הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; פרטנר קפצה ב-6.5%, פורסייט בכ-19%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.4% ומדד ת"א 90 טיפס בכ-0.7% • בקרב המדדים הענפיים מדד הקלינטק בלט עם עלייה של כ-1.3% ומדד מניב חו"ל עלה ב-1.4% • מודי שפריר, אסטרטג ראשי בשווקים פיננסים בבנק הפועלים: "ממליצים לתת עדיפות לאפיק השקלי על פני האפיק הצמוד"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:31

יום המסחר בבורסה ננעל בעליות קלות. מדד ת"א 35 עלה בכ-0.4% ומדד ת"א 90 טיפס בכ-0.7%. בקרב המדדים הענפיים מדד הקלינטק בלט עם עלייה של כ-1.3% ומדד מניב חו"ל עלה ב-1.4%. מדד הבנקים, מנגד, ירד ב-0.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל.

פורסייט  זינקה בכ-19% לאחר שהחברה דיווחה היום על הסכם עם אלביט מערכות . על פי ההסכם, אלביט תמסחר את פתרון התוכנה של פורסייט, באופן בלעדי וגלובלי, באופן של רישיון תוכנה. הפתרון של פורסייט יוצע ללקוחות הקצה של אלביט כמרכיב במערכות סיוע מתקדמות לנהג לבטיחות נהיגה, וכן כפתרון לפלטפורמות חצי אוטונומיות ואוטונומיות בשווקי בטחון ובטחון פנים המשמשות כלי רכב צבאיים וביטחוניים בלתי מאוישים. פורסייט צופה הכנסות של עד 4 מיליון דולר, על פני תקופת ההסכם (5 שנים), עם הכנסות מובטחות מינימליות בסך 1 מיליון דולר במהלך תקופה זו. 

עוד בלטו בעליות אוגווינד , מהדרין , דיסקונט השקעות , פרטנר , דוראל אנרגיה , אפולו, לאונרדו , קמטק , אקרו , פריון ודוניץ.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים שמרו על יציבות. במקביל, אגרות החוב השקליות הממשלתיות ארוכות הטווח רשמו ירידות קלות של כ-0.3%.

16:20

נמשכת המגמה החיובית בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.5% ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.6%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א קלינטק מוביל את המגמה החיובית ומזנק בכ-2.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

אלקטריאון ממשיכה במומנטום החיובי, מרכזת מחזורי ענק ועולה בעוד 9%. עוד בולטות בעליות ביו דבש , דיסקונט , פורסייט , אוגווינד , קליל  ואפולו.

מנגד, ירידות בולטות רושמות אבוג'ן , עלבד, זוז פאוור  וסיפיה וויז'ן .

15:00

נמשכת המגמה החיובית בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.7% ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.8. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א קלינטק מוביל את המגמה החיובית ומזנק בכ-2.3%. 

את מחזור המסחר הגבוה בבורסה מרכזת מניית פועלים , יחד עם מניית לאומי ומניית בזק .

את המגמה החיובית בבורסה מובילות מניות דוראל אנרגיה , אפולו פאוור , או פי סי אנרגיה  ואלקטרה נדלן .

חברת נקסט ויז'ן , העוסקת בפיתוח וייצור מצלמות יום ולילה מיוצבות לכלי רכב וכלי טיס, דיווחה לפני זמן קצר על קבלת הזמנות מלקוח של החברה לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים בשווי של כ-1.4 מיליון דולר. עוד דווח כי נקסט ויז'ן תספק את מלוא ההזמנה במהלך 2023. 

גם חברת קומפיוגן  מרכזת עניין לאחר שהחברה, העוסקת במחקר ופיתוח של תרופות אימונותרפיה לסרטן, הודיעה היום כי זכתה בהליך ההתנגדות לפטנט האירופאי עבור PVRIG, שהוגשה על ידי GSK וצד שלישי. דר' ענת כהן-דייג, נשיאת ומנכ"לית קומפיוג'ן הגיבה לדיווחים וציינה: "אנחנו שמחים על ההחלטה של החטיבה להתנגדויות במשרד הפטנטים האירופאי, שפסקה לטובת השארת התביעות הרחבות של הפטנט כפי שאושרו. החלטה זו תומכת באסטרטגית הפטנטים שלנו בנוגע למטרות תרופתיות חדשות".

