הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה התחזקו בנעילה; מדד הבנקים צנח ב-3.5%

מדד ת"א 35 נפל ב-2%, ומדד ת"א 90 רשם ירידה של 1.1%, על רקע הירידות החדות בוול סטריט • הדולר ממשיך בהתחזקות מול השקל ונסחר סביב 3.57 שקלים

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

הירידות בבורסה התחזקו בשעה האחרונה של המסחר,  על רקע הירידות החדות בוול סטריט. מדד ת"א 35 נפל ב-2%, ומדד ת"א 90 רשם ירידה של 1.1%.  מדד הבנקים צנח ב-3.5%, ומדד מניות הביטוח צלל ב-2.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-3 מיליארד שקל.

ירידות חדות של יותר מ-3% רשמו, בין השאר, מניות הפועלים , לאומי , ורידיס, דלק רכב , ראדא, פרשקובסקי , אפריקה מגורים , הראל השקעות  ודיסקונט.

מניית אולמד סולושנס  קפצה בכ-14%, לאחר שהחברה גייסה 12.3 מיליון שקל במחיר של כ-44 אגורות למניה, פרמיה של יותר מ-40% על מחיר הנעילה אתמול.

16:25

מגמה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-1.1%, ת"א 90 יורד ב-0.7%, ומדד הבנקים צונח ב-2%. גם מדד הביטוח בולט לשלילה עם צניחה של 2.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל.

עליות בולטות רושמות סיפיה וויז'ן , אולמד, חלל תקשורת , קאנומד, ג'נריישן קפיטל , דנאל , דוניץ  וקבוצת דלק.

חברת חלל תקשורת  הודיעה היום כי התקשרה בהסכם מתוקן ומחייב עם חברת התקשורת ההונגרית 4iG, לפיו בכפוף להתקיימות התנאים המתלים ביניהם קבלת אישור משרד התקשורת והאסיפה הכללית של בעלי המניות של חלל תקשורת, יוקצו לרוכשת, בשלב ראשון, כ-6 מיליון מניות בחלל תקשורת, במחיר של 4.7 שקלים למניה רגילה. בסך-הכול תעביר 4iG כ-28 מיליון שקל תמורת 20% ממניות חלל תקשורת.

בנוסף, בכפוף להתקיימות תנאים מתלים נוספים, 4iG תוכל לרכוש במשך תקופה של שלוש שנים ממועד השלמת העסקה, מעת לעת ובכפוף לקבלת אישור נוסף ממשרד התקשורת, מניות רגילות נוספות של החברה, עד לשיעור החזקה מצטבר של 51% מהון המניות ומזכויות ההצבעה בחלל תקשורת. המחיר הממוצע עבור ה-31% הנוספים מהון המניות יהיה 8.5 שקלים למניה, שמסתכמים להשקעה נוספת בסך של כ-170 מיליון שקל.

14:15

המגמה השלילית בבורסה נמשכת. ת"א 35 יורד ב-0.7% בהובלת חברות הביטוח הראל והפניקס (ובפסגת המדד קבוצת דלק שמזנקת ב-5%), ת"א 90 יורד ב-0.5%, כאשר את הירידות מובילות מניות הנדל"ן, בהן אלקטרה נדלן , רבוע נדלן , מגה אור , לוינשטין נכסים  וישראל קנדה . גם חילן ודלתא מותגים מאבדות גובה. בראש המדד דנאל שעולה ב-4.4%.

מחזור המסחר בבורסה מסתכם ב-1.48 מיליארד שקל עד כה. את המחזור הגבוה ביותר מרכז הפועלים  שיורד ב-1. 7%, אחריו קבוצת דלק  ולאחר מכן לאומי  ודיסקונט  שנחתכים ב-2% ו-2.5% בהתאמה.

13:25

המשרד לאיכות הסביבה הגיש היום כתב אישום לבית משפט השלום בחיפה נגד חברת בתי זיקוק לנפט (בזן ) ונגד נושאי משרה בחברה, בגין גרימת זיהום אוויר והפרה של היתר הפליטה. זהו כתב האישום החמישי בעשור האחרון המוגש נגד בזן בעבירות סביבתיות.

