הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירוק בוהק בנעילה בת"א; לייבפרסון זינקה בכ-30%

מדד ת"א 35 זינק בכ-2%, ומדד ת"א 90 טיפס ב-1.7% • מדד הבנקים הוביל את המגמה החיובית עם עלייה של 3.4% • השקל התחזק בכ-1.6% מול הדולר • האינפלציה בארה"ב הפתיעה לחיוב בחודש יוני • עונת הדוחות לרבעון השני נפתחה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

הבורסה ננעלה בעליות שערים חדות. מדד ת"א 35 זינק בכ-2%, ת"א 125 קפץ ב-1.8% ות"א 90 עלה ב-1.7%. ת"א בנקים הוביל את המגמה החיובית ועלה ב-3.4%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.1 מיליארד שקלים.

מניית לייבפרסון הובילה את המגמה החיובית בבורסה כאשר זינקה בכ-30% לאחר שדווח כי מייסד ומנכ"ל החברה, רוברט לוקסיו, יפרוש מתפקידו בסוף השנה.

גם מניות אלקטרה נדלן , תדיראן גרופ , משק אנרגיה  ואלקטרה צריכה  ננעלו בעליות חדות.

מנגד, אורמד פארמ , גילת ופורמולה מערכות  נסחרו בירידות שערים.

בשוק המט"ח, השקל התחזק מול הדולר ב-1.6% ונסחר סביב 3.64 שקלים. מול האירו, השקל התחזק בשיעור של 0.7% ונסחר סביב רמה של 4.05 שקלים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של כ-0.3%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות ארוכות הטווח ננעלו בעליות שערים של כ-0.9%.

17:01

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בעליות שערים חדות: מדד ת"א 35 מזנק בכ-1.9% ות"א 90 עולה ב-1.7% ת"א 125 מטפס בשיעור דומה. מדד ת"א בנקים 5 מוביל את המגמה החיובית ומסיף לערכו כ-3.3%.

בבנק  דיסקונט   כי דירקטוריון הבנק בראשות שאול קוברינסקי, קיבל את המלצת המנכ"ל הנכנס, אבי לוי, ואישר היום (ד') מינויים חדשים בבנק. אסף אלדר (47) ראש חטיבת תפעול ונכסים, ימונה לראש החטיבה הבנקאית במקומו של אבי לוי שמונה למנכ"ל דיסקונט. ברק נרדי (49) ראש חטיבת אסטרטגיה, כספים ואחזקות, ימונה ליו"ר כאל וליו"ר מרכנתיל, במקומה של עו"ד אתי דויטש, שביקשה לסיים את תפקידיה. נרדי ימשיך לכהן כסמנכ"ל בהנהלת הבנק וישמש כמנהל האחזקות והפיתוח העסקי של דיסקונט. אסף פסטרנק (52) ראש חטיבת שווקים פיננסים בבנק ימונה לדירקטור בחברת פייבוקס. עדי קפלן (50) ראש חטיבת הטכנולוגיות וניצן סנדור (43) היועצת המשפטית הראשית של דיסקונט וראש חטיבת הייעוץ המשפטי מונו לדירקטורים בחברת כאל.

15:38

המגמה החיובית בבורסה מתחזקת: ת"א 35 עולה ב-1.1%, ת"א 90 מוסיף כ-1% לערכו ות"א 125 עולה בשיעור דומה. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 מזנק בכ-1.6%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק מול הדולר בכ-1.5% ונסחר סביב רמה של 3.65 שקלים. מול האירו, השקל מתחזק בכ-1% ונסחר סביב 4.04 שקלים.

15:15

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.9%, ומדד ת"א 90 מטפס 0.6%. מדד הקלינטק בולט עם עלייה של 1.8% ומדד הבנקים עולה ב-1.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1 מיליארד שקל.

14:09

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.9%, ומדד ת"א 90 מטפס 0.6%. מדד הקלינטק בולט עם עלייה של 1.8% ומדד הבנקים עולה ב-1.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-734 מיליון שקל.

מניית זוז פאוור  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה היום על אספקה ראשונה של מאיץ הטעינה שלה לשוק האמריקאי לצורך פיילוט עם ענקית השכרת רכב בשדה התעופה לה גווארדיה בניו יורק.

עוד בולטות בעליות אלקטריאון , אקסיליון , אוגווינד , תדיראן, אלקטרה צריכה , אנרג'יקס, אנלייט אנרגיה  ומיטרוניקס .

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רושמים עליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים הארוכים רושמות עליות של כ-0.5%. 

12:15

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.7%, ומדד ת"א 90 מטפס ב-1%. מדד הקלינטק בולט עם עלייה של 1.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-368 מיליון שקל.

