הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בורסת ת"א; מניית אפיטומי צנחה ב-71%

ת"א 35 טיפס ב-0.9%, ת"א 90 קפץ ב-1.1% ומדד הבנקים הוסיף 1.4% • בנק לאומי והבנק הבינלאומי הציגו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון • דסק"ש דיווחה לבורסה כי היא מקיימת מו"מ למכירת החזקות השליטה בסלקום • אפיטומי נופלת לאחר שההסכם עם נסטלה בסכנה • השקל מוסיף להתחזק מול המטבעות הזרים • בלאומי מעריכים כי התוצר המקומי בישראל ירד בשיעור דו-ספרתי ברבעון האחרון של 2023

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל בעליות. ת"א 35 טיפס ב-0.9% ות"א 90 קפץ ב-1.1%. מדד הבנקים הוסיף 1.4%, ת"א בנייה עלה ב-0.9%, ת"א נדל"ן התחזק ב-1.3%, ת"א טכנולוגיה טיפס ב-1.1% ות"א רשתות שיווק קפץ ב-1.6%. מדד הביומד נפל ב-1.4%, בהובלת מניית אפיטומי מדיקל . המניה צנחה היום ב-71% לשווי שוק של 126 מיליון שקל בלבד, ואיבדה 310 מיליון שקל משווייה.

בלטו בעליות: סלקום , לייבפרסון , בית שמש , נכסים ובנין , נופר אנרג'י , אלקטרה נדלן , צמח המרמן , אנרג'יאן , משק אנרגיה , דוראל אנרגיה , ג'נריישן קפיטל , אוגווינד , שופרסל , פריורטק , לאומי , אפי נכסים , מנורה , גילת טלקום  ואלוני חץ .

בלטו בירידות: אשטרום קבוצה , תדיראן גרופ , טלסיס , מזרחי טפחות  וישראמקו .

גם בשוק החוב נרשמה היום מגמה חיובית. מדד תל גוב שקלי 10+ ננעל בעלייה של 0.95%, מדד תל גוב שקלי עלה ב-0.4% ותל גוב צמודות עלה ב-0.5%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל לשנה נותרה יציבה על 4.11% ותשואת אג"ח ממשלתית ל-10 שנים ירדה ל-4.14%. בשוק הקונצרני, תל בונד 20 עלה ב-0.3% ותל בונד שקלי עלה ב-0.1%.

מחזור המסחר הסתכם ב-2 מיליארד שקל. 


16:10

עליות בבורסת ת"א גם בשעה זו. ת"א 35 מטפס ב-0.9% ות"א 90 עולה ב-0.8%. מדד הבנקים קופץ ב-1.3%, ת"א בנייה מטפס ב-0.9% ות"א נדל"ן מוסיף 1.4%. מדד הביומד צונח ב-1.5%, בהובלת מניית אפיטומי מדיקל 

חברת אפיטומי המפתחת גלולה להרזיה, מתרסקת לאחר שעדכנה הבוקר כי השותפה השיווקית המיועדת שלה, נסטלה, הודיעה לה כי תוצאות הניסוי הקליני אינן עומדות ביעדיו כפי שנכתבו בהסכם ביניהן

אנרג'יקס , אנרג'יאן  ולאומי  בולטות בעליות בת"א 35. בירידות בולטות אשטרום  ומזרחי טפחות 

שוק החוב מתנהל בעליות שערים. מדד תל גוב שקלי 10+ מוביל עם עלייה של 0.8%, מדד תל גוב שקלי עולה ב-0.3% ותל גוב צמודות עולה ב-0.4%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל לשנה עומדת על 4.13% ואג"ח ממשלתית ל-10 שנים נסחרת בתשואה של 4.17%. בשוק הקונצרני, תל בונד 20 עולה ב-0.2% ותל בונד שקלי עולה ב-0.1%.

15:05

הבורסה בת"א נסחרת בעליות שערים בהובלת מדד הבנקים שמטפס בכ-1.6%.

במסגרת עונת הדוחות, הרווח הנקי של קבוצת אשטרום  ברבעון השלישי לשנת 2023, הסתכם בכ-23 מיליון שקל, לעומת כ-130 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-22.2 מיליון שקל, לעומת רווח נקי לבעלי המניות בסך של כ-119 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הירידה נבעה מהקיטון בסעיף עליית ערך נדל"ן להשקעה ומעלייה בהוצאות המימון.

