הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות קלות בנעילת הבורסה; מדד הבנייה ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% ות"א 90 ננעל סביב רמות הבסיס • כלכלת סין ממשיכה להפגין חולשה • מדד המחירים לצרכן לחודש יולי יתפרסם הערב, כשצפי הכלכלנים עומד על עלייה של 0.4%-0.5% • מייקל ברי, מייסד קרן הגידור Scion Capital שחזה את המשבר הפיננסי הגלובלי ב-2008, ממשיך להמר על ירידות בוול סטריט

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

המדדים המרכזיים בבורסה ננעלו בירידות קלות. מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2%, ות"א 90 ננעל סביב רמות הבסיס. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנייה בלט לחיוב כאשר ירד בכ-1.1%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב מניות דלק רכב אופקו הלת'  זפירוס  תדיראן גרופ ובזן .

מנגד, בלטו לשלילה מניות לייבפרסון , ג'נריישן קפיטל , ישראל קנדה  ואורמד פארמ .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של עד 0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות ארוכות הטווח עלו בכ-0.2%.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש קלות מול השקל ונסחר סביב 3.75 שקלים כאשר מוקדם יותר חצה את רף ה-3.77 שקלים. מנגד, האירו מתחזק מול השקל ונסחר סביב 4.10 שקלים.

16:24

שינוי מגמה בבורסה: המדדים המרכזיים נסחרים בעליות קלות מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3%.

גם בשוק המט"ח נרשמת שינוי מגמה כאשר הדולר נחלש מול השקל בכ-0.8% ונסחר סביב 3.73 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בכ-0.1% ונסחר סביב 4.08 שקלים.

16:10

ירידות קלות בבורסה: ת"א 35 משיל מערכו כ-0.1% ות"א 90 יורד בכ-0.5%. מדד ת"א ביומד מוביל את הירידות ויורד בכ-1%.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק מול השקל בכ-0.8% ונסחר סביב 3.76 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בכ-0.6% ונסחר סביב 4.10 שקלים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. אגרות החוב הממשלתיות השקליות ארוכות הטווח נסחרות בירידות שערים קלות.

15:00

מתחזקות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 רושם ירידה של 0.7% ות"א 90 רושם ירידה של כ-1.1%. מדד מניות הביטוח בולט עם ירידה של כ-1.6%.

ירידות חדות רושמות בין השאר ג'נריישן קפיטל , מקס סטוק , אימפקס, לייבפרסון , ישראל קנדה , פרשקובסקי  וקרסו נדלן .

חברת שטראוס  פרסמה היום את הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2023 - ומציגה עלייה בהכנסות וברווחים. ההכנסות, לפי הדוחות הניהוליים של החברה, הכוללים גם את חלקם של שותפיה בעולם, מסתכמות בכ-2.6 מיליארד שקל, צמיחה אורגנית של כ-12.5%. הרווח הנקי עומד על 85 מיליון שקל, עלייה של למעלה מ-21% בהשוואה לרבעון השני של 2022, והרווח התפעולי עומד על 171 מיליון שקל, עלייה של 65% מהרבעון המקביל אשתקד.

14:15

ירידות קלות בבורסה כעת. מדד ת"א 35 עבר לירידה קלה ות"א 90 רושם ירידה של כ-0.3%. מדדי הבנקים והטכנולוגיה רושמים עליות קלות.

הרווח הנקי של קבוצת הבינלאומי  בדוחות האחרונים תחת המנכ"לית ב-16 השנים האחרונות סמדר ברבר-צדיק הסתכם ברבעון השני של השנה ב-587 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-71% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כשהתשואה להון של הבנק עמדה על 21.3%. במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח הנקי ב- 1.2 מיליארד שקל, גידול של 83.4% בהשוואה למחצית המקבילה אשתקד. 

12:33

מגמה מעורבת בבורסה - מדד ת"א 35 עבר לעלייה קלה ואילו ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.3%.

מניית דלק רכב  מזנקת ב-7% לאחר שהחברה עדכנה בבוקר כי חברה בת שלה חתמה על הסכם לייבוא עקיף של רכבים מתוצרת חברת ניאו הסינית.

עוד בולטות בעליות אלביט מערכות , לאחר שפרסמה הבוקר דוחות לרבעון השני, נאייקס , טאואר, אורמת וסיפיה ויז'ן.

בשוק האג"ח המקומי נרשמת מגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רושמים תנודות מזעריות ומדד תל גוב שקלי 10 + יורד בכ-0.4%. התשואה על האג"ח הממשלתית השקלית ל-10 שנים עולה לכ-3.98%.

11:00

המסחר בבורסה מתנהל בשעה זו בירידות קלות. מדדי ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125 נסחרים בירידות של 0.3%-0.4%.

אחרי שחצה אתמול את רף ה-3.75 שקלים, הדולר מתחזק גם הבוקר. כעת המטבע האמריקאי נסחר סביב רמה של 3.77 שקלים. האירו מתחזק מול השקל לרמה של 4.11 שקלים. 

