"ההתרסקות": בחזרה לתאונה האווירית באמסטרדם שהותירה אחריה סימני שאלה רבים

דרמה חדשה עוסקת באסון התעופה שהתרחש בתחילת שנות התשעים בהולנד: מטוס אל על, שנשא מטען עם חומרים מסוכנים, התרסק על ביילמר, שכונת עוני באמסטרדם • שרשרת מחדלים התגלתה לאחר מכן: נסיבות התאונה הוסתרו על ידי הרשויות; אנשים בלתי מזוהים הסתובבו בזירת האסון ותחלואים מסתוריים תקפו את תושבי השכונה • ועדה פרלמנטרית שחקרה את האירוע לא סיפקה את התשובות לשאלות הרבות שעלו ממנו

יוריק ון ווגנינגן (בתפקיד פייר הייבור) בסדרה ''ההתרסקות'' / צילום: באדיבות סלקום טיוי
יוריק ון ווגנינגן (בתפקיד פייר הייבור) בסדרה ''ההתרסקות'' / צילום: באדיבות סלקום טיוי

על "ההתרסקות"

זמינה לצפייה: סלקום TV
ז'אנר: דרמה
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 5
משך כל פרק: 50 דקות
יוצר: מייקל לינדרסט
שחקנים: תומאס הופנר, יוריק ון ווגנינגן, ג'וי דלימה
שפה: הולנדית
דירוג IMDB:
7.9/10 (527 מצביעים)

ב־4 באוקטובר 1992 התרסק מטוס מטען של אל־על היישר לתוך בניין מגורים בשכונת ביילמר שבאמסטרדם. 43 בני אדם נהרגו באסון, 40 דירות נהרסו כליל ו־135 דירות נוספות ניזוקו בשל האש שפרצה. הסדרה ההולנדית "ההתרסקות", שמשודרת בימים אלה בסלקום TV, חוזרת לטרגדיה שהכתה גלים ברחבי העולם ועוסקת בשרשרת המחדלים שהתגלו לאחר מכן: נסיבות התאונה שהוסתרו על ידי הרשויות; הימצאותם של אנשים לא מזוהים בסרבלים לבנים במקום ההתרסקות והתחלואה המסתורית שתקפה את תושבי ביילמר בשנים שאחרי ההתרסקות. הסדרה מסופרת מנקודת מבטם של שני עיתונאים שחקרו את האסון, בניסיון להבין מה היה המטען שנשא מטוס המטען הישראלי.

תקציר עלילה

הסיפור מתחיל בערב בו מטוס מטען מסוג בואינג 747 של אל־על התרסק על בניין מגורים, שאיכלס בעיקר מהגרים, בשכונת ביילמר בדרום־מזרח אמסטרדם. חודשים אחרי, שני עיתונאים מרשתות מתחרות, פייר הייבור (יוריק ון ווגנינגן) ווינסנט דקר (תומאס הופנר), חושדים שרשות התעופה ורשויות המדינה לא חושפות את האמת בנוגע להתרסקות ומחליטים לחקור את המקרה - תחילה בנפרד ולאחר מכן יחד. הם נרתמים למאבקה של תושבת ביילמר שרואה את שכניה מפתחים מחלות שונות לאחר ההתרסקות, בעוד המערכת הרפואית מסרבת להכיר באירוע כגורם למחלתם.

ביקורות מהעולם

"'ההתרסקות' מציגה את עצמה כדרמה שמחפשת צדק עבור הקורבנות, אך גם כתעלומה: מה קרה מאחורי הקלעים שהוביל לועדת חקירה ממשלתית? יוצר הסדרה מייקל לינדרסט מתמקד בפרטים הקטנים, ומכניס זווית ישראלית חשובה לסיפור. הסצנות החזקות ביותר הן בביילמר, כאשר הבמאים התעקשו לשלב תמונות ארכיון בעריכה - והצופה חוזר מיד ל־1992". (עומר לראבי, De Lagarde, 29.9)

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההקשר למציאות

הפרק החמישי והאחרון של הסדרה שודר בהולנד בתאריך המציין 30 שנה לאסון. הפרוטוקולים של ועדת החקירה הפרלמנטרית שחקרה את האירוע נגנזו ל־70 שנה, ולאורך השנים עדויות סותרות של גורמים שונים בהולנד - נציגי ממשלה, המשטרה, רשות התעופה, משרדי התחבורה והבריאות, וכן של חברת אל-על - ליבו תיאוריות קונספירציה רבות. אחת מהן נוגעת לאנשים בסרבלים לבנים שהגיעו לזירת ההתרסקות וחיפשו בין ההריסות, כך על פי עדותם של תושבי שכונת ביילמר.

נחמן קליימן, דובר אל-על בזמן האירוע, טען בפרק שעסק באסון בתוכניתו של בן כספית "הקשר הישראלי", שהגברים בסרבלים הלבנים היו אנשי צוות החילוץ ההולנדי. היו שטענו שאלו היו אנשי השירותים החשאיים הישראליים שניסו לחלץ חלק מהמטען, שכלל בין השאר קליעים, חלקי חילוף לטילים, ו-189 ליטר של דימתיל מתילפוספונט (DMMP), שהיה מיועד למכון הביולוגי בנס ציונה (דימתיל מתילפוספונט הוא כימיקל המשמש להכנת גז העצבים סארין, גז קטלני שסווג על ידי האו"ם כנשק להשמדה המונית, וייצור ואגירה שלו נאסרו ב־1993). תשובה חד משמעית לשאלה מי היו האנשים האלה לא ניתנה עד עצם היום הזה.

