הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות בנעילה בת"א; גמא קפצה ב-20% בעקבות הצעת הרכש של הפניקס

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.1% ומדד ת"א 90 טיפס בכ-0.6% • מדד ת"א תקשורת וטכנולוגיות זינק בכ-2.2% ומנגד מדד הבנקים רשם ירידה קלה • אל על פרסמה דוח רבעוני חזק • הפניקס פרסמה הצעת רכש מלאה למניות גמא במחיר הגבוה ב-22% מהמחיר בבורסה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.1% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו כ-0.6%. מדד ת"א תקשורת וטכנולוגיות זינק בכ-2.2% ומנגד מדד הבנקים רשם ירידה קלה. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו בין השאר גמא, לייבפרסון , בזק , גילת , ווי בוקס, אפקון החזקות , נובה  ואודיוקודס .

מנגד, ירידות בולטות רשמו אימפקס , סיפיה וויז'ן , קסטרו, אלקטריאון , פוקס , תדיראן, דוראל אנרגיה  וטאואר.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נותרו ללא שינוי. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד בכ-0.4%.

16:05

תנועות קלות בבורסה בתל אביב: מדד ת"א 35 נסחר בעלייה של כ-0.1% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.7%. מדד ת"א תקשורת וטכנולוגיות מזנק בכ-2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.02 מיליארד שקל.

הפניקס , בעלת השליטה בחברת גמא ניהול  (מחזיקה בכ-77%), פרסמה הצעת רכש מלאה למניות גמא במחיר של 14 שקל למניה, גבוה בכ-22% ממחיר המניה בבורסה.

14:52

תנועות קלות בבורסה בתל אביב: מדד ת"א 35 נסחר לפי שעה סביב רמות הבסיס, מדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.7%. מדד ת"א תקשורת וטכנולוגיות מזנק בכ-2%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית מטריקס  יחד עם מניית לאומי , איי.סי.אל  ובזק .

בולטות לחיוב מניות לייבפרסון , או פי סי אנרגיה , ארגו פרופרטיז , ופורמולה מערכות .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד בכ-0.4%.

13:22

עליות קלות בבורסה: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1% ות"א 90 מוסיף כ-0.6% לערכו. ת"א 125 עולה ב-0.3%.

חברת הראל השקעות  דיווחה לפני זמן קצר כי מסרה לחברת האשראי ישראכרט הודעה בנוגע להסכם המיזוג בין החברות, על הארכת המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים בהסכם עד לתאריך ה-12 בנובמבר 2023.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.71 שקלים. האירו מתחזק בכ-0.5% מול השקל ונסחר סביב 4.09 שקלים.

12:00

מגמה מעורבת בבורסה בתל אביב: ת"א 35 יורד בכ-0.1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.6%. בקרב המדדים הענפיים ת"א נפט וגז ממשיך במגמה החיובית ומזנק במעל ל-1%.

בולטות לחיוב מניות לייבפרסון , פורמולה מערכות , גילת  ואו פי סי אנרגיה .

בשוק המט"ח, הדולר נחלש מול השקל בכ-0.3% ונסחר סביב 3.70 שקלים. האירו מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 4.08 שקלים.

10:56

עונת הדוחות: חברת מטריקס , העוסקת באספקת פתרונות חומרה ותוכנה פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון: מכירות החברה צמחו בכ- 10.4% לכ- 1.29 מיליארד ₪ והרווח התפעולי צמח בכ- 16% לכ- 98 מיליון ₪. עוד מדווחת החברה כי במחצית הראשונה של 2023 רשמה מטריקס תוצאות שיא של כל הזמנים - המכירות צמחו בכ- 11% לכ- 2.58 מיליארד ש"ח והרווח התפעולי צמח בכ- 13% לכ- 199 מיליון ש"ח.

10:37

המדדים המרכזיים בבורסה עברו להיסחר בעליות: ת"א 35 מוסיף לערכו כ-0.2% ות"א 90 עולה בכ-0.1%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א נפט וגז מזנק בכ-1% לאחר שמחירי הנפט זינקו אמש לשיא של כתשעה חודשים.

