הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; מדד הבנקים זינק, שיכון ובינוי צנחה ביותר מ-6%

ת"א 35 עלה ב-0.5%, ת"א 125 הוסיף 0.2%, ואילו ת"א 90 נשאר בטריטוריה השלילית ונחלש ב-0.4% • שיכון ובינוי צנחה במחזור ענק, מילניום פודטק מחקה 22% מערכה לאחר עזיבת המנכ"ל • מדד הבנקים קפץ

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

המסחר בתל אביב ננעל במגמה מעורבת: ת"א 35 עלה ב-0.5%, ת"א 125 הוסיף 0.2%, ואילו ת"א 90 נשאר בטריטוריה השלילית ונחלש ב-0.4%. מדד הבנקים זינק ב-1.7%, ואילו מדדי ביומד וקלינטק איבדו יותר מ-1% כל אחד.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.76 מיליארד שקל, כשאת המחזור הגדול ביותר ריכז בנק לאומי , ואחריו (בפער של יותר מ-20 מיליון שקל) שיכון ובינוי  שצנחה ב-6.4%. גם קבוצת דלק  ריכזה מחזור גבוה והשילה כמעט 4.5% מערכה.

פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים , קבוצת מאיר ומשפחת נוסבאום, מבעלי השליטה באשטרום , רכשו כל אחד 20% ממניות קבוצת התיירות דיזנהאוז. היו"ר עפר חודורוב יישאר בעל המניות הגדול בקבוצה עם 40%, ואת הקבוצה תמשיך להוביל המנכ"לית חני סובול. שווי העסקה לפי גורמים בענף הוא 100 מיליון שקל.

שותפות מילניום מחקה 22% מערכה לאחר עזיבת המנכ"ל, שנחשפה אתמול בגלובס, וגם ליברה , חנן מור , ביו דבש  ופולירם  ירדו בחדות.

16:10

הירידות בבורסה נמשכות: ת"א 35 נסוג ב-0.2%, ות"א 90 נחלש ב-0.8%. מדד הבנקים בולט בניגוד למגמה עם עלייה של 0.8%, ואילו מדד קלינטק יורד ב-1.6% בתחתית טבלת המדדים הענפיים. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

שיכון ובינוי  נופלת ביותר מ-8%. דוח מיוחד שהכינה חברת מידרוג על שיכון ובינוי מפיל את המניה, לאחר שנכתב בו כי בשל רכישת קרקעות מסיבית שביצעה חברת הנדל"ן והתשתיות, עלה המינוף שלה בצורה משמעותית. מידרוג מעריכה כי "העלייה במרכיב הקרקעות במאזן צפויה להמשיך ולהכביד על יחסי הכיסוי".

שותפות הפודטק מילניום  צונחת בקרוב ל-14%. המנכ"ל חנן שניידר עזב את החברה - כך נודע אתמול לגלובס ובשעות הערב גם דווח למאיה. הסיבה הרשמית היא חילוקי דעות מול היו"ר גיא רוזן, אך לב העניין הוא ניסיון של שניידר לגייס קרן הון סיכון בתחום הפודטק, במקביל למילניום.

15:02

חברת נורסטאר  עדכנה כי מידרוג הורידה את הדירוג לסדרות האג"ח י"א וי"ב של החברה מרמה של A3 לרמה של Baa3. במידרוג מציינים כי "היעדר פיזור עסקי בתיק האחזקות של נורסטאר, ויתרה מכך, חשיפתה לישות בודדת עיקרית, משליכים לשלילה על פרופיל הסיכון שלה, באופן שחושף אותה למאפייניה העסקיים של ג'י סיטי, הכוללים מינוף גבוה, עומס פירעונות ושחיקה משמעותית ומתמשכת בשווי מניותיה".

בשוק האג"ח הממשלתי המגמה מעורבת, ומדדי התל בונד המרכזיים רושמים ירידות של 0.1%-0.2%.

14:45

מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.7%. מדד הבנקים עולה ב-1%. 

ריטיילורס  עולה ב-3%, דלק רכב  ב-2%, ויוחננוף  ב-2.1%. גם סלקום , מטריקס ופרשקובסקי בולטות בעליות.

כלכלני מחלקת המחקר בדיסקונט ברוקראז' פרסמו סקירה לקראת 2023. בדיסקונט ממליצים "קנייה" על מניות מטריקס  (מחיר יעד של 97 שקל), איי.סי.אל  (מחיר יעד של 33 שקל), בזן ן (מחיר יעד של 1.5 שקלים), פז נפט  (מחיר יעד של 540 שקל) ונייס  (מחיר יעד של 854 שקל).

לגבי מניות שופרסל , וואן טכנולוגיות , רמי לוי , מלם תים  וחילן , ההמלצה שלהם היא "תשואת שוק".

13:37

מתמתנות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-1%. מדד הנפט והגז יורד ב-1.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-637 מיליון שקל.