13:51

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4% ות"א 90 עולה ב-0.6%. ת"א 125 מוסיף לערכו כ-0.4%.

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול הדולר בכ-0.6% ונסחר סביב 3.691 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 4.078 שקלים.

תנודתיות בשוק המט"ח: הדולר שוב מתחזק מול השקל 

חברת בזק  מדווחת לפני זמן קצר כי חברת הבת שלה, פלאפון, זכתה בתדרים במסגרת מכרז תדרי 26 ג'יגה. עוד דווח כי הקצאת התדרים כאמור תאפשר לפלאפון, בין השאר, הרחבת מגוון השימושים המתקדמים ברשת הסלולרית בטכנולוגית דור 5, בדגש על רשתות פרטיות ושירותים מתקדמים הדורשים קצב גלישה גבוה במיוחד, כגון מתחמי בתי חולים. 

12:50

מתחזקות העליות בבורסה: ת"א 35 עולה בכ-0.4% ות"א 90 מוסיף כ-0.6% לערכו. בולט לחיוב מדד ת"א קלינטק שמזנק בכ-1.7%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות של כ-0.1%. במקביל, אגרות החוב הממשלתיות ארוכות הטווח נסחרות בירידות קלות של כ-0.3%.

מניית חברת פורסייט , העוסקת במחקר ופיתוח של מערכות ראיה ממוחשבת לרכב ומערכות למניעת תאונות דרכים, מרכזת עניין לאחר שדווח כי החברה הודיעה על הפסקת המסחר במנייה לצורך דיווח מהותי. 

11:44

המסחר בבורסה מתנהל בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.2%.

בולטות לחיוב מניות דוראל אנרגיה , לוינשטין נכסים , אפולו פאוור  וריטיילורס .

חברות רציו יהש  וניו-מד אנרג יהש  דיווחו לפני זמן קצר כי הגיש הצעה במסגרת ההליך התחרותי הרביעי לקבלת רשיונות לחיפושי גז טבעי במימי ישראל, אשר פורסם על ידי משרד האנרגיה והתשתיות. 

10:32

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, מדד ת"א 90 עולה בכ-0.2% ומדד ת"א 125 נסחר סביב רמות הבסיס. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד הקלינטק שעולה בכ- 0.6%. מנגד, מדד ת"א בנקים יורד בכ-0.8%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. במקביל, מדדי האג"ח הממשלתיים נסחרים במגמה דומה.

חברת האחזקות דיסקונט השקעות  (דסק"ש) דיווחה הבוקר כי מימשה את החזקותיה (44.5%) בחברת מהדרין  תמורת רבע מיליארד שקל. הרוכשת היא קבוצת דלק  שבשליטת יצחק תשובה, שחוזרת להחזיק במהדרין, שלוש שנים לאחר שנאלצה לממש את החזקותיה הקודמות בחברה בשל משבר נזילות חמור בקורונה. 

10:04

יום המסחר בת"א נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס.

בולטות לשלילה מניות נובולוג , מיטרוניקס , ריט 1 , ישראל קנדה , ועזריאלי קבוצה .

מנגד, בולטות לחיוב מניות דוראל אנרגיה , קמטק , פריון נטוורק  ואורמת טכנו .

חברת טונדו סמארט  העוסקת בפיתוח טכנולוגיות ניהול ושליטה לעיר חכמה, פרסמה הבוקר את תחזיות החברה להכנסותיה במחצית הראשונה של 2023. על פי ההערכות החברה, ההכנסות למחצית הראשונה של 2023 הסתכמו בלפחות 9.5 מיליון שקל - יותר מכל ההכנסות בשנת 2022 וצמיחה של מעל 175% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, החברה עדכנה מעלה את תחזית ההכנסות השנתית מ-18 מיליון שקל למעל 20 מיליון שקל - עליה של 125% בהשוואה לשנת 2022.

במהלך המחצית הראשונה של 2023 החברה הודיעה על קבלת הזמנת רכש ראשונה בהיקף של 31 מיליון שקל בפרויקט נתיבי ישראל, במסגרתו היא צפויה לספק פתרונות טכנולוגיים שונים בהיקף של כ-50 מיליון שקל, עם אפשרות הגדלה בהזמנות נוספות.

