, כאשר ברקע החליטו יו"ר ואחד מבעלי השליטה בחברה, צחי ארבוב, כי יממש דרך שותפות שלו ושל מנכ״ל החברה זיו יעקובי, אופציה לרכישת 2 מיליון מניות של אקרו.

המניות מהוות כ-3.7% מהון המניות שלה, והן בידי אילן קפון, הנמנה אף הוא על בעלי השליטה בחברה. התמורה נאמדת ב-66 מיליון שקל. לאחר מימוש האופציה, כאמור, יעלה שיעור המניות המוחזקות בידי ארבוב ל-28.4% ושיעור המניות של יעקובי יעמוד על כ-5.6%.

13:04

יום המסחר בתל אביב מתנהל בתנודתיות כאשר המדדים המרכזיים בבורסה בת"א עברו להיסחר בעליות קלות. ת"א 35 עולה ב-0.5% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.2%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר בכ-1.1% ונסחר סביב 3.62 שקלים- הרמה הנמוכה ביותר מזה שלושה שבועות. מול האירו, השקל נחלש קלות. 

11:34

המסחר בתל אביב עבר לטריטוריה שלילית: ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.5%.

בולטות לשלילה מניות לייבפרסון , תדיראן גרופ , אלוני חץ  וקנון .

מנגד, אפולו פאוור , אקרו , פריון נטוורק  ואנרג'יאן  בולטות לחיוב.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר כ-1% ונסחר סביב 3.63 שקלים. מנגד, האירו נחלש מול האירו ב-0.4% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

הדולר נחלש בחדות מול השקל. אלו הסיבות 

11:07

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 125 נסחר בשיעור דומה. מדד ת"א 90 יורד בכ-0.1%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א קלינטק מוביל את המגמה החיובית ועולה בכ-1.1%.

בשוק האג"ח, מדד התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.1%. בשוק האג"ח הממשלתיות, מדד תל גוב שקלי 10 + עולה ב-0.7%.

חברת גילת , העוסקת בפיתוח תחנות לווין זעירות לתקשורת, הודיעה היום כי קיבלה הזמנות בהיקף של מיליוני דולרים לפרויקט תמסורת סלולרית על גבי לוויין של הסוכנות הפדרלית במקסיקו.

10:08

פתיחה חיובית במסחר בבורסה: מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.3%.

בולטות לחיוב מניות או פי סי אנרגיה , אנלייט אנרגיה , הראל השקעות  והפניקס .

מנגד, בולטות לשלילה טבע , בזק , אנרג'יאן ועזריאלי קבוצה .

בלייבפרסון  נרשם עיכוב בפתיחת המסחר לצורך מיתון התנודות החדות במניה. אמש, החברה ריכזה עניין לאחר שדווח כי מייסד ומנכ"ל החברה, רוברט לוקסיו, יפרוש מתפקידו בסוף השנה. 

חברת האשראי החוץ בנקאי טריא , מרכזת עניין הבוקר לאחר שדווח כי החברה הגיעה להסכם עם בנק לאומי לפיו הבנק בדרך לרכוש 20% ממניות טריא, באמצעות קבלת אופציות בשיעור זה ויוכל לממש אותן בתוך שנתיים. כרגע מדובר על אופציה בלבד ללא התחייבות לסכום, אך המימוש, אם יהיה, יהיה במחיר של מניית טריא ב-30 הימים שקדמו למימוש. בנוסף, הבנק יקבל אופציה לרכישת 20% מטריא פינטק, חברה בת של פלטפורמת ההלוואות, שיוקצו על ידי טריא פינטק.

9:40

חברת דירוג האשראי-מעלות S&P, הודיעה היום כי היא מעלה את דירוג התעשייה האווירית לדירוג המקסימלי של ilAAA ולדירוג BBB + הבינלאומי בשל שיפור בתוצאות העסקיות, והתחזית היציבה.

מעלות S&P קבעה כי "התעשייה האווירית ממשיכה להציג ביצועים תפעוליים חזקים, וצבר ההזמנות שלה הגיע לשיא של 16.5 מיליארד דולר". כותבי הדוח סבורים כי "הנפקת החברה בבורסה היא רק עניין של זמן", והוסיפו כי "התוכנית האחרונה כוללת הנפקה של 25% מההון העצמי של תע"א לציבור, שהתמורה ממנה תתחלק בין החברה למדינה. מתוך תמורה זו, 700-600 מיליון דולר יתווספו ליתרת המזומנים של החברה והשאר יועבר למדינה".

08:15

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.8% ונסחר סביב 3.63 שקלים. מול האירו, השקל נחלש ב-0.3% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

07:47

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

המסחר בבורסה בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש, מדדי המניות בתל אביב נסחרו בעליות שערים, שהתחזקו לקראת סיום המסחר, כשמדד ת"א 35 ננעל בכ־2%. זאת גם על רקע מגמה חיובית בפתיחה בוול סטריט בעקבות נתוני האינפלציה שהפתיעו לטובה.

מניית לייבפרסון  הובילה את המגמה החיובית בבורסה כאשר זינקה בכ-30% לאחר שדווח כי מייסד ומנכ"ל החברה, רוברט לוקסיו, עתיד לפרוש מתפקידו בסוף השנה. 

