התחדשות עירונית בבית חולים איכילוב: חדר מיון בן שלוש קומות עם גינה על הגג

האדריכל ארד שרון: "הרעיון היה שבתוך הקמפוס של בית החולים, שהוא אורבני וצפוף, תהיה פיסת דשא עם צל, שבה ניתן לשבת. הרמפה מייצרת דרמה על הבניין, סטייל מרכז פומפידו בפריז" • מדור אדריכלות 

חדר מיון חדש באיכילוב / הדמיה: Evolve
חדר מיון חדש באיכילוב / הדמיה: Evolve

מי שעבר בחודשים האחרונים ברחוב ויצמן בתל אביב לא יכול היה לפספס את השלט הענק המכריז על בנייתו של מבנה חדש לחדר המיון של בית החולים איכילוב. ההדמיה על השלט מציגה מבנה שנראה כאילו הוצנח מעולם אחר: צורתו רכה ויש בו תנועה שנותנת תחושה של ריחוף, קלילות וברק - הכי רחוק ממה שעולה על הדעת כשמדמיינים חדר מיון. בו זמנית, מדובר במבנה חכם, שמנצל את השטח המועט הקיים במתחם בית החולים, ומציג לראשונה בישראל חדר מיון ורטיקלי.

לתכנון של המבנה החדש באיכילוב אחראים האדריכלים ארד שרון ושרון גור זאב, יחד עם רני זיס. השלושה תכננו יחד גם את בניין הלב בבית החולים. שרון וגור זאב תכננו את בית החולים רות רפפורט ליולדות ברמב"ם בחיפה, ועוד. אי אפשר שלא להזכיר את העובדה שסבא של ארד שרון, אריה שרון, מאבות התכנון בארץ, היה האדריכל של מבני בית החולים איכילוב הראשונים, בשנות ה-60.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התכנון

חדר מיון הוא מקום לא פשוט בכלל, ומרובה מתח ובעיקר בלגן. המבנה החדש, שיתנשא לגובה שלוש קומות ושטחו יהיה 8,000 מ"ר, אמור לענות על האתגרים האלה.
בכניסה מתוכנן אזור קבלה שיאפשר ביצוע בדיקות ראשוניות. בקומת הקרקע ימוקם אגף שוכבים הכולל ארבעה אולמות המכילים כ-100 מיטות מנוטרות, שבשעת אירוע חירום יכול להכפיל את עצמו מבחינת מספר המיטות, חדר הלם עם ציוד מתקדם ואזור הדמיה (CT). בקומה השנייה מתוכנן אגף הכולל כ-30 חדרי בדיקת רופא, אולם טיפולים ויחידה אורתופדית. בקומת הגג ייבנו יחידות לאשפוז קצר עם 32 מיטות ניטור ורחבת המתנה עם מרפסת המשקיפה לעיר.

העלות

עלות בניית חדר המיון החדש מסתכמת ב-200 מיליון שקל. חלק מהכסף הגיע מתורם ואת השאר השלימו בית החולים, עיריית תל אביב ומשרד הבריאות.

האדריכלות

בשיחה עם האדריכלים שרון וגור זאב, הם מספרים שהכוונה הראשונה, עוד בתקופתו של גבי ברבש כמנהל, הייתה להקים חדר מיון חדש בפינת הרחובות ויצמן ודפנה. ואולם הם הצליחו לשכנע את רוני גמזו להישאר במקום הקיים, אך להקים מבנה חדש: "הבאנו הצעה להרחיב את המיון הקיים ולנצל את המיקום המרכזי שלו, בתוך בית החולים, כדי ליצור הרחבה לכיוון רחוב ויצמן. הייחודיות של המבנה זה שהוא בנוי בקומות, עם גינת גג שמתחברת לבניין הכניסה ומשקיפה על רחוב ויצמן ועל בית החולים".

הרמפה שמרחפת על כל חזית הבניין החדש מאפשרת להקיף את חדר המיון לאורך החזיתות ולהגיע לגינת הגג: "הרעיון היה שבתוך הקמפוס של בית החולים, שהוא מאוד אורבני וצפוף, יהיה מקום לאתנחתא, פיסת דשא עם צל, שבו ניתן לשבת".

הסביבה

בית החולים איכילוב מתאפיין במקבץ אינטנסיבי למדי של מבנים בסגנונות אדריכליים שונים שאין קשר אורגני ביניהם. ארד שרון מספר שהם היו מודעים לנושא: "אני רואה את בית החולים כחוזק אורבני גדול בתוך תל אביב, דווקא בגלל האקלקטיות שלו. הוא התחיל בשני בניינים שסבא שלי תכנן בשנות ה-60. אחר כך, אבי (אלדר שרון) חיבר את שני הבניינים האלה באמצעות 8 אצבעות סורסקי, בסגנון ברוטליסטי. בתקופה שלי עטפנו אותו, גם ממזרח וגם ממערב, עם בית חולים ליולדות ליס, בניין הכניסה ובניין הלב. המיון החדש הוא לא זוויתי כמו כל המבנים בבית החולים, אלא יותר אמורפי בצורה שלו. הצורה שלו, שהיא כמו אונייה, מגיעה מהשטח. הרמפה מאפשרת לטייל על החזית ומייצרת דרמה על הבניין, סטייל מרכז פומפידו בפריז".

החומרים

לאדריכלים לא היה ספק לגבי הבחירה בקיר מסך מזכוכית: "למרות שזה נשמע בזבזני מבחינת האנרגיה, הרי שהבחירה בזכוכית היא הגיונית. חולה ששוכב כל היום במיטה יכול לראות את החוץ. זה יוצר אינטראקציה בין הפנים והחוץ. בנוסף, זה חומר שעומד במבחן הזמן. בית חולים זה מבנה שמתפקד 24/7. זה לא טיח ולא אבן. הזכוכית שורדת מצוין".

גובה: שלוש קומות
שטח: 8,000 מ"ר
עלות: 200 מיליון שקל
אדריכלים: ארד שרון, שרון גור זאב, רני זיס