הכול כלול - שכונה שלמה בתוך מבנה אחד בפרברי פריז

האדריכל הכוכב ז'אן נובל מתכנן מבנה ענק שיכלול מגורים, מסחר ותעסוקה,
וגם הרבה צמחייה • המיקום: לא הרחק מהכפר האולימפי • מדור אדריכלות

הדמיית הפרויקט. 13 קומות / הדמיה: Ateliers Jean Nouvel
הדמיית הפרויקט. 13 קומות / הדמיה: Ateliers Jean Nouvel

לאחרונה פורסם כי האדריכל-כוכב ז'אן נובל שותף בקידום תכנון של קמפוס מעורב שימושים, או "שכונה ורטיקלית" ב-Jeuneville, בשכונת Gennevilliers, מרחק של כ-9 ק"מ ממרכז פריז, לא הרחק מהכפר האולימפי שנבנה לקראת 2024. מדובר במבנה ענק ששטחו יותר מ-100 אלף מ"ר, הכולל דיור ל-1,500 איש, וכן 45 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ל"הייטק, מדיה ועסקים קריאטיביים", ו-14 אלף מ"ר של שטחי מסחר ופנאי. יזמית הפרויקט היא חברת הנדל"ן הבריטית General Projects, ותקציב הבנייה מוערך ב-450 מיליון אירו. הבנייה אמורה להתחיל ב-2022 ולהסתיים ב-2025. טרם פורסם כמה תעלה דירה בפרויקט.

Jeuneville, פריז / הדמיה: Ateliers Jean Nouvel
 Jeuneville, פריז / הדמיה: Ateliers Jean Nouvel

האדריכל:

ז'אן נובל התפרסם בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת כשתכנן בפריז את מכון העולם הערבי (Institut du monde arabe), שנחשב בזמנו לסוג של פלא עיצובי וטכנולוגי. מבנים מפורסמים אחרים שלו הם בניין קרן קרטייה בפריז, הסניף המקומי של מוזיאון הלובר באבו דאבי והגזומטר - מתחם השוכן במתקן הגז הישן של וינה. נובל זכה ב-2005 בפרס וולף לאדריכלות וב-2008 בפרס פריצקר. נובל הוא אמנם זה שמוכר את הפרויקט ב-Jeuneville, אך מדובר בשיתוף פעולה שלו עם אדריכל צעיר בשם Samuel Nageotte.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

השיטה:

אתר האינטרנט המרשים של המבנה מעורב השימושים ב-Jeuneville מצהיר בצורה ברורה ביותר ש"טרנספורמציה היא רעיון גדול והוא דורש הוגים גדולים". על פי היזמים, הפרויקט אמור להיות אבן דרך משמעותית בפיתוח האזור. הטריק הזה, של מונומנט מעוצב על ידי אדריכל שהוא מותג, מקובל בפריז כזרז התחדשות. כך המקרה של בניין הפילהרמונית, שממוקם בצפון פארק דה לה וילט, אף הוא בתכנון של נובל, וגם מבנה לה סן מוזיקל, על אי בנהר הסן, במקום שבו שכנו מפעלי רנו, סמוך לבולון בילנקורט, בתכנון של האדריכל היפני שיגארו באן.

התכנון:

לפי ההדמיות וסרטון התדמית של הפרויקט, שנחשפו לציבור במהלך שיווקי מרשים לפני שבועות אחדים, המבנה החדש ייראה כמו גרסה מתקדמת, שלא לומר עתידנית, של מכונת המגורים המודרניסטית מהמאה הקודמת. צורת המבנה, שגובהו 13 קומות, היא קופסת ענק, שמזכירה קצת את קניון מלחה או את קניון איילון. ואולם, בשונה מהמבנים האלה, הדפנות פתוחות ובהן משובצות הפונקציות השונות. כאילו ששתלו אוסף של מבנים, בצורות שונות וצבעוניות מגוונת, בתוך ארון מדפים ענק. כדי להפוך את המגה-סטרוקטורה לקצת יותר ידידותית שיבצו האדריכלים הרבה מאוד צמחייה על הקרקע, על המעקות וגם על הגגות. מובן מאליו שהבנייה תהיה חסכונית באנרגיה וידידותית לסביבה ותכלול שימוש ניכר בתאורה טבעית, אוורור פסיבי ואנרגיה סולארית. במבנה יהיו תחנות טעינה לכלי רכב חשמליים, חדרי אחסון לאופניים ועוד.