הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות בנעילה בבורסה בת"א; מדד הנפט והגז צנח בכ-3%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.3% ות"א 90 נסוג בכ-1% • מדד ביטוח ושירותים פיננסים צנח בכ-2% ומדד התקשורת וטכנולוגיות ירד ב-1.5% • מבנה בוחנת אפשרות של מיזוג סטטוטורי של דיסקונט השקעות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

ירידות בנעילה בבורסה.  מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.3% ות"א 90 נסוג בכ-1%. מדד הנפט וגז נחתך ב-3%, מדד ביטוח ושירותים פיננסים צנח בכ-2% ומדד התקשורת וטכנולוגיות ירד ב-1.5%. מנגד, מדד הביומד בלט בעלייה של 2.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר נכסים ובנין , מגה אור , מיטרוניקס , אפריקה מגורים , אלוני חץ  ואופקו.

מנגד, בצד האדום בלטו נאוויטס , ג'י סיטי , אנרג'יאן, מבנה , קבוצת דלק, האב  ואוגווינד .

בשוק האג"ח נרשמו עליות של כ-0.5% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים. באג"ח הממשלתיות צמודות המדד המגמה הייתה מעורבת, ומדדי התל בונד המרכזיים שמרו על יציבות. 

בשוק הקונצרני בולטות הסדרות של נכסים ובנין, דסק"ש ונורסטאר בעליות של עד 2%.

16:40

מגמה שלילית בבורסה במקביל לירידות בוול סטריט. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ות"א 90 נסוג ב-1%. מדד הנפט וגז נחתך ב-2.7% ומדד התקשורת וטכנולוגיות יורד ב-1.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל.

15:40

בשוק האג"ח נרשמות עליות של כ-0.4% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים. באג"ח הממשלתיות צמודות המדד המגמה מעורבת, ומדדי התל בונד המרכזיים רושמים עליות של עד 0.1%. 

בשוק הקונצרני בולטות הסדרות של נכסים ובנין, דסק"ש ונורסטאר בעליות של עד 2.5%.

סולאיר  דיווחה על הסכם השקעה מחייב עם קרן השקעות אירופאית, תמורת 49% מהזכויות בפרויקט "אלפונסו אל סאביו" בספרד. ההסכם משקף לצבר כולו (היקף של 600 מגה וואט) שווי של בין 122-163 מיליון אירו. המניה יורדת ב-1.4%.

14:30

עליות קלות בבורסה. ת"א 35 ות"א 125 עולים ב-0.2% ות"א 90 ב-0.3%. מדד הבנקים מוסיף 0.7%, מדד הביומד קופץ ב-1.9% ומדד הבנייה ב-1.3%. בניגוד למגמה מדד הנפט וגז נחתך ב-1.5% ומדד התקשורת יורד ב-0.5%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-840 מיליון שקל, כשאת המחזור הגבוה ביותר מרכזת איי.סי.אל  שעולה ב-1.4% ואחריה הבנקים לאומי , פועלים  ודיסקונט .

עליות בולטות ממשיכות לרשום נכסים ובנין , דיסקונט השקעות , מגה אור  וגב ים  על רקע עסקת המיזוג הנבחנת בין מבנה לדסק"ש, בעוד שמבנה  מאבדת 4.1% בתחתית מדד ת"א 35.

מידרוג קובעת דירוג P-1 לשיכון ובינוי  לגיוס נע"מ (ניירות ערך מסחריים) בסך של עד 150 מיליון שקל לעיבוי נזילות החברה. "ניתוח הנזילות של החברה (סולו) לתקופה של 4 רבעונים מצביע על נזילות סבירה המושתתת על יתרות נזילות בקופת החברה ומסגרות אשראי בנקאיות מחייבות ממספר בנקים", ציינה מידרוג כחלק משיקוליה.

12:40

אילקס מדיקל  דיווחה על ומתן המתקיים בין החברה הבת (100%), מדטכניקה לבין המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, שבמסגרתו תמכור לביה"ח שני מאיצי פרוטונים מתוצרת חברת Ion Beam Applications, הראשונים מסוגם בישראל, בתמורה לסך כולל של כ-55 מיליון אירו (כ-200 מיליון שקל).

תיקון עולם קנביט  דיווחה כי המנכ"ל אבינועם ספיר סיים את תפקידו מוקדם מהצפוי. באמצע נובמבר הודיע ספיר על התפטרותו וצוין תחילה שיסיים תפקידו ב-14 במאי.

