הקומדיה הזו על העלייה הרוסית הפכה להפתעה הטלוויזיונית של העונה

גיבורת "סובייצקה" היא סטודנטית למתמטיקה החיה בתל אביב, שחיה בקונפליקט עם התרבות הסובייטית של משפחתה • באמצעות דמות רשת שהיא עוטה, היא נחושה להשיב את הכבוד לקהילה שלה, ואגב כך היא מתעמתת עם הסטיגמות עימן התמודדה כל חייה • הדמות הראשית מבוססת על זו של דנה אברמוביץ', היוצרת והתסריטאית של הסדרה

סוזנה פפיאן ודניאל סטיופין ב''סובייצקה'' / צילום: מיכה בריקמן (באדיבות כאן 11)
סוזנה פפיאן ודניאל סטיופין ב''סובייצקה'' / צילום: מיכה בריקמן (באדיבות כאן 11)

על "סובייצקה"

זמינה לצפייה: כאן 11
ז'אנר: דרמה קומית
עונות: 1
פרקים: 8
משך פרק: כחצי שעה
יוצרת: דנה אברמוביץ'
שחקנים: סוזנה פפיאן, דניאל סטיופין, יבגניה דודינה, גרא סנדלר, לנה פרייפלד, פירה קנטור
שפה: עברית, רוסית
ציון IMDB:
8.3/10 (17 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 88%, קהל 64%

כשלושה עשורים חלפו מאז הגיעה לישראל העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, ורק עכשיו יש לתרבות הסובייטית ייצוג מכובד ומספק בטלוויזיה המקומית. הסדרה "סובייצקה" של "כאן 11" ו"ארצה הפקות" נותנת כבוד לדור הראשון, השני והשלישי של העולים מברית המועצות, עם דרמה שובבה ומשעשעת שבה הרוסית נשמעת בפה מלא מבלי להתנצל. "סובייצקה" מתמקדת בתרבות הסובייטית, אך היא בהחלט מכוונת לקהל הישראלי, כך שיכיר את השפה, המנהגים והמנטליות, וגם ישתקף בראי הביקורת החברתית שהסדרה מעמידה בפניו.

תקציר העלילה

ענת גולדנברג (סוזנה פפיאן) היא סטודנטית למתמטיקה החיה בתל אביב ומתנכרת לתרבות הסובייטית של משפחתה. הוריה, אלה וסמיון גולדנברג (יבגניה דודינה וגרא סנדלר) עלו מאזרבייג'ן ומתגוררים בבית שאן יחד עם סבתה (פירה קנטור) ואחיה סטס (דניאל סטיופין), מתכנת ואב טרי. אחרי תקרית בביטוח לאומי, בה צעקה ענת על פקיד שהתעמר באביה, היא הופכת לתופעת רשת ויראלית. באמצעות דמות רשת שהיא עוטה, העונה לכינוי "סובייצקה", ענת נחושה להשיב את הכבוד לבני התרבות הסובייטית, ואגב כך היא מתעמתת עם הסטיגמות והקונפליקטים מהם ברחה כל חייה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההקשר למציאות

בעשור הראשון שלאחר נפילת "מסך הברזל", עלו לישראל למעלה מ-800 אלף יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ-2021 בישראל חיים כיום כ-900 אלף יהודים עולי בריה"מ לשעבר. בשנתיים האחרונות נתון זה גדל אף יותר בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה: משרד ההגירה והקליטה דיווח על למעלה מ־44 אלף אנשים שעלו מרוסיה, אוקראינה ובלארוס.

3 דברים שכדאי לדעת

● דנה אברמוביץ', 29, היוצרת והתסריטאית הראשית של הסדרה, היא בוגרת לימודי תסריטאות וקולנוע באוניברסיטת תל אביב, וזהו הפרויקט הטלוויזיוני הראשון שלה. ענת, הדמות הראשית, מבוססת על אברמוביץ': גם היא, כמו ענת, נולדה באזרבייג'ן ועלתה עם הוריה לישראל כשהייתה בת שנה; גם היא גדלה בבית שאן; וגם היא החלה לימודי מתמטיקה, אך פרשה מהם אחרי חודש.

● עבור ענת סטילנסקי, 40, במאית הסדרה, זהו פרויקט עלילתי ראשון אחרי עבר עשיר בדוקו וריאליטי. בין השאר היא ערכה כמה מהעונות של "חתונה ממבט ראשון", ביימה את סרט הדוקו "השוטרים הנוקמים", ושימשה כעורכת ובמאית בסדרה "המתמחים". סטילנסקי עלתה לישראל כשהייתה בת 10 וגם שמה עוברת מאנה לענת כמו גיבורת הסדרה.

● השחקנית הראשית, סוזנה פפיאן, היא שחקנית תיאטרון וזהו התפקיד הטלוויזיוני הגדול הראשון שלה אחרי שורת תפקידים קטנים, בין היתר ב"כיפת ברזל", "בלקספייס" ו"רון". לצידה משחקים דניאל סטיופין ויבגניה דודינה. הראשון מוכר בזכות תפקידו כאנטולי בקומדיה המצליחה "קופה ראשית". השנייה היא שחקנית תיאטרון ידועה ומוערכת, זוכת פרס התיאטרון הישראלי, שהייתה מועמדת שש פעמים לפרס אופיר.

למה בחרנו בה

"סובייצקה" לא נופלת למשבצת מוכרת, והיא נעה בין סיטקום לדרמה לכל המשפחה. יש משהו מרענן בפורמט הזה, שמצד אחד קליל, מצחיק ולא מחייב, ומצד שני מצליח להביא לקדמת הבמה נושאים חשובים, כמו הגירה ועלייה, היטמעות בארץ, ופערים בין הדור הראשון לעלייה לדור השני.

סדרה לחזור אליה

ויקינגים: ולהאלה (2022)
זמינה לצפייה: נטפליקס
עונות: 2
פרקים: 16

סדרת בת של הדרמה ההיסטורית שהפיק ערוץ ההיסטוריה, "ויקינגים", המתרחשת כמאה שנה לאחר אירועי הסדרה המקורית, ועוקבת גם היא אחר דמויות ידועות בהיסטוריה של הוויקינגים הנורדים, בין השאר לייף איריקסון, פריידיס איריקסדוטיר, מלך נורווגיה האראלד השלישי והמלך "ויליאם הכובש". הסדרה מתרחשת בסוף עידן התרבות הוויקינגית בעקבות עליית הנצרות ברחבי אירופה, ומתארת את הקרבות והפוליטיקה בין הצדדים השונים. עם סם קורלט, פרידה גוסטבסון, ליאו סוטר וברדלי פריגרד.

סדרה לחכות לה

up still 
תהיה זמינה לצפייה: אפל טי.וי +
מתי: 22.9
עונות: 1
פרקים: 8

קומדיה בריטית העוקבת אחר ליסה ודני, זוג חברים ששניהם סובלים מנדודי שינה. כשהעולם הולך לישון, ליסה ודני משתפים אחד את השני בחרדות והפחדים המלווים את האינסומניה, וכן בדילמות קטנות ויומיומיות מחייהם. ליסה עובדת כמלצרית אך חולמת להיות מאיירת, ומגדלת את בתה הקטנה יחד עם בן זוגה. דני הוא עיתנואי רווק שהחרדות מהן הוא סובל מכשילות אותו. החוויות הליליות של השניים משעשעות ונוגעות ללב, ולאט לאט הם מבינים שייתכן והם יותר מסתם חברים. עם אנטוניה תומאס וקרייג רוברטס.