"סוסים איטיים": סדרת ריגול מלאת אקשן הממשיכה שושלת מפוארת של סיפורי מרגלים בריטיים

במותחן הבריטי של אפל טי.וי+, המבוסס על סדרת ספרי ריגול מצליחה, יש הומור מושחז, רגעים מאיצי דופק והופעה רבת עוצמה של הכוכב הראשי, גארי אולדמן • שתי העונות זכו לביקורות אוהדות ביותר, הן מהקהל והן מהמבקרים

גארי אולדמן בתפקיד (בתפקיד ג'קסון לאמב) ב''סוסים איטיים'' / צילום: אפל טי.וי+
גארי אולדמן בתפקיד (בתפקיד ג'קסון לאמב) ב''סוסים איטיים'' / צילום: אפל טי.וי+

על "סוסים איטיים"

זמינה לצפייה: אפל טי.וי+
ז'אנר: פעולה
מבוסס על: סדרת הספרים slough house מאת מיק הרון
מספר עונות: 2
מספר פרקים: 12
משך פרק: 40-53 דקות
תסריט: וויל סמית'
במאי: ג'יימס האוס
שחקנים: גארי אולדמן, ג'ק לאודן, קריסטין סקוט־תומאס, אוליביה קוק
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
7.9/10 (37 אלף מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
97% - מבקרים, 93% - קהל

המושג "סוס איטי" באנגלית הוא כינוי מזלזל לאדם טיפש, סוס מירוץ שלא היית שם עליו את כספך. זהו היחס לסוכני MI5, שירות הביון הבריטי, העומדים במרכז בסדרה "סוסים איטיים" - סוכנים המועדים להיכשל, שכבר עדיף שישבו במשרד ולא יעשו דבר. אלא שהסוכנים, מיואשים ככל שיהיו, לא מוכנים להשלים עם מצבם ויוצאים להוכיח את ערכם. שתי העונות של "סוסים איטיים", שמשודרות באפל טי.וי+, זוכות לביקורות אוהדות ביותר, הן מהקהל והן מהמבקרים.

תקציר העלילה

"סלואו האוס" הוא המקום אליו סוכני MI5 מגיעים כדי להישכח. זוהי שלוחה של סוכנות הביון בניהולו של ג'קסון לאמב (גארי אולדמן), סוכן עבר ציני ומריר. חטיפתו של נער פקיסטני מזעזעת את המערכת, וגורמת לסוכן הממורמר ריבר קרטרייט (ג'ק לאודן), אחד הסוכנים ב"סלואו האוס", להמרות את פיו של המנהל שלו, ולחשוף קשר נסתר בין שירות הביון לקבוצת ימין רדיקלי בבריטניה. גם בעונה השנייה קרטרייט חורג מתפקידו - לשבת בצד ולא להתערב - ומסתבך בפרשייה עם מרגלים רוסים.

ביקורות מהעולם

"זהו מותחן קונספירציה מסובך משולב עם קומדיה משרדית, ומתחברים בו בקלילות ריאליסטיות קודרת עם נגיעות אבסורדיות, שרק לעיתים רחוקות מחטיאות את המטרה. היא גם כוללת קאסט מצויין, כשלגארי אולדמן מצטרפים קריסטין סקוט־תומאס, ג'ונתן פרייס וג'ק לאודן - כולם נהדרים".
(מייק הייל, "הניו־יורק טיימס", 21.3.22)

ההקשר למציאות

ה-MI5, בדומה לשב"כ הישראלי, היא יחידת מודיעין המתעסקת בענייני פנים של בריטניה. מקורה בארגון שירות חשאי שהוקם ב־1569 על ידי סר פרנסיס וולסינגהם, שמאוחר יותר מונה למזכיר המדינה בתקופת אליזבת הראשונה. ב־1909 היחידה הוקמה במטרה לחשוף מרגלים גרמניים על אדמת בריטניה, ובזמן המלחמה הקרה ספגה ביקורת על חדירת מרגלים רוסיים לשורותיה. רק ב־1991 נחשף לראשונה המבנה הארגוני ומספר העובדים של היחידה, ועל פי האתר הרשמי כיום היא עוסקת בלוחמה בטרור, מאבק בנשקים כימיים וביולוגיים, סייבר וריגול בשטחי המדינה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3 דברים שכדאי לדעת

● את שיר הנושא של הסדרה, "strange game", כתב וביצע לא אחר מאשר סולן הרולינג סטונס, מיק ג'אגר. את השיר כתב ג'אגר יחד עם המלחין דניאל פומברטון, זוכה פרס אמי שהיה גם מועמד לאוסקר, לאחר שפומברטון התקשר וביקש ממנו להיות שותף ליצירת השיר.

