הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א על רקע הדיווחים על פשרה בנושא החקיקה המשפטית

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.8%, מדד ת"א 90 טיפס ב-0.5%, ומדד הבנקים זינק בכ-2.4% • השקל מתחזק מול המטבעות הזרים • כלכלני דיסקונט: "בתרחיש המרכזי אנו מוסיפים להעריך כי ריבית בנק ישראל תיוותר ללא שינוי, ותתחיל לרדת במתינות ברבעון השני של 2024"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל בעליות שערים: מדד ת"א 35 עלה בכ-0.8%, ומדד ת"א 90 טיפס ב-0.5%. את המגמה החיובית הוביל מדד הבנקים שזינק בכ-2.4%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקלים. 

בלטו לחיוב מניות ג'נריישן קפיטל , פלסאון תעשיות , דמרי  ומיטרוניקס .

מנגד, בלטו לשלילה מניות אלקו , סלקום , פריון נטוורק  ודלק רכב .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בעליות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו בעליות שערים קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בעליות של כ-0.1%.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש ב-0.2% מול השקל ונסחר סביב 3.80 שקלים. האירו נחלש בכ-0.9% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.07 שקלים.

16:04

המגמה החיובית בבורסת ת"א נמשכת: מדד ת"א 35 מזנק בכ-1.2% ות"א 90 מטפס בכ-1.1%. את המגמה החיובית מוביל מדד ת"א בנקים 5 שעולה בכ-2.5%.

את מחזור המסחר הגבוה בבורסה מובילות מניות הבנקים לאומי  ופועלים . גם טאואר מרכזת מחזור מסחר גבוה לאחר שדווח כי לאחר ביטול עסקת הרכישה, אינטל וטאואר  הודיעו היום על הסכם חדש לשיתוף פעולה בין החברות.

במקביל, בולטות לחיוב מניות ג'נריישן קפיטל , נכסים ובנין , מיטרוניקס  ופלסאון תעשיות .

מנגד, פרטנר , אלקו , אלקטרה צריכה  וסלקום  נסחרות בירידות שערים.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש קלות מול השקל ונסחר בשעות הצהריים סביב 3.79 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי בשיעור חד יותר של כ-1% ונסחר סביב 4.07 שקלים.

15:10

לאחר ביטול עסקת הרכישה, אינטל וטאואר  הודיעו היום על הסכם חדש לשיתוף פעולה בין החברות, במסגרתו טאואר תשתמש במפעל של אינטל בניו מקסיקו להרחבת כושר הייצור שלה בארה"ב. 

13:40

העליות בבורסה מתחזקות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-1.1%. מדד הבנקים מזנק בכ-2.3% לאחר ירידה חדה אתמול, ומדד הביטוח קופץ ב-2.1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1 מיליארד שקל.

אתמול מדד הבנקים צנח בכ-2.3% והיום הוא מזנק, בין השאר, על רקע המגעים לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה בנושא החקיקה המשפטית. מזרחי טפחות , הפועלים , לאומי , הבינלאומי  ודיסקונט  מזנקים בעוד 3.5%. 

מניות אלקטריאון , נופר אנרג'י  ומגדל  בולטות בעליות חדות.

12:50

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.6% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.3%. מדד הבנקים מטפס בכ-1.3% לאחר ירידה חדה אתמול ומדד הביומד עולה בכ-1.4%.

אפיטומי מדיקל  ממשיכה לרכז עניין רב, קופצת בעוד 25% ומשלימה עלייה של יותר מ-100% ביומיים. החברה, המפתחת גלולה מתנפחת בקיבה לתמיכה בהרזיה, זינקה לאחר ששיגרה דיווח לבורסה על הצלחה בניסוי קליני שצפוי להיות האחרון לקראת אישור המוצר לשימוש.

עוד בולטות בעליות שיכון ובינוי , מיטרוניקס , מזרחי טפחות , מבנה , פיבי, דמרי  ומגדל ביטוח .

10:50

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.2%. מדד הבנקים מטפס בכ-1.3% לאחר ירידה חדה אתמול.

בבורסות אירופה נרשמת מגמה שלילית וירידות קלות נרשמות בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב.

