כ־50 מתושבי אופקים נטבחו ואחרים חזו במחבלים חמושים בטילי כתף מסתובבים בחצרותיהם • הם התפנו מהעיר בסיוע מתנדבים, וכעת דוחקים בהם לעזוב את המלונות לטובת תושבי קו העימות • בממשלה הכריזו על סיוע של 5 מיליון שקל לעיר, אבל זו טיפה בים
מספר התושבים יותר מהוכפל באילת, שהפכה מקלט להמוני מפונים ולשורדי התופת מיישובי עוטף עזה • החמ"ל האזרחי: "רובם הגיעו עם הבגדים שלגופם ואנחנו רוצים לתת להם הכול" • ראש העיר: "עירייה לא יכולה להוציא כל כך הרבה ללא מקורות, ולממשלה לוקח זמן לזוז"
ביידן הבטיח לישראל סיוע בהיקף אדיר. הסכום שישראל ביקשה משתווה בגודלו למחצית מתקציב הביטחון השנתי והוא הגדול ביותר מאז מלחמת יום הכיפורים • כעת הסיוע מותנה באישור הקונגרס • איזה ציוד ישראל תוכל לרכוש בכספים האלה, איזה מנגנון יפקח עליהם והאם החברות הביטחוניות ייפגעו
גורמים שונים בשרשרת אספקת הסחורות מתארים מחסור בכוח אדם ובנהגים, חשש של חברות בינלאומיות מלעגון בחופי הארץ וזינוק של עשרות אלפי דולרים בעלויות הביטוח על הובלת סחורות לישראל • "יש משבר ביטחוני, אבל גם משבר כלכלי שזועק לשמיים"
תוכניות פינוי שלא מתאימות לצורכי התושבים • העברת אחריות ממשרד למשרד שמונעת מנפגעים קבלת סיוע • ותחבורה ציבורית שפועלת חלקית • בזמן שהמדינה לא מספקת פתרונות או תשובות, החברה האזרחית נכנסת לוואקום
כיממה לאחר שחברת תבל הודיעה כי התחנות התת־קרקעיות יהיו פתוחות 24/7 וישמשו כמקלטים בעת אזעקה, נמסרה הודעה הפוכה לפיה התחנות ייסגרו בלילה • השינוי בוצע בהתאם להנחיות פיקוד העורף, אך לא ברור מה ההבדל בין הפעלת התחנות בלילה לבין הפעלתן בשבת, שכן בשני המועדים הרכבת מושבתת
תחנות הרכבת הקלה התת-קרקעיות נבנו כדי לשמש מקלט בשעות חירום, אבל הן היו סגורות עד כה בלילות ובסופי השבוע • דניאל שמתגורר ליד תחנת ביאליק ברמת גן סיפר לגלובס: "כמעט בכל הבתים שבמרחק דקה וחצי מהתחנה אין ממ"ד, ויש לא מעט משקי בית שיכלו להשתמש בתחנות כמחסה" • בעקבות הפרסום בגלובס הוחלט לפתוח אותם בסוף השבוע לשירות הציבור
החל משעות הערב ועד מחר ב-08:00 בבוקר יבוצעו עבודות לשדרוג מערכת האיתות • ההחלטה לבצע את עבודות התחזוקה דווקא עכשיו נובעת ממיעוט הנוסעים ומיעוט היעדים בשעות הערב בימי המלחמה, ואולם ההשבתה גם נעשית כששירות התחבורה הציבורית בכל הארץ דולל באופן משמעותי בשל אילוצי הלחימה
המפעלים בדרום ובפרט על גבול עזה, למודי ניסיון עם מלחמות. אולם, לדבריהם, במלחמה הנוכחית "הכול מתגמד" • חלק מהמפעלים ספגו אבדות קשות ורבים מהעובדים חוששים להגיע • על הפגיעה בהכנסות והפיצויים מהמדינה הם עדיין לא מדברים, אך לא לא חוסכים ביקורת מהממשלה: "אין משרד אחד שיש בו מענה"
בזמן שמדינת ישראל מצויה במלחמה, מנכ"ל הרכבת ששרת התחבורה מרי רגב ויו"ר החברה משה שמעוני רצו להדיח, אמור היה לעזוב • מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים דרשה להאריך את כהונתו עד לסוף המלחמה, היו"ר סירב ובסופו של דבר המנכ"ל החליט לעזוב • רוזנבוים כתבה: "מר שמעוני - זו אינה העת לפוליטיקה"
לאחר ניסיונות הדחה רבים נגד מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, הוא הודיע על עזיבת תפקידו שאמורה הייתה להיכנס לתוקף אתמול • מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים שלחה מכתב תקיף ליו"ר דירקטוריון הרכבת, בו כתבה כי "תפקודה הרציף והתקין של רכבת ישראל חיוני וקריטי לסיוע לביטחון מדינת ישראל בימים אלו"
משרד התחבורה הודיע הבוקר על הקצאת נהגים ואוטובוסים לצורכי הצבא ועל כן דולל באופן משמעותי שירות התחבורה הציבורית ברחבי הארץ • מופעלים שאטלים חינמיים בין תל אביב לבאר שבע והאזרחים התבקשו להימנע מנסיעות שאינן חיוניות • שירות הרכבות פועל באופן חלקי בלבד • כל העדכונים כאן
התחבורה הציבורית תצומצם באופן משמעותי לנוכח העברתם של אוטובוסים ונהגים לצרכי הצבא "משרד התחבורה מקצה אוטובוסים ונהגים רבים שגויסו למאמץ הלאומי" • יתוגבר שירות הרכבות בין ירושלים ותל אביב
משרד התחבורה טוען שהתחב"צ מופעלת לפי צרכי משרד הביטחון, אבל ברשתות החברתיות תועדו כיצד חיילים תלויים ברצון הטוב של אנשים להתארגן להסיעם • בין הקריאות ברשתות החברתיות נשאל "מדוע המילואימניקים שנקראו לדרום צריכים להגיע בטמרמפים? איפה התחבורה הציבורית?"
משרד התחבורה כבר התריע רשמית על העומסים בכבישים שיגיעו בתום החגים, ויביאו לכך שהתחבורה הציבורית תאבד עוד יותר מאמינותה • אלא שהוא בעצמו מקדם מהלכים שרק מחמירים את המצב כמו ביטול נת"צים בערים, ואלה נוספים לתכנון פרברים שנסמכים על רכב פרטי
משה שיקו ז'אנה, מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, צפוי להיכנס לתפקיד מנכ"ל רכבת ישראל החדש, לאחר שמיכאל מייקסנר יסיים את תפקידו בשבוע הבא • צרכי הרכבת, האמונה על עשרות מיליארדי שקלים, ורצון משרד התחבורה להכפיף אליו את חברות הביצוע, מסמנים את אתגריו
אורן דוריבחירותגד פרץדני זקןיובל ניסניממשלת מעברמשרד האוצרמשרדי הממשלהשירית אביטן כהןשני אשכנזי