הכירו את גרג בקר, המנכ"ל שהוביל את בנק סיליקון ואלי בעלייתו ובהתרסקותו

גרג בקר, שעמד בראש SVB, וסגניו הבכירים ביותר, שידרו אופטימיות מתמדת בתוך ענף שידוע בדרך כלל בזהירות שהוא מפגין • בין היתר, הם כמעט התעלמו מהעלאת הריבית המהירה מתוך הימור שתרד חזרה, והתמקדו בתעשיית הטכנולוגיה, המאופיינת בתנודתיות בין צמיחה לבועה

גרג בקר, לשעבר מנכ''ל בנק סיליקון ואלי / צילום: רויטרס - MIKE BLAKE. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
גרג בקר, לשעבר מנכ''ל בנק סיליקון ואלי / צילום: רויטרס - MIKE BLAKE. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

גרג בקר ושניים מסגניו הבכירים ביותר, מנהל הכספים דניאל בק והנשיא מייקל דשנו, היו בראש בנק סיליקון ואלי (SVB) כשהבנק רכב על גל של ריביות נמוכות ומדיניות של כסף קל.

בשנה שעברה, כשהעולם השתנה והפדרל ריזרב החל להעלות ריביות בקצב הכי מהיר זה כמה עשורים, הם כמעט התעלמו מזה, הימרו על כך ששיעורי הריבית יירדו בחזרה והתמקדו בתעשיית הטכנולוגיה, המאופיינת בצמיחות מהירות ובקריסות מהירות.

כשבועיים לפני הקריסה: מנכ"ל בנק סיליקון ואלי מכר מניות בשווי 3.6 מיליון דולר
הכי רחוק מסיליקון ואלי: שנת שיא לבנקים בישראל | ניתוח
דיווח: משרד המשפטים האמריקאי החל בחקירת הקריסה של בנק סיליקון ואלי

בקר, בן 55, שימש כמנכ"ל הבנק מאז 2011, והפך את SVB לאחד מ-20 הבנקים הגדולים ביותר בארה"ב. בזמן שבנקים אחרים נסוגו מכל דבר שנראה כמו סיכון לאחר המשבר הפיננסי, SVB היה מוכן לקבל סטארט-אפים חדשים שהיה להם פוטנציאל גדול אך רווחים מעטים.

מנהלים בכירים הוציאו תחזיות אופטימיסטיות שהולמות יותר יזמי טכנולוגיה מבנקאים. הם גם ביקשו מהחברות האלה לעתים קרובות שירכזו את כל הבנקאות שלהן ב-SVB.

"אני לרוב אומר לאנשים שאני עובד בתפקיד הבנקאות הכי מגניב בעולם", אמר בקר בפודקסט מ-2019. "בבנק סיליקון ואלי, אנחנו עובדים עם החברות הכי מגניבות בעולם כולו".

● אפקט הדומינו בשווקים: הקלף שיכול להפיל את כל הבנקים בעולם 

שנים ארוכות, האסטרטגיה הזו השתלמה. ההפקדות זינקו ב-2021 ב-86% ומניית הבנק עלתה ב-75%, לאחר שעלתה ב-54% ב-2020.

הימורי השורט על המניה גדלו אשתקד ל־6.7%

אבל היו גם ספקנים, שחלקם חששו מהצמיחה המהירה של הבנק, והחלו להמר נגד המניה שלו. לפני שנה, 1.4% ממניות החברה נמצאו בהימורי שורט של משקיעים דוביים, אבל עד סוף השנה שעברה, הנתון הזה עלה ל-6.7%, על פי S3 Partners, העוקבת אחר נתוני מכירות של שורטים. בשנה שעברה צנחו מניות הבנק ב-66%. השנה ירדו מניות הבנק ב-54% עד יום חמישי, יום המסחר האחרון בהן.

