הבנק מסן פרנסיסקו שמדאיג את וול סטריט: האם פירסט ריפבליק הוא הבא לקרוס?

הבנק, שהוקם ב-1985 ומעניק שירותים לבעלי ההון בארה"ב, הצליח לסגור הסכם מימון לשיפור נזילות בהיקף מיליארדי דולרים עם הפדרל ריזרב וג'יי.פי מורגן • עם זאת, חששות המשקיעים כי הוא בכל זאת נמצא בסכנת קריסה מפילים את המניה

סניף של First Republic Bank בבוסטון / צילום: Reuters, Brian Snyder
סניף של First Republic Bank בבוסטון / צילום: Reuters, Brian Snyder

בנק נוסף מדאיג את המשקיעים בארה"ב: פירסט ריפבליק  (First Republic Bank), שצולל בכ-70% במסחר בוול סטריט. זאת לאחר שביום שישי מניית הבנק צנחה ב-50%. בתחילת המסחר היום עמד שווי הבנק על 14 מיליארד דולר.

בנק הפירסט ריפבליק, שהוקם ב-1985 ונרשם למסחר בנאסד"ק ב-1986, מתמחה במתן שירותי בנקאות פרטית, בנקאות עסקית פרטית, הלוואות נדל"ן ושירותי ניהול הון, לרבות שירותי נאמנות ומשמורת, ללקוחות באזורי מטרופולין נבחרים ב-80 סניפים בארה"ב והמטה שלו נמצא בסן פרנסיסקו. בין לקוחותיו נמצאים בעלי הון וחברות חזקות, וכך לדוגמה, הבנק העניק משכנתה למארק צוקרברג. לפי הבנק, הפיקדון הממוצע ללקוח עומד על 200 אלף דולר, פחות מהכיסוי בהיקף 250 אלף דולר שמעניק התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) לגופים מבוטחים. החשבון העסקי הממוצע של הבנק מחזיק כ-500 אלף דולר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

רווחי הבנק עלו ב-2022 ובתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על 1.28 מיליארד דולר, זינוק של 19% לעומת התקופה המקבילה. הבנק גם עבר בהצלחה את תקופת הקורונה, ולעומת המתחרים, הצליח להשיג צמיחה מהותית בהלוואות, בהכנסות מריבית נטו ובנכסי ניהול עושר. גם המניה שבמרץ 2020 ירדה לכ-80 דולר זינקה ל-219 דולר בנובמבר 2021.

המשקיעים מודאגים מעתיד הבנק בשל הדמיון לפרופיל של בנק סיליקון ואלי. בעוד שהפיקדונות של הבנק היו מוטים יותר כלפי בעלי הון לעומת הפיקדונות של בנק סיליקון ואלי, אך גם רבים מהפיקדונות שלו אינם מבוטחים. הבנק מנהל נכסים בהיקף של 213 מיליארד דולר, כאשר יותר מ-140 מיליארד דולר מהפיקדונות לא מבוטחים.

בדומה לבנק סיליקון ואלי, גם הדוחות האחרונים של בנק פירסט ריפבליק הציגו אי-התאמה ברורה בין שווי השוק ההוגן של הנכסים לרישום שלהם במאזן החברה. הדבר נובע בעיקר מהמשכנתאות שהם מחזיקים, שעלו בחדות בשנה האחרונה עקב עליית הריבית של הפדרל ריזרב. כמו אחזקות האג"ח של בנק סיליקון ואלי, גם נכסי המשכנתאות לטווח ארוך של הפירסט ריפבליק שווים ככל הנראה פחות מערכם במאזנים.

