הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; מדד מניב חו"ל זינק בכ-2%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5%, יחד עם מדד ת"א 90 שננעל בשיעור דומה • סיפיה ויז'ן השלימה קפיצה של יותר מ-50% ביומיים • היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום העצמאות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:31

נעילה חיובית בתל אביב. ת"א 35 עלה בכ-0.5% ומדד ת"א 90 ננעל בשיעור דומה. מבין המדדים הענפיים, בלטו לחיוב מדד ת"א מניב חו"ל שזינק בכ-2% ות"א ביטוח שעלה ב-1.6%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-860 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות ג'נריישן קפיטל , קרסו נדלן , שיכון ובינוי  ונכסים ובנין .

מנגד, בלטו לשלילה אפולו פאוור , דיפלומט אחזקות , פורמולה מערכות  ואאורה .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים עלו בכ-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד בכ-0.4%.

בשוק המט"ח, השקל נסחר ביציבות מול הדולר סביב רמה של 3.70 שקלים. מול האירו, השקל נחלש ב-0.1% ועומד על 4.04 שקלים.

16:00

המדדים המרכזיים בבורסה בת"א נסחרים בעליות שערים של כ-0.3%.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר מרכזת מניית לאומי , יחד עם אפי נכסים , אל על , פועלים ונייס .

מניית שטראוס  מרכזת עניין לאחר שדווח שילדיה של רעיה שטראוס בן דרור מוכרים את חלקם במניות השליטה בחברת ההחזקות המשפחתית ששולטת בענקית המזון שטראוס, לידי שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס (הדוד שלהם). החברה מדווחת לבורסה כי רן וגיל מדין מכרו את יתרת המניות שלהם בחברת שטראוס החזקות לידי נכסי מיכאל, החברה שבה שותפים שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, יו"ר החברה עפרה שטראוס, עירית שטראוס ועדי שטראוס. 

14:20

נמשכת המגמה החיובית הקלה בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2%, ות"א 90 מטפס בכ-0.3%. מדד מניב חו"ל בולט עם עלייה של כ-1.5%.

מניית סיפיה וויז'ן  ממשיכה במומנטום החיובי ומשלימה קפיצה של יותר מ-50% ביומיים. החברה, המפתחת ומשווקת טכנולוגיות ומערכות מתקדמות מבוססות AI לניטור נהג ופנים הרכב ליצרניות רכבים, דיווחה אתמול על זכייה בדגם חדש של יצרנית רכב אירופאית. מדובר בעסקה הראשונה של סיפיה עבור יצרנית OEM אירופאית, במסגרתה תטמיע סיפיה את מערכת ה- Driver Sense לניטור נהג (DMS), בדגם רכב אשר יימכר ברחבי אירופה. ייצור הדגם צפוי כבר במהלך 2024. 

עוד בולטות בעליות יומן אקסטנשנס , אקסיליון , פורסייט, גלובל כנפיים , נכסים ובנין  וג'נסל .

12:55

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%, ות"א 90 מטפס בכ-0.5%. מדד מניב חו"ל מטפס בכ-1.6% בהובלת אפי נכסים  שקופצת בכ-4% במחזור גבוה.

עוד בולטות בעליות תורפז , שיכון ובינוי , פרשקובסקי , נובולוג ומשק אנרגיה .

מנגד, בצד האדום בולטות בין השאר אינטרקיור , אוגווינד , אורמד וחמת.

11:22

המסחר בבורסה מתנהל בעליות קלות. ת"א 35 עולה ב-0.2%, ות"א 90 נסחר ביציבות. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב ת"א ביטוח שעולה בכ-0.8%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. מדד תל בונד שקלי +10 יורד בכ-0.4%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.2% ונסחר סביב 3.70 שקלים. מול האירו, השקל מתחזק בשיעור דומה ונסחר סביב 4.04 שקלים.

חברת סופווייב , העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לטיפולי הצערת ומיצוק העור, דיווחה הבוקר כי קיבלה אישור ממשרד הפטנטים האמריקאי להגנה על טכנולוגיית מיצוק והצערת העור של טכנולוגיית ה -SUPERB אותו מפתחת ומשווקת החברה.

