הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הבנקים, הביטוח והבנייה הובילו עליות בנעילה בת"א

מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של 1.2%, מדד ת"א 90 טיפס ב-1%, מדד הבנקים ב-2.5%, מדד הביטוח קפץ ב-2.8%, ומדד הבנייה עלה ב-2.2% • בנק ישראל יפרסם מחר את החלטת הריבית שצפויה לעלות ב-0.5%-0.75%

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:50

נעילה חיובית בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של 1.2%, מדד ת"א 90 טיפס ב-1%, מדד הבנקים זינק ב-2.5%, מדד הביטוח קפץ ב-2.8%, ומדד הבנייה עלה ב-2.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-845 מיליון שקל.

עליות בולטות רשמו, בין השאר, ורידיס , אזורים , דוניץ, אאורה , מגדל , מנורה מבטחים, קבוצת דלק , מבנה , דלק רכב, גבעות  ופורסייט.

מנגד, ירידות חדות רשמו דנאל , אפקון החזקות , תורפז , לייבפרסון, האב , ג'י סיטי, קמטק  ואינרום.

14:35

לקראת הודעת הריבית מחר כותבים  ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, כי "מכלול הנתונים תומך בהעלאת ריבית של 75 נקודות בסיס, בהחלטה של בנק ישראל מחר, לרמה של 3.50%. עם זאת, בנק ישראל עשוי להסתפק בהעלאה של 0.5% על רקע צפי להאטה בקצב עליות הריבית הצפויות בארה"ב".

עוד הם מציינים כי "על רקע העלייה הצפויה בריבית בנק ישראל השבוע ולאור השתטחות העקום, מומלצת השקעה במח"מ קצר יחסית. באפיק צמוד-המדד מומלצת השקעה במח"מ קצר-בינוני". 

13:35

סטורג' דרופ  דיווחה כי רוכש פעילותה ב"חווה בערבה", שלומי טופז, מבטל את העסקה בטענה ל"הטעיה וניהול משא-ומתן בחוסר תום-לב", ודורש השבה של הסכום שכבר שולם על-ידו. "החברה סבורה כי אלה טענות שווא שמטרתן להימנע מהמשך התשלום בגין הפעילות ו/או ניסיון לבטל בדיעבד את עסקת רכישת הפעילות ממניעים זרים", ציינה בדיווח. "הרוכש הכיר היטב את הפעילות שרכש".

יוניבו  התקשרה בהסכם למכירת כל זכויותיה (51%) בבית מרקחת מדי פארם לשני השותפים שלה. הרוכשים ישלמו בתמורה 2.4 מיליון שקל וכן סך של 294 אלף שקל שמצוי בחשבון בית המרקחת וישוחרר לחברה עם התקיימות תנאי מתלה לעסקה, שהוא אישור בנק מזרחי טפחות. כמו כן, סכום של 760 אלף שקל שהחברה משכה מחשבון השותפות בספטמבר יוותר בידיה, מהם כ-300 אלף שקל בגין הלוואה שהעמידה לשותפות.

שופרסל  הודיעה כי היו"ר לשעבר יקי ודמני שלח מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים, ודרש תשלום של 8.5 מיליון שקל, שמשקף את ההפסד שנגרם לו לטענתו בשל "אי-המשך" כהונתו בחברה. ודמני הודיע על סיום כהונתו באפריל האחרון, ודורש את הפיצוי בגין השתכרות למשך "שתי קדנציות" ו"אובדן רווח צפוי" בגין תגמול הוני שהיה מגיע לו אם היה ממשיך בתפקידו.

"מדובר בדרישת סרק עזת-מצח וסחטנית, הכוללת מידע וטענות שגויות ובלתי מבוססות, שתכליתן ניסיון להלך אימים על החברה ועל נושאי המשרה שלה", כתבה שופרסל בתגובה, וציינה כי ודמני עצמו נקט פעולות פסולות בניסיון לבצר את מעמדו בחברה, "לרבות שימוש במניפולציות, איומים, ניסיון להשפעה אסורה על גורמי עבודה מקצועיים ועל עבודת הדירקטוריון, חריגה מתפקידו ומסמכויותיו, הדלפות ושימוש פסול במידע סודי של החברה". 

13:00

העליות בבורסה נמשכות, כשמדד ת"א 35 מוסיף 1.2% בהובלת מזרחי טפחות  שקופץ ביותר מ-3%. בתחתית המדד אורמת שמשילה 1.7%, לאחר שצנחה בכ-6% ביום חמישי.

