"כסף מהיר": דרמת פשע מלאת אקשן שאתם צריכים לראות עכשיו בנטפליקס

העונה השנייה של הסדרה מתמקדת במסעם חסר המעצורים של יזמית הייטק שאפתנית ופושע כריזמטי אל העושר והיוקרה הנכספים • הסדרה מבוססת על סדרת ספרי מתח מצליחה שכתב סופר המתח השבדי, מהידועים בעולם, ינס לפידוס • כוחה של "כסף מהיר" הוא בליהוק יוצא הדופן של השחקנים, רובם מהגרים ובני מהגרים, בעלילה הריאליסטית ובגיבורים האותנטיים שלה

אווין אחמד (בתפקיד ליאה) ב''כסף מהיר'' / צילום: Gustav Danielsson / Netflix
אווין אחמד (בתפקיד ליאה) ב''כסף מהיר'' / צילום: Gustav Danielsson / Netflix

על "כסף מהיר"

זמינה לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: פעולה
מספר עונות: 2
מספר פרקים: 12
משך פרק: 52 דקות
מבוסס על: טרילוגיית "שטוקהולם נואר" של הסופר ינס לפידוס
יוצרים: אוסקר סודרלונד וינס לפידוס
שחקנים: אווין אחמד, דאדה פונגולה בוזלה, אלכסנדר עבדאללה
שפה: שבדית (עם כתוביות)
דירוג IMDB:
7.6 (10,000 מצביעים)
דירוג Rotten Tomatoes:
76%

לפני כחודשיים עלתה עונתה השנייה של "כסף מהיר", דרמת הפשע השבדית של נטפליקס המבוססת על טרילוגיית "שטוקהולם נואר" - שלושה ספרי מתח שכתב הסופר השבדי ינס לפידוס (jens lapidus) העוסקים בעולם התחתון בשבדיה. אירועי הסדרה, המתרחשת בשטוקהולם, קורים עשר שנים לאחר האירועים המתוארים בספרים, ומתמקדים במסעם של אשת עסקים מצליחה, פושע כריזמטי ונער מתוסבך, אל העושר והיוקרה הנכספים.

תקציר העלילה

ליאה (אווין אחמד) היא יזמית הייטק שלא בוחלת בשום אמצעי על מנת לפתח את הסטארט אפ שלה. בין היתר, על מנת להשיג את הממון לו היא זקוקה, ומהר, היא פונה לאנשי עסקים וגנגסטרים בולטים בעיר. אחד הטיפוסים המפוקפקים אליו היא פונה הוא אחיו של בעלה המנוח, ראש כנופיית פשע בשם ראבי (דאדה פונגולה בוזלה). מה שליאה חשבה שייגמר בהשקעה חד פעמית נגרר למסכת אלימות, איומים, פשעים פיננסיים ולבסוף גם מוות. העונה השנייה ממשיכה לעקוב אחרי התמודדותה של ליאה עם ההשלכות מעשיה, ואחר הצטרפותם של אסיר משוחרר וחבורה של נוער בסיכון לעסקי הפשע בשטוקהולם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורות מהעולם

"בסדרה יש את כל המתח, האמנות והסבלנות שיש בסדרות האהובות מאותו הז'אנר. מבט בין־דורי על העסקים והתאגידים בשטוקהולם, ספוג בסכנה וממוקד בכל המעורבים בהם. זו סדרה שתופסת חזק ולא עוזבת". (סטיב גרין, מגזין הקולנוע והטלוויזיה האמריקאי Indiewire, 22.9)

ההקשר למציאות

בסדרה עשרות דמויות שוליות נהרגות מירי מכוון או מקרבות ירי בין הכנופיות. במציאות, מתחילת השנה נורו למוות בשבדיה 48 אנשים על רקע אלימות פלילית. ביחס למדינות אירופה אחרות מדובר בנתון גבוה: הממוצע האירופאי עומד על 1.6 נרצחים למיליון תושבים. הסטטיסטיקה בשבדיה עומדת על ארבעה נרצחים למיליון תושבים.

ההקשר הספרותי

ינס לפידוס, 48, הוא עורך דין פלילי ומהסופרים השבדים המוכרים כיום בעולם. יחד עם אוסקר סודרלונד, הוא יצר את הסדרה "כסף מהיר". שלושת ספריו המרכיבים את טרילוגיית "שטוקהולם נואר", עוסקים בעולם התחתון של העיר. הספר הראשון בסדרה יצא ב־2006 ותורגם לכ־30 שפות, ביניהן גם עברית (הספר הופיע תחת השם "כסף קל" וראה אור בהוצאת כנרת זמורה ב־2013). בין השנים 2010-2013 טרילוגיית "שטוקהולם נואר" עובדה גם לטרילוגיית סרטים שבדיים. לפידוס מתארח בתוכניות טלוויזיה שבדיות כמומחה לסוגיות משפטיות.

