הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות בנעילה בבורסה: מדד הבנייה זינק ב-2.7%, מדד הבנקים ירד קלות

מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.8%, ות"א 90 טיפס ב-1.6%. מדדי הנפט והגז ומניב ישראל קפצו בכ-2% • האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עלו בשיעורים של עד 0.8%, ומדדי התל בונד המרכזיים טיפסו בכ-0.1%

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:55

נעילה חיובית בבורסה: מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.8%, ות"א 90 טיפס ב-1.6%. מדדי הנפט והגז ומניב ישראל קפצו בכ-2%. מדד הבנייה בלט בעלייה של 2.7%, ומנגד מדד הבנקים ירד בכ-0.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-600 מיליון שקל בלבד.

עליות בולטות רשמו בין השאר לייבפרסון , אלקטריאון , קבוצת דלק , דוראל אנרגיה , דוניץ, ישראל קנדה , אאורה ושיכון ובינוי .

מנגד, ירידות בולטות רשמו סאנפלאואר , אורה סמארט , אופקו ואפולו פאוור .

בשוק האג"ח, האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים עלו בשיעורים של עד 0.8%, בצמודות המדד המגמה הייתה מעורבת, ומדדי התל בונד המרכזיים טיפסו בכ-0.1%.

14:50

מתמתנות העליות בבורסה: מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.8%, ות"א 90 מטפס ב-1.4%. מדדי הטכנולוגיה, הנפט והגז, הבנייה ומניב חו"ל בולטים בעליות של יותר מ-2% כל אחד. מנגד, מדד הבנקים עבר לירידה קלה. מחזור המסחר מסתכם בכ-460 מיליון שקל בלבד.

13:33

מתמתנות העליות בבורסה: מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.9%, ות"א 90 קופץ ב-1.8%. מדדי הטכנולוגיה, הנפט והגז, ומניב חו"ל בולטים בעליות של יותר מ-2% כל אחד. מחזור המסחר מסתכם בכ-356 מיליון שקל בלבד.

קבוצת דלק קופצת ב-6%, נייס עולה ב-4%, נובולוג  ב-5.7%, ולייבפרסון ב-21%. עוד בולטות בעליות סקופ, אזורים , מבנה  ואלקטריאון  שמשלימה התקדמות של יותר מ-140% מתחילת השנה.

12:15

העליות בבורסה נמשכות: מדד ת"א 35 עולה ב-1.2%, ות"א 90 קופץ ב-1.7%. מדדי הטכנולוגיה, מניב חו"ל והדואליות בולטים בעליות של יותר מ-2% כל אחד.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-255 מיליון שקל, כשהבנקים מרכזים את המחזורים הגבוהים ביותר - ובראשם הפועלים ולאומי  שמתקדמים בכ-0.7%.

בשוק האג"ח נרשמות עליות של 0.3% למדדי תל בונד הקונצרניים, מדד תל גוב שקלי 10+ של הממשלתיות לטווחים ארוכים מטפס ב-0.7%, בעוד שהאג"ח הממשלתיות קצרות-הטווח נסחרות ביציבות. תשואת האיגרת ל-10 שנים 4.08%.

11:30

אנדימד  דיווחה כי חברת סרנדיה הגישה כנגדה בקשה לרשות הסחר הבינ"ל לאסור יבוא לארה"ב של מוצרים שהיא מוכרים ומפרים לכאורה פטנטים של סרנדיה. בנוסף הוגשה תביעה בגין הפרת הפטנטים כנגד חברה נכדה אמריקאית של אנדימד, בבית המשפט הפדרלי בדלאוור. החברה ציינה שהתביעה הוגשה כנגד 12 חברות נוספות לצד מספר תביעות מקבילות. עוד ציינה שהיא בוחנת את הטענות ואין ביכולה כרגע להעריך את תוצאות ההליך או השלכותיו.

10:50

מגמה חיובית בבורסה, לאחר עליות חדות שנרשמו בוול סטריט בשישי:  מדד ת"א 35 עולה ב-1.2%, ת"א 125 מוסיף 1.3%, ות"א 90 מתחזק ב-1.5%. מדד הטכנולוגיה בולט עם עלייה של 2.1%, ומניב חו"ל קופץ בכ-2.6%.

עליות בולטות רושמות, בין השאר, לייבפרסון, לוינשטין נכסים , ורידיס , נייס , נכסים ובנין , ישראל קנדה , פריון ואלקטריאון .

