אילו חברות ישראליות ציבוריות כבר דיווחו על חשיפה לבנק שקרס

חלק מהחברות הישראליות, הנסחרות בוול סטריט ובתל אביב, פרסמו כבר דיווחים בנוגע לחשיפתן לבנק סיליקון ואלי שקרס בסוף השבוע, ביניהן אאוטבריין לה יש קו אשראי וכסף בבנק, אך היא לא צופה השפעה מהותית • חברת פאגאיה סיכמה לאחרונה על קו אשראי של 168 מיליון דולר מהבנק, מניית קווליטאו צונחת לאחר שדיווחה כי החזיקה בו את רוב כספה • לקוחות נוספות של הבנק: החברות WalkMe, סימילרווב וטרמור

ירון גלאי ודיוויד קוסטמן, מנכ''לים משותפים של אאוטבריין / צילום: נועם גלאי
ירון גלאי ודיוויד קוסטמן, מנכ''לים משותפים של אאוטבריין / צילום: נועם גלאי

לא רק סטארט-אפים חשופים לבנק הקורס Silicon Valley Bank (SVB) - גם כמה חברות ציבוריות מישראל הנסחרות בוול סטריט ובתל אביב. חלקן כבר פרסמו דיווחים בנושא במהלך סוף השבוע.

"תוציא את הכסף": מאחורי הקלעים של נפילת בנק ההייטקיסטים 
״זה ברבור שחור - אפילו ליהמן ברדרס נתן שבוע למשוך את הכסף״ 
איזה בונוס קיבלו עובדי הבנק שקרס שעות לפני שהולאם ע"י הרשויות

החשיפה לבנק מגיעה בכמה צורות. באופן כללי נראה כעת שלרוב החברות הציבוריות אין סכומים מאוד מהותיים בפיקדונות בבנק, משום שבמקרים רבים רוב הכספים שלהן הן בניירות ערך סחירים (Marketable Securities).

לחלק מהחברות יש קווי אשראי בבנק - וכאן עולה השאלה האם הכסף נמשך או לא, והאם בחברות תכננו למשוך כסף מקווי האשראי בטווח הקרוב. לאחרות יש גם הלוואות מהבנק. סביר להניח שבימים הקרובים יתפרסמו דיווחים ובהם גילוי על מידת החשיפה הקיימת של כל חברה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אאוטבריין: "לא צופים השפעה מהותית"

אחת הנפגעות הגדולות בינתיים היא חברת קווליטאו , העוסקת בתחום הבדיקות לתעשיית המוליכים למחצה ונסחרת בבורסה בתל אביב בשווי 155 מיליון שקל, שמנייתה צנחה ביום א' בשיעור של יותר מ־10%.

לפי הדיווח של קווליטאו לבורסה, היא החזיקה 16.8 מיליון דולר בבנק, מתוך סך של 22.3 מיליון דולר שיש לה במזומנים (היתרה מוחזקת בבנקים אחרים). למיטב ידיעתה של קווליטאו, מתוך הסכום שהופקד בבנק, רק 250 אלף דולר מבוטחים בביטוח פדרלי של FDIC.

"אין לחברה מידע בנוגע לסכומי הכסף שניתן יהיה למשוך בעתיד מתוך יתרת הכספים שהופקדו, וביחס לעיתוי שבו יתאפשר למשוך כספים אלה", ציינה קווליטאו. החברה מסרה לכל לקוחותיה לחדול לבצע תשלומים לחשבונה ב-SVB, והוסיפה כי היא "נוקטת ותנקוט פעולות שונות לצמצום ההשפעה של האירוע על תזרים המזומנים הדרוש להמשך פעילותה".

עוד היא ציינה, שלמרות ההשפעה המהותית על נכסיה - בשל יתרת המזומנים, צבר ההזמנות והיעדר התחייבויות מהותיות היא מסוגלת להמשיך את פעילותה במהלך העסקים הרגיל.

לאאוטבריין , חברת המלצות התוכן הנסחרת בנאסד"ק בשווי 220 מיליון דולר, יש קו אשראי וכסף בבנק. לפי החברה, "פחות מ-5% מהמזומנים, שווי המזומנים וההשקעות שלנו נמצאים ב-SVB והיתר מוחזק במספר גדול של גופים פיננסיים גדולים.