עוד דבר שכדאי לדעת

הליהוק של הסדרה יוצא דופן, ודאי על רקע סדרות אירופאיות: רוב השחקנים הם בני מהגרים או מהגרים. אלכסנדר עבדאללה, שחקן ממוצא לבנוני, מגלם את סלים, חבר כנופייתו של ראבי. הוא נולד כג'יהאד והחליט לשנות את שמו לאלכסנדר. בריאיון לטלוויזיה הנורווגית הוא הסביר שהוא אוהב את משמעות השם ג'יהאד, "מלחמת קודש", אבל בגלל השימוש שטרוריסטים עושים במונח, החליט לשנות את שמו הפרטי. הכוכבת הראשית, אווין אחמד (המגלמת את ליאה), היא ממשפחה כורדית; דאדה פונגולה בוזלה, המשחק את הגנסטר ראבי, נולד בקונגו והיגר עם הוריו לשבדיה בגיל 5; לשחקנית הבריטית ואושיית הרשת אייאן אחמד, המגלמת את חברת הכנופייה נלה, שורשים בסומליה וג'יבוטי.

ספוילר

כוחו של ראבי הגנגסטר, גיסה של ליאה, נחלש עם הזמן. שחקנים חדשים נכנסים לתחום הסמים, ורבים ממי שהעריכו את פועלו, עזבו את עולם הפשע או נרצחו. בסוף הוא נשאר רק עם נלה (אייאן אחמד), חברת הכנופייה היחידה שנותרה נאמנה לו. לאחר ששותפו הקודם מסגיר את מיקומו לעבריין מתחרה, ראבי נורה למוות לנגד עיניה של ליאה.

למה בחרנו בה

בניגוד להרבה סדרות ריאליסטיות, שנוטות להעצים את הדרמה בצילום ובדיאלוגים, "כסף מהיר" אינה עושה את זה. ובכך כוחה: באיפוק ובצמצום. היא שופעת דיאלוגים אגרסיביים, אך לאלו אין משמעות נחבאת או מוסר השכל - הם מצייגים באופן אותנטי את האלימות של הרחוב. הסדרה חושפת את את המרדף אחר הכסף, שלוכד את כולם: את תלמיד התיכון, את סוחר הסמים וגם את המשקיע המבוגר של ליאה.


סדרה לחזור אליה 

תמונות מחיי הנישואין
זמינה לצפייה: יס HBO, הוט HBO, סלקום טיוי
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 5
משך פרק: 60 דקות

עיבוד עדכני לסדרה השוודית הנודעת של אינגמר ברגמן משנת 1973, שיצר וכתב חגי לוי (יוצר הסדרות "בטיפול", "הרומן" ו"הנערים") והפיקה HBO בשנת 2021. המיני־סדרה עוקבת אחר חיי הנישואין של מירה (ג'סיקה צ'סטיין) וג'ונתן (אוסקר אייזק). היא מתמקדת בפחדים וברצונות של כל אחד מבני הזוג, בבסיס לאהבתם, במה שדעך ביניהם עם הזמן ובמה שאולי עוד ניתן להציל.

סדרה לחכות לה
חאנשי
תהיה זמינה לצפייה:
הוט 3
עונה 1, 10 פרקים
תעלה ב־8.12

דרמה קומית ישראלית־אמריקאית. חאנשי (עליזה חנוביץ', יוצרת הסדרה והתסריטאית) היא יהודיה אורתודוקסית צעירה מברוקלין, שחיה את חייה כמצופה ממנה, ועתידה להתחתן דרך שידוך למנדי (דור גבירצמן). אולם רגע לפני החתונה, היא מחליטה להפתיע את משפחתה וחבריה, ולעשות עלייה לישראל בעקבות חלום ישן שלה: הציונות, או יותר נכון, הגברים הציוניים. חאנשי מגיעה לירושלים ויוצאת למסע פרוע ומצחיק בעקבות זהותה המינית והדתית. עם הנרי וינקלר (פונזי מ"ימים מאושרים"), קרוליין אהרון, אושרי כהן, נמרוד הוכנברג ורוני דלומי.