במשך רוב השנה שעברה לא היה בבנק מנהל סיכונים, לאחר שלורה איזורייטה פרשה מהתפקיד באפריל ולא הוכרז לה ממשיך עד ינואר. עזיבתה של איזורייטה נחשפה על ידי הבנק בפעם הראשונה בשבוע שעבר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

השנה שעברה הייתה קשה למניות הטכנולוגיה. הפדרל ריזרב העלה את שיעורי הריבית בחדות, וגרם למשקיעים להיות פחות מוכנים לקחת סיכונים. חברות קריפטו קרסו, שוק ההנפקות התייבש ומדד נאסד"ק העמוס במניות טכנולוגיה ירד ב-33%, הירידה הגדולה ביותר בו מאז המשבר הפיננסי של 2008.

אבל ב-SVB המשיכו להמר על כך שהריביות יירדו. בשנה שעברה, הבנק סיים גידור ריבית בניירות ערך, או הרשה לו לפקוע, בשווי של יותר מ-14 מיליארד דולר במשך השנה, על פי הדוח של הבנק מסוף השנה. הבנק למעשה לא דיווח על שום גידור חדש נגד עליות הריבית בתיק האג"ח העצום שלו בסוף 2022.

באמצע השנה שעברה הודיע הבנק במצגת למשקיעים שהוא "מעביר את הפוקוס לניהול רגישות הנובעת מסביבה של ריבית יורדת", או במלים אחרות, מגן על עצמו מפני מצב שבו הריבית תרד שוב.

בקר, בק ודשנו לא התבטאו באופן ציבורי מאז קריסת הבנק. ביום שני לא ניתן היה לקבל תגובה מהשלושה.

בכנס בשבוע שעבר, שלושה ימים לפני שהבנק שלו קרס, אמר בקר שעכשיו "זמן נהדר להקים חברה".

"אתם יכולים להסתכל על טכנולוגיה חקלאית, טכנולוגיה פיננסית, קלינטק, טכנולוגיה רפואית או רפואה מותאמת אישית", אמר בקר בכנס. "אפשר ממש לעבור על כל התחומים. יש דברים מלהיבים בכל אחת מהקטגוריות".

בכנס אחר בחודש שעבר, מנהל הכספים בק אמר שהפוקוס של SVB על טכנולוגיה, שירותי בריאות ותעשיית מדעי החיים לא יוצר סיכון לריכוז יתר, וציין את המומחיות השונה של לקוחות בתחומים האלה ואת העסקים שעושה הבנק במדינות זרות.

בקר הצטרף ל-SVB ב-1993 כמנהל הלוואות כשהיה בשנות ה-20 לחייו. בק, בן 50 היום, הוא המנהל הבכיר החדש יחסית, והוא הצטרף ל-SVB כמנהל הכספים ב‏-2017. דשנו, בן 55, נכנס להנהלה באמצע העשור הראשון של המאה.

דשנו עבד כמנהל כספים ראשי לפני שהתמנה לנשיא הבנק. בתפקידו פיקח גם על זרוע השקעות של 3 מיליארד דולר ששמה SVB Capital, כך נמסר מהבנק ב-2017.

בק החליף את דשנו כמנהל כספים ראשי באותה שנה, והיה גיוס מבחוץ, לאחר שעבד קודם לכן ב-Bancwest Corp, גם שם שימש כמנהל כספים ראשי. הוא היה מנהל נותן חסות בקבוצת משאבי העובדים של SVB לעובדים שחורים, על פי קורות חייו באתר החברה.

בבנק אוף דה ווסט, הוביל בק את הפעם הראשונה שבה ניגש הבנק למבחן המאמץ של הפדרל ריזרב, כך כתוב בקורות חייו. הקריירה שלו כללה גם תפקידים בוולס פרגו, בפרדי מאק, ב-E*Trade ובדלויט.

בקר גדל בצפון מזרח אינדיאנה, שם אביו ניהל חברה לאספקת ציוד לעסקים, על פי Investor’s Business Daily.

לאחר שסיים לימודים באוניברסיטת אינדיאנה, קיבל משרה התחלתית בבנק בדטרויט. בבנק הזה ביקשו ממנו בסופו של דבר לעבור לסניף של קליפורניה, ומשם גויס ל-SVB, כך נאמר בדיווחי חדשות עליו.

בתחילה עבד עם לקוחות התוכנה של הבנק בפאלו אלטו, קליפורניה, לפני שעבר לבולדר, קולורדו, שם הקים משרד של SVB ב-1996. בקר מונה לנשיא בנק סיליקון ואלי ב-2008 ולמנכ"ל שלוש שנים אחר כך.

