"פצ'ינקו": רב מכר בינלאומי שהפך לסדרה עתירת תקציב על שושלת משפחתית קוריאנית

במרכזה של הסדרה החדשה של אפל, שהושקעו בה 130 מיליון דולר, סיפורה של משפחה קוריאנית, למודת תהפוכות גורל, על פני כמאה שנים • עם צאתו בשנת 2017, נכנס הספר על פיו מבוססת הסדרה לרשימת רבי המכר של הניו־יורק טיימס • חמש חברות סטרימינג התחרו על זכויות הספר, אך רק אפל הסכימה לתקצב אותו בתקציב שהציבה יוצרת הסדרה

מתוך ''פצ'ינקו'' / צילום: אפל טיוי+
מתוך ''פצ'ינקו'' / צילום: אפל טיוי+

על "פצ'ינקו"

זמינה לצפייה: אפל טיוי+
ז'אנר: דרמה
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 8
משך פרק: 47-63 דקות
יוצרת: סו יו
שחקנים: יו־ג'ונג יון, קים מין־הא, לי מין־הו, ג'ין הא, נו סאנג־היון
שפה: אנגלית/קוריאנית/יפנית
דירוג IMDB:
8.4 (8,200 מצביעים)
דירוג Rotten Tomatoes:
97% (59 מבקרים)
93% (310 צופים)

"פצ'ינקו" היא מעין מכונת מזל, דומה ל"פינבול", המשמשת בעיקר להימורים. זה גם הדימוי בו בחרה מין ג'ין לי, סופרת רב המכר העולמי עליו מבוססת הסדרה "פצ'ינקו", כדי לתאר הגירה. מתכנני מכונת פצ'ינקו מעצבים אותה כך שהכדור לעולם לא יגיע ליעדו, משמע דנים את המהמרים לכישלון בלתי נמנע. כך גם ב"פצ'ינקו", הסדרה עתירת התקציב של אפל, שהושקעו בה 130 מיליון דולר: סיפור ההגירה מוצג כהליכה בעיניים פקוחות אל עבר גורל בלתי ידוע, בתקווה להצליח, אך בידיעה כמעט מוחלטת שייגמר בכישלון.

תקציר העלילה

לסדרה שני צירי עלילה מרכזיים. האחד מתרכז בחייה של נערה בשם סונג'ה, החיה בזמן הכיבוש היפני בקוריאה בתחילת המאה. היא חיה בכפר דייגים קטן בשם יונגדו. ורואה כיצד יפן כופה על מדינתה שלטון זר והופכת את רוב האזרחים לעבדים החיים באימה מתמדת. בנסיבות לא צפויות היא עוברת ליפן, שם היא הופכת למהגרת בארץ עוינת.

ציר העלילה השני, המתרחש רובו בסוף שנות השמונים, מתרכז בסלומון, הנכד של סונג'ה, שנולד ביפן למשפחה השומרת על מקורותיה הקוריאניים, ובגיל 15 עבר לאמריקה. בבגרותו, סלומון הופך לאיש עסקים. החברה שמעסיקה אותו שולחת אותו ליפן כדי לסגור שם עסקת ענק. ביפן הוא מתאחד עם סבתו סונג'ה ונעזר בה כדי לממש את העסקה.

ביקורות מהעולם

"מבחינת החזון שלה זו סדרה פורצת דרך, על ההיסטוריה של קוריאה בזמנים האכזריים שלה ובזמנים של ניצחון. תיזכר כציון דרך טלוויזיוני". (ג'ון פאוורס, NPR, אתר חדשות אמריקאי, 23.2)

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההקשר למציאות

בשלהי המאה ה־19, קוריאה היתה זירה משמעותית במאבקי הכוחות שבאזור: בריטניה, יפן, סין ורוסיה ניסו להשיג עליה שליטה. ב־1910 נחתם הסכם סיפוח מלא של קוריאה לשלטון יפני, וצורת הממשל החדשה היתה בעצם ממשלת בובות בחסות היפנים. 35 השנים בהן קוריאה הייתה תחת שלטון יפני נקראות בפי הקוריאנים "זמן ההשפלה". בשנים האלה היפנים שיעבדו את התושבים המקומיים לעבודות פרך, להקמת מפעלים ומסילות רכבת, וניצלו עשרות אלפי נשים בזמן מלחמה"ע השנייה לעבדות מין, סוגיה טעונה בחברה הקוריאנית עד עצם היום הזה.

3 דברים שכדאי לדעת

● לפי כתבה של ג'סטין מק'ורי ב"גרדיאן", על אף ההצלחה של "פצ'ינקו" בעולם המערבי ובקוריאה, ביפן הסדרה עברה מתחת לרדאר, ולא בכדי. על פי הכתבה, "פצ'ינקו" מעמידה את היפנים מול היסטוריה שהם היו רוצים להדחיק. עוד צויין בכתבה שעד היום ישנם גילויי גזענות וטינה כלפי צאצאי המהגרים הקוריאנים שהתיישבו בתחילת המאה ביפן.

