קריסת SVB גולשת לאירופה: פגישת חירום של ממשלת בריטניה עם מגזר ההייטק

לפי דיווחים, כ-30% מחברות הסטארט-אפ הבריטיות עשויות להיות חשופות לקריסת בנק ההייטק האמריקאי, שהפעיל סניף גם בבריטניה • 200 מנהלי חברות מהמגזר הטכנולוגי דורשים מהממשלה להציע קווי אשראי מיידים כדי למנוע גל קריסות • בינתיים, הממשלה הבריטית תקיים פגישת חירום עם נציגי המגזר

שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט / צילום: Associated Press, Alastair Grant
שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט / צילום: Associated Press, Alastair Grant

ההשלכות הפיננסיות של התמוטטות אפשרית של בנק סיליקון ואלי (SVB) בארה"ב, והעובדה כי השליטה עליו הועברה לידי התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC), מתפשטות ביממה האחרונה גם לאירופה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ממשלת בריטניה הודיעה כי היא מתאמת פגישת חירום עם נציגי מגזר הטכנולוגיה וההייטק במדינה, כדי להבין את החשיפה של חברות בריטיות לפיקדונות ולנכסים שהיו בסניף הבריטי של הבנק ובזה האמריקאי, את צרכי המימון שלהן, ואולי אף להציע הלוואות זריזות כדי למנוע גל קריסות במגזר. הבנק האמריקאי הפעיל סניפים גם בגרמניה, בדנמרק ובשבדיה.

בבריטניה, ה"גרדיאן" דיווח כי שר האוצר ג'רמי האנט, יזם שיחה עם נגיד הבנק המרכזי אנדרו ביילי, על רקע ההתפתחויות בארה"ב, שהן בעלות השפעה ישירה על הפעילות בבריטניה. "הממשלה מודעת לכך שהחברות במגזר הטכנולוגי זקוקות לתזרים מזומנים חיובי בשלב הצמיחה שלהן, וכי הן נסמכות על המזומן שבפיקדונות כדי לכסות את הפעילות השוטפת שלהם", נמסר בהודעת משרד האוצר הבריטי. אחת האפשרויות שנשקלות היא "פיצול" הפעילות הבריטית לבנק עצמאי, אולי באמצעות השתלטות מצד בנקים קיימים.

מכתב משותף של קרוב ל-200 מנהלי חברות מהמגזר הטכנולוגי דורש מהממשלה הבריטית להציע קווי אשראי מיידים ותמיכה בתעשייה הבריטית, כדי להימנע מגל פשיטות רגל. חלק מחותמי המכתב סיפרו כי הם "עורכים חישובים בשעות אלה כדי להבין אם הם יכולים להמשיך בעסקים".

"עניין של חיים או מוות בשבילנו"

חלוקת הנכסים הקיימים של הבנק למי שהחזיק בו כספים עלולה להימשך שבועות או אף חודשים ארוכים, והשאלה המרכזית היא כמה מהכסף יושב. המנהלים הפצירו בממשלה לפעול בנחישות עד לפתיחת המסחר מחר (ב'), כדי "למנוע מסצינת הסטארט-אפ לחזור עשרים שנה אחורה". "המשבר יחל ביום שני, ואנו קוראים לכם למנוע אותו", נכתב. בין החברות הבריטיות המוזכרות כבעלות נכסים בבנק הקורס, לפי סוכנות "בלומברג", נמצאות Uncapped ,Apian ,Pockit ,Pivotal Earth ,Lingumi.

מנכ"ל חברת Lingumi, העוסקת בתוכנה בתחום הלימודים המקוונים, אמר כי כ-85% מההון של החברה מוחזק על ידי הסניף הבריטי של החברה, וכי לא הצליח לחלץ את הכסף בזמן. "זה עניין של חיים או מוות בשבילנו", אמר ל"בלומברג".

הרשויות הבריטיות הכריזו על הסניף הבריטי של הבנק (SVB UK) כחדל-פרעון וכיישות הנמצאת בפשיטת רגל ביום שישי בלילה, אחרי הצעד האמריקאי. ההכרזה אמורה "להקפיא" את הפעילות בו, ולא לאפשר העברת כספים ממנו ליישויות אחרות ב-SVB. לפי הרשויות, הדבר "יעקוף" כל הוראת העברת כסף שכבר ניתנה ושטרם בוצעה מהסניף הבריטי של הבנק. המטרה היא להגן על הנכסים של החברות הבריטיות שהשתמשו בבנק. לפי הדיווחים, ישנם כ-3,500 חשבונות בסניף הבריטי של הבנק. כ-750 עובדים מועסקים בסניף הבריטי. בניגוד למצב בארה"ב, החשבונות בסניף הבריטי מבוטחים רק עד 85 אלף ליש"ט (לעומת 250 אלף דולר בארה"ב) על ידי הרשויות.

כעת הרשויות הבטיחו להשיב סכום זה "בהקדם האפשרי", בעוד סכומים גדולים יותר יחולקו בהתאם למימוש נכסי הבנק בעתיד הקרוב. בנק אנגליה ניסה להרגיע ואמר כי "ל-SVB UK ישנה נוכחות מוגבלת בבריטניה, ואין לו מעורבות קריטית במערכת הפיננסית". עם זאת, לפי דיווח באתר TechCrunch, כ-30% מחברות הסטארט-אפ הבריטיות "עשויות להיות מושפעות מהקריסה", ו-10% מהן "עלולות להיקלע לצרות פיננסיות".

לפי הדיווחים בגרמניה, הפעילות של הסניף הגרמני של הבנק הייתה מצומצמת, אולם לחברות סטארט-אפ גרמניות היו פקדונות וחשבונות בסניף הבריטי של הבנק וכן בסניף האם האמריקאי.

לפי דיווח ב"הנדלסבלאט", חברות גרמניות מתאגדות כעת כדי לעדכן את הרשויות בבריטניה בנוגע לכספים שהחזיקו בסניף הבריטי של הבנק, בדרישה להשיב אותם בהקדם האפשרי. ביטוח הפקדונות בבנקים אירופיים עומד על 100 אלף אירו ליישות משפטית אחת. "זה היה מזל שהבנק נכנס לגרמניה רק מאוחר ולא במלוא הכוח", אמר יזם אוסטרי הפעיל בתחום הטכנולוגיה בגרמניה לעיתון "הנדלסבלאט".