במקביל, החברה התייחסה להשפעת מלחמת חרבות ברזל: "בשבועיים הראשונים למלחמה, בהתאם להחלטת רשויות מקומיות רבות, ובכללן בערים בהן פועלת החברה, נסגרו כלל אתרי הבנייה. בהמשך, גם לאחר שהוסרה הדרישה לסגירת אתרי הבנייה, הוטלו מגבלות שונות על ענף הבנייה. במקביל, בשל המלחמה נוצר מחסור חמור בעובדים בכלל ובעובדים פלסטינאיים בפרט, זאת לנוכח הסגר שהוטל על אזור יהודה ושומרון. בפעילות המניבה של החברה, לרבות שיעורי התפוסה בנכסיה המניבים של החברה, כמו גם בגביית דמי השכירות נשמרה יציבות (ככל שיש שינויים הם אינם מהותיים). בפעילות יזמות נדל"ן הבנייה למגורים נרשמה מאז פרוץ המלחמה האטה נוספת במספר הדירות שנמכרו".

"לאור האמור, להערכת החברה, למצב הביטחוני עלולה להיות השפעה על אי עמידה בלוחות הזמנים והתייקרות תשומות הבנייה. למועד זה, מתווה הפיצוי שאמור להינתן על ידי המדינה אינו נותן מענה מספק לחברה, שכן הוא מיועד לחברות ביצוע קטנות, וגם שם באופן חלקי ביותר".

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק מול הדולר ב-0.9% ונסחר סביב 3.674 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי ב-0.6% ועומד על 4.03 שקלים בשעה זו.

13:29

המגמה הירוקה בת"א נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ומדד ת"א 90 מטפס ב-0.9%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים בכ-0.3%. באפיק הממשלתי, אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים יורדות כאשר מדד תל גוב שקלי 10 + מוסיף לערכו 1.1%.

בולטות לחיוב מניות נכסים ובנין , סלקום , משק אנרגיה , ואלוני חץ .

חברת אמת , העוסקת באספקת פתרונות מיחשוב ושרותי טכנולוגית המידע, פרסמה הבוקר כי הכנסות החברה ברבעון עלו בכ- 8.2% והסתכמו בכ-304.1 מיליון שקל לעומת כ- 281 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ- 0.9 מיליון שקל לעומת כ-3.1 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הירידה ברווח הנקי ברבעון מול אשתקד הושפעה בעיקר מהעלייה בהוצאות המימון, נטו, לצד הירידה ברווח התפעולי.

אלביט מערכות  זכתה בחוזה בהיקף של עד 500 מיליון דולר לאספקת משקפות ראיית לילה לחיל הנחתים האמריקאי. כמות המוצרים שתספק החברה וגם לא התאריך, אך התאריך האחרון לאספקה הוא שנת 2028. אמש, אלביט דיווחה על עליה בצבר ההזמנות ל-16.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי של השנה, ועל גידול של 11% בהכנסות ל-1.5 מיליארד דולר, כמו גם על רווח נקי מתואם של 73.5 מיליון דולר ברבעון.

11:55

מניית נכסים ובנין  מובילה את המגמה החיובית בבורסה גם נכסים ובנין ומזנקת בעקבות הודעתה של החברה האם דיסקונט השקעות  (דסק"ש) על המגעים הראשוניים למכירת החזקותיה (36%) בחברת סלקום , כאשר ההערכה היא שדסק"ש תוכל להשתמש בכספי המכירה, אם זו תקרה, כדי להפחית את המינוף של נכסים ובנין.

במקביל, אמש פרסמה נכסים ובנין את תוצאותיה לרבעון השלישי. ה-NOI עלה ל-168 מיליון שקל לעומת 141 מיליון ברבעון המקביל. עם זאת, החברה רשמה הפסדי שיערוך של 599 מיליון שקל על שווי ההחזקה שלה בחברה הבת, חברת הנדל"ן המניב גב ים .

קבוצת התשתיות רימון , מדווחת על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של השנה: ההכנסות ברבעון השלישי 2023 צמחו בכ-53% לכ-234.8 מיליון שקל, בהשוואה לכ-153.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי של הקבוצה בתקופה עלה בכ-34.3% לכ-37 מיליון שקל (כ-15.7% מההכנסות), בהשוואה לכ-27.5 מיליון שקל (כ-17.9% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

11:25

מתחזקות העליות בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 מטפס ב-1% ות"א 90 מזנק ב-1.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א נדלן מזנק בכ-2.1%.

רני צים  הציג את התוצאות הכספיות לרבעון השלישי של השנה: הכנסות החברה ברבעון צמחו בכ-19.9% לכ-31.7 מיליון שקל, לעומת כ-26.5 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022. הגידול בהכנסות מיוחס בעיקר לפתיחתם של המרכזים החדשים גני תקווה, טירה וכפר סבא, וכן מההתחזקות המתמשכת של המרכזים הקיימים.

