אדריכלות | פיצ'ר

תכנון עדכני בשיכון בקריית ים יצר לב חדש בשכונה

במקום מגרש חניה וגינה נטושה, בלב שכונה ד' בקריית ים הוקם פארק עדין אבל מרשים • מדור אדריכלות

גן תבור, קריית ים / צילום: אב אדריכלות נוף
גן תבור, קריית ים / צילום: אב אדריכלות נוף

שיכון ד' בקריית ים הוא אחת מהשכונות שמשרד הבינוי והשיכון שיכפל בכל רחבי הארץ בתחילת שנות ה-70. מדובר בשיכונים של בניינים שנבנו בבנייה טרומית (בשיטה של קירות מוכנים שהורכבו באתר), בגובה ארבע קומות על עמודים, מוקפים בחצרות גדולות וריקות ומגרשי חנייה עצומים. זה נראה אותו דבר בערד, באשדוד, בכרמיאל, או בדרום יפו. לאחרונה חידשה העירייה את גן תבור, הגינה הגדולה במרכז השכונה והתוצאה עדינה אך מרשימה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התכנון

שכונה ד' מתוכננת כבלוק שבו הבניינים בהיקף השכונה ובמרכז יש ציר ארוך שלאורכו פזורים פארק, גני ילדים, בתי ספר, מתנ"ס ובית כנסת. בשנות ה-70 האמינו שהקונספט הזה, שבו כלי הרכב הממונעים נמצאים בהיקף השכונה, יאפשר לתושבים ובעיקר לילדים להסתובב בביטחון.

אדריכל הנוף בארי בן שלום מאב אדריכלות נוף הוא האחראי לתכנון הגן החדש. הוא עצמו גדל באחד הבניינים שמסביב לגינה להורים שהיגרו מברית המועצות.

בן שלום מספר שעם השנים הזדקנה השכונה והגן שבמרכז הוזנח וניטש: "זה שטח של 9 דונמים שהיו בו מגרש חניה ומקבצי שיחים וקצת עצים בוגרים. הרעיון של התכנון החדש היה לפתוח את כל המתחמים שנוצרו כאן ולייצר פארק גדול. על המערכת הישנה של השבילים הוספנו עוד מערכת של מתחמים חווייתיים עם פינות ישיבה ומתקני משחק".

האמצעי העיקרי שבו אדריכלי הנוף השתמשו היה תוספת של שביל עקלתוני, שהולבש על מערכת הצירים הקיימת. השבילים הקיימים עשויים מאספלט שחור והמערכת החדשה, המעוגלת, עשויה מבטון יצוק שהוטבעו בו עלים. המפגש בין שתי המערכות מייצר אזורים תחומים. בחלקם יש גבעות מדושאות, שמפרות את הטופוגרפיה המישורית, חוסמות את המבט הישיר ונותנות תחושת פרטיות ליושבים על הספסלים. באזורים אחרים יש מתקני משחק וגינת כלבים.

גן תבור, קריית ים / צילום: גיא נרדי
 גן תבור, קריית ים / צילום: גיא נרדי

ביקור באחר צהריים של יום חולין חורפי בסגר מגלה הרבה משתמשים, מבוגרים וילדים, שיושבים על הספסלים, משחקים, ורוכבים על אופניים. הגינה החדשה איחדה את קופסאות המגורים המנוכרות ויצרה למתחם השיכונים הישן לב חדש.

המדיניות

מהנדס העיר קריית ים, יובל ברנוב, מסביר ששיפוץ הגינה הוא חלק ממהלך גדול יותר. לדבריו, התחדשות עירונית בקריית ים היא אפשרות הפיתוח העיקריית והמרכזית עבור העיר, שנמצאת באזור שבו יש מגבלות גובה מצפון (מתחם דוד של רפאל), מדרום (שדה התעופה של חיפה): "אנחנו עובדים ברבדים רבים. המתנ"ס שופץ לאחרונה, הקמנו מגרש כדורסל, אנחנו עושים מהפך ברחוב לכיש הסמוך ומקימים שביל אופניים.
"בשולי השכונה, לכיוון פסי הרכבת וקריית מוצקין, הולכים לקום שני מתחמים עם 900 יח"ד וזה יכניס אוכלוסייה חדשה וצעירה. זה נכון שיש הרבה מאוד מגבלות להתחדשות עירונית במקום הזה, אבל פארק במקום הזה ישפיע מאוד על תמהיל האוכלוסייה ויגדיל את הביקושים".

המחירים באזור

כמה עולה לגור בשיכון ד' בקריית ים? באתר מדלן מוצגת למכירה דירת שלושה חדרים, בשטח 69 מ"ר, בקומה שמינית ואחרונה, ממש על הפארק המחודש, במחיר של 760 אלף שקל. ברחוב גולן מוצעת למכירה דירת 4.5 חדרים, בשטח 86 מ"ר, בקומה שלישית, במחיר של 620 אלף שקל. דירה בשטח 90 מ"ר, ברחוב תבור, בקומה רביעית, מוצעת להשכרה במחיר של 3,300 שקל.

שטח: 9 דונם
אדריכל נוף: בארי בן שלום
מיקום: שכונה ד', קריית ים
שנת הקמה: 2021