● עם צאתו בשנת 2017, נכנס הספר "פצ'ינקו" אל רשימת רבי המכר של הניו־יורק טיימס, והיה מועמד מוביל לפרס הספר הלאומי של ארה"ב. חמש חברות סטרימינג התעניינו בקניית הזכויות ל"פצ'ינקו", אך רק אפל הסכימה לתקציב הענק שדרשה היוצרת סו יו, כ־130 מיליון דולר לעונה.

● אפל היא שחקנית חדשה יחסית בשוק הטלוויזיה בקוריאה הדרומית, ורק במרץ 2021 השיקה את הסדרה הדרום־קוריאנית המקורית הראשונה, "ד"ר מוח". לעומתה, בנטפליקס זיהו את הביקוש הגובר לתוכן דרום-קוריאני עוד קודם, ובשנת 2021 הודיעו על הגדלה עצומה בהשקעה שלהם בתוכן דרום קוריאני: מ־700 מיליון דולר בין השנים 2020-2015, ל־500 מיליון רק ב־2021. ההחלטה השתלמה להם, בעיקר בזכות הסדרה המצליחה "משחקי הדיונון".

ספוילר

סלומון מגיע לטוקיו כדי לסגור עסקה של שטח למלון חדש. הוא משוכנע שכיוון שבעלת השטח היא אישה מבוגרת קוריאנית, הוא יוכל לדבר אל ליבה בשפתה, וכך ישכנע אותה למכור את השטח. כשהאישה המבוגרת עומדת לחתום על עסקה ששוויה מיליארד יין יפני, היא לפתע נסוגה. היא מסבירה לסולמון שהאינסטינקט שלה מורה לה לא לחתום. בניגוד לכל היגיון בריא, סלומון מעודד אותה שלא להמשיך עם העסקה. בעקבות כך הוא מפוטר מהחברה בה הוא עובד ונשללת ממנו הוויזה לארה"ב.

למה בחרנו בה

הסדרה מצליחה להפוך את סיפור הכיבוש היפני בקוריאה לסיפור אוניברסלי על הגירה, שכל אחד יצליח להתחבר אליו - בין אם בגלל ניסיון אישי או בשל ההיסטוריה של אבותיו. "פצ'ינקו" מוכיחה שהגירה היא תמיד סיפור בין דורי, ולכל דור יש את הקשיים והשאלות שמלוות אותו ביחס אליה: עד כמה אני משתלב בעולם החדש, ועד כמה אני שומר על המסורת מבית הוריי? האם עליי להיאחז בעבר - או לתת סיכוי לעתיד? "פצ'ינקו" עוסקת בשאלות אלה תוך שהיא שומרת על הדמויות שלה קרובות ואנושיות, ונותנת הרבה כבוד לתרבות הקוריאנית. 

שתי סדרות שאסור להחמיץ 

סדרה לחזור אליה

מיינד האנטר
זמינה לצפייה:
נטפליקס
מספר עונות: 2
מספר פרקים: 19
משך פרק: 73-34 דקות

דרמת פשע המתרחשת בשלהי שנות ה־70 בארה"ב מאת הבמאי דייוויד פינצ'ר, שביים את "מועדון קרב". שני סוכני FBI, הולדן פורד, אותו משחק ג'ונתן גורף, וביל טנץ', אותו משחק הולט מקאלני, מפענחים תיקים לא פתורים בעזרת אפיון פסיכולוגי של הפשעים והפושעים. הסדרה בדיונית אך מבוססת על ספר בשם "Mindhunter: Inside the FBI's Elite Serial Crime Unit", המתאר אירועים אמיתיים.

סדרה לחכות לה

ברוכים הבאים לצ'יפנדיילס
תהיה זמינה לצפייה: הולו
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 8 פרקים
מתי עולה: 22.11

רוברט סיגל, האיש שכתב את "המייסד", הסרט על מקים "מקדונלדס", חוזר עם פרוייקט חדש העוקב אחרי עוד איש עסקים מצליח. סומן "סטיב" ברנג'י, אותו מגלם קומייל ננג'יאני (ששיחק בסרט "חולי אהבה" ובסדרה "עמק הסיליקון"), הוא איש עסקים אמריקאי־הודי שהקים את קבוצת ה"צ'יפנדיילס": קבוצת חשפנים גברים שהפכה לתופעה תרבותית בינלאומית. לאחר הסדרה הדוקומנטרית "קללת הצ'יפנדיילס" ששודרה ב"יס", הסדרה החדשה של "הולו" היא עוד הצצה, הפעם בסגנון דרמה ביוגרפית, לאחורי הקלעים של אימפריית החשפנים.