"יש לנו גם קו אשראי שלא נמשך ב-SVB, והחברה לא רואה צורך למשוך אותו בטווח הקצר". אאוטבריין מציינת עוד, כי הבנק הוא צד נגדי לחוזי גידור של מט"ח. "אנו לא צופים השפעה מהותית על התנאים הפיננסיים או על הפעילות שלנו", מדגישה אאוטבריין. בסוף 2022 היו לחברה בקופה 351 מיליון דולר במזומנים והשקעות לטווח קצר וארוך.

 

לפחות 10 חברות ביומד יושפעו

גם חברות ביומד ישראליות, ציבוריות ופרטיות הפקידו את כספן בבנק. חברת קומפיוג'ן  הייתה הראשונה לדווח כי כ-1.3% מכספה מוחזקים בבנק. לחברה היו 83 מיליון דולר בקופת המזומנים נכון לסוף 2022, כך שמדובר במספר מיליוני דולרים בלבד, סכום שהחברה רואה כלא מהותי.

גורם בשוק מעריך, כי לפחות עשר חברות ביומד נוספות מחזיקות במזומן בסכומים משמעותיים בבנק, וכי עבור כמה מהן מדובר במכה שיהיה קשה להתאושש ממנה. עבור חברות הביומד מצב זה קשה במיוחד, שכן לרובן אין הכנסות כלל ואין להן שום מקור לתזרים חיובי למעט השקעות.

ההשפעה על שוק הביומד היא מעבר להשפעה הישירה על החברות הישראליות. כמחצית מחברות מדעי החיים הצעירות בארה"ב החזיקו כספים בבנק. כעת, כשהחברות הללו רעבות למזומנים אפילו יותר מלפני האירוע, חברות גדולות וקרנות יוכלו למצוא עסקאות זולות, וככל הנראה הוולואציה הממוצעת של נכסים בתחום מדעי החיים תרד. חלק מהחברות הבינוניות שנפגעו מהאירוע ייגרעו מרשימת הרוכשות הפוטנציאליות בטווח הקרוב. בהתאם לכך מדד נאסד"ק ביומד איבד כ-6% מערכו בחמשת הימים האחרונים.

האם מכירת אורה סמארט תושפע?

חברות אחרות טרם דיווחו על חשיפה לבנק, אך מדוחות קודמים שלהן ניתן לראות דיווחים על קווי אשראי ב-SVB. כך לדוגמה, חברת הפינטק פאגאיה  דיווחה לפני מספר חודשים על חתימת קו אשראי חדש עם הבנק, בסך 167.5 מיליון דולר. ככל הידוע, החברה לא משכה כסף מקו האשראי, ואין לה כל סכום מהותי בפיקדון בבנק.

גם לקלטורה , ספקית פתרונות הווידיאו, יש לפי דיווחים קודמים קו אשראי בבנק, כמו גם הלוואה שנלקחה, בהיקף 35 מיליון דולר מהבנק. לחברה יש גם כנראה פיקדונות בבנק, אך היקפם נמוך יותר מהיקף ההלוואה.

חברת מאנדיי  עדכנה היום כי "החברה מנהלת חשבונות עו"ש ופקדונות בבנק, ביתרה מצרפית כוללת של פחות מ-0.5% מיתרות המזומנים ושווי המזומנים שלה, זאת נכון ליום 10 במרץ 2023. החברה לא נטלה הלוואות SVB. לאור האמור, מאנדיי מציינת שלא צפויה השפעה מהותית על פעילותה, מצבה הפיננסי או נזילותה של החברה".

חברה אחרת שנסחרת בתל אביב וקשורה בעקיפין לבנק היא אורה סמארט , שלאחרונה הודיעה על כך שהיא צפויה להימכר בעסקת מניות לחברה האמריקאית Molekule. במקרה זה לחברה הרוכשת יש הסכם הלוואה עם הבנק (שלפי דוחות קודמים שלה מגיע ל-34.4 מיליון דולר) ונדרש אישור של הבנק לעסקה עם אורה סמארט (אם כי כאמור מדובר בעסקת מניות שלא נדרש לה מימון בנקאי). אישור הבנק לעסקה כבר התקבל והעסקה מתקדמת בהתאם לתכנונים.

כמו כן, לרוכשת יש סכום נמוך יחסית בבנק, אך הוא מבוטח. באתר הבנק בישראל מפורסמים שמות חברות שלפי הבנק הן לקוחות שלו, בין היתר החברות הציבוריות WalkMe , סימילרווב  וטרמור .