הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בת"א; רבוע נדל"ן זינקה ב-5%, אופקו צללה ב-10%

ת"א 35 הוסיף כ-0.2% ות"א 90 טיפס ב-0.3% • מניית בית הזהב זינקה ב-16% • בארה"ב אושרו תעודות הסל על הביטקוין • מיקרוסופט סוגרת את הפער מול אפל, בעלת שווי השוק הגדול בעולם • אמזון וגוגל מפטרות מאות עובדים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


17:31

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בעליות קלות: ת"א 35 הוסיף כ-0.2% ות"א 90 טיפס ב-0.3%. את המגמה החיובית הוביל מדד ת"א בנקים 5 שעלה ב-0.9%. מנגד, מניות הביומד צללו ב-1.9%, בעקבות המגמה השלילית שרשמו מניות אופקו הלת' , ואנלייבקס .

מניות שבלטו בעליות היום (ה'): בית הזהב , רבד , רבוע נדלן , עלבד , אל על , לייבפרסון , הבורסה לני"ע , שופרסל , נקסט ויז'ן  ופרטנר .

מחזור המסחר הסתכם ב-1.7 מיליארד שקל. 

בסיכום שבועי, מדדי המניות המרכזיים בת"א ננעלו במגמה שלילית. ת"א 35 השיל מערכו 0.8%, ות"א 125 ירד ב-1.4%. מניות הנדל"ן רשמו את ירידות השערים החדות ביותר כאשר מדד ת"א מניב חו"ל השיל מערכו 6.3% ות"א נדל"ן ירד ב-4.8%.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביום ה' סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי השיל מערכו 0.1%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 ירדה קלות ועמדה על 4.12%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש ב-0.5% ועמד על 3.74 שקלים. האירו נחלש ב-0.3% ועומד על 4.09 שקלים.

16:46

מגמה חיובית בת"א. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.7%, ות"א 90 עולה ב-0.5%. מדד ת"א בנקים 5 מוביל את המגמה החיובית ועולה ב-1.2%. מנגד, מניות הביומד צוללת בכ-1.4%.

חברת הנדל"ן דוניץ  השלימה בהצלחה את הנפקת אגרות חוב, בדרך של הרחבת סדרת אג"ח ב'. החברה זכתה לביקושים גבוהים בסך כ-167 מיליון ש"ח, ומתוך כך גייסה סכום של 57.75 מיליון ש"ח, המקסימום על פי תנאי שטר האג"ח, בתשואה שנתית שקלית של 5.63%. אגרות החוב מסדרה ב' לא צמודות למדד ובמח"מ של כ- 1.9שנים, כאשר מועד הפירעון הסופי של אגרות החוב יהיה בחודש דצמבר 2026.

בעקבות ביקושי היתר שנרשמו בהנפקה, נקבע לאיגרות החוב מחיר מינימאלי המשקף תשואה שנתית ש"חית (לא צמודה) של כ-5.63% המשקפת מרווח של כ-1.8% מעל האג"ח הממשלתית הרלוונטית.

15:09

עליות השערים בבורסה המקומית מתחזקות כעת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 עולה ב-1.1%, בנקים עולים ב-1.6%. 

המניות הבולטות במסחר במדד ת"א 125 הן פרטנר , ג'י סיטי , שופרסל  ונכסים ובנין 

במסחר במט"ח השקל מתחזק ב-0.5% מול הדולר ונסחר ב-3.73 שקלים לדולר וב-4.1 שקלים ליורו. 

בשוק החוב תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים יורדת כעת ב-5 נקודות ונסחרת ב-4.1%, תשואת האג"ח לשנתיים נסחרת ב-3.78%. 

בשלוש וחצי שעון ישראל יפורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן. המדד צפוי לעמוד בדצמבר על 3.2% בחישוב שנתי, עלייה קטנה מה-3.1% שנצפה בנובמבר. בחודש דצמבר בלבד צפויה האינפלציה לעלות ל-0.2% לעומת 0.1% בנובמבר. בנוסף יתפרסמו באותה שעה ממוצע דרישות האבטלה לארבעת השבועות האחרונים.

