הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסת ת"א; ת"א 90 עלה ב-1%, ת"א בנייה קפץ ב-1.8%

ת"א 125 עלה ב-0.3%, ות"א 35 ננעל ללא שינוי • בנק דיסקונט בחר בראש החטיבה הבנקאית אבי לוי לתפקיד המנכ"ל • הנפט מטפס לאחר הודעת סעודיה כי תחתוך את התפוקה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בעליות. ת"א 90 קפץ ב-1%, ת"א 125 עלה ב-0.3%, ות"א 35 ננעל ללא שינוי. מדד הבנקים איבד 0.2%, ות"א ביטוח ירד בכ-0.8%. ת"א נדל"ן הוסיף 1.5%, ות"א בנייה קפץ ב-1.8%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.86 מיליארד שקל.

בין המניות שבלטו בעליות במסחר היו אלקטריאון , ארד , ישראל קנדה , פוקס , דלק רכב , אזורים , דלתא גליל  ומגה אור 

בין המניות שבלטו בירידות היו לייבפרסון , קרסו מוטורס , אל על  והפניקס .

16:45

חברת אנלייט , שפועלת בתחום הייזום, הפיתוח והייצור של חשמל מאנרגיה מתחדשת, הודיעה שחתמה על הסכם עם חברת אמדוקס למכירת חשמל "ירוק" שיפעיל את הקמפוס החדש ברעננה של ענקית התוכנה. ההסכם בין החברות נחתם לתקופה של כ-12 שנים.

16:25

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו במגמה חיובית. ת"א 35 נסחר ללא שינוי, ת"א 125 עולה ב-0.2% ות"א 90 מטפס ב-0.7%. מדד הבנקים מאבד 0.2%.

דירקטוריון דיסקונט  הודיע כי בחר אבי לוי לתפקיד מנכ"ל הבנק. לוי שהצטרף לבנק ב-2011 מכהן כיום כראש החטיבה הבנקאית.

נגיד בנק ישראל הודיע היום כי החליט למנות את דני חחיאשוילי למפקח על הבנקים.  חחיאשוילי מכהן כראש אגף טכנולוגיה וחדשנות ושימש כאחד מחמישה סגנים למפקח הנוכחי.

בין המניות הבולטות נמצאות ארד , אזורים , פוקס , דלתא גליל  ודלק רכב . בירידות בולטות לייבפרסון , ישראייר גרופ , קרסו מוטורס , אלקטרה צריכה  והראל השקעות 

14:28

המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 125 עולה ב-0.4% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.9%.

ירידות בולטות רושמות מניות קרסו מוטורס , נאייקס , אלקטרה צריכה , הבורסה לניע בתא  ודוראל אנרגיה .

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-0.3% מול השקל ונסחר סביב 3.73 שקלים והאירו נחלש בכ-0.8% ונסחר סביב 3.99 שקלים. 

13:00

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. מדד ת"א נפט וגז עולה ב-1%. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.9%.

עליות בולטות רושמות בין השאר ורידיס , פוקס , נפטא , דלתא גליל , פרשקובסקי , דלק רכב  ואזורים .

בשוק האג"ח, מדדי תל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות של עד 0.1% וגם שוק החוב הממשלתי נסחר במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10+ עולה ב-0.3%. 

חברת גוטו , העוסקת בהפעלת שירות שיתוף כלי רכב מדווחת על רכישת 15% מהון מניות חברת שגריר לפי מחיר מניה של 3.98 ₪, אשר מהווה פרמיה של חמישה אחוזים מעל מחיר השוק. 

10:45

המדדים המרכזיים נסחרים במגמה חיובית בהובלת מדד ת"א נפט וגז שעולה ב-0.7%. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ומדד ת"א 90 מוסיך כ-0.6% לערכו.

חברת הטכנולוגיה באטמ , העוסקת בפיתוח מערכות תקשורת וסייבר ומכשור רפואי לבדיקות מעבדה, הודיעה הבוקר כי זכתה בחוזה לחמש שנים עבור פלטפורמת ה-Edgility שלה למיחשוב קצה, מול ספק מוביל של שירותי קישוריות חירום בצפון אמריקה. הפלטפורמה עתידה לתמוך בשירותי החירום 911 ו-988 בארצות הברית.