נובולוג  רוכשת 75% מחברת פרונטו דיאגנוסטיקה תמורת כ-11 מיליון שקל. העסקה כוללת תשלום מותנה נוסף של עד 4 מיליון שקל שמבוסס על התוצאות והמנגנונים שנקבעו בהסכם. פרונטו מפעילה מעבדות קליניות לאבחון מולקולארי גנטי של בני אדם, בדיקות אונקו-גנטיות, בדיקות בהריון ואבחון וירוסים וחיידקים וכן עוסקת במכירת ערכות לאבחון גנטי-מולקולארי.

12:30

הירידות בבורסה נמשכות, כאשר שלושת המדדים המובילים מאבדים כ-0.6% כל אחד. מדד הנפט וגז ממריא ב-1.2%, מדד הבנקים יורד ב-1.8%. מחזור המסחר מסתכם ב-1 מיליארד שקל.

בשוק המטח הליש"ט מזנקת ב-1.6%, ושערה 3.84 שקלים (רק אתמול צללה ל-3.77 שקלים). האירו קופץ ב-1.3% ל-3.42 שקלים, וגם הדולר החל לטפס קלות, ושערו 3.54 שקלים. מול הדולר, האירו יורד ב-0.6% ל-96 סנט, והליש"ט נסוגה ב-0.5% ל-1.08 דולר.

שותפות ניו-מד אנרג'י  (לשעבר דלק קידוחים), שבשליטת קבוצת דלק , מצטרפת לבורסה בלונדון באמצעות מיזוג הפוך עם חברת קפריקורן הציבורית, שמניותיה נסחרות שם. המהלך מתבצע לאחר שבמשך שנה וחצי ניסתה ניו-מד אנרג'י להוביל מהלך משפטי סבוך להפיכתה משותפות לחברה בע"מ, לצורך הנפקת מניות בבורסה לונדון. ההסכם יתבצע בדרך של החלפת כל יחידות ההשתתפות של ניו-מד והנפקת מניות חדשות של החברה המאוחדת על ידי Capricorn. החברה המאוחדת תיסחר תחת השם NewMed Energy. בעלי המניות של קפריקורן יחזיקו כ-10.3% ממניות החברה המאוחדת. השלמת העסקה צפויה במהלך הרבעון הראשון של 2023, ולאחר מכן תיסחרנה מניות החברה המאוחדת ברשימת ה-Premium של בורסת לונדון וכן תירשמנה למסחר בבורסת תל-אביב ברישום דואלי. 

10:30

המגמה השלילית מעמיקה בבורסה. ת"א 35 יורד ב-0.7%, כאשר בתחתית המדד איירפורט סיטי  ואופקו . בראש הטבלה מניות האנרגיה בעיקר, ניו-מד עולה ב-1.8%, אנרג'יקס  ב-0.8%, וקבוצת דלק  ב-0.6%. מדד ת"א 125 יורד ב-0.6%, ת"א 90 ב-0.4%. מחזור המסחר מסתכם ב-610 מיליון שקל.

מדד הבנקים בולט לרעה עם ירידה של 1.4% בהובלת לאומי  ודיסקונט  שמאבדים 1.8% כל אחד.

10:03

הבורסה בתל אביב פתחה את יומו האחרון של שבוע המסחר המקוצר במגמה מעורבת, לאחר שהחוזים העתידיים בוול סטריט עברו לירידות של 0.5% עד 0.8%.

המדדים מתנדנדים בין עליות לירידות של 0.1%, כאשר בקרב המדדים הענפיים, מדד הנפט וגז בולט לטובה עם עלייה של 0.9% ברקע התחזקות מחירי הנפט אתמול, וגם מדדי הביומד והבנייה מתחזקים.

מניית סיפיה וויז'ן בולטת בזינוק של 15% (ראו עדכון קודם), ועוד עליות בולטות רושמות דיסקונט השקעות, בונוס ביוגרופ, נאוויטס  וניו-מד אנרג'י .