סטורג' דרופ  דיווחה כי המחאה בסך 400 אלף שקל מטעם שלומי טופז, בגין רכישת פעילות החברה בחווה בערבה, לא כובדה. טופז הודיע בנובמבר על ביטול העסקה בגין "הטעיה וניהול מו"מ בחוסר תום לב". בסטורג' דרופ מציינים שלעמדתם העסקה תקפה, ולכן יפעלו בערכאות משפטיות בעקבות ביטול הצ'ק.

11:20

יציבות בבורסה. ת"א 35 ו-125 כמעט ללא שינוי או רושמים עליות מזעריות, ת"א 90 עולה ב-0.2%. מדד הבנקים בעלייה של 0.5%, מדד הנפט נחתך בקרוב ל-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-340 מיליון שקל.

וילק , שמפתחת חלב וחלב אם מתורבתים, גייסה 3.1 מיליון שקל בהנפקה, לאחר שזכתה לביקוש יתר של כ-15%.

פרקומט  הודיעה כי זכתה בחוזה הגדול ביותר בתולדותיה ותקים חניון רובוטי ראשון בישראל לשימוש ציבורי בבוגרשוב תל אביב. החניון יכלול 224 מקומות חניה.

מישורים  התקשרה בהסכם למכירת בניין המשרדים "בית מישורים" באזור התעשייה קריית אריה בפתח תקווה תמורת 22 מיליון שקל, 29% מעל מחירו בספרים וגבוה פי כ-2.1 ממחיר הרכישה. התמורה משקפת שיעור תשואה שנתית של כ-6.2%. במקביל, נמכרות לרוכש גם זכויות החברה במערכת הפוטו וולטאית המותקנת על הבניין וכלפי חברת חשמל בתמורה ל-350 אלף שקל.

10:01

המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. ת"א 35 יורד ב-0.1%, ת"א 90 מתקדם ב-0.4%. מדד הבנקים יורד בכ-0.4% וגם מדד הנפט וגז מאבד גובה על רקע צניחת מחירי הנפט ביומיים האחרונים. מדד ביומד בולט לטובה עם עלייה של 1%.

אופקו בולטת לטובה עם עלייה של 5.5% לאור ארביטראז' חיובי והיא מתמקמת בראש מדד הדגל. מחוץ למדד בולטת נכסים ובניין  שקופצת ב-8% על רקע הדיווח של מבנה ודסק"ש (ראו בהמשך) וגב ים  שעולה ב-4.7%. האב  צונחת ב-6% אחרי האישור הסופי של המיזוג ל-SPAC.

המסחר במניית מבנה  לא החל לאור הודעתה לבורסה כי החברה ודיסקונט השקעות  החלו בבחינת אפשרות של מיזוג סטטוטורי של דסק"ש אל ולתוך החברה. "נכון למועד זה, אפשרות המיזוג טרם נדונה בידי האורגנים המתאימים בחברות, ותנאיו, לרבות מבנה העסקה, טרם סוכמו בין הצדדים. יובהר, כי בשלב זה אין כל וודאות לכך שהבחינה האמורה תבשיל לכדי הסכם מחייב בין החברות", צוין. נכסים ובנין (והחברה הבת גב ים) מטפסות בתגובה לדיווח. גם בעלת השליטה בדסק"ש, מגה אור , מתחזקת.

08:40

אקונרג'י  התקשרה בהסכם מחייב עם הפניקס  בנוגע לכניסה לשיתוף פעולה, השקעה והעמדת מימון להקמה של פרויקטים פוטו-וולטאיים של החברה ברומניה ובפולין בהיקף כולל של 150 מיליון אירו.

ג'י סיטי  דיווחה על רכישת אג"ח עצמית מסדרות י"א, י"ב וי"ג בהיקף כולל של כ-177 מיליון שקל (עיקר הרכישה של אג"ח י"ב  בכ-1.28 מיליון שקל).