10:10

פתיחה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, מדד ת"א 90 יורד ב-0.2%, ת"א נפט וגז עולה ב-0.5% ות"א ביומד עולה ב-0.3%.

בולטות לחיוב מניות דלק קבוצה , אנרג'יאן , כלל  ואלביט מערכות .

מנגד ירידות בולטות רושמות קרסו מוטורס  שמאבדת 8.0% מערכה, תדיראן גרופ , סלקום ומג'יק .

08:33

השקל מתחזק בפתיחת שבוע המסחר המקומי במט"ח. הדולר נחלש בכ-0.1% ונסחר סביב 3.74 שקלים והאירו נחלש בכ-0.8% ונסחר סביב 4 שקלים. 

07:44

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

לאחר שהבורסה של תל אביב פתחה את שבוע המסחר אתמול במגמה חיובית, היום צפוי המסחר להתחיל במגמה מעורבת.

אתמול ננעל מדד ת"א 35 בעלייה של כ-1.6%, מדד ת"א 90 זינק ב-2.7% ומדד ת"א 125 הוסיף כ-1.9% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים בלט בזינוק של 3.3%, ומדד הבנייה הוסיף כ-3% לערכו. גם ת"א פיננסים עלה ב-2.5% ומדד הביטוח עלה ב-2.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-804 מיליון שקל. 

את המחזורים הגבוהים ביותר ריכזו מניות הבנקים - לאומי , פועלים , מזרחי טפחות ודיסקונט. 

● ההייטקיסטים מעבירים את הפנסיה שלהם למעקב אחר מדדי וול סטריט ומרוויחים 

בורסות אסיה נסחרות היום בעליות, בהובלת מדד הניקיי שמזנק ב-1.8%. מדד ההנג סנג מטפס ב-0.5%, הקוספי ב-0.6% ובורסת שנחאי עולה בכ-0.1%. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב המגמה מעורבת.

● חושבים שוול סטריט תמשיך לעלות? הסטטיסטיקה לא לטובתכם 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי תל בונד הקונצרניים רשמו אתמול ירידות של עד 0.1% וגם שוק החוב הממשלתי ננעל בירידות. מדד תל גוב שקלי 10+ ירד ב-1.1%. 

תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ממשיכות לעלות. תשואת האיגרת ל-10 שנים מטפסת לכ-3.72% ותשואת האג"ח לשנתיים עולה ל-4.54% לאחר שקפצה ביום שישי ב-0.17% ל-4.51%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירתם השבועית כי "חשוב להביט קדימה על התהליכים הכלכליים הצפויים, בפרט בארה"ב. המדיניות המוניטרית המרסנת פועלת בפיגור אחרי הכלכלה הריאלית ומשקי הבית עדיין נהנים מעודפי חיסכון מתקופת הקורונה. מדד האינדיקטורים המובילים מצביע על התמתנות משמעותית או מיתון מתקרב. משבר הבנקים כבר הביא לצמצום באשראי. כאשר סימני המיתון יהיו יותר ברורים (כנראה במחצית השנייה של השנה) שוק האג"ח יגיב על ידי ירידת תשואות".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הפורקס העולמי, הדולר מתחזק בכ-0.1% מול האירו, הליש"ט והין היפני. 

בשוק הסחורות נרשמות עליות של 1.1%-1.3% במחירי הנפט הגולמי. מחירה של חבית נפט אמריקאי עולה ל-72.6 דולר (חוזה ליולי) ומחיר נפט מסוג ברנט מטפס ל-77 דולר לחבית. זאת לאחר שסעודיה הודיעה אתמול כי תפחית שוב את תפוקתה היומית ב-1 מיליון חביות ליום החל מהחודש הבא.

סעודיה הודיעה על קיצוץ נוסף בייצוא הנפט. איך זה ישפיע על המחירים בעולם? 
● הפיחות בשקל לא עוצר, אבל בשוק מעריכים: בנק ישראל לא יתערב, בינתיים  

לדברי רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, ההודעה של סעודיה "חשובה ורבת השפעות. מעבר למכסה המוצהרת, יש כאן איתות שלמפיקת הנפט הגדולה במדינות אופ"ק יש גבולות גזרה והיא לא תאפשר למחירים להמשיך לרדת - גם אם הירידה נובעת מקיטון של הביקוש לנוזל. סין טרם שבה לגמרי לאיתנה ומדינות המערב מתמודדות עם ריביות גבוהות והאטה כלכלית, כך שהביקוש לא צפוי להתאושש בקרוב. במצב דברים זה, מוכנה סעודיה לצמצם את הכמות הנסחרת בשוק ובלבד שהמחיר לחבית לא ימשיך לרדת".