שופרסל חברה לעמית זאב, שמביא לארץ את ענקית המזון ההולנדית ספאר (SPAR) ושכיהן עד לפני חצי שנה כמנכ"ל יינות ביתן-קרפור. שופרסל וזאב חתמו על הסכם הבנות לא מחייב. לפי ההסכם שופרסל תצטרף כבעלת מניות לתאגיד בשליטת זאב, אשר יתקשר עם SPAR בהסכם רישיון/זיכיון שיכלול בין היתר את הזכות לייבא ולשווק מוצרים תחת המותג הפרטי SPAR וכן להקים חנויות בישראל הנושאות את לוגו SPAR.

12:10

נמשכת המגמה השלילית בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-1.2%. מדד הנפט והגז יורד ב-1.5%, ומדד הקלינטק נסוג ב-1.7%.

אייסקיור מדיקל  מזנקת ב-11% במחזור גבוה. עוד בולטות בעליות פרשקובסקי, או פי סי ובאטמ.

מנגד, חנן מור  צונחת ב-6%, גלילאו טק  בכ-9%, ואפולו פאוור  בכ-5%.

חברת אורה סמארט  מסרה הבוקר כי בהמשך לדיווחים מיידיים קודמים בדבר קבלת הזמנות רכש מעיריית תל אביב וכן מעיריות ומיישובים נוספים במסגרת הקול הקורא של משרד החינוך בסך כולל של כ-8.5 מיליון שקל, החברה מעדכנת כי מיום 14 בדצמבר ועד היום היא קיבלה הזמנות רכש מחייבות נוספות בהיקף של כ-2.1 מיליון שקל עבור רכישה של מערכות אורה אייר, כולל שירות ומוצרים מתכלים, מעיריות ומיישובים ברחבי הארץ לצורך אספקת מערכות כאמור למוסדות חינוך בעיריות וביישובים אלה.

10:50

ירידות בבורסה כעת: מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.7%, ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.8%. מדד הנפט והגז רושם ירידה של כ-1.1%.

שיכון ובינוי צונחת בכ-7% במחזור גבוה לאחר שחברת מידרוג פרסמה דוח מיוחד - הערת מנפיק, "ביחס לעלייה בסיכון האשראי בחברה לאור הגידול בהיקף החוב הפיננסי בעיקר לצורך רכישת קרקעות, כאשר מנגד קיימת תוכנית למימוש נכסים שעשויה למתן את הסיכון בטווח הבינוני".

עוד בולטות בירידות חדות ניו-מד אנרג'י, קבוצת דלק , מיטרוניקס , אאורה , דלתא, מגה אור ודנאל.

10:01

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 שומר על יציבות, ומדד ת"א 90 רושם עלייה של 0.3%.

פוקס עולה ב-2.1%, אודיוקודס  ב-1.6%, ואפריקה מגורים  ב-1.5%. 

מנגד, ירידות בולטות רושמות שיכון ובינוי , אופקו ומלם תים .

09:27

חברת פוקס  מדווחת כי חתמה על הסכם והושלמה עסקה במסגרתה פועלים אקוויטי 20% מהון המניות של החברה-הבת סאן גלס ישראל. לאחר השלמת העסקה, 80% מהון סאן גלס ישראל נותרו בבעלות פוקס, והיתרה בבעלות בנק הפועלים, ששילם תמורת המניות 25 מיליון שקל לסאן גלס ישראל, "וכן נקבע כי תשולם תמורה נוספת בסך של 12.5 מיליון שקל בסמוך לפתיחתן של 27 חנויות".

אריקה בי-קיור  דיווחה כי היא מעריכה שתסיים את שנת 2022 עם מכירות של כ-51 מיליון שקל, "ירידה משמעותית מול התקופה המקבילה אשתקד, ועם הפסד תפעולי של כ-38 מיליון שקל". נכון להיום לחברה יש יתרת מזומנים ושווי מזומנים בסך של כ-21 מיליון שקל. 

08:38

בשוק המט"ח מקומי נרשמת יציבות הבוקר. הדולר נסחר סביב 3.51 שקלים, והאירו סביב 3.74 שקלים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי ככל הנראה להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 עלה ב-1%, ת"א 125 הוסיף 0.8%, ות"א 90 עלה ב-0.3%. בקרב המדדים הענפיים, מדד בנקים קפץ ב-2%, ומדד הבנייה עלה ב-1.4%. לעומת זאת, מדד נפט וגז ומדד ביומד ירדו ביותר מ-1% כל אחד. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.28 מיליארד שקל.

בוול סטריט ננעל אמש יום המסחר במגמה מעורבת: הדאו ג'ונס התקדם ב-0.1% ,בעוד שהנאסד"ק צנח ב-1.4%, וה-S&P 500 השיל כ-0.4%. הדולר ירד בכ-0.1% בהשוואה לאינדקס המטבעות. 

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת היום: בהונג קונג קופץ מדד ההנג סנג בכ-2.1%, שנחאי יציבה, ואילו מדד הניקיי בטוקיו יורד ב-0.5%, ומדד הקוספי בסיאול נופל ב-2.1%.

במסחר בחוזים התידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות.

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים: פריון נטוורק  חזרה עם פער שלילי של כ-2%, אנרג'יאן  עם פער של 1.4%, ונובה  עם פער של 1.3%, כך שהן צפויות לרדת הבוקר. מנגד, לאונרדו חזרה עם פער חיובי של כ-1.3%. 