בשוק המט"ח, האירו עולה ב-0.7% לרמה של 3.40 שקלים, והליש"ט מזנקת ב-1% ל-3.81 שקלים. הדולר לעומת זאת נסוג ב-0.2%, ורמתו 3.52 שקלים.

09:25

סיפיה וויז'ן  הודיעה על גיוס הון בסך 32.6 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית של מניות חסומות למשקיעים. המחיר שלפיו בוצעה העסקה הוא 89 אגורות למניה, גבוה ב-12.5% ממחיר הנעילה אתמול. תמורת הגיוס תשמש להמשך פיתוח מוצרים בתחום ניטור הנהג וניטור פנים הרכב ולחיזוק פעילות השיווק והמכירות הגלובלית של החברה.

רני צים  ואלמוגים  דיווח כי זכו יחד במכרז להקמת 406 יחידות דיור בחיפה. תמורת הזכויות בקרקע ופיתוחה ישלמו החברות כ-134.6 מיליון שקל, וההכנסות הצפויות מהפרויקט הן כ-740 מיליון שקל. ההרווח הגולמי צפוי לעמוד על כ-97 מיליון שקל.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה ירוקה

יום המסחר צפוי להיפתח בעליות, בהמשך למגמה החיובית החזקה בוול סטריט אמש ובמקביל לעליות באסיה. מניות האנרגיה צפויות לבלוט לטובה, לאחר שמחירי הנפט קפצו אתמול בערב.

"אנחנו בבעיה קשה": משקיע העל חוזה שחורות לכלכלה
ההנפקה הגדולה באירופה זה עשור: פורשה תחל להיסחר היום בגרמניה
מה כדאי לעשות עם 50 אלף שקל ואיך להשקיע חצי מיליון? | בדיקת גלובס  

אתמול, לאחר שלושת ימי החופש של ראש השנה, יום המסחר בבורסה ננעל בירידות חדות. ת"א 35 ירד ב-2.4%, ת"א 125 ב-2.6%, ות"א 90 ב-2.9%. הירידות היו רוחביות, ולא היה אפילו מדד ענפי אחד שזכה לסיים את היום בירוק. מדד הבנקים צנח ב-3.3%, מדד הנפט וגז ב-4%, ומדד הנדל"ן ב-3.7%. מדד הביומד סיים בירידה מתונה ביחס ליתר המדדים והשיל 0.8%. מחזור המסחר היה גבוה במיוחד והסתכם בכ-3.46 מיליארד שקל.

בשוק המט"ח, הדולר איבד גובה אמש מול מרבית המטבעות, בניגוד למגמה בימים האחרונים, בעוד האירו והליש"ט טיפסו. שער הדולר 3.51 שקלים, האירו מטפס ב-0.6% ל-3.40 שקלים, והליש"ט מתקדמת ב-0.6% ל-3.80 שקלים.

2. רצף ההפסדים בניו יורק נקטע

החוזים העתידיים יציבים עם נטייה לעליות קלות הבוקר.

וול סטריט ננעלה אמש בעליות חדות וחתכה בכך רצף הפסדים בן 7 ימים עבור הדאו ג'ונס ו-S&P 500, שקפצו ב-2% ו-1.9% בהתאמה. יותר מ-80% ממניות הנאסד"ק נסחרו בעליות, והמדד סיים את הערב בקפיצה של 2.05%.

במקביל, תשואות האג"ח בארה"ב נחתכו מהותית - תשואת האג"ח ל-10 שנים, שמוקדם יותר טיפסה וחצתה את רף ה-4%, צללה ב-24 נקודות בסיס ל-3.71%. תשואת האג"ח לשנתיים נפלה ב-19 נקודות ל-4.11%, הירידה היומית החדה ביותר מאז 2009. הבוקר נרשמת התאוששות בתשואות - תשואת אג"ח 10 שנים קופצת ב-10 נקודות ל-3.81%, ותשואת אג"ח שנתיים גם מוסיפה כ-10 נקודות, ורמתה 4.20%.