אלרוב נדל"ן  דיווחה אמש שהחליטה על תוכנית רכישה עצמית של אגרות חוב (סדרות ד', ה', ו') בהיקף כולל של עד 100 מיליון שקל. "העיתוי מהווה לדעת הדירקטוריון הזדמנות עסקית וכלכלית ראויה", נכתב בדיווח.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

הבורסה בתל אביב צפויה להיפתח במגמה חיובית, במקביל למתרחש באסיה ולאחר נעילה ירוקה בוול סטריט שהחזירה את מרבית הדואליות ארצה עם פערי ארביטראז' חיוביים. הדואליות הגדולות יתרמו במשוקלל עלייה של 0.3% למדד ת"א 35. אופקו  עם פער חיובי של 5.8%, נובה  עם כ-2% וטבע  1.6%. מחוץ למדד המרכזי צפויות ירידות בולטות לסייברוואן, ליניאג ואלוט בעוד שויליפוד אינטרנשיונל , לייבפרסון וגילת ככל הנראה ירכזו עניין.

אתמול המסחר בת"א הסתיים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.4% ואילו ת"א 90 ירד בכ-0.1%. במדדים הענפיים - מדד הבנקים בלט עם עלייה של כ-2% ואילו מדד נפט וגז צנח ב-2.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.55 מיליארד שקל.

בוול סטריט החוזים יציבים עם נטייה לירידות קלות. אמש, לאחר יום תנודתי, הסתיים המסחר בניו יורק בעליות. מדד דאו ג'ונס רשם עלייה של כ-0.4%, מדד 500 S&P טיפס בכ-0.7%, וגם מדד נאסד"ק עלה בכ-0.7%.

באסיה המגמה חיובית הבוקר. מדד ניקיי בטוקיו עולה ב-0.4%, בהונג קונג מדד הדגל קופץ ב-1.3%, וגם בבורסות סין, אוסטרליה, דרום קוריאה וטאיוואן המגמה חיובית.

על פי דיווח בתקשורת האמריקאית, אמזון  תפטר מעל ל-18 אלף עובדים, בסבב הפיטורים הגדול ביותר בחברה אחת בשנה החולפת בסקטור הטכנולוגיה. מדובר בכ-5% מהעובדים הארגוניים של אמזון וכ-1.2% מכוח העבודה העולמי שלה. בדיווח קודם מנובמבר דובר על עשרת אלפים מפוטרים "בלבד" בחברה.

2. שוק החוב

בעוד שהמדדים בוול סטריט עלו, תשואות האג"ח הממשלתיות רשמו ירידות חדות אמש. הבוקר הן עולות במתינות: התשואה לאג"ח 10 שנים עולה ל-3.71% והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה ל-4.39%.

בשוק האג"ח המקומי, רשמו הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עליות של עד 0.6% ומדדי התל בונד המרכזיים רשמו ירידות מזעריות.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות מחירי החוזים על הנפט צנחו בעוד כ-5%, לאחר שנחתכו שלשום בכ-4%. הבוקר הם נסחרים בעליות של עד 1.5%, ברמה של 73.8 דולר לחבית לנפט אמריקאי ו-78.8 דולר לחבית ברנט.

הדולר והאירו יציבים הבוקר מול השקל ושערם 3.52 ו-3.74 שקלים בהתאמה. הדולר יציב גם מול סל המטבעות. שער האירו ביחס למקבילו האמריקאי 1.06 דולר. 

בשוק הקריפטו גם נרשמת יציבות בשעה זו - ערך הביטקוין 16.8 אלף דולר, וערך האת'ריום 1,253 דולר.

4. מאקרו

אמש פורסמו הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח בפדרל ריזרב, שבמסגרתה הועלתה הריבית ב-0.5%. מהפרוטוקולים עולה כי ראשי הפד צופים שהריבית תישאר גבוהה במשך זמן ממושך לאחר שחזרו על מחוייבותם לפעול בנחישות להחזיר את קצב האינפלציה לרמה נמוכה הרבה יותר.

"המשתתפים העריכו שמדיניות מוניטארית מרסנת תימשך עד שהנתונים שיתפרסמו יספקו ביטחון ויעידו על כך שקצב האינפלציה חוזר לרמה של כ-2%", נכתב. חלק ממשתתפי הדיון העירו שלפי האירועים שקרו בעבר עדיף לא להוריד את גובה הריבית מוקדם מדי. עוד צוין כי "חלק מהמשתתפים אמרו שצריך להבהיר לציבור שבהאטה בקצב העלאות הריבית הכוונה אינה שהמדיניות המוניטארית המרסנת תשתנה בקרוב ושאנחנו לא מספיק נחושים להילחם באינפלציה". מאידך גיסא, הם גם ציינו שחשוב לשמור על גמישות ולהמשיך לעקוב אחרי נתוני המאקרו שמתפרסמים.