14:32

ג'נגו  תטמיע מערכות התרעה וניטור הנהג בזמן אמת בצי המשאיות של סוסנה מובינג. ג'נגו עוסקת בפיתוח תוכנה המנטרת את פנים הרכב באמצעות מצלמה. החברה חתמה על הסכם עם סוסנה מובינג, חברה ישראלית בעלת צי משאיות לשינוע, הפצה והובלה להתקנת מערכות ה VuDrive של החברה, לסוסנה מאות משאיות.

מערכת VuDrive מתבססת על טכנולוגיה שהוטמעה בעבר על ידי יצרני רכבים והיום זמינה להטמעה בציים קיימים וחדשים כפתרון לציי רכב לסיוע במניעת תאונות. המערכת מסייעת לנהג בזמן אמת על ידי הצגת התרעות על אירועי בטיחות.

ג'נגו נוסדה בשנת 2013 וביולי 2021 הונפקה בבורסה בת"א. חברת התקשורת סיסקו מחזיקה כ-10% מהון המניות של החברה שנסחרת בשווי שוק של כ-30 מיליון שקל. 

13:35

הבורסה המקומית נסחרת כעת בעליות וביציבות. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים בכ-0.5%. מדד הבנקים בולט בעליות עם 1.3%. ירידות נרשמות אצל מדד ת"א מניב ישראל. 

בין העולות נאייקס , שופרסל  ופתאל החזקות . יורדות הכשרת הישוב , אלקו  וריט 1 

12:32

חברת הטכנולוגיה הישראלית אלוט , המספקת פתרונות לרשתות תקשורת ואבטחה כשירות (SECaaS), דיווחה היום שתכיר בדוחות הרבעון הרביעי בעלייה של כ-9 מיליון דולר בהפרשות להפסדי אשראי, בשל מחלוקת שיש לה עם לקוח גדול בארה"ב - DISH. לטענת הלקוח, התוכנה שסיפקה אלוט לא עמדה בתנאים מסוימים שדרש החוזה, ואילו אלוט טוענת שאין לכך בסיס.

מעבר לכך דיווחה אלוט שההכנסות שלה יהיו בהתאם לתחזית שנמסרה בעבר, וכי יתרות המזומנים שלה לסוף 2023 יהיו בסך 55 מיליון דולר. שווי השוק של החברה עומד על 218 מיליון שקל. 

12:15

בשוק המט"ח השקל נסחר כעת ביציבות. שערו עומד עתה על 3.75 שקלים לדולר ו-4.11 שקלים לאירו. 

בשוק החוב נרשמת כעת ירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות. תשואת האיגרת לעשר שנים עומדת על 4.08% ותשואת האיגרת לשנתיים על 3.77%. 

11:40

תדיראן גרופ  מדווחת הבוקר כי חתמה, באמצעות חברת-הבת תדיראן פתרונות אנרגיה, על הסכם עם חברת משק אנרגיה-אנרגיות מתחדשות לאספקת מערכות אגירת אנרגיה (BESS), לשלושה פרויקטים שונים של משק אנרגיה להקמת מתקני אגירת אנרגיה חשמלית בישראל, בהיקף כספי כולל של כ-60 מיליון שקל.

בהתאם להסכם, מערכות האגירה שתספק תדיראן אנרגיה אופיינו בהתאם לצרכי משק אנרגיה, וכוללות פתרון אינטגרטיבי מתוצרת יצרניות בינלאומיות מובילות בתחום פתרונות אגירת האנרגיה. כמו-כן, צפויה תדיראן לספק את המערכות עד סוף שנת 2024.

עוד סוכם כי, תדיראן אנרגיה תישא באחריות לנצילות, זמינות וקיבולת אגירה בהתאם לערכים והתנאים הקבועים בהסכם ובאחריות לתיקון תקלות, הכל על פי התנאים המפורטים בהסכם. בנוסף, התחייבה תדיראן אנרגיה לספק שירותי אחריות ותחזוקה מונעת לתקופה של חמש שנים ממועד ההתקנה והמסירה הסופית של כל מערכת ללא תשלום נוסף וכפוף לתנאי ההסכם והסכם השירותים בו התקשרו הצדדים בד בבד להתקשרות בהסכם.

11:03

מניית נייס  נסחרת בשיא של 5 חודשים (מאז אוגוסט) ושווי השוק שלה עבר את רף ה-50 מיליארד שקל, טבע  בשיא של 3.5 שנים עם שווי שוק של 48 מיליארד שקל. טבע משלימה זינוק של 13% מתחילת החודש ונייס עם עליה של 10.5%.

