הקתדרלה החדשה של שכונת נוה יהושע ברמת גן

המרכז הקהילתי יכלול גם דירות קטנות למורים • האדריכל דוד קנפו: "כשרוצים לעשות שיקום של שכונות קשות, מביאים אליהן את מוסדות הציבור הכי מפוארים" • מדור אדריכלות

המרכז הקהילתי של שכונת נוה יהושע ברמת גן / הדמיה: קנפו כלימור אדריכלים
המרכז הקהילתי של שכונת נוה יהושע ברמת גן / הדמיה: קנפו כלימור אדריכלים

האדריכל דוד קנפו, שתכנן מרכז קהילתי חדש ברחוב ארנון בשכונת נוה יהושע ברמת גן, הכולל גם דירות קטנות למורים, מאמין שהבניין יהווה "מוקד חברתי קהילתי שאליו ינהרו כל תושבי השכונה. כשברנסנס רצו לבנות בניין שייתן שייכות וכבוד לעיר, בנו קתדרלה, שהיא תמיד ברמה אדריכלית גבוהה יותר מהבניינים שנמצאים מסביב. זה גם האתגר שלנו במקרה של שכונת נוה יהושע. שיהיה מקום שתרצה להשתייך אליו. ככה זה בפריז, כשרוצים לעשות שיקום של שכונות קשות, מביאים אליהן את מוסדות הציבור הכי מפוארים".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

השכונה

שכונת נוה יהושע הוקמה ב-1946 על אדמות הכפר הערבי חירייה, שנרכשו ע"י הציונים הכלליים. ב-1949 סופחה לעיר רמת גן. במהלך השנים נבנו שם בעיקר בתים צמודי קרקע ודו-קומתיים ("שמיניות" ו"רביעיות"). בשנות ה-90 של המאה הקודמת החל תהליך הריסה של מבנים ישנים לטובת בניינים רבי-קומות. בשנות ה-90 החלה גם הקמתה של שכונת ערמונים, מצפון לנוה יהושע, בין הרחובות ארנון ופנחס רוטנברג. שם גם ממוקמים מבני ציבור וביניהם בית ספר, גן ילדים ומתנ"ס. בשכונה מתגוררים כ-10,000 תושבים.

המבנה

בניין המרכז הקהילתי המשולב ממוקם בחלק המערבי של רחוב ארנון, ליד רחוב כנרת. שטח המגרש הוא 1.7 דונם, וייעודו ציבורי. הבניין שתכנן קנפו מורכב למעשה משני חלקים. חלקו המזרחי הוא מרכז קהילתי, הכולל ארבע קומות מעל הקרקע ועוד שתיים בתת-הקרקע. במבנה זה ספרייה, קפטריה ולובי במפלס הרחוב, מקווה בתת-הקרקע, ובקומות שמעל חללי פעילות לנוער ולקשישים. הגג ירוק ויהיה שתול כולו בצמחי תבלין וירק. בבניין המערבי יש אגף מגורים ובו 18 דירות בגדלים של 35 ו-45 מ"ר.

מבט מבפנים / הדמיה: קנפו כלימור אדריכלים
 מבט מבפנים / הדמיה: קנפו כלימור אדריכלים

האדריכלות

"הבניין הזה, שיש לו עוגן אחד של מגורים, שהוא המשך של השפה האדריכלית של הרחוב, מתחבר לעוגן השני, שהוא החברתי, תרבותי", אומר קנפו. "כל החזיתות של המבנה הקהילתי הן שקופות. הרעיון הוא לשדר לציבור את הפתיחות של המבנה, להזמין אותם לפעילות. השקיפות נותנת תנאי תאורה נוחים מאוד לכל סוגי הפעילות לאורך היום. הגג, שהוא חלל פתוח לגמרי ומגונן, יוצר מקום מפגש בין באי המרכז הקהילתי והשכנים, הורים".

לדברי קנפו, המבנה הוא שלב מעניין בהתפתחות של המבנה הציבורי הקהילתי: "זה התחיל עם מתנ"ס, שהיה במגרש מגודר עם מגרש ספורט בחוץ. המודל שאנחנו מציגים כיום הוא מרכז רב-שימושים, בנגישות הגבוהה ביותר, ללא גדר, פתוח. הרעיון הוא להשתתף באופן הכי פעיל בחיים של השכונה. זו הנקודה המתקדמת ביותר באבולוציה של המרכזים הקהילתיים. וברור שהוא בנוי לפי עקרונות הבנייה הירוקה, אך מוסיף לזה".
האקלים

קנפו אומר שהשימוש הרחב שעשה בקירות מסך ובזכוכית אינו בהכרח לא סביבתי: "אנחנו משתמשים באלמנטים של ניוגלאס, פאנלים חצי שקופים, שמחדירים אור, אבל לא שמש, ויוצרים בידוד יוצא מן הכלל. מעבר לכך, התחזוקה של זכוכית פשוטה מאוד ביחס לבטון ולטיח. צריכת האנרגיה של הבניין היא 30% ממה שצורך בניין דומה ליד. זה משמעותי בטווח הארוך".

על אף הסגנון ההייטקי, הבנייה לא הרבה יותר יקרה: "זה אמנם נראה כמו בית משרדים יוקרתי, אבל הוא לא עולה כך. כשאתה מסתכל על הרמה התפקודית לאורך זמן, על החיסכון המשמעותי באנרגיה ותחזוקה. אני חייב להדגיש שיש כאן תועלת חינוכית. חשוב להציג לציבור שאפשר לחיות סביבתי וזול. אני מעריך שככל שיבנו יותר בניינים כאלה בטבור השכונות הם ייצרו פידבק לקהילה". הוא מעריך שעלות הבנייה למ"ר היא בערך 6,000 שקל.

המחירים בסביבה

לפי אתר מדלן, המחיר הממוצע למ"ר בשכונת נוה יהושע הוא כ-23,000 שקל. ברחוב ארנון מוצעת למכירה דירת 3 חדרים, 65 מ"ר, בסכום של 2.15 מיליון שקל, בקומה 3 מתוך 8. באותו רחוב, בבניין בן שתי קומות עם אפשרות לפינוי בינוי בעתיד, מוצעת דירה בשני מפלסים, 109 מ"ר + 40 מ"ר מרפסות גג, במחיר של 2.25 מיליון שקל.

שטח המגרש: 1.7 דונם
עלות הבנייה: כ-6,000 שקל למ"ר
דירות: 18
מחיר למ"ר מגורים: 23 אלף שקל