המשקיעים בארץ ובעולם ממתינים לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יוני בארה"ב (ב-15:30 שעון ישראל). צפי הכלכלנים עומד על עלייה חודשית של 0.3% ושל 3.1% ברמה שנתית (לעומת 4% בחודש מאי). עם זאת, מדד הליבה צפוי לעלות ב-5% ברמה שנתית (לעומת 5.3% בחודש מאי).

בשוק המט"ח הדולר נחלש ב-1.1% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.67 שקלים, והאירו יורד בכ-0.9% ונסחר סביב 4.04 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות, מציין כי "היצעי מט"ח מצד הגופים המוסדיים הפועלים להקטנת היקף החשיפה הדולרית שלהם, גוררים לייסוף השקל. התחזקות השקל, באה לידי ביטוי אל מול סל המטבעות ובראשם הדולר והאירו. בשווקים ממתינים בדריכות לנתוני האינפלציה של חודש יולי הצפויים להתפרסם בארה"ב. ההערכה היא שהבנק המרכזי האמריקאי יעלה את הריבית בסוף החודש".

11:04

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 מטפס ב-1%. מדד הקלינטק בולט עם עלייה של 1.5%.

עליות חדות רושמות בין השאר אלקטרה צריכה , תדיראן גרופ , פרטנר, אייסקיור מדיקל , אקסיליון וטופ גאם .

חברת טופ גאם הפועלת בשוק תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, דיווחה הבוקר כי חתמה עם תאגיד בינלאומי גדול, המייצר ומשווק מוצרי מזון ותוספי תזונה תחת מאות רבות של מותגים כמעט בכל מדינות העולם - על הסכם ליצירת מסגרת למתן שירותי פיתוח של מוצרי החברה. זאת בהמשך לחתימה על מערך הסכמים שנחתמו כבר בחודש מרץ 2022 עם המטה של התאגיד בארה"ב ובאירופה. עד כה הסתכמו מכירות טופ גאם לתאגיד בסך של כ-8 מיליון דולר. 

חברת טורבוג'ן  המפתחת מיקרו-טורבינה רב דלקית לייצור מקומי של חשמל חום, הודיעה הבוקר על חתימת מזכר הבנות לבחינת הזדמנויות עסקיות פוטנציאליות עם חברת PEG, חברה פרטית אמריקאית, העוסקת בייצור, שיווק והתקנת מערכות אנרגיה ומערכות ניהול אנרגיה בבנייני מגורים, במשרדים ובמבני תעשיה בעיקר במדינות ניו-יורק, ניו-גרז'י וקונטיקט בחוף המזרחי של ארה"ב. עיקר מזכר ההבנות הינו בחינת הזדמנויות עסקיות פוטנציאליות לפיתוח מערכות אנרגיה משולבות המבוססות על הטכנולוגיות הקיימות של החברה ושל PEG .

10:10

עליות קלות נרשמות בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 מטפס ב-0.1%.

אפולו פאוור  מזנקת ב-5%, קרסו מוטורס ב-3% ואלקטריאון  בולטת עם עלייה של 7%. 

אלקטריאון דיווחה הבוקר כי זכתה במכרז במסגרת פרוייקט "Charge As You Drive " של ממשלת צרפת במסגרתו תזכה החברה למימון של 14.2 מיליון שקל (כ-3.5 מליון יורו), וזאת כחלק מקונצורסיום אותו מובילה שותפתה האסטרטגית וענקית הבנייה והתשתיות, חברת VINCI Autoroute. במסגרת הפרויקט תפרוש החברה את הדור הבא של הטכנולוגיה שלה , במקטע דינאמי של כביש חשמלי באורך 2 ק"מ שימוקם לאורך אוטוסטרדה A10 שבדרום מערב לפריז, ובנוסף תתקין מערכת טעינה סטטית. על מקטע הכביש החשמלי צפויות להתקיים הדגמות של טעינה אלחוטית בזמן אמת, שיבוצעו על ידי אוטובוס ומשאית במשקל 40 טון המאובזרים במערכות החברה. 

08:25

חברת ביג  ממשיכה לרכוש מניות של אפי נכסים . אתמול רכשה החברה עוד 914 מניות של אפי נכסים, בעסקה מחוץ לבורסה, במחיר של 151.36 שקל למניה, והגיעה להחזקה של 89.15% באפי נכסים.

בשוק המט"ח הדולר נחלש הבוקר בכ-0.8% לעומת שערו היציג ונסחר סביב 3.68 שקלים, והאירו יורד בכ-0.5% ונסחר סביב 4.06 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת, לאחר שאתמול הבורסה בתל אביב ננעלה במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עלה בכ-1%, יחד עם מדד ת"א 90 ות"א 125 שננעלו בשיעור דומה. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביטוח זינק בכ-3.5%, ת"א פיננסים עלה בכ-2.3%, ות"א בנקים 5 עלה בכ-1.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקלים. 