חברת הנדל"ן פרשקובסקי  עדכנה הבוקר כי במהלך פברואר מכרה 30 יחידות דיור ב-74.7 מיליון שקל (לא כולל מע"מ). 

האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים מזנקות בכ-1.3%, ומדדי התל בונד המרכזיים עולים בכ-0.4%. 

10:01

המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית: מדד ת"א 35 עולה ב-1.5%, ת"א 125 מוסיף 1.3%, ות"א 90 מתחזק ב-0.8%. בקרב המדדים הענפיים בולט מדד הבנקים עם קפיצה של יותר מ-1%, מדד הטכנולוגיה שמזנק ב-1.7% ומדד הדואליות שעולה ב-1.8% לאחר המגמה החיובית החזקה בוול סטריט ביום שישי.

 גם בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמות עליות, כאשר השקליות לטווחים ארוכים מטפסות ב-0.5% עד 1%, ותשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת ל-4.07%.

קבוצת דלק  בולטת בעלייה של כ-4% בראש מדד ת"א 35 (ובהתאם גם מדד הנפט וגז קופץ בכ-1.2%), היחידה במדד הדגל שרושמת ירידה (קלה, של 0.2%) היא טאואר .

אל על  מטפסת ב-2%. החברה דיווחה בליל חמישי כי הצעת הרכש של בעלת השליטה (44.9%) כנפי נשרים לרכישת 5% שונתה למחיר של 4 שקלים למניה - פרמיה של כ-5% על המחיר הקודם ועל מחיר הבסיס של המניה הבוקר, 3.81 שקלים. חברת התעופה תצטרך להשיב להצעה עד יום חמישי הקרוב.

09:55

בנק דיסקונט  הודיע כי חתם הבוקר על מזכר הבנות לא מחייב עם החברה האנגלית איזיבוב (Ezbob), להקמת מיזם להעמדת אשראי צרכני ואשראי לעסקים קטנים ובינוניים, ללקוחות כל הבנקים, באמצעות חברה שתהיה בשליטת הבנק (70%, תאגיד עזר). הבנק צפוי להזרים לחברה 150 מיליון שקל, ובנוסף להעמיד לרשותה מסגרות הוניות/הלוואות בעלים נוספות, למשיכה עתידית במקרים מסוימים. כמו כן צפוי הבנק להעמיד מסגרות אשראי בתנאי שוק לחברה.

רציו פטרוליום  דיווחה כי חתמה על הסכם שת"פ עם המשרד הלאומי המרוקאי להידרוקרבונים ומכרות (ONHYM), לחיפוש והפקה בשטח בלוק דאח'לה אטלנטיק. רציו גיברלטר תחזיק ב-75% מזכויות הרישיון ו-ONHYM ב-25%.

08:30

שופרסל  ועמית זאב, מנכ"ל יינות ביתן לשעבר, חתמו על הסכם להשקת רשת SPAR. על פי ההסכם, תוקם חברה משותפת שתוחזק ע"י שופרסל (19.9%) וזאב (80.1%) שלה יוענק זיכיון להפעלת חנויות תחת המותג SPAR, וכן ליבוא ושיווק בלעדיים של מוצרי SPAR בישראל שיימכרו גם בשופרסל. מזכר הכוונות נחתם ביולי האחרון.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

מדד הדופק של המשק הישראלי של גלובס ולוסיד קפיטל מציג תמונת מצב יומית אובייקטיבית של השווקים, שמתעדכנת ומתפרסמת מדי יום באתר גלובס. בלוסיד ציינו כי השבוע שעבר בבורסה ובשקל היה רגוע יחסית, אך שוק האג"ח (ובייחוד הפער בין תשואות האג"חים הישראלית והאמריקאית) מאותת על מגמה מדאיגה. "אנו עדיין במקום לא טוב. הפער לא מבשר טובות עבור הכלכלה הישראלית, והשבוע הוא יהיה המדד שידרוש מאיתנו הכי הרבה תשומת לב", אומרים בלוסיד.

המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית לאחר העליות בוול סטריט בסופ"ש. הדואליות חזרו עם פערי ארביטראז' חיוביים ברובן, וצפויות לתרום עלייה של 0.7% למדד ת"א 35. נייס  בולטת לטובה עם פער חיובי של 3.8% וכן נובה  עם פער של 3.5%, איי.סי.אל  ואורמת  גם צפויות לטפס בשל פערים של יותר מ-2%.