גורמים בשוק מסבירים את מגמת התחזקות הדולר במספר גורמים. ראשית, הדולר רשם בימים האחרונים ייסוף מול סל המטבעות, כך למשל אתמול הין היפני הגיע לשפל חדש מול המטבע האמריקאי ונסחר ביחס של 145 ינים לדולר. גם הרובל הרוסי צנח לשפל של יותר משנה וחצי, מה שהוביל את רוסיה להודיע על העלאת ריבית חדה בתום פגישת חירום - מ-8.5% ל-12%.

הסבר נוסף הוא מחזורי המסחר הנמוכים של חודש אוגוסט והביקוש הגדול לדולרים. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות, אומר כי "חוסר ההיצע בשוק מוביל לתנודות קיצוניות ומלמד אותנו שיש ביקוש קשיח ועקבי. ההערכה שלי היא שחופשת הקיץ תורמת הן לביקוש לדולר אך במיוחד לצמצום היקף המוכרים ולהיצע הנמוך בשוק".

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.3%.

עליות בולטות רושמות טאואר , נובה , אורמת וקנון. גם לאומי ומזרחי טפחות עולות לאחר הדוחות.

09:33

בנק מזרחי טפחות  רשם ברבעון השני של 2023 רווח נקי בסך 1.4 מיליארד שקל, זינוק של כ-33% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של השנה עמד הרווח הנקי 2.77 מיליארד שקל, גידול של 25.3% לעומת ששת החודשים הראשונים של השנה שעברה. 

08:50

בנק לאומי  רשם ברבעון השני של השנה רווח של 2.4 מיליארד שקל, המהווה רווח שיא עבורו. זאת לעומת רווח של כ-2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בכך הפך לאומי לבנק עם הרווח הגדול ביותר ברבעון השני של השנה. התשואה להון ברבעון השני של 2023 עמדה על 19.4% בהשוואה ל-18.5% ברבעון המקביל אשתקד. במחצית השנה הראשונה עמד הרווח הנקי של לאומי על 3.43 מיליארד שקל, ירידה קלה לעומת חצי השנה הראשונה אשתקד. 

08:11

אלוני חץ  מדווחת הבוקר כי רשמה הפסד של כ-452 מיליון שקל ברבעון השני עקב רישום שיערוכים שליליים בארה"ב ובריטניה. ה-FFO המיוחס לבעלי המניות גדל ברבעון בכ-13% והסתכם בכ-156 מיליון שקל, לעומת 138 מיליון שקל ברבעון המקביל.

07:40

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. אתמול ננעל יום תנודתי בבורסה בירידות. מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.7%, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1%. מדד ת"א מניב חו"ל נפל ב-1.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בעליות, בהובלת מניות השבבים: מדד הדאו ג'ונס טיפס בכ-0.1%, מדד הנאסד"ק עלה, בכ-1% ומדד ה-S&P 500 רשם עלייה של כ-0.6%. 

למרות העליות החדות שנרשמו בחודשים האחרונים בוול סטריט, מייקל ברי ממשיך להאמין שמגמה שלילית משמעותית תפקוד את השווקים בארה"ב בקרוב. ברי, המשקיע האמריקאי הידוע ומייסד קרן הגידור Scion Capital שחזה את המשבר הפיננסי הגלובלי ב-2008, החזיק בפוזיציות שורט משמעותיות על מדד ה-S&P 500 ומדד הנאסד"ק 100 בסוף חודש יוני, כך לפי דיווח ל-SEC שהתפרסם אתמול. במקביל הוא מכר מניות שהחזיק בבנקים בארה"ב וכן בעליבאבא הסינית.

ברי ידוע בציוצים שלו המזהירים מפני אבדון מתקרב. בתחילת פברואר השנה שיגר ברי הנחיה פשוטה לסוחרים בציוץ מילה אחת בטוויטר: "תמכרו" אולם כחודש לאחר מכן הוא הודה כי טעה, ובגדול.

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת היום לאחר פרסום נתוני מאקרו בסין וביפן (על כך בהמשך). בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה של כ-1%, ומנגד מדד ההנג סנג יורד בכ-0.8% והקוספי נסוג בשיעור דומה.

במשך 60 שנה הוא היה המיליארדר הכי אגרסיבי בוול סטריט. עכשיו האימפריה שלו בסכנה

עונת הדוחות לרבעון השני של השנה בישראל תופסת תאוצה: היום צפויות לפרסם דוחות, בין השאר, שטראוס , מיטרוניקס , אלביט מערכות  וגם בנק לאומי .

חברת פרטנר  דיווחה אתמול בערב על הכנסות של כ-850 מיליון שקל ברבעון השני לעומת 859 מיליון שקל ברבעון השני של 2022. הרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון שקל, צמיחה של כ-15% בהשוואה ל-47 מיליון שקל ברבעון השני של 2022. 

אופטימיות אבל עם נורת אזהרה: 4 הערות על החלטת הדירוג של פיץ' לישראל

2. שוקי האג"ח

 בשוק האג"ח נרשמה אתמול מגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה מעורבת. 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מציין בסקירתו כי "המשקיעים המוסדיים החליטו לנצל את הריבית הגבוהה באמצעות רכישות מסיביות של אג"ח קונצרניות, זאת למרות המרווחים הלא גבוהים, האטה בצמיחה ועלייה בסיכון אשראי. להערכתנו, בנסיבות אלה כדאי לנצל את העלייה בתשואות יותר באמצעות האג"ח הממשלתיות".

