רו"ח שלומי שוב: "המאזן של בנק סיליקון ואלי לא הציג את התמונה האמיתית"

רו"ח שוב, ראש התוכנית לחשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, התייחס לדוחות של בנק סיליקון ואלי, שקרס בסוף השבוע האחרון • "הטריגר לקריסת הבנק היא אמנם בעיית נזילות, אך יש לכך קשר ישיר לפער המח"מ"

בנק סיליקון ואלי / צילום: Associated Press
בנק סיליקון ואלי / צילום: Associated Press

עד כמה הדוחות החשבונאיים של בנק סיליקון ואלי (SVB) היו מוטים או בעיתיים, והאם הם טומנים בפתחם תחילתה של פרשייה חשבונאית חדשה? רו"ח שלומי שוב, ראש התוכנית לחשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, התייחס לסוגייה במסגרת דיון שהתקיים ביום שני בפורום שווי הוגן בנושא איגוח.

"אי אפשר להתעלם מכך שהנפילה המהירה של SVB מעלה תהיות לגבי הדוחות הכספיים שלו שפורסמו רק שבועיים קודם לכן", אמר רו"ח שוב. לדבריו, הדוחות הכספיים שפרסם SVB פורסמו ממש לאחרונה בצורה "חלקה לגמרי וללא הערת עסק חי או כל הפניית תשומת לב אחרת של המשקיעים".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עיון בדוחות הכספיים הנוגע להשקעה המשמעותית של הבנק בניירות ערך מגובי משכנתאות (MBS) שהובילה לקשיי הנזילות ובסופו של דבר הציתה את הבהלה של לקוחותיו, חושף עד כמה התמונה החשבונאית היתה משובשת. השווי ההוגן של האג"ח מגובות המשכנתאות בסוף השנה שחלפה, עמדעל 76.2 מיליארד דולר בלבד, מציין שוב. אך אותן איגרות חוב שרכש הבנק, "הוצגו לפי עלותם המופחתת על 91.3 מיליארד דולר בלבד". כלומר היה פער של כ-16 מיליארד דולר, בין מה שהוצג בדוחות הכספיים, לבין השווי הנמוך משמעותית של איגרות החוב הללו. "רק לקבל פרופורציות זה כמעט כל ההון של הבנק שעמד על 16.3 מיליארד דולר", הדגיש שוב.

לדבריו, "השקעה במכשירי חוב ארוכים אלה סווגה כ'מוחזקת עד לפדיון'. לכן היא נמדדה לפי עלות מופחתת ולא לפי שווי הוגן (כלומר לפי מחיר האג"ח בשוק, ח' ש'). סיווג החשבונאי של השקעה לפדיון בניירות ערך שהם מכשירי חוב בגופים פיננסיים שפועלים ברמות מינוף גבוהות, בהגדרה הוא דבר רגיש ביותר, במיוחד בתקופות של ריבית עולה שמובילה לקיטון בשווי ההוגן של השקעות אלה".

הוא ציין כי מבחינה חשבונאית, על הסיווג הזה לדבריו להיבחן בכל מועד מאזן מחדש. זאת בכדי לוודא "שקיימת יכולת - ולא רק כוונה - להחזיק את אותם ניירות ערך עד למועד הפידיון שלהם ללא צורך לפרוע התחייבויות". לדברי שוב, "הטריגר לקריסת הבנק היא אמנם בעיית נזילות, אך יש לכך קשר ישיר לפער המח"מ (משך חיים ממוצע של אגרת החוב) - המח"מ הקצר של ההתחייבויות של הבנק ביחס לנכסיו על רקע רמת המינוף המובנה הגבוהה".

לדברי שוב, "בדיעבד כמובן שהסיווג החשבונאי במקרה הזה לא היה נכון, אבל הדבר כמובן מעלה תהיות לגבי הסיווג בזמן אמת, לרבות המשך הסיווג בדוחות הכספיים האחרונים שפורסמו. בשורה התחתונה, המאזן של הבנק לא הציג את התמונה האמיתית ואני מניח שזה נושא שעוד ייבדק היטב לאור הנסיבות המדייקות ששררו וצריך להיזהר כמובן תמיד מחוכמה שבדיעבד במיוחד כשנוצרת 'ריצה על הבנק'. אני בטוח לא מכיר את כל התמונה ורק מעלה את השאלה. אגב ממה שראיתי הנושא של סיווג השקעות אלה שטעות בו מוחקת את הון הבנק לא זוהה אפילו כהחלטה קריטית בדוחות הבנק שזה קצת תעודת עניות למקצוע שלנו".