חברת או פי סי אנרגיה , שהוגדרה "כשירה שנייה" במכרז על תחנת הכוח אשכול,  עתרה היום (ה') לבית המשפט לנושאים מנהליים בתל אביב לצו מניעה. העתירה הוגשה כאשר המכרז נמצא בשלב התמחרות מחודש עד ה-20 באוגוסט לפי מחיר מינימום של תשע מיליארד שקל, שמשמעותו כי החברה היחידה שצפויה להגיש אליו הצעה היא דליה אנרגיה . החברה שזכתה במכרז עם הצעה ראשונית בסך כ-12.4 מיליארד שקל, נסוגה ל-9 מיליארד - וכך הביאה למעשה לביטול המכרז.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. תשואות האג"ח השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות שערים קלות.

10:05

ירידות קלות בפתיחת המסחר בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 נסחר במגמה דומה.

 בולטות לחיוב מניות נייס , לייבפרסון , אנרג'יאן , ודלק קבוצה .

מנגד, מניות דניה סיבוס , אופקו הלת' , טאואר  ומימון ישיר  נסחרות בירידות.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש קלות מול השקל ונסחר סביב 3.69 שקלים. גם האירו נסחר מול השקל במגמה דומה ועומד על 4.06 שקלים.

08:55

אל על  פרסמה דוחות חזקים לרבעון השני של השנה. הרווח התפעולי של החברה זינק לכ-90 מיליון דולרים, פי 10 מהרווח התפעולי ברבעון המקביל אשתקד שעמד על 9 מיליון דולרים. בשורת הרווח לפני מס, החברה הציגה רווח של כ-59 מיליון דולר לעומת הפסד לפני מס של כ-17 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

במקביל נרשמה מגמת התייצבות בהכנסות של כ-630 מיליון דולר לרבעון, קצב מכירות בהלימה עם התכנית האסטרטגית של החברה הצופה הכנסות של מעל ל-2.4 מיליארד ל-2023 תוך שמירה על צעדי ההתייעלות מתקופת הקורונה.

08:17

בשוק המט"ח, הדולר נחלש מול השקל בכ-0.5% ונסחר סביב 3.69 שקלים. האירו נחלש מול השקל בשיעור דומה ונסחר סביב 4.06 שקלים. 

07:37

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר האחרון לשבוע בבורסה בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש, הבורסה נסחרה במגמה מעורבת עד לשעות אחר הצהריים, אז פורסם כי בוצע צעד משמעותי לעבר הסכם נורמליזציה עם סעודיה. בתגובה לדיווחים, מדד ת"א 35 טיפס בכ־1.5% ומדד ת"א 90 עלה ב־1.65%. מדד הקלינטק בלט בירידה של כחצי אחוז. עליות בולטות נרשמו במניות חברת הטכנולוגיה לייבפרסון , וחברת התשתיות דניה סיבוס  שפרסמו דוחות כספיים.

רונן מנחם כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות התייחס לשינוי החד בשוק: "התגובה החיובית המהירה של השוק המקומי - קפיצה של מדדי המניות והתחזקות של השקל, שניהם תוך שינוי כיוון חד - משקפים את הצמא של השוק לחדשות טובות, כמו גם את החשיבות הכלכלית והאסטרטגית הפוטנציאלית של הסכמים מסוג זה למשק". לדבריו, "היותו של הסכם פוטנציאלי זה חלק ממארג רחב יותר, המקיף גם אינטרסים של ארצות הברית, מקנה לדיווח אפקט רחב יותר".

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות שערים. מדד הנאסד"ק ירד ב-1.2%, מדד הדאו ג'ונס השיל מערכו כ-0.5% ומדד ה-S&P 500 ננעל בירידות של כ-0.7%. 

