המציאות החדשה באירופה: מחסור ביוד למקרה של תאונה רדיואקטיבית וחשש מקריסה כלכלית

שורת המשברים שפקדה את אירופה הולידה מציאות גיאו-פוליטית חדשה ביבשת • כתב גלובס אסף אוני הסביר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס מה צופן העתיד תחת "סערה מושלמת" שלא נראתה זה עשורים

אסף אוני בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף
אסף אוני בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

"בבתי המרקחת בשכונה שלי אי אפשר להשיג יותר כדורי יוד למקרה של תאונה רדיואקטיבית. בליטא מנחים את התושבים איך להימלט מפלישה רוסית בדרכים צדדיות בלבד. בפולין יש תורים גדולים ליד מכרות פחם, בניסיון של התושבים להשיג אספקה לחורף ובבריטניה מגנים על חבילות חמאה בסופר באמצעים אלקטרוניים", כך תיאר היום אסף אוני, כתב "גלובס" באירופה, את המציאות הגיאו-פוליטית החדשה ביבשת, על רקע שורת המשברים המתרחשים ביבשת.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הסקירה פתחה פאנל שכותרתו "בין מלחמה לאינפלציה: לאן הולך העולם", שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס". הדוגמאות שציין, אמר, משקפות את ההתלכדות המדאיגה שמתרחשת בחודשים האחרונים, בה כמה משברים יחד יוצרים מעין "סערה מושלמת" שמאיימת על אירופה, ומשנה את תמונת המצב הגיאו-פוליטית ביבשת - ומעבר לה - באופן שלא הכרנו בעשורים האחרונים.

ייסורי גמילה וחוסר מוכנות

בתחום האנרגיה, אירופה נאבקת למצוא תחליף ל-160 מיליארד קוב גז טבעי, ובעצם "נגמלת" מגז רוסי ועוברת לגז אמריקאי, קטארי, אלג'ירי ואפילו ישראלי. היא גם נגמלת - למעט כמה מדינות "סוררות" שקיבלו החרגה כדי לא לפרק את האיחוד - מ-2.2 מיליון חביות נפט גולמי ביום שיובאו מרוסיה לפני המלחמה. "אירופה עוברת ייסורי גמילה, לא פחות", ציין. סקר גרמני שהוצג העלה כי רבע מהחברות מתכוננות לפטר עובדים בגלל מחירי האנרגיה. כמעט 20% מהן שוקלות סגירה.

במישור הביטחוני, חוסר המוכנות האירופי למלחמה על אדמתה הפך לפומבי, והתעצמות צבאית עומדת להתרחש בהדרגה בכל אירופה - מאסטוניה ועד יוון, מפולין ועד לבריטניה. "התחינות האמריקאיות בעשור הקודם ממדינות אירופיות להוציא 2% מהתמ"ג על ביטחון נענות כעת בהבטחות להוציא 3% ויותר" ציין. חלק מההוצאות אלו יגיעו לתעשיות הביטחוניות הישראליות, אמר אוני.

"אם האמריקאים יתנו אישור למכור את חץ 3 לגרמנים, תהיה מטריית הגנה "מייד אין איזראל" על כל מרכז אירופה, כולל אפילו מל"טים ואולי "כיפת ברזל... זה עדיין מעביר צמרמורת היסטורית מסוימת לחשוב שמערכות ישראליות יגנו על גרמניה מפני איומי טילים בליסטיים".

הגמילה מאנרגיה רוסית היא כל כך קשה, עד שהיא יכולה אפילו להעלים את כל היתרון התחרותי של התעשייה האירופית, הוצג במהלך הסקירה. "העודף המסחרי הגרמני האדיר שהיה מעין 'תופעת טבע' במשך השנים האחרונות, פשוט נעלם מאז המלחמה, והיא סובלת מגירעון בגלל התשלומים על האנרגיה", אמר אוני. "הכלכלה הגרמנית היא קריטית לכלכלה האירופית בכלל. כשגרמניה מתעטשת, אומר הפתגם, כל אירופה מרגישה את הצמרמורת".

בנוסף, המשברים המקבילים הללו מתלכדים גם כדי ליצור התחלה חוסר יציבות פוליטית. הימין הקיצוני בגרמניה - "אה-אף-דה"- שהיה כבר לא רלוונטי, זינק משפל היסטורי לרנסנס של 15% בסקרים האחרונים. בצרפת, הפרלמנט "תקוע פוליטית" משום שיוקר המחייה במדינה עיצבן את הצרפתים עד כדי כך שבבחירות הם יצרו תיקו בין השמאל הקיצוני לימין הקיצוני. כדי להעביר תקציב בשבוע שעבר מקרון והממשלה שלו נאלצו להשתמש במעין וטו נשיאותי. בריטניה חוותה חילופי שלטון מהירים בגלל משבר פיננסי וכלכלי.

התנודתיות מחלחלת

באיטליה, אמר אוני, מה שמעניין פחות זה שמפלגה עם שורשים פוסט-פשיסטים מובילה כעת את הקואליציה העומדת בראש המדינה, מכיוון שהיא זנחה אותם ושברה למרכז. "מה שיותר מעניין הוא עצם העובדה שמפלגה יכולה לזנק מ-4% תמיכה בבחירות הקודמות ל-26% בלי שום בעיה, ולהפוך למפלגה הגדולה ביותר במדינה".

"בכלל", הוסיף, "יותר ויותר נראה שהתנודתיות (Volatility) של השווקים הכלכליים מחלחלת למישור הפוליטי ואפילו החברתי. באירופה שרגילה ליציבות, שחגגה אותה בעשורים האחרונים בשגשוג כלכלי, וגם בהטפות לעולם לגבי הדרך שבה "פיצחה" את השיטה לחיות בשלום, זהו גורם מאוד מפחיד".

הוועידה בשיתוף בנק הפועלים, בחסות הפניקס, אמדוקס, BDO, HOT , ג'ילי, שופרסל, אל על, תנובה, פרופימקס, ההסתדרות הרפואית, מיי דסק, קונטיגו, סיסקו ובהשתתפות מקורות, רשות החדשנות, מובילאיי, Start Up nation central , נמל אשדוד וחברת חשמל