● איזה בנק נותן את ההצעה הכי זולה לניהול תיק השקעות?

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת מגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול המסחר בניו יורק ננעל במגמה חיובית. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.6%, ה-S&P 500 טיפס בכ-0.7%, והדאו ג'ונס הוסיף 0.9% לערכו. 

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-0.6%, ומנגד מדד ההנג סנג מטפס בכ-1.1%, והקוספי עולה בכ-0.1%. 

בוול סטריט תיפתח השבוע עונת הדוחות לסיכום הרבעון השני של 2023. ביום חמישי צפויות לפרסם דוחות פפסיקו ודלתא איירליינס וביום שישי יונייטד הלת', בלקרוק והבנקים הגדולים ג'יי.פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ. 

● מה עומד מאחורי ההשתלטות של מדד S&P 500 על תיקי ההשקעות הישראליים

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. אלביט מערכות , נייס , איי.סי.אל  ופריון עם 0.8%-1% כך שהן צפויות לעלות הבוקר ומנגד לייבפרסון  עם פער שלילי של 3.8%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו אתמול בעליות קלות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות בטווחים הארוכים, ננעלו בעליות של כ-0.5%. 

במסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמת התייצבות בתשואות לאחר ירידות ביום ב' וגם אתמול. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת על כ-3.97%, והתשואה על האג"ח לשנתיים על כ-4.87%. 

● האם הדולר הוא עדיין סיסמוגרף פוליטי ולמה השוק אדיש למחאה

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, השקל התחזק אתמול בערב מול הדולר ב-0.6% והדולר נסחר סביב 3.68 שקלים. מול האירו, השקל התחזק בשיעור חד יותר של כ-0.8% ונסחר סביב 4.05 שקלים. 

לדברי בועז רביד, סמנכ"ל השקעות בפסגות קרנות נאמנות, "שער הדולר מול השקל היה עד היום מאוד רגיש לנושא קידום הרפורמה, במיוחד בחודשים האחרונים ראינו אותו נסחר בתנודתיות. אנו סבורים שברגע שמפלס הוודאות יעלה מעט, תפחת התנודתיות. אם יושגו הסכמות בנושאים הפוליטיים בהמשך, צפוי שהדולר ייחלש מול השקל עוד יותר".

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט נסחרים כעת ביציבותצ לאחר עליות חדות אתמול. מחירה של חבית נפט מסוג ברנט עמד על כ-79.4 דולר, וחבית מסוג WTI נסחרת סביב 75 דולר.

הזהב רושם עלייה קלה ל-1,943 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

אתמול לא התפרסמו בעולם נתוני מאקרו משמעותיים אולם היום ומחר התמונה משתנה. היום יתפרסם בארה"ב (ב-15:30 שעון ישראל) מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. צפי הכלכלנים עומד על עלייה חודשית של 0.3% ושל 3.1% ברמה שנתית (לעומת 4% בחודש מאי). עם זאת, מדד הליבה צפוי לעלות ב-5% ברמה שנתית (לעומת 5.3% בחודש מאי).

מחר יתפרסמו בבריטניה נתוני התוצר ובארה"ב מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש יוני, שצפוי לרשום עלייה של 0.4% בלבד ב-12 החודשים האחרונים. מדד הליבה צפוי לרשום עלייה של 2.7% ב-12 החודשים האחרונים.

5. תחזית

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בחברת הפניקס, מציין בסקירה שפרסם כי "עיני המשקיעים נשואות כעת בעיקר לפרסום ביום ד' של מדד המחירים לצרכן בארה"ב (CPI), שצפוי לפי ממוצע התחזיות להתקרר דרמטית, משינוי שנתי של 4% ל-3.1% ביוני (מדד הליבה צפוי להתקרר בדביקות יותר ל-5.3%).

"ביום חמישי יפורסם גם מדד מחירי היצרן בארה"ב (PPI), שצפוי לתאר כמעט קיפאון, לשינוי שנתי של 0.4% בלבד". לדבריו, כלכלני מורגן סנטלי מעריכים כי האינפלציה תמשיך להיחלש השנה ותחזיר לבסוף את המשקיעים לאג"ח, ולכן ממליצים ללקוחותיהם לקנות אג"ח ל-5 שנים.

לקראת פרסום המדד בארץ ביום שישי, הוא מציין כי "לפי הערכות החזאים המדד עלה ב-0.2%, מה שיביא את השינוי השנתי להתקררות נוספת, מ-4.6% ל-4.4%. עם זאת, המשקיעים מודאגים, כנראה בעיקר מהמשך היחלשות השקל (בחודש האחרון בכ-4% מול סל המטבעות), ומתמחרים כעת סבירות של 50% לחידוש העלאות הריבית בחודשים הקרובים".