מחוץ למדד לייבפרסון  תרכז עניין רב לאור פער חיובי חזק של כמעט 25% (וכן סייברוואן  עם פער של 13%). לייבפרסון זינקה בכ-20% בארה"ב ביום שישי לאחר שהאנליסט ג'ף ואן רי מקרייג-האלום שדרג המלצתו מ"החזק" ל"קנייה" והעלה את מחיר היעד של המניה ל-15 דולר, שאם יושג פירושו שיפור של 30% לעומת הרמה הנוכחית.

מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בשבוע החולף ב-0.3% וב-3.6% בהתאמה, מדד ת"א-קלינטק צנח ב-6.1% ומנגד, מדד הבנקים ומדד הנפט וגז עלו בכ-1.2% ובכ-0.8% בהתאמה. 

ביום שלישי הקרוב הבורסה תהיה בחופש לרגל חג פורים, אך עונת הדוחות כבר מורגשת בתל אביב. הדוחות התחילו לטפטף אך השבוע צפויה יריית הפתיחה ה"רשמית" עם דיווח תוצאות הבנקים, הראשון שבהם הפועלים  שיפרסם ביום חמישי. לפניו ידווחו במהלך השבוע דניה סיבוס, סלקום, בזן ובאטמ, בין היתר.

בוול סטריט נרשמו עליות חזקות ביום שישי. הדאו ג'ונס עלה ב-1.2%, ה-S&P 500 טיפס ב-1.6%, והנאסד"ק זינק ב-2%. כל המדדים גם סיימו את השבוע כולו בירוק: הדאו ג'ונס עלה ב-1.8% וסיים רצף הפסדים של ארבעה שבועות, וגם מדד ה-S&P 500 נסגר בעלייה של 1.9% בשבוע החיובי הראשון שלו בארבעת השבועות האחרונים. הנאסד"ק סיים את השבוע בעלייה של 2.6%.

2. שוק החוב

בשוק האג"ח המקומי המגמה נותרה שלילית גם ביום המסחר האחרון של השבוע שעבר. מדדי תל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של 0.3%-0.5%, ומדד תל גוב שקלי 10+ הממשלתי לטווחים ארוכים נפל ב-1.2%. האיגרות הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של 1% עד 1.4%, ותשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה ל-4.16% בקירוב.

בשבוע שעבר מדד תל גוב-שקלי 10+ צנח ב-4.3%. מדד תל בונד דולר ירד בסיכום שבועי ב-0.6%, חרף התחזקות הדולר ביחס לשקל בכ-0.8%.

בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמו ביום שישי עליות חדות בדומה למגמה בשוק המניות, ותשואות האג"ח הממשלתיות צנחו. התשואה על האיגרת ל-10 שנים ירדה מתחת לרף של 4% וננעלה על 3.95%, ותשואת האג"ח לשנתיים ירדה ל-4.86%.

3. שוקי הסחורות ומטבעות

בשוק הסחורות מחירי הנפט עלו ביום שישי בכ-1%, לאחר שסוכנות רויטרס דיווחה כי איחוד האמירויות הערביות לא מתכננת יציאה מארגון מדינות יצוא הנפט (OPEC) - בניגוד לדיווח קודם של ה"וול סטריט ג'ורנל". החוזים העתידיים על הברנט עלו ב-0.9%, ל-85.5 דולר לחבית, והחוזים העתידיים על הנפט הגולמי האמריקאי (WTI) עלו ב-1.3%, ל-79.2 דולר לחבית.

מחירי הזהב טיפסו לשיא שלהם זה כשבועיים ביום שישי, בעלייה השבועית הגדולה ביותר שלהם (2%) מאז אמצע ינואר. מחיר הזהב כעת 1,862 דולר לאונקיה.

במט"ח, שער הדולר היציג עלה ביום שישי ב-0.6% לרמה של 3.66 שקלים, האירו והליש"ט עלו ב-0.4% וב-0.6% בהתאמה, ושעריהם היציגים נקבעו על 3.88 ו-4.39 שקלים בהתאמה. לאחר קביעת היציג הדולר נותר ללא שינוי, ואילו האירו והליש"ט עלו ב-0.2% וב-0.4% נוספים בהתאמה, ל-3.89 ו-4.41 שקלים.