● הסיבה שוול סטריט והפד האמריקאי כשלו בתחזיות האינפלציה שלהם 
● רווחי הבנקים בשיא, אז למה המניות שלהם צוללות? 
● לאן הריבית עוד תגיע ואיפה כדאי להשקיע? התחזיות של מומחי ההשקעות

2. שוקי האג"ח

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי המגמה מעורבת: התשואה על האג"ח ל-10 שנים יציבה סביב 3.85% לאחר שרשמה עלייה חדה בימי המסחר האחרונים (20 נקודות בסיס ב-5 ימי מסחר), והתשואה על האג"ח לשנתיים יורדת קלות ל-4.35%.

אתמול בתל אביב נרשמה מגמה שלילית בשוק האג"ח הממשלתי, עם ירידות של עד 0.5% באג"ח השקליות לטווחים ארוכים, ומדדי התל בונד המרכזיים רשמו ירידות של 0.1%-0.2%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

החוזים על הנפט יציבים היום. החוזה על נפט אמריקאי לפברואר עומד על מחיר של 79.6 דולר לחבית, והחוזה על הנפט מסוג ברנט נסחר סביב 84.4 דולר לחבית.

הזהב נסחר בשעה זו בירידה קלה סביב 1,818 דולר לאונקיה.

בזירת המסחר במטבעות, הדולר יציב מול האירו והליש"ט ונסחר סביב 1.064 דולר לאירו ו-1.203 דולר לליש"ט. מול הין היפני הדולר מתחזק בכ-0.4% סביב 134 ין לדולר.

גם בשוק הקריפטו נרשמת יציבות: הביטקוין נסחר סביב 16.6 אלף דולר, והאת'ריום סביב 1,200 דולר.

4. מאקרו

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו מהותיים. בארה"ב יפורסמו נתוני מכירות בתים בתהליך, וכן יפורסמו נתוני מאקרו ברוסיה, בהם שיעור אבטלה, מכירות קמעונאיות וייצור תעשייתי.

ביום חמישי יפורסמו נתוני יבוא ויצוא בהונג קונג, נתוני האבטלה השבועיים בארה"ב וכן נתוני מלאי הנפט הגולמי. ביום שישי יפורסם מדד המחירים לצרכן בספרד.

5. תחזית

מורגן דלדון, מנהלת המחקר של Global X, מציינת בסקירה שפרסמה לקראת סוף 2022 כי "לאחר שנה של סיכונים גאופוליטיים מוגברים, 2023 עשויה להביא בכנפיה חזרה לשווקים נורמליים יותר המונעים על-ידי שיקולים כלכליים ולא עך-ידי הגאופוליטיקה. האינפלציה הגלובלית צפויה לרדת באופן חד על רקע השפעות יסוד חלשות יותר, הנובעות מירידה במחירי הנפט והגז במקביל להאטה כלכלית גלובלית. כתוצאה מכך אנו מצפים לחזרה הדרגתית למניות הצמיחה, בעקבות האטה במדיניות הפיקוח בשווקים המפותחים; השקעות ציבוריות גדולות בתשתיות, בטכנולוגיה ובאנרגיה נקייה; הערכות שווי אטרקטיביות בתחומים טכנולוגיים מסוימים; והיחלשות הדולר. 

"נראה כי נכסי סחורות - ובמיוחד מתכות יקרות - הם אטרקטיביים בסביבה הנוכחית, שבה המשקיעים מבקשים להפחית את סיכוני המטבע בתיקי ההשקעות שלהם. היחלשות הדולר וההאטה הכלכלית הגלובלית מגדילות את הסבירות לכך שמתכות יקרות יציגו ביצועי יתר לעומת נכסים חשובים אחרים בטווח הקרוב".

עוד היא מציינת כי "דולר מוחלש בשילוב הקלות במגבלות הקורונה, תוכנית הצלה לשוק הנדל"ן וציפיות למדיניות קלה יותר מצד הבנק המרכזי הסיני, סייעו למניות שהוערכו בשווי אטרקטיבי להתאושש לקראת סוף שנת 2022.

"באופן כללי יותר, ההתאוששות שיפרה את יחס המשקיעים כלפי השווקים המתעוררים (EM). גם חידוש הדיאלוג בין סין לארה"ב בעקבות הפגישה בין הנשיא ג'ו ביידן לנשיא שי ג'ינפינג בפסגת ה-G20 תרם ליחס חיובי יותר. המגזרים שצפויים להציג ביצועי יתר בסין בשנה הבאה כוללים את ענף הטכנולוגיה, התעשייה, עקב הוצאות גבוהות יותר על ביטחון, וצרכנות משתנה, בהובלת כלי רכב, כלי רכב חשמליים ומסחר אלקטרוני. 

"נושאים הקשורים למעבר לאנרגיה נקייה ימשיכו כנראה למשוך את תשומת-הלב של המשקיעים גם ב-2023, בעוד אירופה פועלת להשגת עצמאות אנרגטית", כותבת דלדון.