09:26

הדולר האמריקאי חוזר להתחזק מול השקל אחרי תקופה של רגיעה. נכון לעכשיו, נסחר המטבע האמריקאי סביב שער של 3.63 שקלים - עלייה של קרוב לאחוז ביחס לשער היציג ביום שישי.

מתחילת השנה, התחזק הדולר ביותר מ-3% אל מול השקל. זאת, בזמן שמול סל המטבעות הדולר בשפל של קרוב לשנה.

העלייה הזו בשער הדולר מגיעה לאחר שבשבוע שעבר חלה מגמה הפוכה והשקל התחזק מול הדולר ביותר מ-2%.

08:38

קבוצת דלק, המנוהלת בידי עידן וולס, מדווחת היום (ב') כי חתמה על רכישת השליטה (44.48%) בחברת "מהדרין" מידי קבוצת דסק"ש תמורת כ-250 מיליון שקל.

מהדרין  היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בת"א, ואשר באמצעות חברות בשליטתה מחזיקה בקרקע בהיקף מוערך של כ- 11,100 דונם, ובנכסים לוגיסטיים הכוללים בתי קירור, בתי אריזה ומרלו"גים, בארץ ובחו"ל.

08:10

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול הדולר ב-0.4% ונסחר סביב 3.62 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 4.06 שקלים.

07:41

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית. אמש, המסחר בת"א התנהל בירידות שערים, כשמדד ת"א 35 רשם ירידה של כ־0.7%. מניות הבנקים הובילו את המגמה השלילית ומדד הבנקים צנח בכ־2%. בניגוד למגמה, בלט לחיוב מדד מניות הבנייה שזינק בכ־1.7% בסיום המסחר, בין היתר בעקבות ההפתעה במדד המחירים לצרכן ליוני, שהפתיע לטובה וירד ל־4.2% בקצב שנתי.

מניית קמטק  המשיכה במומנטום החיובי וזינקה בכ־5% במהלך יום א', לאחר שרשמה זינוק דו ספרתי במסחר בחמישי האחרון. החברה, העוסקת בפיתוח וייצור מערכות לשיפור תעשיית המוליכים למחצה בעלת שווי שוק של 6.2 מיליארד שקל, ממשיכה ליהנות מהפריחה בסקטור השבבים כאשר בחמישי האחרון קיבלה הזמנות ל־42 מערכות ממספר יצרניות מובילות בתחום, בסכום מוערך של כ־40 מיליון דולרים.

גם חברת אנרג'יקס  ריכזה עניין אמש לאחר שדיווחה על עסקת ענק לרכישת פאנלים לפרויקטים עתידיים בהספק כולל של כ-5 ג'יגוואט חשמל, בעלות מוערכת של כ-1.5 מיליארד דולר. לדברי החברה, העסקה הינה הגדולה ביותר שחתמה אנרג'יקס בתולדותיה והנה כחלק מהרחבת שיתוף הפעולה האסטרטגי עם First Solar להבטחת זמינות פאנלים לפרויקטים שהחברה צופה שתקים בשנים 2026-2030, מרביתם בארה"ב. 

במקביל, חברת האנרגיה מודיעין יהש  דיווחה אמש על השתתפותה בביצוע תוכנית פיתוח בנכס הנפט North Park Basin בקולורדו, ארה"ב. תכנית הפיתוח עתידה להתחיל בסוף חודש יולי וצפויה להימשך כשלושה חודשים. 

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים הבוקר בירידות שערים.

לפחות בטווח הקצר, הנאסד"ק עדיין לא הגיע לשיא 

באסיה, הבורסה ביפן סגורה היום לרגל יום המרינה. שאר המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד ההנג סנג עולה ב-0.3%, בורסת שנחאי יורדת ב-1.2%, ומדד הקוספי יורד ב-0.6%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו אמש עליות חדות. מדד תל גוב שקלי 10+ זינק בכ־1.5%. מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות קלות.