ג'י סיטי  חברת הנדל"ן מדווחת הבוקר כי חברת הבת בבעלות מלאה Gazit Horizons השלימה את העסקה עליו דיווחה למכירת הנכס BRIDGE TOWER במנהטן, ניו יורק, תמורת כ- 567 מיליון ש"ח (153 מיליון דולר), בדומה למחירו בספרים בעת החתימה על ההסכם. הנכס הינו בעל שטח להשכרה של 9,300 מ"ר ומושכר ל- Home Depot ול-Starbucks.

Gazit Horizons רכשה את הנכס לפני כ-6 שנים תמורת 80 מיליון דולר ובמהלך התקופה החליפה את השוכר הקודם, Bed Bath & Beyond, ב-The Home Depot (החנות צפויה להיפתח ב-2024).

לנכס חוב ספציפי בהיקף של כ- 496 מיליון ש"ח (כ-134 מיליון דולר) ומכירת הנכס הקטינה את החוב של ג'י סיטי במלוא תמורת המכירה.

10:32

בית הזהב  חתמה על מזכר עקרונות למכירת פעילות בתי האבות באנגליה. החברה מעוניינת לפי הדיווח שפרסמה בבורסה, למקד את פעילותה העסקית של החברה בנדל"ן בישראל. החברה מנהלת ומפעילה בתי דיור מוגן בישראל ובתי אבות סיעודיים באנגליה 

ההצעה למכירת 100% מפעילות בתי האבות, מרוכש פוטנציאלי שהינו צד ג' שאינו קשור לחברה ו/או לבעלי השליטה בה אינה מחייבת. ההצעה משקפת שווי של פעילות בתי האבות בסך של 145 מיליון ליש"ט. החברה חתמה למעשה על מזכר עקרונות הכפוף לחתימת הסכם מחייב , עם הרוכש הפוטנציאלי שהינו - למיטב ידיעת החברה - תאגיד זר בעל פעילות קיימת של בתי אבות באנגליה.

גם מניית רבד , שותפתה של בית הזהב בבתי האבות באנגליה עולה כעת. 

10:03

פתיחה חיובית בבורסה בת"א. המדדים המובילים, ת"א 35 ות"א 90 עולים כעת ב-0.3%.

קבוצת נקסטקום , העוסקת בתכנון, הקמה ותחזוקה של תשתיות ופתרונות בתחומי התקשורת והאנרגיה המתחדשת, מדווחת היום כי החברה הבת, נקסטקום אנרג'י, חתמה על הסכם EPC לתכנון, רכש והקמה של שני פרויקטים של חוות סולאריות משולבות אגירה באתר בישראל, בתמורה כוללת של כ-37 מיליון ש"ח.

נקסטקום אנרג'י צפויה להתחיל בפרויקט כבר במהלך הרבעון השני של 2024 בכפוף לקבלת צו התחלת עבודה מסולגרין. שיעור הרווחיות הצפוי להערכת החברה דומה לשיעורי הרווחיות בפרויקטים דומים שביצעה החברה עד כה. כמו כן, לאחר סיום שלב ההקמה ומסירת הפרויקט ליזם, תספק נקסטקום אנרג'י לתקופה בת 3 שנים שירותי תחזוקה באתרים.

08:15

בשוק המט"ח השקל מתחזק מעט מול הדולר ונסחר ב-3.74 שקלים לדולר אך נחלש ב-0.2% מול האירו, 4.12 שקלים לאירו.

07:50

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול ננעל המסחר בת"א בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד ב-0.24% ומדד ת"א 90 השיל 0.9%. מדד הבנקים ירד ב-1.6%. ירידות נרשמו גם במדדי הנדל"ן - מדדי ת"א מניב, ת"א מניב חו"ל ומדד הנדל"ן ירדו ב-1% בממוצע. שתיים שבלטו בירידות הן  נכסים ובניין  והכשרת הישוב 
 

אלרון פרסמה אתמול (ד') כי הושלמה העסקה למכירת קרטיהיל, והתקבלה תמורה מיידית בסך 48 מיליון דולרים. לפני כחודשיים, החברות דיווחו על המכירה המיועדת. החברה, שפיתחה רקמה חלופית לסחוס פגוע, נמכרה תמורת עד 330 מיליון דולר לחברת המכשור הרפואי הבינלאומית S&N (Smith & Nephew), הנסחרת בבורסה של לונדון.

