עוד קריסה בארה"ב: הסוף העגום של הבנק שהקים הפועלים בשנת 2000

סיגנצ'ר בנק שנסגר הלילה היה הבנק הראשון בשליטה ישראלית שהונפק בנאסד"ק • בשנותיו הראשונות סיפק לפועלים גישה לאמידים בתושבי ניו יורק וכן הכנסות מפעילותו השוטפת והנפקות בבורסה האמריקאית

הסיגנצ'ר בנק / צילום: Associated Press, Bobby Caina Calvan
הסיגנצ'ר בנק / צילום: Associated Press, Bobby Caina Calvan

הדרמה במערכת הפיננסית האמריקאית לא עוצרת. הלילה הרשויות האמריקאיות השתלטו על בנק נוסף מחשש לקריסה.

סיגנצ'ר בנק (Signature Bank), מהבנקים המרכזיים בתעשיית הקריפטו שמנהל נכסים בהיקף 110 מיליארד דולר, נסגר במהלך הלילה.

השוק מאותת: אילו בנקים נוספים באזור הסכנה 

לבנק היו 80 מיליארד דולר בפיקדונות לא מבוטחים, והמניה שלו צנחה ב־23% ביום חמישי - הירידה החדה ביותר בהיסטוריה של הבנק. בבנק ניסו להרגיע בחמישי ומסרו כי "הבנק נמצא במצב פיננסי חזק והוא מבוזר היטב".

בתוך כך, הרשויות בארה״ב מנסות להרגיע והבטיחו כי כל בעלי הפיקדונות בשני הבנקים שקרסו יקבלו את כספו חזרה ובמלואו.

בהודעה משותפת של משרד האוצר האמריקאי, הפד והתאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) נמסר כי "אנחנו נוקטים פעולה דומה (לסגירת SVB) לצמצום סיכונים", וכן מסרו כי ההפקדות יישמרו ו"משלמי המסים לא יספגו את ההפסדים". לשם כך הקים ה-FDIC בנק מגשר שיאפשר ללקוחות הבנק גישה לכספיהם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

החל את דרכו כבנק ישראלי

בנק סיגנצ'ר שנסגר הלילה החל את דרכו למרבה הפלא כבנק ישראלי, עת הקים אותו בנק הפועלים בשנת 2000. חודשים ספורים לאחר מכן, במאי 2021, החל הבנק לפעול באופן רשמי, כשהוא מיועד ללקוחות פרטיים אמריקנים אמידים, וזאת באמצעות שישה סניפים בניו יורק. כיו"ר סיגנצ'ר בנק כיהן אז סקוט שיי, שהיה במקביל גם חבר דירקטוריון בנק הפועלים.

יחד עם תחילת הפעילות של הבנק עצמו החלה לפעול חברת סיגנצ'ר סקיוריטיס, גם היא חברה בת של בנק הפועלים, שנועדה לספק שירותי ברוקראג' לניירות ערך ומוצרים פיננסיים אחרים. הקמת סיגנצ'ר בנק וסיגנצ'ר סיקיוריטיס הייתה חלק ממדיניות בנק הפועלים להרחיב את פעילות הבנקאות הפרטית שלו בחו"ל.

ההון הראשוני שהעמיד בנק הפועלים לסיגנצ'ר עם הקמתו הגיע ל-45 מיליון דולר. כפי שנחשף ב"גלובס", הזרים בנק הפועלים לסיגניצ'ר עוד 55 מיליון דולר בסוף שנת 2001 ובשנה שלאחר מכן הוזרמו עוד 20 מיליון דולר.

בשנת 2001 הסתכמו הפסדי הבנק ב-23 מיליון דולר, כאשר גם 2002 הסתיימה בהפסד בשל עלויות ההקמה, אך ברבעון הראשון של 2003 כבר נרשם רווח מזערי ואת 2004 הוא סיים עם רווח של כ-30 מיליון דולר.

2004 הייתה שנת מפתח עבור הבנק, כשבמרץ אותה שנה הוא הונפק בהצלחה והיה הבנק היחידי בקבוצה ישראלית שנסחר בנאסד"ק. ההנפקה הורידה את השליטה של הפועלים בסיגנצ'ר מאחזקה של 100% ל־76% אך הביאה לפועלים רווח של כ־32 מיליון דולר ברוטו. חצי שנה לאחר מכן ביצע הפועלים הנפקה נוספת בעקבותיה הוא רשם רווח של כ-60 מיליון דולר נוספים. במקביל הונפקו מניות נוספות של הבנק האמריקאי, כך שהחזקות הפועלים ירדו ל-59%.

לבסוף, בשנת 2005, ארבע שנים לאחר שהבנק החל לפעול תחת אחזקה מלאה של בנק הפועלים, מכרו הבנק הישראלי את יתרת אחזקותיו בשתי פעימות שהכניסו לו כחצי מיליארד דולר. בעשור שלאחר מכן זינקה מניית סיגנצ'ר פי יותר מחמישה.