3 דברים שכדאי לדעת

● עמותה אזרחית בשם SchipholWatch דיווחה השנה כי "הסוכנות הסביבתית", גוף בינלאומי שאינו תלוי ברשויות ההולנדיות וממומן על ידי בריטניה, מצאה באדמת ביילמר שאריות של חומרים מסוכנים, 30 שנים אחרי האירוע.

● "ביילמר" הוא שמה של שכונת מגורים שנבנתה לאחר מלחה"ע השנייה, כשמצוקת הדיור באמסטרדם החריפה. היא נבנתה על ערכי ארכיטקטורה שוויצרית מודרנית השואפת לשלב מגורים, עבודה, תחבורה ופנאי. אלא שבסוף שנות ה־60 הביקוש לדירות במקום היה נמוך ושכר הדירה ירד, מה שהוביל את הממשלה עשור לאחר מכן לשכן שם מהגרים מסורינאם, מדינה באמריקה הלטינית שקיבלה את עצמאותה מהולנד ב־1975. מהר מאוד השכונה הפכה למוכת פשע ואבטלה. מייקל לינדרסט, יוצר הסדרה, אמר בריאיון: "לביילמר הייתה תדמית נוראה בזמנו. כן היה שם פשע, אבל היו שם גם חיים וחום. זו שכונה מלוכדת מאוד, שביטלו אותה אחרי האסון כיוון שהייתה מוזנחת".

● הרעיון לסדרה עלה במוחו של מייקל לינדרסט בזמן לימודיו בבית הספר לקולנוע, לפני 12 שנים. ב-2016 הוא קרא ריאיון עם וינסנט דקר, אחת הדמויות הראשיות בסדרה, שעד היום עובד ככתב סביבה בעיתון Trouw ההולנדי, והזמין אותו לקפה. לפני "ההתרסקות" לינדרסט יצר את המיני-סדרה "Turbulent Skies" העוסקת בחלוצי התעופה בהולנד ומייסדי חברת התעופה KLM.

ספוילר

לאחר שש שנות מאבק עיקש ומתוקשר, הוחלט בהולנד להקים ועדת חקירה פרלמנטרית ולתשאל את כל הגורמים שהיו מעורבים באסון. בדיוק כשאשא וויליאמס, דיירת השכונה שנלחמה עבור חבריה שהחלו לחלות לאחר ההתרסקות, עולה לדוכן כדי לתת את עדותה, מגיע לחבר השופטים שטר המטען "המקורי" מארצות הברית, המספק את ההוכחה שעל המטוס לא היו חומרים מסוכנים. בזאת מבטלת הוועדה את טיעוני התושבים בנוגע לקשר שבין התחלואים שלהם לבין החומרים שהיו במטוס שהתרסק.

למה בחרנו בה

הסדרה מצליחה להעמיד את ההיסטוריה כסיפור בלשי מוצלח ולחדד את ההיבט המסתורי שאופף את האסון, אולם החוזקה העיקרית שלה היא בהצגת הסיפור האנושי: מאבק תושבי השכונה נגד המערכת, והחתירה הבלתי מתפשרת שלהם לאמת ולצדק.

סדרה לחזור אליה

Fleabag
זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו
מספר עונות: 2
מספר פרקים: 12
משך כל פרק: 27 דקות

דרמה קומית בריטית עטורת פרסים, ביניהם באפט"א ואמי, העוקבת אחר פליבג, צעירה לונדונית משעשעת ומתוסבכת, אותה משחקת פיבי וולר־ברידג', שגם יצרה וכתבה את הסדרה. לאחר שפוקדת את חייה טרגדיה, פליבג מנווטת את דרכה בין מערכות יחסים בעייתיות, משפחה הזויה וניהול בית קפה כושל. אפשר להגיד עוד כל כך הרבה על הסדרה, אבל כל מילה מעבר ל"רוצו לראות אם פספסתם" באמת מיותרת. עם שאן קליפורד, אוליביה קולמן, ביל פטרסון ויו סקינר.

סדרה לחכות לה
שרברבי הבית הלבן

תשודר: HBO
מספר פרקים: 6
עתידה לעלות: 2023

במרכז הדרמה הפוליטית האמריקאית עומדת פרשת ווטרגייט, הפעם מנקודת מבטם של שני המוחות הפוליטיים שליוו את נשיא ארה"ב ריצ'רד ניקסון באותה התקופה: סוכן ה-CIA לשעבר הווארד האנט (וודי הארלסון) וסוכן ה-FBI לשעבר גורדון לידי (ג'סטין ת'רו). שמם של שני הסוכנים נקשר לפריצה למתחם ווטרגייט, שבסופו של דבר גרמה למפלתו של הנשיא שעליו ניסו כל כך להגן. הסדרה מבוססת על הספר "יושרה" (Integrity) שיצא ב-2007 מאת אגיל קרוג, שהיה יועצו של ניקסון וששמו נקשר אף הוא לפרשה.