בזירת הקריפטו נרשמו ירידות חדות ביום שישי. הבוקר הביטקוין יציב ברמה של 22.4 אלף דולר, והאת'ריום גם כמעט ללא שינוי על 1,570 דולר.

4. מאקרו

הבוקר פורסם כי סין קבעה יעד צמיחה של "בסביבות 5%" לשנת 2023, על פי דוח העבודה הממשלתי של ראש הממשלה שפורסם לפנות בוקר. סין גם קבעה יעד של 3% למדד המחירים לצרכן, ויעד של שיעור אבטלה של 5.5%.

בימים שלישי ורביעי ב-17:00 שעון ישראל צפוי יו"ר הפד ג'רום פאוול לשאת דברים בפני הוועדה הכלכלית המשותפת בוושינגטון, וכן יתנהל שלב שאלות ותשובות שכמו תמיד עשוי לטלטל את השוק. ביום שישי יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב שגם ישפיע על המתרחש בשווקים. הצפי הוא לתוספת של 210 אלף משרות בפברואר ושיעור אבטלה של 3.4%, בדומה לחודש ינואר.

עוד השבוע: ביום שני יפורסמו נתוני אינפלציה בשוויץ, נתוני מכירות קמעונאיות בגוש האירו ומדד מנהלי הרכש במגזר הבנייה בבריטניה. ביום שלישי יפורסמו החלטת ריבית, נתוני מכירות קמעונאיות ונתוני יבוא ויצוא באוסטרליה. ביום רביעי יפורסמו נתוני צמיחה בגוש האירו (כאשר צפויה עלייה של 0.1% בתמ"ג הרבעון הרביעי, קצב עלייה שנתי של 1.9%). ביום חמישי יפורסמו נתוני צמיחה ביפן, מדד המחירים לצרכן בסין, בשישי תפורסם החלטת הריבית ביפן, נתוני צמיחה בבריטניה וכאמור דוח התעסוקה בארה"ב.

5. תחזית

ג'ון מאייר מנהל השקעות ראשי ב-Global X, אומר שדוח התעסוקה בארה"ב, שיתפרסם כאמור בשישי, עשוי להצביע על התקררות לאחר ההפתעה כלפי מעלה בדוח שפורסם בחודש שעבר.

"היחס בין משרות המצויות בשפע לבין משרות קשות להשגה עדיין מצביע על שוק תעסוקה חזק ועשוי לדחוף את המשכורות מעלה. ואולם, הירידה בהיקף ההתפטרויות דווקא מסמנת על האטה בצמיחת השכר. גם הירידה בהיקף המשרות הנפתחות והאצת גלי הפיטורין עשויות להשתקף בדוח התעסוקה. לדוח, מטבע הדברים, תהיה השפעה על הציפיות לגבי מדיניות הפד. נכון ל-2 במרץ, השוק מתמחר ריבית סופית של 5.5%, והחוזים העתידיים משקפים עלייה בציפיות הריבית על רקע נתוני האינפלציה העיקשים, וזאת בניגוד למגמה שראינו בינואר ואשר הובילה לעליות שערים בשוק המניות.

"האינפלציה היא בעיה כלל-עולמית, ובכלל זה גם באירופה, שבה פורסמו בשבוע שעבר נתוני אינפלציה גבוהים מהמצופה בגרמניה ובצרפת, מה שצינן את התקווה של המשקיעים כי התייצבות מחירי האנרגיה מביאה להתמתנות האינפלציה. מקוד תשומת הלב כעת הוא לישיבתו הבאה של הבנק של אירופה (ECB), שתתקיים ב-16 במרץ. לפי שעה, השוק צופה העלאת ריבית נוספת של כחצי אחוז. השוק מתחיל להתרגל לרמות הריבית הגבוהות ולהאטה בצמיחה. מהלכי מדיניות מוניטרית מחלחלים לכלכלה באיחור של מספר רבעונים. עם זאת, זו עשויה להיות שנת מפנה, מאחר שהירידה בשוויים של המניות מייצרת הזדמנויות, בייחוד בקרב חברות איכותיות שמסגלות להשקיע בצמיחה שלהן".

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:
1. הסחרור של חנן מור: כך אילץ שוק ההון את טייס האפאצ'י לבצע נחיתת חירום על חורבות שדה דב | ניתוח
2. וורן באפט מציג: כך הפכתי מניה של 19 דולר לחצי מיליון
3. יותר מ־20 שנה הפד עיצב את כוחות השוק. עכשיו הגיע המחיר