דרמה בריטית סוחפת ומרגשת על החלטה משפחתית הרת גורל

במרכז הסדרה "הכל בשבילה" הורים לילדה שנולדה עם מחלה חשוכת מרפא שהולכת ומדרדרת • כשמצבה הרפואי של בתם מידרדר, בית החולים ממליץ להוריה לנתק אותה מהמכשירים, מה שמעמיד אותם בפני החלטה הרת גורל

מימין: מייקל שין, ניאם מוריארטי ושרון הורגן ב''הכל בשבילה'' / צילום: BBC one
מימין: מייקל שין, ניאם מוריארטי ושרון הורגן ב''הכל בשבילה'' / צילום: BBC one

על "הכל בשבילה"

זמינה לצפייה: הוט
ז'אנר: דרמה
עונות: 1
פרקים: 4
משך פרק: 50־60 דקות
במאיות: מייקל קיילור
שחקנים: שרון הורגן, מייקל שין, נומה דומזווני, אליסון אוליבר, ניאם מוריארטי
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
7.6/10 (745 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 94%, קהל 60%

הסדרה הבריטית "הכל בשבילה" מבית BBC one המשודרת ב"הוט", התמקמה ברשימת הסדרות הנצפות ביותר כשעלתה ביוני האחרון בסטרימינג של ה־BBC. זאת הודות לשמות הגדולים שמובילים אותה, ובראשם יוצר הסדרה והמפיק בפועל ג'ק ת'ורן, זוכה חמישה פרסי באפט"א, שהרזומה שלו כולל, בין היתר, את הסדרות "סקינס", "חסרי בושה" ו"חומריו האפלים", ואת הסרטים "פלא" ו"אנולה הולמס". השחקנים הראשיים הם שרון הורגן ומייקל שין, שחקנים בריטים מוכרים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

תקציר העלילה

מארני (ניאם מוריארטי), בתם הקטנה של אנדרו (מייקל שין) ושל ניקי (שרון הורגן) נולדה עם ניוון שרירים, וכבר בגיל צעיר הרופאים איבחנו שהילדה לא תאריך ימים. כשמצבה הרפואי של מארני מידרדר, בית החולים ממליץ לנתק אותה מהמכשירים, מה שמעמיד את ניקי ואנדרו בפני החלטה הרת גורל. בעוד הם מתחבטים בשאלה מה הכי טוב עבור בתם, הסוגיה מגיעה לבית המשפט, שם מתבהר כי גם אם הצדדים לא מסכימים - כולם לטובת הילדה.

ביקורת מהעולם

"הכתיבה נותרת אנושית לכל אורך הסדרה, ומצליחה להישאר שנונה ומלאת חיים גם ברגעים שוברי לב. זו לא תוכנית שתרצו לראות עם תעלות דמעות מלאות" (13.6.23, ניק הילטון, "האינדיפנדנט").

ההקשר למציאות

הסדרה אינה מבוססת על מקרה אמיתי. יוצר הסדרה, ג'ק ת'ורן, אמר ל"וויילס אונליין" כי העובדה הזו שיחררה אותו ממחויבות לאמת מסוימת, וכך הצליח לספר סיפור עם מגוון תחושות ומורכבויות דרמטיות. עם זאת, עיתונים בריטיים דוגמת "הגרדיאן" ו"איוונינג סטנדרד" הזכירו בהקשר של הסדרה את המקרה של ארצ'י בטרסבי בן ה־12 מאנגליה, שנפצע קשות בשנה שעברה. המקרה של בטרסבי הגיע לבית המשפט, בו דנו אם לסיים את הטיפול תומך החיים שקיבל. לבסוף החליט השופט שטובת הילד תהיה לנתקו ממכשיר ההנשמה, לאחר שהיה שרוי במצב מוות מוחי במשך 5 חודשים.