ישראייר גרופ  דיווחה אתמול (ד') על כוונתה לרכוש את מטוס 320A Airbus, היקף העסקה הינו כ-25 עד 30 מיליון דולר. 

אופקו הלת'  השלימה גיוס בהנפקה הפרטית של אגח להמרה. בשבוע שעבר, החברה, שמשקיעה בחברות מחקר ופיתוח בתחומי הביו-פארמה והדיאגנוסטיקה הודיעה על הגיוס בהיקף של 200 מיליון דולר ואיבדה תוך שני ימי מסחר כ-40% משוויה. 

טבע  הדואלית תחזור להיסחר הבוקר בת"א עם פער חיובי של 2%, לייבפרסון  עם פער חיובי של 3% ואופקו עם פער שלילי של 4%. 

המסחר באסיה מתנהל הבוקר בעליות שערים. מדד הניקיי שוב עולה והפעם ב-1.7% לשיא בן 34 שנים, שנחאי עולה ב-0.1%, הנג סנג ב-1.4 ומדד הקוספי ב-0.2%. 

החוזים עתידיים בארה"ב נסחרים כעת בעליות של כ-0.2% בבממוצע. 

אתמול (ד') וול סטריט ננעלה בעליות שערים וזאת בהובלת מניות הטכנולוגיה. הדאו ג'ונס עלה ב-0.45%, ה-S&P 500 הוסיף 0.6% והנאסד"ק 0.75%.

מניית אנבידיה שברה שיא חדש, מטא פלטפורמס (פייסבוק)   אלפאבית (גוגל) נגעו בשיא של 52 שבועות במהלך המסחר.

מיקרוסופט  עלתה ב-1.5% והפער בשווי שוק בינה לבין אפל, החברה בעלת שווי השוק הכי גדול בוול סטריט, 2.87 טריליון דולר, עומד כעת על מעט יותר מ-2% בלבד, 56 מיליארד דולר. 

הורדת דירוג נוספת לאפל .  אנלסיטים ב- Redburn הורידו את הדרוג של אפל ל"נטורל" עם מחיר מטרה של 200 דולר למניה. זוהי כבר הורדת הדירוג השלישית של החברה השנה, קדמו לה הורדות של בנק ברקליס ופייפר סדנלר בשבוע שעבר. 

 אמזון.קום  עומדת לפטר מאות עובדים במחלקות הפריים וידאו וב-MGM Studios, זאת לפי אימייל שנשלח לעובדים היום, כך לפי אתר The Information. 

ביום שישי תתחיל עונת הדוחות עם כמה מהבנקים הגדולים בארה"ב, ג'י.פי מורגן צ'ייס , סיטיגרופ וובנק אוף אמריקה 

10 המניות המומלצות של המגזין הכלכלי בארונ'ס 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב נרשמו ביקושים ותשואות איגרות החוב הממשלתיות ירדו. האיגרת לעשר שנים ירדה ב-4 נקודות בסיס ל-4.1% וזו לשנתיים ירדה ל-3.74%. מדדי התל בונד נסחרו ללא שינוי.

אחרי ראלי מדהים בסוף 2023: היכן ההזדמנויות באג"ח הממשלתיות בעולם 

בארה"ב תשואות האג"ח יורדות ברוב טווחי הזמן. התשואה באיגרת הממשלתית ל־10 שנים ירדה ונסחרת ברמה של 4%, התשואה לשנתיים נסחרה בירידה ל־4.4%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר המשיך להתחזק אל מול השקל, כשמתחילת השבוע טיפס ב־2%, וביום רביעי עמד שערו על 3.75 שקלים. האירו גם כן התחזק לרמה של 4.1 שקלים.

הדולר קפץ בתחילת השבוע, ואלה הסיבות לכך 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו ברביעי, כשחבית מסוג ברנט נסחרה ב־77 דולר, והנפט הגולמי רשם ירידה ל־72 דולר לחבית. מחיר אונקיית זהב התחזק ברביעי ועמד על 2,040 דולר.

הדרמה בשוק הקריפטו:  הרשות לניירות ערך האמריקאית אישרה עם סגירת המסחר את השקתן של 11 תעודות סל על המחירים המיידיים של הביטקוין. האישור יאפשר למשקיעים בודדים ומוסדיים להחשף למטבע הקריפטו הכי גדול ויקר בעולם ללא רכישתו בפועל. האישור עשוי להוות דחיפה רצינית לתעשיית הקריפטו רצופת הסקנדלים. תעודות הסל יחלו להיסחר מחר.