הסיבה העיקרית לעליות בשוק האג"ח, בזמן שמדדי המניות רשמו ירידות אמש, היא ככל הנראה מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שפורסם ביום שישי האחרון. המדד נותר ללא שינוי בחודש זה, מה שמעיד על התקררות בקצב האינפלציה. בין הסעיפים שהתייקרו בו היו מחירי המזון (0.6%+) והבריאות (0.4%+), בעוד שמחירי הירקות והפירות הטריים ירדו ב-4.6%-, ומחירי ההלבשה וההנעלה ירדו ב-3%-. 

שוק האג"ח נסחר היום בעליות חדות. זו הסיבה 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בשווקים פיננסים בבנק הפועלים, מציין בסקירתו השבועית: "על רקע הרמה הגבוהה של ציפיות האינפלציה בישראל בטווחים הבינוניים (באופן אבסולוטי ובהשוואה לארה"ב) ועל רקע הציפייה לירידה חדה באינפלציה השנתית בחודש יולי והמתאם הגבוה בין האינפלציה בפועל לציפיות האינפלציה - אנו ממליצים לחזור ולתת עדיפות לאפיק השקלי על פני האפיק הצמוד בעיקר דרך אמצע העקום".

בזירה הגלובלית, איגרות החוב הממשלתיות בארה"ב נסחרות הבוקר במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ל־10 שנים נסחרת ביציבות סביב 3.81% בעוד שהתשואה לשנתיים עולה קלות ונסחרת סביב 4.77%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשבוע החולף, השקל התחזק בשיעור של 2.7% מול הדולר ונסחר בשישי האחרון סביב 3.606 שקלים - הרמה הנמוכה זה שלושה שבועות. ביחס לאירו, השקל התחזק בשיעור מתון של 0.3% ונסחר סביב 4.04 שקלים בסוף השבוע.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים הבוקר בירידות של כ-1%. מחירה של חבית מסוג WTI עומד על 74.6 דולר, ומחירה של חבית ברנט נסחרת בכ־79.2 דולר.

בבנק לאומי ציינו בסקירת הנפט השבועית כי "מחיר הנפט צפוי להיות מושפע בעיקר מהחלטות של קבוצת OPEC+ בטווח הקרוב. במקביל, במידה וכלכלת ארה"ב לא תיכנס למיתון במחצית השנייה של השנה והתאוששות הפעילות הכלכלית הגלובלית תמשך, לצד רכישות הנפט על ידי ממשלת ארה"ב, במטרה להגדלת המלאי האסטרטגי, יתמכו בביקושים לנפט".

4. מאקרו

התמ"ג בסין לרבעון השני של השנה עלה ב-0.8% בקצב רבעוני, כאשר התחזיות המוקדמות ציפו לעלייה מתונה יותר של 0.5%. בהסתכלות שנתית התמ"ג עלה ל-6.3% כשהצפי המוקדם עמד על 7.3%. במקביל, הייצור התעשייתי בסין עלה בחודש יוני ב-4.4% בקצב שנתי - מעל התחזיות המוקדמות שציפו כי הנתון ירד ל-2.7%.

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני האבטלה הרבעוניים בישראל, מדד המחירים לצרכן באיטליה ומדד הייצור של האמפייר סטייט בארה"ב.

במסגרת עונת הדוחות בוול סטריט השבוע יפרסמו דוחות, בין השאר, בנק אוף אמריקה, מורגן סטנלי ולוקהיד מרטין (בשלישי); טסלה, גולדמן זאקס, IBM ונטפליקס ביום רביעי, ו-TSMC וג'ונסון אנד ג'ונסון ביום חמישי.

5. תחזית

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירה שפרסמו כי "סביר להניח שמדד יוני הנמוך מסמן מפנה במגמת האינפלציה ולכן בנק ישראל עשוי להתחיל להוריד את הריבית כבר בתחילת 2024". לגבי שוק האג"ח הם כותבים כי "ההתמתנות בסביבת האינפלציה והייסוף בשקל מקנים עדיפות לאפיקים השקליים בכל המח"מים. זאת בהנחה שמגמת הפיחות בשער השקל לא תתחדש, צפויה התמתנות נוספת באינפלציה, ירידה מתונה נוספת בפרמיית הסיכון של ישראל וירידה בתשואות הארוכות בארה"ב".