למרות התקיפות המאסיביות של ישראל וארה"ב נגד החות'ים, שכוללות פגיעה בתשתיות כלכליות, ארגון הטרור התימני המשיך לשגר טילים ולשבש את השיט בים האדום • נשיא ארה"ב הודיע הערב: "החות'ים הודיעו שהם לא רוצים להילחם - נכבד את עמדתם ונפסיק את ההפצצות" • אלא שמאוחר יותר הודיע דובר החות'ים: לא נעצור את ההתקפות על ספינות שעוברות בים האדום
לפי הנתונים, נראה כי תנועת המטענים ברבעון הראשון של 2025 בנמלי הים בישראל מתחילה לחזור לרמתה בתקופה שלפני המלחמה • למרות העלייה המשמעותית בהובלת המטענים, לא נצפים תורים חריגים כמו אלה שהיו במשבר הקורונה
ענף הספנות וצים בתוכו נכנס לכוננות ספיגה בעקבות הכרזת המכסים של הנשיא טראמפ, וכעת מצטרף איום נוסף: גביית אגרה מאוניות שיוצרו בסין ועוגנות בנמלי ארה"ב • BDO: "מלחמת הסחר יוצרת חוסר ודאות בענף, חששות מפגיעה בהיקף הסחר ואולי אף עודף היצע"
כבר יותר משנה שנמל אילת עומד שומם בעקבות תקיפות החות'ים והשבתת הסחר הימי • ההסתדרות מאשימה את הנהלת הנמל בפיטורי 18 עובדים תוך כדי מו"מ, ומבקשת לשקול את המשך הענקת הזיכיון לאחים נקש • מנגד, מנכ"ל הנמל טוען: "ההסתדרות הוליכה אותנו שולל"
מעבר למלחמה הישירה המתנהלת בין אוקראינה לרוסיה, נאט"ו מפעילה את מבצע "השומר הבלטי" • ספינות סקר ממדינות הגובלות בים הבלטי, בנוסף למטוסים וכלי שיט בלתי מאוישים, ומשמשים כצוות שיטור והרתעה באחד מנתיבי המים העמוסים בעולם
רשת הדיסקאונט מסכמת שנה עם צמיחה גבוהה בהכנסות וברווחים • ההכנסות ב-2024 צמחו בכ-19%, בין היתר הודות לעלייה ניכרת בכמות הלקוחות ומפתיחת סניפים חדשים • כמו כן, מתקפות החות'ים על ספינות וההכרח להשתמש בנתיבים ימיים חלופיים, גרמו להתארכות המשלוחים ולעלייה במחירי התובלה הימית
הכנסות צים ב-2024 קפצו ב-80% לעומת השנה המקבילה • החברה הכתה את תחזיות האנליסטים גם ברבעון • לאחרונה פורסם דיווח כי מנכ"ל צים אלי גליקמן שוקל לרכוש את השליטה בחברה, על כך אמר לגלובס כי "אין משהו ממשי שהולך לקרות היום, מחר או מחרתיים"
פרסום לפיו אלי גליקמן שוקל לרכוש שליטה בחברת התובלה הימית הקפיץ את מניית צים, למרות שלא זכה לאישור רשמי • בשוק מנסים להעריך את סיכוייו: "אין מי שמכיר טוב מגליקמן את הפוטנציאל של צים, שנסחרת בפחות מהמזומנים שלה, אבל למה שמישהו ימכור לו?" • וגם: המנכ"לים שהפכו לבעלי שליטה בחברות שניהלו
לגלובס נודע כי בחודשים הקרובים צפויות להגיע לארץ ספינות רכב מהמזרח, בכפוף להתפתחויות באזור, לפי הערכות בענף • אוניית רכב ראשונה מסין חצתה החודש את תעלת סואץ בדרך לאירופה
ההסדרה, שעליה סוכם כבר באפריל אשתקד, מתעכבת בגלל התנגדויות • בינתיים התורים חוזרים, עשרות ספינות ממתינות והיבואנים מזהירים ממחסור בברזל בבנייה
כמה החות'ים פוגעים ביבוא הישראלי? פחות ממה שהייתם חושבים • המשרוקית של גלובס
לאחר כרבע מאה נפרד עידן עופר מהחזקותיו בחברת הספנות, שהניבה לו מאז הנפקתה יותר מ־2 מיליארד דולר • נסיקת המניה הקפיצה גם את שווי המניות שבידי בכירי צים, בראשות המנכ"ל אלי גליקמן • וגם: מה יעשה עופר עם כספי המימוש, ומה צופים האנליסטים לתוצאות צים
חברת קנון, שבשליטת עופר, דיווחה כי מכרה את יתרת מניות צים שהיו לה, כ-9.1 מיליון, תמורת 178 מיליון דולר • לפי נתוני החברה, היא מכרה מניות צים ונהנתה מדיבידנד ממנה בהיקף כולל של לא פחות מ-2.1 מיליארד דולר
ההסלמה בשבועות האחרונים מול החות'ים עשויה להוביל להרחבת הלחימה, בשל השפעתם על הים האדום • בינתיים, ישראל מנסה לפגוע מהאוויר בהכנסותיהם מנפט, אך מומחים מעריכים שתצטרך לנקוט באסטרטגיה חדשה: "מבחינת תימן, פגיעה כספית לא משבשת את חייהם"
על פי מחקר חדש של בנק ישראל מחירי השינוע הימי אמנם עלו, אך עליות אלו התמתנו דרמטית בחצי השנה האחרונה בשל הגמישות של המערכת העולמית והסטת משאבים אפקטיבית על ידי חברות הספנות
צביקה שכטרמן, מנכ"ל הקבוצה שמפעילה את הנמל החיפאי הקטן, רואה בפקק האוניות המשתרך סימן חיובי: "הרציפים מלאים, השוק יפצה על המלחמה" • בראיון לגלובס הוא מדבר על חשיבות התחרות בענף, גם כשהיא לרעתו, ומסביר למה הוא לא מתחרט שלא רכש את נמל חיפה
איראןאלי גליקמןחות'יםיבואישראל במלחמהנפטסחר עולמיספינותצים שירותי ספנותתימן