הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בירידות חדות; מניות הנפט והגז בלטו בעליות, טבע צנחה ב-9.3%

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-2.9%, מדד 90 צנח בכ-2.4%, מדד מניות הבנייה נסוג בעוד 4.4%, ומנגד מדד הנפט והגז קפץ ב-2.8% • ירידות של כ-1.2% באג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים

מגמה שלילית בבורסה / צילום: טלי בוגדנובסקי
מגמה שלילית בבורסה / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:55

יום המסחר בבורסה ננעל בירידות חדות. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-2.9%, מדד 90 צנח בכ-2.4%, מדד מניות הבנייה נסוג בעוד 5%, ומנגד מדד הנפט והגז קפץ ב-2.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.62 מיליארד שקל.

ירידות בולטות רשמו טבע, לייבפרסון, אלקטריאון, תדיראן, פריון, אופקו, אאורה, נובולוג ונכסים ובנין.

מנגד, עליות חדות רשמו נאוויטס, אנרג'יאן, סאפיינס , אודיוקודס ודלק קבוצה .

בשוק האג"ח נרשמו ירידות של כ-1.2% באג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, ומדדי התל בונד המרכזיים ירדו בכ-0.5%.

14:45

המגמה השלילית בבורסה נמשכת, עם ירידות של 2.7%-3% במדדי המניות הרציפים. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים מאבד 2.7%, מדד הביומד יורד ב-3.4%, ומדד הבנייה צונח ב-4.5%. בניגוד למגמה ולאחר עליית מחירי הנפט הגולמי, מדד הנפט וגז קופץ ב-2.4%. מחזור המסחר מסתכם עד כה בכ-1.15 מיליארד שקל.

דיסקונט  הודיע לבורסה שהפיקוח על הבנקים הטיל עיצום כספי בהיקף של 650 אלף שקל על חברת כרטיסי האשראי כאל, בעקבות מקרים שבהם כיבה חיובים שהתקבלו בכרטיס אשראי שבוטל. העיצום הופחת ב-35% לאור טענות החברה.

13:40

הירידות בבורסה מחריפות עוד יותר: מדד ת"א 35 צולל ב-3.2%, ומדד 90 צונח בכ-3%. מדד מניות הבנייה נסוג בעוד 4.4%, ומנגד מדד הנפט והגז עולה ב-1.1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-930 מיליון שקל.

אחרי האופוריה באה הפאניקה: מה הביא לנפילות החדות בשווקים יום אחרי הריבית בארה"ב | פרשנות, גיא בן סימון
"זלזלו באינפלציה": בבתי ההשקעות מנתחים לאן הולכים השווקים 
מתי ואיך תסתיים המפולת בשווקים? לכלכלני בנק אוף אמריקה יש תשובה 

ירידות חדות של יותר מ-5% רושמות כעת, בין השאר, מניות האב, אופקו, אלקטרה נדלן , פריון, נטו, טבע, אאורה , ישראל קנדה , אל על  ונורסטאר.

אל על עדכנה היום בהודעה לבורסה "על רקע ביטולן של מספר טיסות במהלך הימים האחרונים". בהודעה מבקשת אל על להרגיע את הנוסעים ומודיעה כי "החל מיום, 6 במאי 2022, חזרה החברה לפעול בהתאם ללוח הטיסות המתוכנן". עוד מודיעה החברה כי להערכתה "לא היה באירועים האמורים כדי להשפיע על רווחיות החברה". 

12:00

הירידות בבורסה מחריפות: מדדי ת"א 35 ו-90 נחתכים כבר ב-2.9%, ות"א 125 ב-2.8%. מדדי הנדל"ן  והבנייה  נחתכים ביותר מ-4%, ומדד הבנקים  נסוג ב-2.3%, כאשר מזרחי טפחות  מוביל את הירידות ומוחק 3.7%. מדדי הנפט  והקנאביס  עדיין ירוקים. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-560 מיליון שקל.

שש מניות בלבד במדד ת"א 35 נסחרות במגמה חיובית, ובראשן אורמת  שעולה ב-1.7% וקנון  שמתקדמת 1.5%. בתחתית המדד לייבפרסון  וטבע  שצוללות ב-15% ו-9% בהתאמה. בתתחית ת"א 90 פריון  עם ירידה של 7.7%, בפסגה אנרג'יאן  שקופצת ב-6%.

במקביל, בשוק האג"ח הממשלתיות השקליות התשואות מזנקות. התשואה על האיגרת ל-10 שנים קופצת ב-8 נקודות ל-2.49%, ותשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-5 נקודות ל-1.58%.