בארה"ב, האג"ח הממשלתיות רשמו ירידות אתמול והתשואות המשיכו לעלות. התשואה על אג"ח ל־10 שנים עלתה קלות סביב 4.19%, בעוד התשואה על אג"ח לשנתיים עלתה בכ-7 נקודות בסיס ל-4.96%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח הדולר והאירו נחלשו מול השקל בבוקר אולם שבו להתחזק לאחר קביעת השערים היציגים. הדולר חצה בשעות אחר הצהריים המאוחרות את רף ה-3.75 שקלים, והאירו נסחר ברמה של כ-4.09 שקלים.

ההפרשות גדלו, הציבור בורח מהעו"ש ובנק הפועלים מזהיר: "הגידול המהיר בהכנסות מריבית מוצה"

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מסבירים בסקירתם השבועית כי השיפור בחשבון הסחר של ישראל תומך בשקל: היצוא התעשייתי ממשיך להתרחב, ועלה ב־12.4% בחודשים מאי־יולי בחישוב שנתי, לאחר גידול של 5.3% בשלושת החודשים שקדמו. בינתיים, היבוא ירד מעט - גם של מוצרי צריכה וגם חומרי הגלם. כתוצאה מכך, מציינים בלידר, גירעון הסחר ירד ב־6 מיליארד דולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שיפור זה בחשבון הסחר יקזז את ההתמתנות ביצוא שירותי ההייטק וישמור על עודף חזק יחסית בחשבון השוטף. מדובר בתנאי רקע חיוביים עבור השקל, בהנחה שגם האי־ודאות הפוליטית תפחת.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו קלות אתמול וכעת הם נסחרים ביציבות. מחיר חבית מסוג ברנט נסחר סביב 86.4 דולר, ומחירה של חבית נפט מסוג WTI עמד על 82.6 דולר.

4. מאקרו

כלכלת סין ממשיכה להפגין חולשה. בסין פורסמו היום נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש יולי, שרשמו עלייה של 2.5% לעומת יולי אשתקד. כלכלנים ציפו לעלייה של 4.5%. גם נתוני התפוקה התעשייתית אכזבו עם עלייה של 3.7% ביולי, מתחת לצפי הכלכלנים שעמד על 4.4%. 

ביפן, מנגד, פורסם כי התמ"ג רשם עלייה מרשימה של 6% בקצב שנתי ברבעון השני של השנה, גבוה בהרבה מהצפי שעמד על 3.1%. 

בארץ, הערב תפרסם הלמ"ס את מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, כשצפי הכלכלנים עומד על עלייה של 0.4%-0.5%.

נתוני האינפלציה בישראל יפורסמו היום. מה צופים האנליסטים?

דוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אתמול הראה כי האבטלה בישראל ירדה לרמת השפל של לפני הקורונה. שיעור האבטלה ביולי, בניכוי עונתיות, ירד מ־3.6% בחודש הקודם ל־3.4%. שיעור התעסוקה עצמו וגם אחוז ההשתתפות בכוח העבודה ירדו מעט לעומת חודש יוני. 

בארה"ב יתפרסמו היום נתוני המכירות הקמעונאיות.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, כותב בסקירה שפרסם כי "נתוני האינפלציה שפורסמו בארה"ב ביום חמישי מותירים את דילמת הפד ללא שינוי משמעותי. מצד אחד, האינפלציה מראה סימנים ברורים של האטה, אך מצד שני, היא עדיין גבוהה ושוק העבודה עדיין חזק מאוד. סימן השאלה הגדול ביותר כיום בכל הנוגע למדיניות הריבית בארה"ב או במקומות אחרים בעולם הוא עד כמה העיכוב בהשפעת הריבית יהיה ארוך".

לדבריו, "לא בפד ולא בבנק ישראל יודעים להעריך מתי העלאות הריבית יתחילו להיות מורגשות יותר מבחינת הפעילות הכלכלית ושוק העבודה אבל הם בהחלט מחכים לכך. במצב כזה הפד נותר בעמדת ההמתנה שלו ויקווה לראות שינוי עוד לפני החלטת הריבית הבאה שלו, ב-20 בספטמבר. לעומת זאת, החלטת הריבית של בנק ישראל היא בתחילת ספטמבר".

"בהנחה שלא נראה הפתעה משמעותית מאוד במדד יולי שיתפרסם היום (צפי: 0.4%), סביר להניח שהגורם העיקרי שישפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל הוא שער החליפין. ברמת שער החליפין הנוכחית, או נמוכה יותר, אנו מעריכים כי בנק ישראל יותיר שוב את הריבית על כנה ויאמץ את גישת פסק הזמן שבה נקט גם הפד. עם זאת, במידה והשקל יפוחת במידה ניכרת מול הדולר, בנק ישראל בהחלט ישקול העלאת ריבית נוספת על מנת להאיץ את התהליך".