10:10

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. מדדי המניות המרכזיים מטפסים בכ-0.2%. 

עליות בולטות רושמות קבוצת אשטרום , איי.סי.אל  ואו פי סי אנרגיה .

מנגד, ירידות בולטות רושמות בין השאר נייס , אופקו  וקמטק .

08:40

בשוק המט"ח, השקל מתחזק הבוקר. הדולר נחלש בכ-0.5% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.69 שקלים, והאירו נחלש בכ-0.6% ונסחר סביב 4.025 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה , להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול נרשמו ירידות קלות נרשמו בנעילת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 ירד בכ-0.3%, ת"א 90 נסוג בכ-0.1%, ואילו מדד מניב חו"ל עלה בכ-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל. 

● הזרימה לקרנות הכספיות תימשך? "נוצרו הזדמנויות השקעה נדירות באג"ח ובמניות"

גם היום ימשיכו הסוחרים לעקוב אחרי ההתפתחויות הקשורות במבצע הצבאי בג'נין. רונן מנחם, כלכלן ראשי שווקים במזרחי טפחות, כתב על השפעת המבצע הצבאי על שוק ההון המקומי כי "ניסיון העבר מראה שכל עוד מדובר בפעולות צבאיות ממוקדות, שלהערכת המומחים אמורות להימשך מספר ימים ואינן מתרחבות, מתארכות, או מסתבכות, חלילה, הרי שהשפעתן על הפעילות הכלכלית מוגבלת ביותר. לכן, מעבר להשלכות הראשוניות על הסנטימנט בשוק, ייתכן כי התגובות בשוקי ניירות הערך והמט"ח יהיו מדודות. כל עוד היא נמשכת, נראה את התנודתיות התוך יומית בשווקים ממשיכה".

בארה"ב התקיים אתמול יום מסחר מקוצר והיום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום העצמאות. אתמול ננעל היום במגמה מעורבת עם נטייה לעליות קלות במדדי המניות המרכזיים. מדד הדאו ג'ונס רשם עלייה מזערית והנאסד"ק טיפס בכ-0.2%. מניות יצרניות הרכבים החשמליים קפצו, לאחר שטסלה דיווחה אתמול כי מסרה 466,140 כלי רכב ברבעון השני וייצרה 479,700 רכבים. אנליסטים ציפו למסירות של כ-448 אלף כלי רכב על ידי טסלה ברבעון.

באסיה המגמה מעורבת. מדד הניקיי בטוקיו יורד בכ-0.9% ומנגד ההנג סנג רושם עלייה קלה. מדד הקוספי יורד בכ-0.2% ובשנחאי המגמה מעורבת.

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. טבע  עם פער שלילי של כ-1%, קמטק  1.1% ואופקו 1.4% כך שהן צפויות לרדת הבוקר. מנגד, איי.סי.אל  עם פער חיובי של 1.4%. 

● עד 30 אלף שקל לעובד ברבעון: כמה עולה סיירת המנכ"ל של לאומי?

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו אתמול עליות של עד 0.2%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות רשמו עליות של עד 0.6%. גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, המליצו לגבי האג"ח המקומיות: "בהסתכלות על האפיק הממשלתי, תנאי הרקע תומכים בהשקעה במח"מ בינוני פלוס. יש לאזן בין האפיקים - באפיק השקלי מומלצת בעיקר השקעה באג"ח לטווח בינוני בשילוב מק"מ. בקונצרני, מח"מ קצר-בינוני בדירוגי A-AA".

בשוק האג"ח האמריקאי, התשואות על אג"ח ממשלתיות חזרו לעלות אתמול בסיום, לאחר שירדו במהלך המסחר. התשואה על האג"ח ל־10 שנים עלתה קלות לרמה של 3.85%, והתשואה על אג"ח לשנתיים טיפסה לכ-4.93%. 

● המיליארדר שכבר השקיע 140 מיליארד דולר ב־AI מנסה שוב את מזלו

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, השקל נחלש אתמול בשעות הבוקר בשני מול הדולר והאירו על רקע המבצע הצבאי, אך בשעות אחר הצהריים והערב התחלפה המגמה והוא התחזק מולם בשיעור קל, האירו סגר את היום ברמה של 4.03 שקלים והדולר סביב 3.69 שקלים.