מחזור המסחר מסתכם בכ-430 מיליון שקל, כאשר הבנקים הפועלים, לאומי ודיסקונט מרכזים את המחזורים הגבוהים ביותר עד כה. גם דנאל  מרכזת מחזור גבוה במיוחד בעודה צונחת ב-8%, בהמשך לירידה חדה של כמעט 17% ביום חמישי.

אפקון  הודיעה כי אומדן העלויות הצפויות של פרויקט קמפוס מובילאיי גדל לאחר פעולות שביצעה לשם עמידה בלוח הזמנים. החברה ציינה כי מובילאיי רשאית להפחית מהתשלומים המגיעים לה בשל עיכובים בהשלמת אבנ-דרך, אך היא פועלת מולה כדי למנוע זאת. בכל זאת החברה מעריכה הרעה בהיקף של 50 מיליון שקל (לפני מס) במגזר הפרויקטים במסגרת דוחותיה לרבעון השלישי, שנובעת מהמחסור בכוח-אדם, העלייה במחיר חומרי הגלם והעלייה במחירי השינוע הימי.

11:50

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-1.1%, ת"א 90 מטפס בכ-1%, ומדד הבנקים קופץ בכ-2.8%.

עליות בולטות רושמות דוראל אנרגיה , מזרחי טפחות , פועלים , מגה אור , אנלייט ופורסייט.

דמרי  דיווחה על רווח נקי של כ-52 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת רווח של כ-46 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות  צמחו בכ-29% לכ-376 מיליון שקל. 

10:45

המסחר עבר למגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 125 מוסיף 0.1%, ואילו ת"א 90 עדיין נסוג בכ-0.2%.

נאייקס , ג'י סיטי , נורסטאר  ודנאל  ממשיכות במומנטום השלילי מיום חמישי, בו ירדו בשיעורים דו-ספרתיים חדים (מלבד ג'י סיטי שהשילה "רק" 7.3%). בצד השני של הטבלה שותפות הגז גבעות עולם  שמזנקת ב-12.5% במחזור גבוה. השותפות דיווחה ביום שישי כי הצליחה להתחבר לציוד הבדיקה שנותר בבור הקידוח "מגד 6" והוציאה את כל הציוד שנתקע בקידוח במצב תקין. "השותפות תמשיך בפעילות הניקיון והסרת החסמים בבאר טרם ביצוע מבחני ההפקה", נכתב בדיווח.

10:20

שינוי כיוון מהיר בבורסה, כאשר מדדי המניות עברו לירידות של 0.1%-0.3%. העלייה של מדד הבנקים הצטמצמה ל-0.3%, העלייה של מדד ביומד התחזקה ל-1.5%.

קבוצת דלק  עולה בכ-2% בפסגת מדד ת"א 35. הקבוצה עדכנה כי החברה-הבת איתקה  (הנסחרת בלונדון) נשארת מחויבת למדיניות הדיבידנד, על אף החלטת ממשלת בריטניה לעדכן את ההיטל ביחס לרווחי גז ונפט לחברות הפועלות בים הצפוני מ-25% ל-35%, וזאת החל מ-1 בינואר. "הפרטים המלאים ושינויי החקיקה טרם פורסמו, ולכן לא ניתן להעריך באופן מלא את ההשפעות על איתקה", צוין בדיווח.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. ת"א 35 עולה ב-0.5%, ת"א 125 מוסיף 0.3%, ואילו ת"א 90 יורד בכ-0.1%. מדד הבנקים מתקדם ב-0.8% לאחר שרשם ירידה שבועית חדה של 7.7% בשבוע שעבר, מדד הביומד קופץ ב-1%.

המניות הדואליות בולטות - לייבפרסון  צונחת בשל ארביטראז' שלילי חזק, ואילו המסחר במניות פורסייט  וקומפיוג'ן  טרם נפתח בשל עליות חדות שהפעילו את מנגנון מיתון התנודות של הבורסה, לאחר ששבו עם ארביטראז' חיובי של יותר מ-20%.

קונטיניואל , שעוסקת בפיתוח תוכנה לניתוח וניטור תקשורת לתחבורה מתקדמת, מזנקת לאחר שהודיעה על מגעים עם חברה שנסחרת בנאסד"ק לבחינת שיתופי-פעולה אסטרטגיים, בהם עסקת מיזוג ורכישה. תהליך בדיקת נאותות כבר החל.