בשוק האג"ח המקומי נרשמת מגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רושמים עליות של עד 0.2% והאג"ח הממשלתיות נסחרות תוך תנודות קלות לשני הצדדים.

10:01

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%. מדד הבנקים מטפס בכ-1.3% לאחר ירידה חדה אתמול.

עליות בולטות רושמות בין השאר מליסרון , ישראל קנדה , אלוני חץ , מבנה  ומזרחי טפחות .

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P מדרגת לראשונה את חברת הביטוח הפניקס. הפניקס  הודיעה כי חברת הביטוח קיבלה דירוג A- עם אופק יציב. הדירוג של הפניקס, על פי הסוכנות, מתבסס על מובילות שוק, ביזור רחב של פעילויות הביטוח ומקורות תזרים, רווחית גבוהה, יחס הלימות הון גבוה, נזילות גבוהה וכן נתמך בשווקים צומחים והזדמנויות עסקיות. בחודש מאי האחרון קיבלה חברת הביטוח של הפניקס קיבלה דירוג A2 ממודיס.

08:40

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהדולר נסחר סביב 3.786 שקלים, ירידה של כ-0.6% מול שערו היציג, והאירו נחלש בכ-0.7% סביב 4.085 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. אתמול נרשמה בבורסה נעילה שלילית. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.8%, מדד ת"א 90 ירד בכ-0.8%, ומדד הבנקים צלל בכ-2.3%. גם מדד מניב חו"ל בלט לשלילה עם ירידה של כ-2%. מנגד, מדד הביומד קפץ ב-2.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל. 

מניית אפיטומי מדיקל  זינקה ב-80% במחזור ענק. החברה, המפתחת גלולה מתנפחת בקיבה לתמיכה בהרזיה, זינקה בעקבות דיווח כי סיימה בהצלחה את הניסוי הקליני, שצפוי להיות האחרון לקראת אישור המוצר. 

על רקע הריבית הגבוהה במשק, נמשכת זרימת הכספים לקרנות הכספיות. כך הקרנות השקליות גייסו כ־4 מיליארד שקל בחודש אוגוסט והקרנות הכספיות הדולריות גייסו כ־400 מיליון שקל. כך עולה מסיכום שערכו בבית ההשקעות מיטב. מנגד, מדווחים במיטב כי הקטגוריות המגייסות בתעשייה האקטיבית המסורתית רשמו גיוסים קטנים בחודש החולף.

מנהלי קרן מגוריט הניפו דגל לבן: דמי הניהול יקוצצו כמעט בחצי

אתמול לא התקיים מסחר בוול סטריט. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות קלות.

בורסות אסיה נסחרות במגמה שלילית היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-0.2% ומדד ההנג סנג נסוג בכ-1.5% והקוספי יורד בכ-0.1%. בורסת שנחאי יורדת בכ-0.6%.

לקראת החלטת הדירוג הגורלית: משלחת של מודי'ס מבקרת השבוע בישראל

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו ירידות של כ-0.1%. אגרות החוב הממשלתיות בטווחים השונים נסחרו במגמה מעורבת. 

במסחר באג"ח הממשל האמריקאי נרשמה אתמול עליית תשואות קלה וכעת התשואות ממשיכות לטפס. התשואה על אג"ח ל־10 שנים עומדת על כ-4.21% ולשנתיים על 4.90%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירתם כי "הסביבה הפיסקלית הבעייתית וגידול בהנפקות בארה"ב יקשו על ירידת התשואות באג"ח הממשל. עקב כך, במודל התשואות שלנו העלינו את תחזית תשואת האג"ח במח"מ 10 שנים בארה"ב ל־4.2%".

"בכל הנוגע לישראל", הם מציינים, "לאור האירועים הפוליטיים, פרמיית הסיכון של ישראל עלתה ולכן קשה להצדיק פער תשואות שלילי כה גדול באג"ח ישראלית מול ארה"ב. במקביל, להערכתנו, הסיכוי לרווח הון בהארכת המח"מ באפיק השקלי לא מפצה על הסיכון להפסד הון".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש אתמול מול המטבעות הזרים עד לשעות אחר הצהריים אולם בערב שב להתחזק לאחר שנודע על המגעים לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה בנושא החקיקה המשפטית. הדולר התחזק במהלך היום לרמה של 3.815 שקלים, שלא כאן נראתה מאז שנת 2017, ובערב נחלש ל-3.787 שקלים. האירו התחזק מול השקל לשער של 4.115 שקלים ובערב נחלש לכ-4.08 שקלים.