● סדרת הספרים עליה מבוססת הסדרה, Slow Horses, כוללת 8 ספרים מרכזיים, וחמישה נוספים שמתרחשים באותו עולם אך אינם חלק מהסדרה. האדפטציה הטלוויזיונית הולכת כמקובל בהתאמה לסדר הספרים. מיק הרון, הסופר, סיפר בראיון ל-RadioTimes.com שהוא מרוצה מהגרסה של אפל, שנאמנה לדבריו לעלילת הספרים, ואת השינויים שנעשו הוא אישר בשמחה ולפעמים אף הציע אותם. בראיון עימו, גארי אולדמן ציין כי הרון לא התכוון שדמותו של ג'קסון לאמב תהיה משמעותית בספרים, אך מהרגע שהחל לכתוב אותו הבין כי לאמב מעניין מדי כדי לדחוק אותו הצידה.

● בסדרה מסבירים כי על הסוכן תמיד לפעול לפי "חוקי לונדון" אבל להיות מוכן שבכל רגע מישהו יארוב מאחוריו, בדומה ל"חוקי מוסקבה". את המונח האחרון טבע ג'ון לה קארה בספרי הריגול שלו, ואת המונח "חוקי לונדון" טבע מיק הרון בהשראת לה קארה בספריו.

למה בחרנו בה

"סוסים איטיים" מצליחה לאזן בין אקשן, דרמה וקומדיה, בצורה שלא הרבה סדרות מצליחות. היא ממשיכה שושלת מפוארת של סיפורי מרגלים בריטיים ועומדת במשימה באופן ראוי, תוך שהיא משלבת הומור בריטי מושחז וסרקסטי בדיוק ברגעים הנכונים. בדומה לשם שלה, שמבטא מתח בין מהירות לאיטיות, גם הקצב בה אינו אחיד ונע בקיצוניות בין שיחות איטיות וסצנות נמתחות, לבין תפניות בעלילה שצצות ללא הרף ורגעי אקשן מהירים ומאיצי דופק.

סדרה לחזור אליה 

גמביט המלכה (2020)
זמינה לצפייה: נטפליקס
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 7
משך פרק: 46-67 דקות

סדרת דרמה אמריקאית אודות ב'ת הרמון (אנה טיילור ג'וי), ילדה יתומה המתגלה כשחקנית שחמט מחוננת ומנסה לפרוץ למגרש המשחקים של המקצוענים. אלא שבתור נערה המתבגרת בשנות ה-60 באמריקה היא נתקלת במחסומים שמציב בפניה העולם הגברי. היא מצליחה להפתיע את כולם והופכת לסנסציה מקומית, לאומית ובילאומית, תוך שהיא מתמודדת עם טרגדיות משפחתיות. עם סופי מקשירה, תומאס סאנגסטר, רבקה רוט וקלואי פירי.

סדרה לחכות לה

ההיסטוריה של העולם, חלק 2 
תשודר: הולו (9.3)
מספר פרקים: 8

42 שנים אחרי צאת "ההיסטוריה של העולם, חלק 1", שהפך ברבות השנים לסרט פולחן, חברת הסטרימינג "הולו" הודיעה החודש שהחלק השני של יצירתו של הבמאי היהודי־אמריקאי מל ברוקס, היום בן 96, יצא כסדרה קומית בת שמונה פרקים. אלו יגוללו את ההיסטוריה של העולם במערכונים קצרים, דרך עיניהם של זיגמונד פרויד, אמיליה ארהרט, מרקו פולו, אברהם לינקולן, ישו ועוד. זו סדרה עתירת כוכבים, בין השאר: סת' רוגן, דני דה ויטו, ונדה סייקס ופמלה אדלון.