עובד של הבנק תיאר את בקר כבנקאי העובד פר אקסלנס על בסיס מערכות יחסים אישיות עם הלקוחות, וכן כאדם האהוב גם על העובדים בתוך הבנק. היה לו חזון לעתיד של תעשיית הטכנולוגיה והוא ידע לדבר בשפתה - והיה מוכן להמר על הלקוחות שלו. "הוא היה מנכ"ל שעבד עבור הקהל שמולו הופיע", אמר אותו עובד.

ב-2015 אמר בקר למועצת הבנקאות של הסנאט שיש מקום להקל ברגולציה על בנקים קטנים יותר כמו שלו. בקר אמר שהבנק שלו החזיק מעמד במשבר הפיננסי עם איכות אשראי גבוהה, והגדיל את כמות ההלוואות שחילק ב-70% כמעט בין 2007 ל-2011. הוא אמר למחוקקים שהבנק שלו לא מהווה סיכון סיסטמי.

"בגלל שהמודל העסקי של SVB ופרופיל הריסק לא מהווים סיכון סיסטמי, אכיפת דרישות דוד-פרנק, שנועדה לחברות ההחזקה הבנקאיות הגדולות ביותר, יכולה להטיל עלינו עול כבד מדי, עם יתרונות רגולציה מינימליים בתמורה לכך", כתב בקר.

בקר ובק מכרו מניות שבוע לפני הקריסה

החודש חשף הבנק את חבילות השכר ב-2022 של שלושת האנשים: 9.9 מיליון דולר לבקר, 4.6 מיליון דולר לדשנו ו-3.6 מיליון דולר לבק, כשהרוב ניתן כמניות.

בדיווח, ועדת השכר של SVB אמרה שהבונוסים של בקר ובק הוקטנו כדי שיישאו באחריות על "לחצים על המאזן שנובעים מירידה בהפקדות ומסביבת השוק". מצד שני זכו שני האנשים לשבחים על ה"הנהגה החזקה" שלהם בניהול סיכונים.

גילויים שהפיק הבנק מראים שבקר ובק שניהם מכרו מניות שבוע לפני שקרס הבנק. בקר הפעיל אופציות על 12,451 מניות ב-27 בפברואר ומכר אותן באותו יום, וקיבל כ-2.3 מיליון דולר.

בק מכר מניות בשווי מעט יותר מ-575 אלף דולר ב-27 בפברואר, כשליש מהחזקותיו בבנק.

שתי המכירות נעשו במסגרת תוכניות 10b5-1 שהוגשו 30 יום קודם לכן. התוכניות האלה מאפשרות לעובדים בחברה לקבוע מראש מכירות של מניות כדי למנוע חשדות למסחר על בסיס מידע שאינו גלוי לציבור. ה-SEC (רשות ני"ע בארה"ב) בחנה את שיטת המכירה הזו והציעה כללים חדשים וביניהם הארכת תקופת 30 הימים שלפני המכירה ל-90 ימים.

בקר הוא חובב נלהב של רכיבה על אופניים. "לחיות בצפון קליפורניה ולגור בחלק של חצי האי, אני חושב ששם נמצאות האפשרויות הטובות ביותר בעולם לרכיבה על אופניים", אמר בכנס שבוע שעבר, כשמישהו שאל אותו מה הוא אוהב לעשות כשהוא לא בעבודה.

SVB היה אחד מנותני החסות לקבוצת רוכבות אופניים מעמק הסיליקון מאז 2006. בקר היה מצטרף לרוכבות מדי פעם, ולעתים היה מביא איתו משקיעי הון סיכון, כך אמרה לינדה ג'קסון, מייסדת הקבוצה.

"הוא חזק ותחרותי", אמרה ג'קסון. "הוא חזק מאוד במישורים ובמדרונות בירידה". כעת, עם קריסת SVB, החלה קבוצת הרוכבות לחפש נותן חסות חדש.

מגהן בוברובסקי, ג'וזף דה אווילה, גרגורי צוקרמן, אליזה צ'או ואליוט בראון השתתפו בהכנת הכתבה.