נגיד בנק ישראל: "השקל התנתק מהשווקים הפיננסים בחו"ל והוא בפיחות עודף של מעל 10%"

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, התייחס לסיבות השונות שתמכו בפיחות השקל אתמול: "לאור המשך ההתבטאויות בנוגע למשבר הפוליטי, התנודות בשוק המט"ח צפויות להימשך, כשנושא הרפורמה המשפטית ממשיך להיות בכותרות ולהשפיע על השווקים, מה שמוסיף לחוסר הביטחון המצוי כעת בשוק ההון". לכך מצטרפים האירועים הביטחוניים, שמתדלקים להערכת מנחם את האי ודאות. עוד לדבריו, "שער החליפין עלה משמעותית מאז החלטת הריבית האחרונה, והנגיד ציין מפורשות שהפיחות בשקל יכול לתדלק את האינפלציה ולגרום לעליות ריבית נוספות".

מנחם מוסיף כי "זהות הנגיד הבא ממשיכה להוות מוקד עניין בשווקים, ולהדאיג את המשקיעים".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרו ביציבות אתמול וכעת המגמה מעורבת. מחירה של חבית מסוג WTI עומד סביב 86 דולר, ומחיר חבית מסוג ברנט על 89 דולר.

4. מאקרו

בנק ישראל הותיר אתמול את רמת הריבית במשק על כנה (4.75%), בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק. "בחודשים האחרונים מסתמנת האטה באינפלציה", הסבירו בבנק ישראל. "לכן, הוועדה החליטה להותיר את הריבית על כנה, אך רואה היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאת הריבית, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן כמצופה".

בנק ישראל מזהיר מהאטה בצמיחה אך משאיר את הריבית על כנה

באוסטרליה החליט היום הבנק המרכזי להשאיר את גובה הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.1%.

בהמשך היום יתפרסמו נתוני מדדי מנהלי הרכש בגוש האירו ובבריטניה.

5. תחזית

כלכלני חטיבת המאקרו בבנק דיסקונט כותבים לאחר הודעת בנק ישראל אתמול כי בנק ישראל "לא סתם את הגולל" על המשך העלאת ריבית, כאשר הנתונים שיפורסמו בחודשים הבאים יהיו בעלי משמעות גבוהה להבנת תמונת האינפלציה. הוועדה מעריכה כי תהליכי ההידוק המוניטרי והתמתנות הביקושים בישראל ובעולם פועלים למיתון האינפלציה. מנגד, הפיחות בשקל בחודשים האחרונים מוסיף להוות איום על האינפלציה, ולהתפתחותו בחודשים הקרובים תהיה השפעה על דינמיקת האינפלציה.

בתרחיש המרכזי, "אנו מוסיפים להעריך כי ריבית בנק ישראל תיוותר ללא שינוי, ותתחיל לרדת במתינות ברבעון השני של 2024, אם כי התנהגות חריגה של שער החליפין עשויה להוביל לסטייה מתחזית זו". 

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מתייחסים בסקירתם השבועית לתחזית האינפלציה בישראל: "להערכתנו הירידה צפויה להיעצר קצת מעל לגבול העליון של יעד יציבות המחירים. אנו סבורים כי סביבת האינפלציה תנוע בטווח של 3.0%-3.5% עד תום שנת 2024".

לדבריהם, "אנו לא סבורים כי סביבת האינפלציה צפויה לשוב בקרוב לרמות טרום משבר הקורונה, סביב הגבול התחתון של יעד יציבות המחירים ואף מתחת. הסיכון העיקרי לאינפלציה בתקופה הקרובה נוגע להמשך פיחות השקל ובמידה פחותה לעלייה של מחירי הסחורות. החרפה בגורמים אלו יכולה להביא לעלייה בתחזית האינפלציה, במידה כזו שתביא לדחייה של המועד הראשון להפחתת ריבית בנק ישראל, וכאמור אף לאפשרות של העלאה נוספת לפני כן".