היום פורסם מדד מנהלי הרכש של מגזר השירותים באוסטרליה (קריאה של 47.3 נקודות בהשוואה ל-47.6 בנובמבר, אך מעל התחזיות ל-46.9). בסין מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים עלה מ-46.7 בנובמבר ל-48 נקודות בקריאה בדצמבר. בהמשך היום יפורסם מדד מנהלי הרכש (המשולב ושירותים) בבריטניה, מדד המחירים לצרכן באיטליה (שצפוי לרדת מ-11.8% בנובמבר ל-11.6%, אך לאור נתונים משופרים במדינות הסמוכות יש לשער שגם באיטליה תהיה הפתעה לטובה), וכן הנתונים השבועיים של בקשות האבטלה ומלאי הנפט בארה"ב.

מחר יפורסם אומדן למדד המחירים לצרכן בגוש האירו (צפי לקצב שנתי של 9.7% בדצמבר בהשוואה ל-10.1% בנובמבר) וכן דוח התעסוקה החודשי בארה"ב - שם צפוי מספר המועסקים לעלות ב-200 אלף, לאחר עלייה של 263 אלף בחודש הקודם. שיעור האבטלה צפוי להיוותר ללא שינוי, 3.7%.

5. תחזית

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט, צופה עלייה של 10%-15% או יותר במדד ה-S&P 500 ב-2023, כשעיקר המגמה עשויה להיות סביב הפסקת העלאות הריבית על ידי הפד ולאחר מכן. מנגד, בחודשים הקרובים אי הוודאות גבוהה יותר נראה שהשווקים יתקשו לעלות, ובחצי השנה הקרובה צפויה תשואה זניחה בלבד (סביב 0%).

"שוק המניות נסחר אמנם בתמחור לא נמוך ואף גבוה בהשוואה לשוק האג"ח ובנוסף לכך נראה כי תחזיות הרווח אופטימיות מדי ובפרט לאור הצפי למיתון. יחד עם זאת מניתוחים שונים ומניסיון העבר עולה כי הגורם המרכזי שישפיע על השוק בסביבה הנוכחית הינו המגמה בריבית ובתשואות הריאליות ואנו חיובים לגבי גורמים אלו בראייה שנה קדימה", כותב קצביאן. "הסיכון העיקרי לשוק נובע מאפשרות של האצה חוזרת באינפלציה בארה"ב, אך נראה כי תרחיש זה פחות סביר ובפרט בראייה שנה קדימה".

"תחזיות האנליסטים (bottom-up) לגידול ברווחיות החברות ב-S&P 500 במהלך 2023 נראות אופטימיות מדי בהנחה שיתממש מיתון ולאור התחזית שלנו לצמיחה הכלכלית בכל 2023. אנו מעריכים כי התחזיות יתבדו ובשורת הרווח התפעולי תהיה ירידה של 10%-15% (Q4-23 מול Q4-22). מצב זה עשוי להיות מלווה בהתייקרות המכפילים, אולם עדיין לא סותר תרחיש של עלייה בשוקי המניות בראייה שנה קדימה".

ניתוח חלונות זמן דומים בעבר (מרווח זמן דומה לפני סוף מחזור העלאות הריבית), מסביר קצביאן, מלמד על צפי לתשואת החזקה חיובית בשוק המניות בראייה שנה קדימה, תוך צפי לתשואת החזקה חיובית אך מתונה בראייה חצי שנה קדימה. זאת גם בהתחשב בתמחור שוק המניות בהשוואה לאג"ח ממשלתי. "לפי מודל הבוחן את הביצועים בשוק המניות אל מול השינויים בתשואה הריאלית שוק המניות צפוי לעלות ב-10%-15% בראייה שנה קדימה (תחת ההנחות שלנו לגבי התשואות). נציין כי קיימת אי ודאות לגבי עיתוי תחילת מגמת העליות. ניסיון העבר הרחוק יותר מלמד כי שוק המניות עשוי לעלות גם בתקופות של מיתון".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:
1. חמש שנים להנפקת מלונות פתאל: היו"ר והמנכ"ל יצטרך להחליט באיזה כובע לבחור
2. האזהרה שהפילה אמש את מניית מיקרוסופט ביותר מ-4%
3. מיתון, אינפלציה וריבית: השאלות הגדולות של שנת 2023 | מומחים כותבים