חברת הספנות הישראלית צים , הנסחרת בבורסת ניו יורק, פרסמה ביום רביעי הפחתה של תחזית ההכנסות והרווח שלה לשנת 2023 עקב החולשה המתמשכת בתעריפי ההובלה הימית. צים צופה כעת רווח EBITDA מתואם בטווח של 1.2 מיליארד דולר עד 1.6 מיליארד דולר והפסד EBIT מתואם בטווח של 500 מיליון דולר עד 100 מיליון דולר. זאת בהשוואה לתחזית קודמת של EBITDA מתואם בטווח של בין 1.8־2.2 מיליארד דולר ו־EBIT מתואם חיובי בטווח של בין 100־500 מיליון דולר.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל בעליות שערים על רקע נתוני האינפלציה המעודדים שפורסמו בצהרי יום ד' בארה"ב (הרחבה בהמשך).  מדד הנאסד"ק זינק בכ-1.2% ומדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.3%. 

האינפלציה בארה"ב יורדת. האם באמת נרשמת התמתנות בעולם? 

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט במגמה מעורבת. פריון נטוורק , אופקו הלת'  וקומפיוג'ן  חזרו עם פערים חיוביים בעוד לייבפרסון , טבע  וסייברוואן 2014  חזרו עם פערים שליליים.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

באסיה מדדי המניות המרכזיים נסחרים בשעה זו בעליות חדות. הניקיי עולה ב-1.6%, ההנג סנג מזנק ב-2.5%, בורסת שנחאי עולה ב-0.9% והקוספי מוסיף לערכו כ-0.9%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, האיגרת הממשלתית ל־10 שנים נסחרה בתשואה של 3.82%, המהווה ירידה של מעל 1%. האג"ח לטווחים קצרים יותר נחלשו אף יותר עם ירידה בתשואה של כ־1.4% בממוצע.

בארה"ב, אגרות החוב הממשלתיות ירדו בחדות אמש על רקע נתוני האינפלציה שפורסמו בארה"ב. הבוקר, התשואה על האג"ח ל־10 שנים נסחרת ביציבות ועומדת כעת על כ־3.85%. בעוד התשואה על האג"ח לשנתיים יורדת קלות לכ־4.70%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל התחזק אמש בחדות אל מול המטבעות הזרים - ביחס לדולר הוא התחזק ב־1.7% ולעומת האירו התחזק בכ־0.6%. בכך, שערו מול הדולר עומד על 3.64 שקלים ושער האירו על 4.05 שקלים.

החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בעליות קלות. מחירה של חבית נפט גולמי עומד על 76 דולרים, כשמחיר הנפט מסוג ברנט מטפס ל־76 דולר עבור חבית. גם מחיר הזהב נסחר הבוקר בעליות קלות, סביב רמה של 1,966 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

אמש פורסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש יוני. המדד עלה ב-0.2% בקצב חודשי והקצב השנתי של האינפלציה ירד מ-4.0% במאי ל-3.0%, בעוד שהתחזיות ציפו כי הקצב השנתי יירד ל-3.1%. מדד הליבה, שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים במיוחד, עלה ב-0.2%, והקצב השנתי ירד מ-5.3% ל-4.8%, כאשר התחזיות ציפו לעלייה חודשית של 0.3% ועלייה שנתית של 5%. 

הכלכלנים מסבירים: איך תשפיע התקררות האינפלציה בארה"ב על הריבית?  

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מנתח את סעיפי המדד בארה"ב ומסביר: "סעיף הדיור היה התורם הגדול ביותר לעליית המדד בחודש יוני, עם תרומה של למעלה מ-70% מהעלייה, כאשר גם המדד לביטוח כלי רכב מנועי תרם גם הוא לעלייה. סעיף המזון עלה ב-0.1% ביוני לאחר עלייה של 0.2% בחודש הקודם. מדד הליבה - המדד ללא מזון ואנרגיה -- עלה ב-0.2% ביוני, המדד הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2021. מדד הליבה עלה ב-4.8% ב-12 החודשים האחרונים. מדד האנרגיה ירד ב-16.7% עבור ה-12 חודשים שהסתיימו ביוני, וסעיף המזון עלה ב-5.7% בשנה אחרונה".

עוד מוסיף בפמן כי "במבט כולל, לא נראה שההאטה בקצב השנתי של המדד ימנע העלאת ריבית בסוף חודש יולי, אך במידה וגם מדד יולי יהיה מתון, כ-0.1% בלבד להערכתנו, הדבר עשוי לתרום לכך שההעלאה בסוף יולי תהיה האחרונה".

הבוקר פורסמו נתוני הסחר בסין. הייבוא השנתי ביוני ירד ב-6.8% כאשר הצפי המוקדם חזה ירידה מתונה יותר של 6.1%. גם הייצוא השנתי פספס את התחזיות המוקדמות כשירד ב-12.4%, רחוק מהתחזיות המוקדמות שציפו כי הייצוא ביוני יעלה ב-0.5%.

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני התמ"ג בבריטניה ומדד המחירים ליצרן בארה"ב.

5. תחזית

מחר צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. התחזיות צופות עליה בשיעור נמוך יחסית, מה שיביא את קצב האינפלציה השנתי לסביב 4.6%־4.5%. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים מציין שחלק מהירידה במדד צפויה להיתמך בירידת מחירי החשמל, "ירידה של 3.5% במחירי החשמל תוריד את המדד בכ־0.09%".

בזירה הגלובלית, בארה"ב צופים באופן כמעט מוחלט כי תתרחש העלאת ריבית נוספת בסוף החודש, כאשר אתר CME, אשר מנתח את הציפיות בשווקים מראה כי ההסתברות להעלאת ריבית ל5.25%-5.5% היא 93%. הצפי לתחילת הורדת הריבית הינו עמוק לתוך שנת 2024.