"מעבר לאמירה זו, יש כאן השלכות נוספות. הלא אם מחיר הנפט ישוב לעלות (כפי שראינו בעקבות תגובת המחיר להודעה הסעודית), מדובר בגורם אינפלציוני שיקשה על הריביות לרדת וכך ימשיך להעיב על הביקושים בעולם - כולל לנפט. סעודיה יודעת זאת ותצטרך להתנהל בזהירות בהמשך. כמו כן, ככל שהריבית בארה"ב תצטרך להיות גבוהה יותר, או ירידתה תתעכב, הדולר עשוי להתחזק, מה שיוליך לירידה במחיר הנומינלי של הנפט, הנקוב בדולרים. בנוסף, יש לשים לב שרוסיה, בת הברית של סעודיה בקבוצת OPEC + וממפיקות הנפט הגדולות בעולם, לא התחייבה לעשות צעד דומה ושיקוליה מובנים. גם איחוד האמירויות קיבלה היתר להגדיל את התפוקה בשנה הבאה ולכן הדעות בתוך הקבוצה חלוקות. כשמדובר בקרטל, לכל חברה יש עניין להגדיל את התפוקה אם בעקבות החלטה קבוצתית על צמצום התפוקה המחיר עולה. כל זה מוסיף אי וודאות לשוק הנפט ולא מיטיב עמו. בשורה התחתונה, הודעת סעודיה עשויה לתת בוסט לטווח קצר למחירים, אך כל עוד הביקוש לא מתאושש, לא נראה כי זה יתורגם לעלייה חדה ומתמשכת", כותב מנחם.

4. מאקרו

היום פורסם בסין מדד מנהלי הרכש לתחום השירותים לחודש מאי, שהגיע ל-57.1 נק' לעומת צפי ל-55 נק'. בהמשך היום יתפרסמו גם באירופה ובארה"ב מדדי מנהלי הרכש לתחום השירותים לחודש מאי, בגרמניה יתפרסם המאזן המסחרי ובשווייץ יפורסם מדד המחירים לצרכן.

בהמשך השבוע יפרסם הבנק המרכזי באוסטרליה את החלטת הריבית שלו, ובאירופה יתפרסמו נתוני המכירות הקמעוניות לאפריל.

5. תחזית

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של הפניקס, כותב בעקבות הנתונים שפורסמו בארה"ב ביום שישי כי עוצמתו של שוק התעסוקה האמריקאי "מפחית מהחשש לנחיתה קשה של הכלכלה. לשמחת המשקיעים ההידוק בשוק העבודה הצליח לקרות מבלי לגרור להאצת לחצי השכר, להיפך, אלה התקררו ומעבר לצפי, מה ששמר על ציפיות האינפלציה קדימה נמוכות (אלה לשנה בארה"ב מתחת ל-2%) וכך יאפשרו עדיין לפד לעצור את העלאות הריבית כבר החודש. מצד שני בהעלאות ריבית נוספות תומכים הסרת מכשולי תקרת החוב ומשבר הבנקים האזוריים בארה"ב (שנרגע מעט לאור חזרת פקדונות ועליית מניותיהם)".

לדבריו, "החלטת ריבית יוני של הפד עדיין קורעת את המשקיעים, אך נוטה כעת לאי העלאה, לפחות לחודש אחד. המפתח לגבי ההחלטה עשוי להגיע רק בשבוע הבא, עם פרסום נתון האינפלציה לחודש מאי ב-13 ביוני, כשלפי הערכות המוקדמות תיפול משינוי שנתי של 4.9% ל-4.1%. למרות הנפילה הצפויה, הפד יתמקד במדד הליבה שלה (כלומר, בניכוי סחורות אנרגיה ומזון) שצפוי עדיין להישאר מעל 5%. סימן השאלה הגדול לגבי הנתון יהיה סעיף הדיור שכרגע מחזיק את אינפלציית הליבה כמעט לבדו".