אדריכלות | פיצ'ר

הסיטי של תל אביב נודד דרומה. הצצה למגדלים החדשים

מגדל ויתניה תל אביב הוא אחד משלושה בניינים שייבנו בפרויקט חדש סמוך למחלף לה גארדיה • המנכ"ל עופר זיו: "נראה מעבר להרי החושך, אבל זה בסך הכול צומת אחת מעזריאלי" • מדור אדריכלות

בנין ויתניה ברחוב לה גארדיה פינת החרש תל אביב / צילום: איל יצהר
בנין ויתניה ברחוב לה גארדיה פינת החרש תל אביב / צילום: איל יצהר

כל מי שמגיע לתל אביב דרך מחלף לה גארדיה ונתקע ברמזור לכיוון מערב לא יכול שלא להשתאות אל מול העליבות שבה מקבלת העיר את פניו. המפגש עם הסיטי של תל אביב הוא פקק תנועה אינסופי בכביש רב-מסלולים. הנוף כולל מבנים ישנים ומוזנחים וקבצנים שדופקים על חלונות המכונית ומבקשים נדבה.

סנונית ראשונה לשינוי היא מגדל ויתניה, שנבנה בדופן הדרום מערבית של המחלף. המגדל מסמן את תחילת הנדידה של הסיטי של תל אביב גם לאורך נתיבי איילון דרומה.

הדמיית הפרויקט הגמור / צילום: ישר אדריכלים
 הדמיית הפרויקט הגמור / צילום: ישר אדריכלים

בקומות הראשונות של המבנה הראשון שהוקם נמצאים אולמות התצוגה של ב.מ.וו, מיני קופר, פורד ומאזדה. במגדל יושבים משרד עורכי הדין גורניצקי ושות’, חברת הגיימינג מון אקטיב, חברת מיינדספייס ועוד.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התוכנית

תוכנית בניין עיר תא/מק/4086, שאושרה ע"י הוועדה המחוזית בשנת 2018, כוללת שני מגדלים לאורך נתיבי איילון ושלושה מגדלים לאורך רחוב החרש, בגובה 40 קומות. בין המגדלים מתוכנן בינוי בגובה של שש קומות. בסה"כ כוללת התוכנית כ-240 אלף מ"ר שטחי תעסוקה (מסחר ומלונאות) ועוד 200 יח"ד וכן 7,000 מ"ר מבני ציבור. השטח הכולל של התוכנית: 23.5 דונם. מרבית השטח היא בבעלות החברות ויתניה ודלק מוטורס, וכל השליש הדרומי שייך לעו"ד אלון חוטר ישי.

לפני כחודשיים אישרה הוועדה המקומית תל אביב את העיצוב האדריכלי של המשך הפרויקט.

מנכ"ל ויתניה עופר זיו מספר: "בשלב הבא ייבנו עוד שני מגדלים, האחד למשרדים, והשני ישלב בין מגורים ומלונאות. במקור היו פה זכויות ל-48 אלף מ"ר ואנחנו הגדלנו זכויות ל-150 אלף מ"ר. נקבל היתר בנייה ראשון השבוע. אני מעריך שחלק ב’ יהיה מוכן תוך 4.5 שנים".

זיו מעריך שהקמת שלבי א’ וב’ של הפרויקט (המבנה המסחרי והמגדל מעל) עלתה 700 מיליון שקל, ובסך הכול הקמת שני המגדלים החדשים והחניון הציבורי, הפרויקט יעלה כ-1.1 מיליארד שקל.

המיקום

המיקום של הפרויקט מרכזי אומנם, אך גם מאתגר. זיו לא נבהל: "נכון שזה נראה מעבר להרי החושך, אבל זה בסך הכול צומת אחת מעזריאלי. תחבורתית זה אחד המקומות הכי טובים בתל אביב: תחנת רכבת, תחנה מרכזית ובקרוב גם תחנה של הקו הירוק של הרכבת הקלה על גשר ההגנה. זה 200 מטר מהתחנה המרכזית הישנה שבה בונים מאות יחידות דיור דיור חדשות. עיריית ת"א מתכננת לעשות גשר נוסף, כמו גשר יהודית, שיחבר אותנו עם יד אליהו. אם יש לך קורקינט אתה תוך שתי דקות בשדרות רוטשילד".

האדריכל אבנר ישר מאמין במקום: "זה מצוין שהתחלה של פרויקט חדש תכלול גם עירוב שימושים. אנחנו מתכננים מעבר לכביש, ברחוב הרכבת, עוד פרויקט. כל הפרויקטים האלה יתחברו עם העיר. צריך לחשוב קדימה. כשחושבים על אורבניות, אי אפשר לחשוב ברמת השנתיים קדימה".

התכנון

ישר מאמין שתמהיל הגובה של המבנים בפרויקט ייצר אזור תוסס, מוגן ונעים: "העיקרון של שילוב בנייה מרקמית נמוכה (עד שש קומות) ובנייה גבוהה (עד 40 קומות) מאוד נכון למקום הזה. הבנייה המרקמית יוצרת דופן אמיתית לרחוב החרש. יהיו שם שבילי אופניים וקולונדה וחזית מסחרית, כולל מבני ציבור. הבנייה המרקמית לכיוון מזרח, מעל נתיבי איילון, יוצרת שקט ורחוב פנימי. זה מאפשר חיים חברתיים ברחוב ומענה לצרכים של עיר גדולה כמו ת"א".

המחירים

משרד עוה"ד גורניצקי רכש במגדל חמש קומות תמורת 80 מיליון שקל. על פי מצגת החברה לשוק ההון, במגדל הושכרו עוד 13 קומות. המחירים להשכרה: בין 90 ל-110 שקל עבור מ"ר ברמת מעטפת.

אדריכל: אבנר ישר
קומות: 36
עלות: כ-1.1 מיליארד שקל לכל הפרויקט
מחיר להשכרה: 90-110 שקל למ"ר ברמת מעטפת