3 דברים שכדאי לדעת

● כוכבת הסדרה, שרון הורגן, חוץ מהיותה שחקנית, היא גם יוצרת ותסריטאית. היא כתבה את "אחיות רעות" ששודרה באפל טי.וי+ ואת "קטסטרופה". הורגן בעצמה עברה חוויה קשה, כשלפני שנים אחת מבנותיה חלתה בדלקת קרום המוח ואושפזה מספר פעמים בטיפול נמרץ. להורגן בת גדולה שהייתה בריאה באותה תקופה, ומהחוויה הזו היא ייעצה ליוצר הסדרה, ג'ק ת'ורן, לשנות חלק מהסצנות המשותפות של ניקי, האם אותה היא מגלמת, והילדה הגדולה והבריאה קייטי (אותה מגלמת אליסון אוליבר). למעשה הורגן היא זו שעיצבה מחדש את מערכת היחסים של הדמויות.

● המונח המשפטי Best Interest הוא אחד משלושת העקרונות של האו"ם הנוגעים לזכויות הילד. העיקרון קובע שבכל מהלך המשפיע על קטין, אם הוא בחזקת משפחתו, רשויות הרווחה או רשויות אחרות, יש להעדיף את טובת הילד על פני כל שיקול אחר. במשפט הישראלי המונח תורגם ל"טובת הילד", ועיקרון זה מפורט במספר חוקים ופסקי דין. המשפטן וחבר הכנסת המנוח אבנר חי שאקי הוא זה שקבע את ההגדרה המקובלת כיום, לפיה טובת הילד היא "מכלול הסיכויים, כפי שהם נתפשים ומוערכים על־פי שיקולי בית המשפט.. להבטיח מרב הדאגה.. לצרכיו הגופניים, החומריים והנפשיים של הילד, בהתחשב בגילו ובצרכיו המיוחדים".

● הסדרה שודרה לראשונה בבריטניה ב־12 ביוני, בערוץ BBC one ובסטרימינג של ה־BBC, עם שני הפרקים הראשונים שיצאו יום אחרי יום. שני הפרקים האחרונים עלו לשידור כבר בשבוע שאחרי. על פי המגזין "דדליין", הסדרה זכתה ל־3 מיליון צפיות בכל שבוע. בספטמבר היא נמכרה לישראל, כמו גם לצרפת, אוסטרליה, הולנד, יוון, אירלנד והונג קונג.

למה בחרנו בה

מעבר להיותה דרמה משפחתית שבמרכזה דילמה הנוגעת לילדה גוססת, "הכל בשבילה" נוגעת בנושאים אקטואליים כמו יחסי דת ומדע, השפעות הכלכלה והמשפט על עולם הרפואה והיחס בחברה המערבית לחולי ולמוות. עם תצוגת משחק מפעימה וכנה של השחקנים הראשיים שרון הורגן ומייקל שין, וכתיבה שנותנת מקום לכאב - מדובר בסדרה מעוררת מחשבה, מחממת את הלב ושוברת אותו בעת ובעונה אחת.

סדרה לחזור אליה

לופן (2021) 

זמינה לצפייה: נטפליקס
עונות: 3
פרקים: 17
משך פרק: 45 דקות

סדרת מתח צרפתית שהייתה מועמדת לגלובוס הזהב. אסאן דיופ, (עומאר סי), בן למהגרים מסנגל ומנקה במוזיאון הלובר בפריז, הופך לגנב מדופלם. דיופ שואב השראה מדמות ספרותית בשם ארסן לופן, שודד ג'נטלמני, גיבור הרומנים והסיפורים הקצרים של הסופר הצרפתי מוריס לבלאן. כשבנו נחטף והוא מואשם בפשעים שלא ביצע - הוא יוצא למתקפה. לודיווין סנייה, קלוטילד הם, ארווה פייר וסופיאן גראב.

סדרה לחכות לה

שיעורים בכימיה 

תהיה זמינה לצפייה: אפל טי.וי+ (13.10)
עונות: 1
פרקים: 8

דרמה תקופתית המתרחשת בשנות ה־60 המוקדמות בארה"ב. השחקנית, זוכת פרס האוסקר, ברי לארסון ("חדר"), שגם הפיקה את הסדרה, מגלמת את אליזבת' זוט, כימאית הסובלת מיחס מזלזל מעמיתיה הגברים. לאחר שהיא מפוטרת מעבודתה, היא נענית להצעה להוביל תוכנית אפייה בטלוויזיה, כשהיא נחושה ללמד את הקהל הרבה יותר מהכנת עוגות. עם ג'ושוע הובר, קארין ווסט, האנה הורטון וקרוליין קול.