טי.ג'י.איי  צוללת ב-9% לאחר שהודיעה כי ביום שישי האחרון פרצה שריפה במפעל יציקות המגנזיום של החברה-הבת (100%) אורטל יציקות מגנזיום, שגרמה לנזק משמעותי מאוד למפעל, וכל העבודות בו הופסקו. "בשלב זה לא ניתן להעריך את ההשלכות הכספיות של האירוע", ציינה החברה.

09:30

אלרוב , חברת הנדל"ן שבשליטת אלפרד אקירוב שמחזיקה ב-15% ממניות כלל, הגישה לבית המשפט בקשה לגילוי מסמכים הנוגעת לרכישת מקס. באלרוב טוענים כי יו"ר הדירקטוריון חיים סאמט והמנכ"ל יורם נוה קידמו את עסקת כלל יחד עם חוג קטן של מקורבים והדירו ממנה מתנגדים, ואף עשו זאת תוך ניגוד עניינים, וכל זאת במטרה למנוע מאלרוב את רכישת השליטה בכלל.

08:20

קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל  תרכוש מרפק תקשורת  את מלוא החזקותיה ברפק אנרגיה שכיום מוחזקת ב-50% (ללא ההחזקות ב-MRC וריינדיר, שיחולקו כדיבידנד בעין לתאגידים חדשים שיוחזקו בחלקים שווים על-ידי רפק והקרן). הקרן תשלם 370 מיליון שקל, בתוספת 12.5 מיליון שקל לפירעון חלקה העודף של רפק בהלוואת הבעלים לרפק אנרגיה.

תורפז  דיווחה על זינוק של 70% במכירות הרבעון השלישי שהסתכמו ב-30.3 מיליון דולר (צמיחה אורגנית של 24.2% בנטרול השפעת מטבע, והיתר כתוצאה מרכישת פעילויות וחברות ומהשלמת רמות מלאים אצל לקוחותיה). הרווח הנקי קפץ ב-33.4% בהשוואה לאשתקד והסתכם ל-11.8 מיליון דולר.

מנועי בית שמש  דיווחה על גידול של 27.6% בהכנסות הרבעוניות שהסתכמו בכ-41.6 מיליון דולר, ולצד זאת עברה מהפסד של 700 אלף דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה לרווח נקי של כחצי מיליון דולר.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה רגועה

הבורסה בתל אביב צפויה להיפתח ביציבות, ללא השפעה מהותית של הדואליות על מדד ת"א 35, כפי שיפורט בהמשך. במט"ח, הדולר לא השתנה מהותית ביום שישי, ושערו כעת 3.47 שקלים; ואילו האירו נסוג במעט ביחס לשקל, ושערו כעת 3.58 שקלים.

לאן הולכים השווקים? אלה התחזיות של בנקי ההשקעות הגדולים בעולם
דילמת הריבית של בנק ישראל, והאם מחירי הדירות הגיעו לתקרה? 
נתוני האינפלציה בארה"ב: העלאות הריבית יתמתנו, ואיך תושפע ישראל? | ניתוח

את השבוע שעבר נעלה הבורסה המקומית באדום בוהק, לאחר שביום חמישי נרשמו ירידות של כ-2% במדדים המרכזיים. מדד הבנקים ירד ב-3.2%, מדד הקלינטק נפל ב-3%, ומדד הבנייה נחלש ב-2.2%. את הירידה המתונה ביותר רשם מדד הנפט וגז, שהשיל 0.8%.

בסיכום שבועי צנח ת"א 35 ב-4.8%, ת"א 125 השיל כ-3.8%, ות"א 90 ירד ב-1.2%. מדד הבנקים רשם ירידה שבועית חדה של 7.7%, ואילו מדדי הנדל"ן והבנייה סיימו בעליות מזעריות.

2. הריבית בישראל צפויה לטפס מחר

מחר (ב') תפורסם החלטת הריבית של בנק בישראל, שצפויה על-פי התחזיות לעלות בשיעור של 50-75 נקודות בסיס. 

ברקע החלטת הנגיד אמיר ירון נתוני אינפלציה מאכזבים שפורסמו בשבוע שעבר, שלפיהם קצב עליית המחירים בישראל חזר לטפס, ושיעור האינפלציה השנתית שוב עוקף את רף ה-5%, לאחר שמדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.6%, בטווח העליון של תחזיות האנליסטים.