בשוק הסחורות נרשמות כעת עליות קלות במחירי החוזים על הנפט. מחיר חבית נפט מסוג ברנט סביב 75 דולר, ומחיר חבית מסוג WTI עומד על כ-70 דולר.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס בסקירתו לשוק הנפט, ומזכיר כי "בפגישת חברי OPEC+ בחודש יוני, ערב הסעודית החליטה על הפחתה מרצון של תפוקת הנפט שלה. אך חברי הקבוצה לא קיימו החלטה זו ובחודש מאי תפוקת הנפט של OPEC+ ירדה רק בכחצי מיליון חביות ביום. אם יממשו התחייבותם להפחית את תפוקת הנפט בהתאם למכסות העדכניות, הרי שצפויה ירידה משמעותית בהיצע הנפט, שעשויה להביא לעלייה במחירו במחצית השנייה של 2023. צמצום היצע הנפט הגלובלי עלול להביא לירידה ברמת המלאים המסחריים ברחבי העולם. אך אם תחול האטה בפעילות הכלכלית בסין, בדגש על הצריכה הפרטית, או אם הכלכלה האמריקאית תיכנס למיתון קל, אזי מחירי הנפט עשויים לרדת".

4. מאקרו

באוסטרליה החליט היום הבנק המרכזי להשאיר את גובה הריבית במדינה ללא שינוי, ברמה של 4.1%. ההחלטה הייתה בניגוע לצפי כלכלנים שצפו עלייה נוספת בריבית שם ל-4.35%. בהודעת הבנק נאמר כי "קצב האינפלציה עבר את השיא". 

עוד נאמר בהודעה כי "ייתכן והמשך הידוק מוניטארי יידרש בכדי להבטיח שקצב האינפלציה יחזור ליעד של הבנק המרכזי בפרק זמן סביר, אולם זה תלוי בנתוני המאקרו כלכלה שיתפרסמו בחודשים הקרובים". 

בישראל צפויים להתפרסם היום נתוני יצוא השירותים והשכר הממוצע לחודש אפריל. 

● האם המבצע בג'נין מקרב אותנו להעלאת ריבית נוספת?

אתמול, מדד מנהלי הרכש בסין הפתיע לטובה בחודש יוני כאשר עלה ל־50.5 נקודות, לעומת צפי שיעמוד על 50.2 נקודות. מנגד, מדדי מנהלי הרכש בגרמניה ובגוש האירו הפתיעו לשלילה כשירדו מתחת לתחזיות המוקדמות. בשווייץ, האינפלציה בחודש יוני הפתיעה לחיוב כאשר ירדה לרמה של 1.7% בקצב שנתי (נתון קודם ־ 2.2%).

בגוש האירו עמד מדד מנהלי הרכש לסקטור התעשייה על 43.4 נק' ביוני ובארה"ב עמד מדד מנהלי הרכש לסקטור התעשייה על 46 נק' ביוני.

ביום רביעי ב-21:00 שעון ישראל יתפרסמו בארה"ב הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה, במסגרתה הוחלט להשאיר את גובה הריבית ללא שינוי. ביום שישי יתפרסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה לחודש יוני.

5. תחזית

בסקירה השבועית של בנק הפועלים מתייחסים כלכלני הבנק להחלטת הריבית בישראל, שצפויה בשבוע הבא: "השוק צופה עתה עלייה נוספת של ריבית בנק ישראל לרמה של 5.0%, וכן תוואי ירידת ריבית מתון יותר במחצית השנייה של 2024. הפיחות שחל בשער השקל כנראה תרם אף הוא להיווצרות הציפיות להעלאת ריבית נוספת".

להערכתנו, הם כותבים, "ברמה הנוכחית של שער השקל, הריבית תיוותר ברמה של 4.75%. עם זאת, כפי שציינו התנודתיות של שער החליפין גדלה, ואירועים פוליטיים או שינויים במחירי המניות בעולם מביאים לתנודות גבוהות בו מבעבר".