ה- NOI ברבעון השלישי עלה בכ-4.5% לכ-24.3 מיליון שקל, בהשוואה לכ-23.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ה- NOI מנכסים זהים עלה ברבעון בכ-21% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ה- FFO של החברה לפי גישת ההנהלה צמח ברבעון בכ-24% לכ-8.6 מיליון שקל, לעומת סך של כ-6.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022.

10:46

השפעות המלחמה ניכרות היטב בדוחות הבנקים, ובנק לאומי  לבדו הפריש להפסדי אשראי כשליש מהפרשות חמשת הבנקים הגדולים - 991 מיליון שקל. למרות ההפרשה הגדולה, שנועדה לכסות אותו למקרה שהלווים לא יעמדו בהלוואות, הוא עדיין רשם את הרווח הגדול ברבעון - 1.77 מיליארד שקל.

מדובר על רווח דומה מאוד לזה שנרשם ברבעון המקביל אשתקד, אך בירידה לעומת הרבעון השני של השנה. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-5.2 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-5.38 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

10:30

מניית אפיטומי מדיקל  מתרסקת לאחר שחברת נסטלה, שאיתה החברה התקשרה בהסכם שיווק והפצה בלעדיים לקפסולת ההרזייה, הודיעה לה באופן לא רשמי כי התוצאות "לא עומדות באופן מלא בתנאים המינימליים שנקבעו בהסכם". המשמעות היא שנכון לעכשיו, אפיטומי לא תקבל 10 מיליון דולר כחלק מאבני הדרך וגם נסטלה טרם הודיעה האם תיקח את הגלולה להפצה מסחרית. על פי ההסכם בין החברות, נסטלה יכולה להודיע על מסחור תוך 90 יום או להודיע על ביטול ההסכם בין החברות. אפיטומי מציינת כי היא עדיין פועלת לקבל את אישור ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) להפצת התרופה, כיוון שלדבריה יש הצלחה במדדים כמו ירידה במשקל.

לצד זאת, מניית חברת מנועי בית שמש  מטפסת לאחר שהחברה דיווחה כי למלחמת חרבות ברזל קיימת השפעה על פעילות החברה, וזאת במקביל לשיפור בתוצאות הכספיות שהציגה החברה הבוקר.

מדוחות החברה עולה כי ההכנסות זינקו בכ- 28% ל-53.3 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל. בנוסף, החברה הציגה קפיצה גם ברווחיות הגולמית ל-17% (לעומת 11.4% ברבעון המקביל). הרווח התפעולי השתפר משמעותית גם הוא ועלה ל-6.2 מיליון שקל (לעומת 1.5 מיליון ברבעון המקביל), כך ששיעור הרווחיות התפעולית קפץ ל-11.7% לעומת 3.6% אשתקד. החברה גם הכירה בהכנסות מכירת נדל"ן ורשמה רווח נקי של 51 מיליון שקל לעומת 437 אלף ברבעון המקביל.

10:05

יום המסחר בת"א נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.3%. את המגמה החיובית מוביל מדד ת"א נפט וגז שמטפס בכ-1%.

בולטות לחיוב מניות סלקום , נכסים ובנין , אודיוקודס  וריטיילורס .

מנגד, ישרס , אקויטל , פתאל החזקות  ושפיר הנדסה  נסחרות בירידות. 

08:56

השקל מתחזק ב-0.8% מול הדולר ונסחר סביב 3.678 שקלים. מגמת ההתחזקות של המטבע המקומי מול המטבעות הזרים נראתה כבר ביום ב' האחרון לאחר שבבנק ישראל החליטו להותיר את הריבית על כנה, ברמה של 4.75%.

גורם נוסף הוא היחלשות הדולר בעולם. רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר כי "הדולר נחלש מול שורה של מטבעות מרכזיים בעולם, זאת כתוצאה מהנתונים האחרונים המתפרסמים בארה"ב דוגמת מדד מנהלי הרכש וקניות בתים פרטיים, המצביעים על מגמת האטה בכלכלת ארה"ב". 

קובי לוי ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי מוסיף על כך שהקורלציה בין התחזקות השווקים בארה"ב לבין השקל חזרה: "לפי בנק ישראל הגופים המוסדיים, הגיעו לחשיפה למט"ח בשיעור של 20% מסך הנכסים, ובמידה וירצו לשמור על שיעור זה, הם יצטרכו למכור דולרים במקביל לעליות בוול סטריט ובכך יתרמו להתחזקות השקל". 