משקיעים בוול סטריט נערכים לאפשרות שריבית הפד תישאר גבוהה לזמן ממושך 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים.  סייברוואן   בולטת עם פער שלילי של כ-6.6% ומנגד נאייקס עם פער חיובי של 4.3%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

באסיה, המסחר מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. הניקיי עולה בכ-0.7%, ההנג סנג יורד בכ-1%, ובורסת שנחאי משילה מערכה כ-0.3%.

2. שוקי האג"ח

ההשפעה של הדיווחים על הסכם נורמליזציה המתגבש עם סעודיה חלחלה לתחומים נוספים בשוק הישראלי. בתוך כך, תשואות האג"ח הישראלי ירדו אמש לאחר הדיווחים. התשואה על אג"ח של ממשלת ישראל ל־10 שנים עמדה על 3.89%, והציגה עלייה של כ־1.08% בתשואה. תשואות האג"ח לטווחים קצרים יותר ירדו בכשליש אחוז בממוצע.

הבוקר במסחר באג"ח ממשלת ארה"ב, התשואה על האג"ח ל־10 שנים עולה קלות ונסחרת סביב 4.02%. כמו כן התשואה על האג"ח לשנתיים נסחרת במגמה דומה, כשהתשואה עומדת על כ־4.81%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

אמש, שוק המט"ח המקומי נסחר בתנודתיות חריגה. לאחר שבימים האחרונים השקל נחלש ביחס לשקל, בשעות הצהריים של יום רביעי המגמה התהפכה. השקל התחזק ביחס לדולר בכ־0.4% לאחר ההודעה על ההתקדמות במגעים להסכם עם סעודיה, ונסחר ברמה של 3.68 שקלים לדולר. בד בבד התחזק השקל גם מול האירו, אך במידה פחותה, והוא נסחר ברמה של 4.04 שקלים לאירו.

בשוק הסחורות, אמש, מחירי הנפט זינקו בחדות. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עלה בכ-1.6% ושבר שיא של 9 חודשים כאשר נסחר סביב 87.4 דולרים לחבית.

גם מחירי הגז הטבעי באירופה זינקו לרמה הגבוהה מאז מרץ 2022, לאחר שדווח על שביתות עובדים מתוכננות באוסטרליה, שעלולות לייצר שיבושים בשרשראות האספקה.

הבוקר, מחירי הנפט נסחרים בירידות קלות. מחירה של חבית נפט WTI עמד על 84.4 דולר. ומחיר נפט מסוג ברנט עומד על 87.5 דולר לחבית.

מחיר הזהב נסחר הבוקר ביציבות סביב רמה של 1,949 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

מדד המחירים לצרכן בארה"ב צפוי להתפרסם היום (ה') בשעה 15:30 שעון ישראל. בשוק חוזים כי המדד ירשום עלייה של 0.2% ביולי ושל 3.3% ב־12 החודשים האחרונים. מדד הליבה (לא כולל מזון ואנרגיה) צפוי גם הוא לעלות ב־0.2% ביולי וב־4.7% ברמה שנתית (ירידה מנתון של 4.8% ביוני).

לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב: האם נראה את האור בקצה המנהרה? 

5. תחזית

כמו כן בימים הקרובים צפוי להתפרסם דירוג האשראי של ישראל מטעם חברת הדירוג פיץ'. בשוק חוששים כי לאור המתיחות הפוליטית שמובילה לאי ודאות בשווקים, פיץ' תוריד את אופק הדירוג של ישראל מ'יציב' ל'שלילי'. הדירוג עצמו, ברמה של A+, צפוי להישאר כך. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, סבור כי "דירוג האשראי לא יירד, אך החברה תתייחס להשלכות הרפורמה המשפטית על הדירוג בדומה לסוכנויות האחרות".

באשר להשפעה על שוק המט"ח כתוצאה מהדוח של פיץ', אומר זבז'ינסקי כי "שער החליפין לא מושפע מאוד מהדוח הצפוי. הסיכונים ברורים גם בלי עמדת פיץ'. כמובן שאם הדירוג בכל זאת יירד, תהיה לכך תגובה בשוק המט"ח ובאפיקים אחרים".