פירסט ריפבליק בנק (FRB) 

התמחות: קמעונאות
פיקדונות: 176 מיליארד דולר
שנת הקמה: 1985
מטה: סן פרנסיסקו, קליפורניה
עובדים: 6,300
סטטוס: פתוח
תוכנית חילוץ: אין

סיליקון ואלי והפירסט ריפבליק התגלו כבנקים עם מאזנים שלא היו ערוכים לריבית גבוהה יותר ולמיתון פוטנציאלי, הסביר בריאן לויט, אסטרטג שוק גלובלי ב-Invesco ל-Business Insider. הוא הוסיף כי "משקיעים, כשהם מריחים דם, מפנים את תשומת לבם לבנק הבא החשוף לסיכון ריבית וסיכון אשראי ספציפי, ואז לבנק הבא", אמר. "נראה כי בנק הפירסט ריפבליק, שיש לו חשיפה משמעותית לשוקי הנדל"ן ברצועות החוף, הוא הבא ברשימה".

"מדאיג כשאומרים לך 'היי, הכל בסדר!'"

חלק מלקוחות בנק הפירסט ריפבליק התחילו להביע חרטה כבר בימים האחרונים על השארת הפיקדונות שלהם בבנק. "אתה רואה שהבנק שלך ירד ב-30%, זה קצת מדאיג", אמר לוול סטריט ג'ורנל, אברהם פרנג'י, מנכ"ל סטארט-אפ הבינה המלאכותית Akkio. "עוד יותר מדאיג זה כשהם אומרים לך 'היי, הכל בסדר!'".

במקביל, חברת ההון סיכון Omega Venture Partners שלחה מכתב לחברות פורטפוליו שלה, המעודד אותן לפתוח חשבון תיווך במזומן או לוודא שחשבונות הפיקדונות בבנק שלהם מבוטחים אם יש להם כסף בבנקים אזוריים כמו פירסט ריפובליק. "סיכון זליגה למוסדות אלה סביר יותר מאשר שלא יקרה!", ציינה החברה בהודעה.

בפירסט ריפבליק ניסו לבלום את הפאניקה. עוד ביום שישי, פרסם הבנק הצהרה שבה נאמר כי יש באמתחתו קבוצה מגוונת של לקוחות ו"מעל 60 מיליארד דולר של קיבולת אשראי זמינה ולא מנוצלת בבנק הפדרלי להלוואות לבית ובבנק הפדרלי".

ג'יי.פי מורגן הציע תמיכה ומימון 

בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן יצרו קשר עם בנק הפירסט ריפבליק בימים האחרונים כדי להציע את תמיכתם וסיוע במימון במידת הצורך. FRC הוא לקוח גדול של ג'יי. פי מורגן, ואמש אכן נחתם חוזה ביניהם ובין הפדרל ריזרב, שכולל מימון של 70 מיליארד דולר לחיזוק הנזילות שלו. לאחר פרסום ההסכם, בבנק הקפידו להבהיר שהמצב הפיננסי התחזק. "מצבת ההון והנזילות של פירסט ריפבליק איתנה מאוד, וההון של הבנק נותר ברמה גבוהה הרבה מעל לסף הרגולטורי הנדרש לבנקים עם איתנות פיננסית מספקת", אמרו יו"ר הבנק והמנכ"ל שלו בהצהרה משותפת.

במייל שנשלח באותו היום ללקוחות הבנק בניסיון נוסף להרגיע נכתב כי "אנחנו רוצים לנצל את הרגע ולהדגיש את הבטיחות והיציבות של פירסט ריפבליק, המופגנת על ידי החוסן המתמשך של ההון, הנזילות והפעילות שלנו". עם זאת, דאגת המשקיעים לא התפוגגה.

בינתיים, הפד הודיע ​​ביום ראשון כי ישיק תוכנית חדשה בשם "תוכנית מימון לתקופות הבנקים". תוכנית זו תציע הלוואות לבנקים לתקופה של עד שנה אחת, בתנאי שהם ישעבדו סוגים מסוימים של ביטחונות כגון ניירות ערך של משרד האוצר האמריקאי וניירות ערך מגובי משכנתאות.