08:46

הרכישות האחרונות שביצעה הפניקס  בהם קרנות נאמנות של פסגות יחד עם מיזוג בית ההשקעות אפסילון והגידול הארוגני בפעילות, הביאו אותה לנהל נכסים בהיקף של 426 מיליארד שקל. כך, הפניקס הגדילה עוד יותר את הפער סביב התואר קבוצה הביטוח הגדולה בישראל. מדוחות הפניקס שפורסמו הבוקר עולה כי הרווח הכולל ברבעון השלישי של השנה הסתכם ב-217 מיליון שקל לעומת 62 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד והתשואה להון בשיעור של 8.9%. הרווח הכולל בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב- 515 מיליון, ירידה של 14% לעומת התקופה המקבילה.

הירידה ברווח מגיעה בשל השפעה שלילית נטו ממס של אירועים שאינם בליבת הפעילות העסקית של הקבוצה (הירידה בשוקי ההון, שינוי בריביות והשפעות מיוחדות) שהסתכמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה בסך של 440 מיליון שקל. נזכיר כי לפני כחודש העריכה קבוצת הביטוח כי הירידה בשווקים בישראל בשל המלחמה הביאה לירידה בנכסי הנוסטרו בהיקף של 120 מיליון שקל. בדוחות הרבעוניים היא מציינת שמעבר להשפעה זו אין למלחמת חרבות ברזל השפעה מהותית על תוצאות הקבוצה.

08:25

המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהתחזקות המטבע המקומי מול המטבעות הזרים. השקל מתחזק בכ-0.7% מול הדולר ונסחר סביב 3.68 שקלים, הרמה הנמוכה מזה ארבעה חודשים. מול האירו, השקל מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

השקל מתחזק מול הדולר. אלו הסיבות 

08:11

במסגרת עונת הדוחות, הבנק הבינלאומי  פרסם הבוקר כי הרווח הנקי ברבעון השלישי של השנה הסתכם ב-455 מיליון שקל, בהשוואה ל-467 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון בשיעור של 2.6% וירידה של 22.5% ביחס לרבעון השני של 2023. התשואה להון - 16%.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הנקי ב-1,673 מיליון שקל, גידול של 48% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. התשואה להון - 20.5%.

סך ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו בכ-5,036 מיליון שקל, גידול של 32.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי הסתכמו סך ההכנסות ב-1,601 מיליון שקל, גידול של כ-12%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 7.7% בהשוואה לרבעון השני של 2023.

08:06

 חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות שערים קלות. אמש (ג'), המסחר בבורסה בתל אביב התנהל בעליות שערים קלות. מדד ת"א ביטוח בלט לחיוב ועלה ב-2.3%.

במסחר ריכזה עניין מניית חברת התעשיות הביטחוניות ארית תעשיות , שעלתה בכ-20% לאחר שדיווחה על הזמנה ממשרד הביטחון לאספקת עשרות אלפי מרעומים לפגזים בהיקף של 140 מיליון שקל.

במקביל, חברת דסק"ש  חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש) דיווחה לבורסה כי היא מקיימת משא-ומתן למכירת החזקות השליטה בקבוצת התקשורת סלקום חברת ההחזקות שמובילים צחי נחמיאס באמצעות מגה אור והאחים זלקינד באמצעות אלקו, כתבה כי המגעים "בשלבים ראשוניים בלבד, ותנאי העסקה, לרבות התמורה והמבנה, טרם סוכמו, ואין כל ודאות כי המגעים יובילו להשלמת העסקה". 

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בעליות קלות. מדד הדאו ג'ונס הוסיף כ-0.2%, הנאסד"ק עלה ב-0.3% וה-S&P 500 טיפס ב-0.1%. 

עונת החגים הקפיצה את סקטור הקמעונאות ב- S&P 500. קרן הסל המאגדת את מניות הקמעונאות (The SPDR S&P Retail ETF) עלתה בכ-1%, זינוק משמעותי לעומת העליות הקלות בשוק. 

האנליסטים שמשוכנעים: הקרנות הכספיות ידחפו את וול סטריט לשיא חדש 

 מניית חברת התרופות הישראלית רדהיל  זינקה אמש בכ-130%, לאחר שהודיעה שה-FDA אישר לה 5 שנים נוספות של בלעדיות על תרופה למחלה הזיהומית H Pylori. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. באטמ בולטת עם פער שלילי של כ-4.6% ומנגד לייבפרסון עם פער חיובי של 4.3%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בשעה זו במגמה שלילית. בניקיי יורד ב-0.3%, בורסת שנחאי משילה מערכה 0.4%, ההנג סנג צולל ב-2.5% והקוספי משיל מערכו 0.1%.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נרשמו ביקושים, והאג"ח הממשלתיות נסחרו בירידה בתשואות. באיגרת ל-10 שנים התשואה ירדה ב-4.5 נקודות בסיס ל-4.17%, והאג"ח הממשלתית לשנה נסחרה בתשואה של 4.12%.