היסטוריה בוול סטריט: רשות ני"ע האמריקאית אישרה השקעה ישירה בביטקוין. כך זה יעבוד 

הודעת ה-SEC הגיעה בסיום המסחר אתמול בוול סטריט ו-24 שעות לאחר הודעת פייק ברשת החברתית X שבישרה על האישור מתוך חשבונו האישי של  גארי ג'נסלר, יו"ר ה-SEC. הכאוס שנוצר בעקבות זאת הצית גל גדול של ספקולציות בכל העולם  ותנודתיות במטבע עצמו. הרשות עצמה נאלצה להוציא הודעה שמבטלת את הציוץ המדומה. 

המחיר של המטבע עצמו, הביטקוין נסחר ללא שינוי משמעותי ביחס לטרום ההודעה - 46,500 דולר. 

4. מאקרו

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר צפוי להתפרסם בישראל ביום שני הקרוב. עפר קליין, ראש אגף המחקר בהראל, צופה שהמדד יעלה ויעמוד על 0.1% (3.1% בקצב שנתי) לאור הערכות לעלייה במחירי הפירות והירקות בניגוד לירידה בהם על פי העונתיות הרגילה.

"במבט קדימה, ההתאוששות הכלכלית המקומית, עליית השכר (ושכר המינימום), הפיחות האחרון בשקל והעלייה במחירי השילוח, הובילו אותנו לעדכן כלפי מעלה את תחזית האינפלציה ל־2.7% ב־12 החודשים הבאים, גבוה מהציפיות הגלומות בשווקים", כתב קליין.

בארה"ב, היום בשלוש וחצי אחר הצהריים (שעון ישראל) יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב ובשישי מדד מחירי הייצור (PPI) ומן הסתם ישפיעו נתונים אלה על איגרות החוב ועל מקבלי ההחלטות בפד. 

אתמול התבטא ג'ון וויליאמס, יו"ר הפד של ניו יורק ואמר שהריביות יישארו כנראה גבוהות עד שאנשי הפד יהיו משוכנעים ששיעור האינפלציה חוזר ל-2%. הלא נחשב מקורב מאד ליו"ר הפד ג'רום פאוול.

"אני מצפה שנאלץ לשמור על מדיניות מוניטרית מרסנת לזמן מה כדי להשיג את מטרותינו. נוכל לשחרר מעט את ההידוק כשנהיה בטוחים שהאינפלציה חוזרת ל-2% על בסיס באופן בר קימא". 

בארה"ב מחכים לנתוני האינפלציה, ומצמצמים את הצפי להורדת הריבית  

5. תחזית

במגדל שוקי הון סבורים כי מגמת ההאטה הצפויה בשווקים תגיע גם לישראל, וקצב הצמיחה השנתי ב-2024 יעמוד על כ-1.8%, לעומת קצב צפוי של כ-2% בשנת 2023. זאת, לדברי מחלקת המחקר בבית ההשקעות, למרות תנאי פתיחה טובים שמהם נהנתה הכלכלה המקומית ערב מלחמת חרבות ברזל, שכללו בין היתר יחס חוב-תוצר נמוך של כ-60%, שיעור אבטלה נמוך ורמת מינוף נמוכה של משקי בית.

עוד צופים במגדל שוקי הון כי האינפלציה בישראל בשנת 2024 תסתכם בכ-2.4% בקצב שנתי, כשהגורם העיקרי להתמתנותה "יגיע להערכתנו מסעיפי השכירויות, המהווים כרבע מהמשקל במדד המחירים לצרכן. כן ייתכנו הפתעות באינפלציה כלפי מעלה - לנוכח עליות מחירים הנרשמות בסעיפי המזון, בהחזקת דירה ובשל ביטול הסבסוד למחירי הדלקים".

ביחס לריבית בנק ישראל, הערכת מחלקת המחקר של מגדל שוקי הון היא להורדה בקצב מתון, כך שבסוף השנה תעמוד הריבית על כ־3.75%־4%, "מה שמוביל לכך שהריבית הריאלית צפויה להיות חיובית ומרסנת לכל אורך שנת 2024".