"בניגוד לסימני ההתמתנות בארה"ב, בישראל האינפלציה עדיין מאיצה, אם כי בקצב נמוך יותר", אומר יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון. "העלאה נוספת היא ככל הנראה עובדה מוגמרת, לאחר שאינפלציית הליבה, ללא אנרגיה ופירות וירקות, האיצה ועלתה ב-5.0% שנה אחורה מ-4.7% לפני חודש", הוא אומר, ומוסיף כי ההאצה לצד האינפלציה הרוחבית תומכות בהעלאת ריבית של 0.75%, למרות סימני החולשה הראשוניים שנרשמו בשוק העבודה (שיא שלילי של שנה בשיעור האבטלה שעלה ל-4.3%).

3. וול סטריט סיכמה שבוע שלילי

בורסות וול סטריט ננעלו ביומו האחרון של שבוע המסחר מעבר לים במגמה חיובית. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.6%, מדד ה-S&P 500 התרומם בכ-0.5%, ומדד הנאסד"ק ננעל ביציבות. תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב גם עלו בשישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ל-3.82%, ותשואת האג"ח לשנתיים ל-4.53%.

מניית סטיקספיי  הישראלית (לא נסחרת בארץ), שהכפילה את שוויה ביום חמישי ללא הסבר, תיקנה וירדה ב-17% ביום שלאחר מכן. שוויה עדיין גבוה מאוד ועומד על 3.27 מיליארד דולר, כאשר היא נכנסה לוול סטריט בסוף אוקטובר באמצעות מיזוג ל-SPAC לפי שווי של 365 מיליון דולר בלבד.

בסיכומו של שבוע רשמו המדדים המרכזיים הפסדים. הדאו ג'ונס סיים בדומה לרמתו בפתיחת השבוע, ואילו ה-S&P 500 איבד 0.7%, והנאסד"ק סיים בירידה שבועית של 1.6%. יחד עם זאת, כל שלושת המדדים עדיין רושמים תשואה חיובית מתחילת החודש. ביום חמישי לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל חג ההודיה. ביום שישי יסתיים המסחר בניו יורק ב-20:00 שעון ישראל.

4. נקודת השיא של עונת הדוחות בתל אביב

עונת הדוחות של הבורסה המקומית תגיע השבוע לשיאה עם פרסום הדוחות של חלק הבנקים, שצפויים לרכז עניין רב לאחר העלאות הריבית במשק שאמורות להיטיב עם תוצאותיהם. דיסקונט , פועלים  והבינלאומי  יפרסמו ביום רביעי, לאומי ומזרחי יפרסמו רק בשבוע הבא.

עוד מהדוחות הבולטים שישטפו את הבורסה השבוע (רשימה חלקית שכן לא כל החברות הציבוריות מפרסמות מראש את מועד הדיווח): היום יפרסמו דמרי  ותורפז; מחר חילן וסלקום; ביום שלישי אל על ומבנה; ברביעי לצד הבנקים יפרסמו גם ישראכרט, טיב טעם, מליסרון, עזריאלי ופרטנר; ובחמישי ידווחו נאוי, מניבים ריט וסלע נדל"ן.

5. פערים מעורבים לדואליות, קומפיוג'ן ופורסייט ימריאו

מרבית המניות הדואליות שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' מעורבים שנעים בין מינוס 1.7% לפלוס 1.7%, והן לא צפויות להשפיע מהותית על ביצועי מדד ת"א 35. 

נייס  תבלוט לרעה עם פער שלילי של 1.7%. אורמת  שבה גם היא עם ארביטראז' שלילי קל, לאחר שגם ביום חמישי נחתכה ב-6% בשל דיווח על מכירת מניות של אוריקס היפנית למשקיעים מוסדיים בהנחה של 10% על מחיר הנעילה בוול סטריט. בצד החיובי - אופקו  עם פער של 1.7%, טאואר  1.4% ואיי.סי.אל  0.9%. 

מחוץ למדד הדגל, לייבפרסון  תצנח בשל פער של 8%, וגם ויליפוד ואורמד יאבדו גובה. מנגד, עליות חדות במיוחד צפויות לרשום פורסייט וקומפיוג'ן עם פערים של 24% ו-22%, בהתאמה. פורסייט  הודיעה בחמישי על הסכם פיתוח ואספקה עם סאנוויי הסינית, יצרנית מוצרים לרכבים אוטונומיים, שעשוי להניב לה הכנסות של עד 51 מיליון דולר. קומפיוג'ן  הודיעה כי תקבל תשלום אבן-דרך של 7.5 מיליון דולר מאסטרה-זנקה, לאחר שמטופל ראשון במחקר לטיפול בסרטן טופל בנוגדן אנטי-TIGIT של קומפיוג'ן.