מסיכום הפעילות בשוק החוב הקונצרני בנובמבר 2023 של חברת מידרוג, עולה שהיקף ההנפקות הקונצרניות הגיע לכ-4 מיליארד שקל (ערך נקוב), ירידה של כ-55% לעומת נובמבר 2022. מתוך הסך החודשי, לכ-80% אחראית חברת החשמל לבדה שגייסה כ-3.2 מיליארד שקל.

גם מתחילת השנה נרשמה ירידה בהנפקות. מנגד מלמד הדוח של מידרוג כי חלה עלייה משמעותית בשיעור המנפיקים שגייסו חוב בדרך של הרחבת סדרה באמצעות הקצאה פרטית למשקיעים מוסדיים.

בארה"ב, אגרות החוב הממשלתיות יורדות בחדות הבוקר. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת ב-5 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.28%. התשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.69%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח נמשכה מגמת התחזקות השקל מול המטבעות הזרים. השקל התחזק מול הדולר ונסחר סביב רמה של 3.68 שקלים. מול האירו השקל התחזק ב-0.2% והשער עמד על 4.05 שקלים.

בשוק הנפט אמש עלו המחירים בכ-3% לאחר שסערה באזור הים השחור שיבשה את יצוא הנפט מקזחסטן ורוסיה, והעלתה את החשש מפני צמצום האספקה, בעוד המשקיעים ממתינים להחלטה מכרעת של OPEC+ בפגישתם מחר (ב') שעשויה להעמיק או להאריך את קיצוצי התפוקה. 

הקרב על תמלוגי הגז הוכרע: אנרג'יאן תקבל 3 מיליארד דולר 

הבוקר, מחירי הנפט נסחרים במגמה מעורבת. מחירה של חבית מסוג נפט גולמי עולה קלות ונסחר סביב 76.6 דולרים. מחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב רמות הבסיס על רמה של 81.4 דולרים.

מחיר הזהב, שכבר עבר את רף ה-2,000 דולר, רושם עלייה נוספת הבוקר לכ-2,047 דולרים לאונקיה.

4. מאקרו

הבוקר בניו זילנד, הבנק המרכזי הותיר את הריבית על רמה של 5.5%, בהתאם לתחזיות המוקדמות.

בהמשך היום, יתפרסמו נתוני הצמיחה שם לרבעון השלישי של השנה. עוד היום, צפויים להתפרסם בגרמניה מדד המחירים לצרכן, לצד נתוני הסחר במדינה.

5. תחזית

בסקירתם השבועית, ד"ר גיל מיכאל בפמן , הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון מסבירים כי "על-פי אומדני הלמ"ס, ברביע השלישי של השנה, לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", הפעילות הכלכלית במשק המקומי המשיכה להתרחב, אם כי, בקצב מעט נמוך מזה שנרשם בשני הרביעים הראשונים. התוצר המקומי הגולמי של ישראל צמח ברביע השלישי של שנת 2023 בכ-2.8% (ריאלי, מנוכה עונתיות, במונחים שנתיים).

בחינה של שיעורי הצמיחה לפי רכיבי התוצר, מלמדת כי צמיחת התוצר ברביע זה נתמכה בעיקר בהאצת קצב הצמיחה של יצוא הסחורות והשירותים (בדגש על הסחורות), וזאת חרף ההאטה בסחר העולמי, כמו גם בעליית קצב הצמיחה של הצריכה הציבורית ובמידה פחותה גם של הצריכה הפרטית (גרף 5). יחד עם זאת, נדגיש כי על אף העלייה בקצב הגידול של הצריכה הפרטית, הצריכה הפרטית לנפש התכווצה גם ברביע זה (ב-0.1%), כפי שקרה בארבעה מתוך חמשת הרביעים האחרונים , וזאת ברקע הסביבה הגבוהה יחסית של אינפלציה וריבית, המכבידה על כוח הקנייה של משקי הבית.

"במבט קדימה, אנו מעריכים כי ברביע הרביעי של שנת 2023 ירד התוצר המקומי בחדות, בשיעור דו-ספרתי (במונחים שנתיים), לנוכח השפעות מלחמת "חרבות ברזל" על רמת אי הודאות, היצע העובדים, והביקוש הכולל, כך שבסיכום שנת 2023 צפוי התוצר המקומי לצמוח בכ-2.4%".