11:00

המסחר בבורסה ממשיך להתקיים בירידות של כ-2.2% במדדי ת"א המובילים. מדד הבנייה שוב רושם את הירידה החדה ביותר בקרב המדדים הענפיים ונחתך ב-3.1%, כאשר כנגד המגמה בולטים מדדי הנפט והקנאביס שעולים ב-0.7% ו-1.1% בהתאמה.

טלרד  מזנקת בכ-19% לאחר שהודיעה על רכישתה ע"י ליקוויד האפריקנית, פרפל ביוטק  הדואלית בולטת עם קפיצה של כמעט 11% וגם חלק מחברות האנרגיה מטפסות, בהן אנרג'יאן  ונאוויטס .

רבד  מזנקת לאחר הדיווח שבעלי השליטה יונל כהן ויצחק עוז, באמצעות חברות בשליטתם ובית הזהב, מכרו 62% מהמניות של רבד לרועי גיל ויהודה סייג, לפי שווי חברה של 327 מיליון שקל (לפני חלוקת דיבידנד של 70 מיליון שקל).

הראל השקעות  הודיעה שטל קדם, מנכ"ל החברה הבת הראל פיננסים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו בתום כחמש וחצי שנים, על רקע כוונתו לפנות להקמת פעילות עצמאית בשוק ההון. סיפיה וויז'ן  הודיעה על מינוי יהודה הולצמן למנכ"ל החברה. הוא יחליף את דוד טולוב, שהוביל את החברה למיקוד בתחום האוטו-טק ואת תהליך הפיכתה לחברה ציבורית והודיע על פרישה לגמלאות לאחרונה. אריקה בי-קיור  דיווחה שהמנכ"ל מוטי נבון הודיע על התפטרותו מסיבות אישיות לאחר 5 שנים בתפקיד.

10:06

המסחר בבורסה נפתח בעיכוב לצורך מיתון התנודות של המניות הדואליות הגדולות, שפתחו בימי המסחר האחרונים בניו יורק פערי ארביטראז' שליליים חזקים.

מדד ת"א 35 נופל ב-2.2%, ת"א 125 נסוג ב-2.1%, ות"א 90 משיל 2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים יורד ב-1.9%, מדד הבנייה נחתך ב-2.5%, מדד הביומד מוחק 1.6%, ומדד הנפט וגז נסחר בעלייה של 0.5%, לאחר התייקרות מחירי הנפט.

המניות הדואליות בולטות בתחתית הטבלאות, ובראשן לייבפרסון, אנלייבקס, טבע, אורמד, קומפיוג'ן, פריון ואופקו.

דיווחים רבים זרמו לבורסה לאחר חופשת החג: מאסיבית  השיקה את מדפסת התלת ממד מאסיבית 10000 בתערוכת JEC הצרפתית, ומדווחת שהתקבלו 12 הזמנות בלתי מחייבות (Pre-Sale) במהלך התערוכה. חברת Beyon3D  מדווחת על רכישה אסטרטגית ראשונה: רוכשת ב-9 מיליון שקל את חברת כידוד הנדסה, העוסקת בתכנון, ניהול והטמעת פרויקטים הנדסיים. TGI  (תדיר-גן לשעבר) תגדיל את ייצור מכלולי המגנזיום לרכבי שברולט של ג'נרל מוטורס בתמורה לכ-16 מיליון דולר. מדיפאואר  חתמה על מסמך כוונות לרכישת נכס  בוושינגטון, ארה"ב, תמורת 36.5 מיליון דולר. ביו ויו  דיווחה על הצלחת הפיילוט עם Capio לשילוב טכנולוגיה לבידוד ואפיון תאי סרטן ממחזור הדם. טקטונה  חתמה על הסכם להשקעה בחברת הבלוקצ'יין פיוז לאבס, ותעמיד לפיוז הלוואה המירה למניות בהיקף של 5 מיליון דולר. בנוסף תקבל עד 32.5 מיליון טוקנים של פיוז (שווי 0.21 סנט נכון להיום) בהתאם להשגת יעדים עסקיים.

08:40

טלרד נטוורקס  הודיעה שחתמה על הסכם מיזוג עם חברת הטלקום ליקוויד, שעוסקת בתחומי תשתיות תקשורת, אבטחת מידע, שירותי ענן ומרכזי דאטה באפריקה. העסקה מתבצעת בתמורה ל-198 מיליון שקל, פרמיה של 26% על שוויה הבוקר (157 מיליון שקל). החברה תהפוך לפרטית.

ישרס  דיווחה שהתקבל אישור הממונה על התחרות למכירת מועדון הדיור המוגן נוה אביב בכפר שמריהו לישראל קנדה. בעת הדיווח על העסקה העריכה ישרס שתרשום בגינה רווח של 50 מיליון שקל לפני מס.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה אדומה

יום המסחר בתל אביב ייפתח במגמה שלילית, כאשר הפתיחה תעוכב לצורך מיתון תנודות (פתיחה אנגלית) בשל פערי ארביטראז' שליליים משמעותיים בחלק ממניות ת"א 35, שלגביהם נפרט בהמשך.