ברקע שינוי הכיוון בשווקים, הבנק המרכזי באנגליה הכריז כי ירכוש אג"ח ממשלתיות ארוכות-טווח כדי לייצב את שוק ההון הממלכתי, מה שגם הביא להתאוששותה של הליש"ט הבריטית, לאחר שצללה השבוע לשפל כל הזמנים מול הדולר האמריקאי.

3. מגמה חיובית באסיה, שוק הסחורות התייצב

מדדי המניות העיקריים באסיה רושמים עליות שערים. מדד ניקיי עולה ב-1%, הנג סנג ב-1.1%, קוספי בסיאול מתחזק ב-1.4%, ומדד הדגל בסידני מזנק ב-2%. גם בסין, בטייוואן ובהודו המגמה חיובית.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות קלות לאחר עליות חזקות אתמול. החוזים על הנפט האמריקאי זינקו ב-4.5% (והבוקר נסחרים סביב 82 דולר לחבית), בין השאר על רקע החשש שהוריקן איאן שתוקף את פלורידה ישבש את האספקה. החוזים על נפט מסוג ברנט קפצו ב-3.5% (ובשעה זו הם נסוגים במעט ל-88.9 דולר לחבית). לצד זאת, הזהב זינק אמש ב-2% (ועתה נסחר בירידה קלה סביב 1,654 דולר לאונקיה), אך עדיין לא כיסה את ההפסד השבועי שלו, שהצטמצם ל-1%. 

4. הדואליות יתמכו בשוק

כל מניות ת"א 35 שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' חיוביים, והן צפויות לספק רוח גבית, אם כי ההשפעה המשוקללת על מדד הדגל מתונה יחסית ועומדת על 0.2%. את הפער החזק ביותר רשמה איי.סי.אל (1%), ואילו הפערים של טאואר, נייס, קנון וטבע נעים בין 0.5% ל-0.8%. 

מחוץ למדד ת"א 35 תבלוט לטובה אייסקיור עם ארביטראז' של 6.5%, וגם לייבפרסון תטפס לאור פער של 4.4%. בצד השלילי, סייפ-טי, כן פייט ביופארמה, ביוליין ואנלייבקס צפויות לאבד גובה עם פערים של 3%-6.5%.

5. למה הבנק האנגלי הקפיץ את השווקים?

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, התייחס בסקירתו הבוקר לצעד של הבנק המרכזי באנגליה (ראו קודם), והסיבה שהוא הביא לאופטימיות בשווקים היא שגם בנקים אחרים בעולם ינקטו צעד דומה. "הבנק המרכזי של בריטניה נזעק למראה הנפילות והודיע כי ירכוש אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך החל מהיום. הוא ירכוש כל כמות שיהיה בה צורך. כמו כן, הבנק הודיע כי ידחה את תוכנית מכירת האג"ח וצמצום המאזן שעמד להתחיל. רבים שוכחים, אך לצעד זה יש השפעה לא פחותה מזו של העלאת הריבית, המדוברת יותר. מדובר במהפך, שכן עד כה במסגרת תוכניתו של הבנק להדק את המדיניות, הוא התכוון למכור אג"ח", אומר מנחם, ומציין כי המשך הרכישות עשוי להביא לירידה נוספת של תשואות הפדיון.

"כשהמשבר מידרדר מהר כל-כך, אפשר לנקוט הרחבה פיסקלית ומוניטארית גם יחד, לפחות לזמן מה. ואנחנו למדנו לקח - שכל משבר מביא עמו הזדמנויות מזדמנות. בשורה התחתונה, חרף הצהרותיהם של מקבלי ההחלטות בדבר חתירה למאבק באינפלציה בכל מחיר - יהיה להם קשה עד בלתי אפשרי להתעלם מהירידות החדות בשווקים. הם לא חיים בבועה, ולא מן הנמנע כי הכיוון שהתווה אתמול הבנק האנגלי יאומץ גם על ידי בנקים מרכזיים אחרים".