בשבוע שעבר, שבמהלכו המסחר היה חלקי בשל חופשת יום הזיכרון ויום העצמאות, מדד  ת"א 35  נחתך ב-4%, ת"א 125  השיל 4.1%. בקרב המדדים הענפיים, בלט לרעה מדד הבנייה  שצנח ב-8.9%.

הסערה בשוק הביאה גם לזינוק של הדולר כנגד השקל, וביום שישי נקבע השער היציג על 3.419 שקלים - קפיצה של כמעט 1.9% ושיא של כשנה וחצי. מאז הוא נחלש במעט, ובסוף יום המסחר בשווקים שערו ננעל על 3.40 שקלים.

2. עוד שבוע הפסדי בניו יורק

הירידות החדות של יום חמישי מחקו את העליות החזקות שנרשמו ביום רביעי, לאחר שיו"ר הפד, ג'רום פאוול, העלה את הריבית בחצי אחוז ושלל את הסיכוי להעלאות ריבית גדולות יותר. ביום רביעי השבוע יתפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, שעל פי התחזיות תגיע לשיעור שנתי של 8.1%.

הדאו ג'ונס  סיים את השבוע בירידה של 0.24%, שבוע שלילי שישי ברציפות. ה-S&P 500  והנאסד"ק  סיימו עם הפסדים של 0.21% ו-1.54%, בהתאמה, בשבוע ההפסד החמישי ברציפות. מדובר ברצף השלילי הגרוע ביותר זה עשור. הנאסד"ק רחוק בכ-25% מהשיא שרשם בנובמבר האחרון.

במקביל, תשואות האג"ח זינקו: התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה לראשונה זה 4 שנים ל-3.14%, קפיצה של 21 נקודות בסיס בתוך שבוע.

3. פערי ארביטראז' שליליים

המניות הדואליות המרכזיות רשמו ירידות חדות בשלושת ימי המסחר בניו יורק ופתחו פערים שליליים גבוהים. הארביטראז' המשוקלל על מדד ת"א 35 עומד על מינוס 1.2%.

כאמור, פערים שליליים גבוהים יובילו לפתיחה אנגלית, והמסחר ייפתח בעיכוב של מספר דקות בניסיון למתן את הירידות החדות. לייבפרסון  צפויה לצנוח בשל פער של כמעט 15%, טבע  עם 9%, אופקו  8.2%, נייס  3.9% ואיי.סי.אל  1.6%. מחוץ למדד הדגל יבלטו בירידות אנלייבקס  שצריכה לסגור פער של 17%, אורמד  וקומפיוג'ן  עם 9.6%, פריון  8% וגילת  3.9%.

בצד החיובי, אורמת  עם פער חיובי של 1.5% וטאואר  עם 0.7%, אך הפערים נמוכים וייתכן שלא יספיקו כדי להתגבר על המומנטום הצפוי בשוק. עוד יבלטו לטובה אינטרקיור   לאור פער חיובי של 7.7% וסאפיינס  עם ארביטראז' של 3.5%.

4. הנפט טיפס, הביטקוין צנח

בשוק הסחורות נרשמו בעיקר עליות בסוף השבוע האחרון. נפט מסוג ברנט, מדד הייחוס העולמי, קפץ למחיר של 113 דולר לחבית ונפט אמריקאי מסוג WTI עלה ל-109.7 דולר לחבית. מדובר בהתייקרות שבועית של 5.5% ו-4.8% בהתאמה.

מחיר הזהב נסוג בכ-3% בשבוע האחרון, לרמה של 1,883 דולר לאונקיה. לעומתו, הביטקוין צלל ל-34.6 אלף דולר, ירידה של כ-15% בארבעה ימים.

5. הישראליות בוול סטריט יפרסמו דוחות

עונת הדוחות בוול סטריט נמשכת, כאשר השבוע צפויות לפרסם תוצאות, בין השאר, סוני, אוקסידנטל פטרוליום (שבה ברקשייר האת'וויי השקיעה 7 מיליארד דולר לאחרונה), וולט דיסני, עליבאבא, ביונטק, פלוטון, רובלוקס, קוינבייס, ריביאן, ביונד מיט, ועוד. גם כ-20 חברות ישראליות צפויות לפרסם את דוחות הרבעון הראשון, בהן גם דואליות וגם חברות שאינן נסחרות בת"א.

מחר ידווחו בין השאר לייבפרסון ולמונייד, ביום שלישי ראדא, פלייטיקה וסימילרווב, ביום רביעי איי.סי.אל, פייבר וקורנית, ביום חמישי נייס, קמטק, נובה ואורמד.